Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Please forklar en økonomisk analfabet:

De sier at om strøm og bensinpriser blir billigere, vil mat bli enda dyrere, hvordan får de det til å gå opp? I mitt hode vil matpriser fortsette å vokse sålenge de har skyhøye utgifter på strøm og transport?

Om strøm og bensinpriser blir billigere, så vil renta gå opp og folk som makset lånene sine under corona når det ikke var renter, vil komme til å slite… Men hvorfor skal alle straffes for at noen ikke forsto at rentene ville komme tilbake? 

Beklager min uvitenhet men jeg skjønner ikke en dritt av hva støre og vedum prøver å formidle.

Anonymkode: 7ce31...23b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Banken tar alltid høyde for 5% renteøkning når de gir lån. Dvs at regnestykket for likviditet skal gå opp til tross for at renta øker med 5%. Og folk da tok lån med rente på 1,25% så vil det med andre ord være budsjettert med rente på 6,25%. Det vil med andre ord være rom for en god del økning, folk må altså begrense forbruket sitt. Vi må bruke mindre penger på alt annet og mer på boliglånet for å stoppe inflasjonen.

Og det er det som er problemet med inflasjon, folk har for mye penger å bruke. Det sirkulerer for mye penger samtidig som at arbeidsmarkedet har rekordlav arbeidsledighet som der igjen gjør at de som mangler folk nå ikke får folk. Samtidig er importen mindre, vi har mindre tilgang på råvarer og produksjonen klarer ikke å holde tritt med hvor mye penger det er i omløp. Etterspørselen blir for stor, konkurransen blir mindre og prisene øker. 

Anonymkode: 9e51a...589

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Please forklar en økonomisk analfabet:

De sier at om strøm og bensinpriser blir billigere, vil mat bli enda dyrere, hvordan får de det til å gå opp? I mitt hode vil matpriser fortsette å vokse sålenge de har skyhøye utgifter på strøm og transport?

Om strøm og bensinpriser blir billigere, så vil renta gå opp og folk som makset lånene sine under corona når det ikke var renter, vil komme til å slite… Men hvorfor skal alle straffes for at noen ikke forsto at rentene ville komme tilbake? 

Beklager min uvitenhet men jeg skjønner ikke en dritt av hva støre og vedum prøver å formidle.

Anonymkode: 7ce31...23b

Anbefaler podcastene ; Givær og gjengen, E24, aftenpodden, kort fortalt. Veldig greie frokost podder som gir et kort og oversiktlig bilde av aktuelle saker. 

Kanskje noen her klarer å forklare deg tema i t skje format, men jeg vil virkelig anbefale deg å sette deg litt inn i det!

Anonymkode: 5138c...14b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...