AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Har en vanskelig utleier det har vært en del bråk med. Snakket negativt om han med en venn på Messenger da jeg plutselig mottok en sms fra et ukjent nummer. Det stod kun ett ord, et veldig spesielt og uvanlig ord jeg brukte i samtalen på Messenger. Dette skjedde 2 minutter etter jeg skrev ordet på Messenger. Fikk ikke treff da jeg søkte på nr. Kommer hjem fra jobb og utleier står utenfor og snakker helt vanlig. Han ga meg helt tilfeldig visittkortet sitt til jobb i tilfelle jeg ikke fikk tak i han på hans vanlige telefon. Ser da at jobbnummeret hans er det nr jeg fikk den meldingen fra. Dette gjør jo at jeg er 99% sikker på at han har vært inne på min Messenger. Fikk også en varsel igår om at det hadde vært innloggingsforsøk på mailen min. Tror han ga meg visittkortet fordi han vil at jeg skal vite at han har lest meldingene mine. Hva gjør jeg med dette? Har ikke akkurat bevis? Lurer også på hvordan han klarer det da han virker helt blåst og absolutt ikke smart? Vi deler samme wifi om det kan ha noe å si? Anonymkode: d787c...099
herremann Skrevet 15. juni 2022 #2 Skrevet 15. juni 2022 Antar det er han som har admin tilgang til wifi modemet? I så fall sporer han trolig trafikken din via den. Er masse programvare lett gjør dette.
tasmus82 Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 Hei. Du kan logge inn på Facebook for å se hvilke registrerte innlogginger som har blitt gjort og hvor, så du kan se under innstillingene om du finner noen ukjente enheter. Om jeg husker riktig så mener jeg at alle meldinger gjennom Facebook og Messenger skal være krypterte, sånn at det vil være krevende å ta denne informasjonen selv om dere er på samme WiFi-nett, men om du er skikkelig paranoid kan du aktivere sikker samtale med ende-til-ende kryptering hvor meldingene du sender kun kan leses av mottakeren. På det viset skal ingen i teorien ha mulighet til å lese meldingene dine - ikke en gang Facebook. Ett råd til deg er å aktivere det som heter 2-faktor autentisering sånn at du trenger en kode som blir sendt til noen av dine enheter eller en form for sikkerhetsnøkkel (Yubikey f.eks) hver gang du skal logge inn. Dette er også noe du burde bruke på e-post kontoer o.l hvis de støtter dette. Når du gjør dette samt skifter passord så skal det være svært vanskelig å komme inn på noen av dine kontoer uten tilgang til din telefon eller sikkerhetsnøkkel. Og det siste er at hvis du bråker med utleier så er den enkleste måten å "hacke" noen på det å bruke fysisk tilgang til PC eller mobil, så sørg for å sikre sånne enheter som utleier kan skaffe seg tilgang til. Krypter harddisken din med Filevault (Mac) eller Bitlocker (Windows) og sett ett sikkert passord så vil du nok være relativt trygg for de fleste utleiere.
tasmus82 Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 herremann skrev (30 minutter siden): Antar det er han som har admin tilgang til wifi modemet? I så fall sporer han trolig trafikken din via den. Er masse programvare lett gjør dette. Hvilken programvare skal det være? For jeg ble litt usikker på om jeg hadde skrevet riktig i min melding, så jeg fyrte opp Wireshark bare for å se hvilken trafikk som går til Facebook og Messenger, og den trafikken er da kryptert den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå