Gå til innhold

Mannen min blir spist opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eksen min som er snekker, å elsker og pusse opp, lage møbler, vær kreativ med treverk og sånn. Vi bodde under hans familie i leiligheten, å der hadde jo han og faren et stort verksted de holdt på. I perioder så jeg han aldri, for faren tok imot bestilling på eks et bord eller benk og sånn, da måtte jo eksen bli med og hjelpe. Og han sa jo ikke nei heller, da han trives med det. Jeg derimot ble glemt helt av😂 

Svogeren og som var naboen vår måtte ha hjelp/selskap/drikke pils og ha "byggemåte" sånn HELE tiden

Tenker den dag i dag, at jeg gadd 😂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler med deg. Min eksmann var slik, sa aldri nei. Det lille han hadde av fritid, gikk til å jobbe for venner og familie. Jeg prøvde å kreve at han sa nei og brukte tiden med meg og ungene, men han sa at han kunne ikke si nei. Der satt jeg, alene med tre tette barn og en mann som aldri var hjemme. Ja, dere leste riktig, min eksmann. 

Anonymkode: d8933...8d5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen, men mest fra den andre siden av bordet. Mine foreldre er eksperter i å be om gratisarbeid og jeg blir flau over alt de spør om. 

Anonymkode: f93cb...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett utnyttelse, pur og simpelt.

Og nå har altså mannen din blitt sykemeldt etter å ha brent lyset i begge ender?

Han må se til å lære seg å si NEI og prioritere seg selv og dere som familie foran alle andre, og jeg håper for guds skyld at denne sykemeldingen og besvimelsen er en wake up call for han? Hvis ikke, press på som faen for å få han til å skjønne at han faktisk MÅ begynne å sette egne grenser. Du kan ikke overvåke han hele tiden og passe på at folk ikke utnytter han, det vil du ikke orke i lengden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (24 minutter siden):

Og nå har altså mannen din blitt sykemeldt etter å ha brent lyset i begge ender?

Han må se til å lære seg å si NEI og prioritere seg selv og dere som familie foran alle andre, og jeg håper for guds skyld at denne sykemeldingen og besvimelsen er en wake up call for han? Hvis ikke, press på som faen for å få han til å skjønne at han faktisk MÅ begynne å sette egne grenser. Du kan ikke overvåke han hele tiden og passe på at folk ikke utnytter han, det vil du ikke orke i lengden.

Vet ikke helt, men pga besvimelsen og svimmelheten er han sykmeldt og det er tatt masse prøver. Mulig det kan være noe annet, men jeg tror rett og slett kroppen prøver å si fra. Han har en krevende jobb med lange dager i utgangspunktet og pusher seg selv. 
Han forstår det nå. Men jeg har måttet sagt fra mange ganger. Når en kompis ringte i fjor da han skulle kle igjen et betong lagt kjeller rom og lage kjellerstue, så sa jeg til mannen min at han kan vise kompisen sin hvordan han gjør det, så kam han gjøre jobben selv. Jeg var med han dit, og kompisen sa; jeg har ikke peiling og hverken kan eller har tid.. mye lettere om du bare gjør det. 
mannen min sa han ikke har tid men kan vise han. Kompisen holdt på med dette rommet i 6 mnd. 
han hadde aldri klart å sagt nei om jeg ikke var der. Mannen min hadde tatt dette rommet på noen dager. Men det er ikke vårt problem at folk ønsker å pusse opp men ikke greier det selv. 
Alle greier å ta et rom om de setter seg inn i det, ser på YouTube filmer eller spør byggern om råd. 
Klart det er enklest å få en venn som er tømrer til å gjøre det.. da blir jobben raskt ferdig og resultatet blir perfekt. 
Ingen bilmekanikere skifter motor på venners biler i fritiden gratis. 

Folk må begynne å ha respekt for andres tid. 
våre foreldre ønsker ikke utnytte han, de tenker at han gjør dette raskt og at det bare er koselig. Men det er ikke koselig. 

Anonymkode: fdb77...460

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hans ansvar å si nei. Du kan ikke kontrollere om folk spør ham/ ønsker at han skal gjøre noe. Men det er i hans fulle rett å si nei. Det er ikke lett å kontrollere andres atferd, så det beste er om han tar kontroll over eget liv og begynner å sette grenser. At du skal begynne å si nei på vegne av en voksne mann, det er bare rart. Det klarer han selv, hvis han vil. 

Anonymkode: ad5d0...191

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (35 minutter siden):

I perioder så har jeg nesten hatet moren hans, fordi jeg følte på at hun krevde tiden hans og stadig hadde store prosjekter. Hun satt å såg på at han jobbet, mens jeg satt alene med to små barn. Krevde at mannen min ba henne passe barna om han skulle pusse opp for de, men det ville hun ikke. Gikk bare å diltet etter han mens han jobbet. 
De gangene jeg tvang han til å si nei, følte jeg at jeg ødela hennes prosjekter. 
Etter jeg sa fra til henne at han er sliten og ikke orket å ta på seg så mye, så satt hun under en middag og hintet om at de  ville bytte vindu og ytterdører på hele huset, men at det kostet så mye å leie inn folk.. hun hadde ikke trengt å si det ondet hele tatt.. mannen fikk dårlig samvittighet, men valgte å ikke si mormor skifte tema.. fordi jeg satt der. 
Etter smellen han fikk nå har han ikke orket å besøke de engang. Moren ringer ofte og har så dårlig samvittighet, men mannen sier han trenger fred og ro. 
jeg presser på hele tiden med at han skal tenke på seg selv. Bruke fritid på venner, hobbyer og glede seg over livet. Gjøre det han vil. 

Anonymkode: fdb77...460

• Liker 4
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville også vært litt obs på SADS om jeg var dere. Det er mange som plutselig besvimer og/eller dør for tiden. Jeg kjenner 3 unge og tilsynelatende friske som har plutselig har besvimt og blitt lagt inn på sykehus i år, heldigvis ingen som har dødd.

Anonymkode: a0143...fcb

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldre-barn-søsken er delvis innafor i forhold til gratistjenester, men deretter burde det være uaktuelt. Har selv en fetter som er snekker, og vi bruker han en del, men da mot full betaling. Som i et helt vanlig arbeidsoppdrag, men at vi vil ha han siden det føles tryggest. 

Anonymkode: aeaf2...598

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nøkkelen ligger i ordet "NEI". Det er utrolig vanskelig for servicemennesker å uttale dette ordet, så det trenger de hjelp til. Selv har jeg en ingeniørmann som lett kan fikse biler/motorsykler/vaskemaskiner/datamaskiner, bygge murer/garasjer/verandaer/utestuer, legge fliser/parkett/betonggulv osv, og familie har lett utnyttet at han er så handy. I begynnelsen av forholdet vårt måtte jeg lære ham å prioritere eget hus, egne barn og egen kone, og det tok meg all verdens tålmodighet å lære ham nytten av ordet "nei". "Det er jo så lett å fikse, det koster ikke meg noe å ordne det" kunne han kontre med, og igjen og igjen måtte jeg presisere at egen familie og eget hjem kommer først. For ikke å snakke om egen fritid, som jeg har måttet lære ham å sette høyt. Jeg har oppmuntrer og nærmest sparket ham bak for å få ham til å prioriterer seg selv og sitt. Og oppå alt det har jeg sendt ham til psykolog for at han ikke skal møte veggen (han var på god vei). 

Det er kanskje ikke lett å innse, men å please alle andre enn seg selv er ikke givende i lengden. Noen trenger hjelp til å si "nei, det kan jeg ikke hjelpe deg med". Og så må man øve inn det der som et mantra. 

Anonymkode: d642b...a98

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv en ektefelle som er lege. Slitsomt med folk som skal ha medisinske råd og undersøkelser i enhver sammenheng. Råd om vaksiner, hudsykdommer og gynekologiske undersøkelser i familieselskaper er virkelig ikke noe å trakte etter.

Anonymkode: 722f5...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen ikke rart han er utbrent!

Men det ER noe positivt i dette, og det er at de nå endelig må la han få ha fritiden sin i fred!

Jeg har ikke hørt om noen som har fått tilbake full kapasitet etter utbrenthet, dvs at de orker samme kjøret uten fritid, så han er jo antagelig merket for livet. Så klarte han ikke si nei før, så MÅ han det nå! Også når han føler seg bra igjen, for det er mindre vei til sykdomsfølelsen neste gang, er min erfaring. 
Her MÅ han ta det på alvor!

Utrolig at foreldrene deres ikke har ofret dette en tanke tidligere! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har selv en ektefelle som er lege. Slitsomt med folk som skal ha medisinske råd og undersøkelser i enhver sammenheng. Råd om vaksiner, hudsykdommer og gynekologiske undersøkelser i familieselskaper er virkelig ikke noe å trakte etter.

Gynekologiske undersøkelser i familieselskaper😂😂😂😂

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk? Jeg forstår det ikke. I familien min har vi alt fra leger til tømrere. Vi hjelper hverandre og bytter tjenester innimellom, men ingen og da mener jeg ingen i min slekt forventer at familie skal stille gratis på større prosjekter. Da måtte det vært noe helt spesielt.

Jeg har en onkel som er tømrer. Han leide jeg inn da jeg skulle pusse opp. Gjennom firmaet hans og til fullpris. Fordi jeg ville ha ham fordi han er dyktig. Kunne ikke ramle meg inn at han skulle gjøre det gratis. 

Hva er det som gjør at folk tror at tømrere og leger syntes det er stas å jobbe gratis når de er ferdig på jobb?

Har en kusine som er lege og hun har fått de rareste forespørsler når hun har vært i besøk. Kanskje ikke gynekologiske undersøkelser, men mye «kan du sende potetene og kikke på føflekken min?» 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (14 minutter siden):

Gynekologiske undersøkelser i familieselskaper😂😂😂😂

Synes ikke det var så vanskelig å lese den setningen, jeg.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Anonymkode: a0143...fcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller stakkars bilfiksere som får folk på døra fra fjern og nær

Anonymkode: 9cfca...d2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er du ikke sint på han?

Han prioriterer deg, deres barn, deres hjem og seg selv sist! Det er ikke riktig. 

Anonymkode: 97632...e6b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min er elektriker. Jeg hater hvordan familien hans (onkler og tanter osv) utnytter ham. 
Men han vennet dem til det før vi ble gift, dessverre. 

Anonymkode: d6340...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...