Gå til innhold

Hva hadde hendt om den neste tronarvingen var homofil/lesbisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette må da skje i et monarki før eller siden. Kom til å tenke på dette, og lurte på om det da hadde blitt to dronninger eller to konger? 

Anonymkode: 32db5...237

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har helt sikkert skjedd, men da har vel enten tronearvringen sagt fra seg tronen eller giftet seg med motsatt kjønn likevel. Det har jo ikke vært innafor med homofil tronearving. Men med nyere tider, kan det jo fort skje at en tronearving gifter seg med en med samme kjønn. Litt usikker på hvordan dette løses i praksis, men kanskje ligende løsning som mannen til Dronning Elisabeth 2, som kalles prins Philip/hertug av Edinburgh? Han ble aldri konge. 

Også spørs det jo om de tenker å få barn, men i motsatt fall så vil jo tronen arves til søsken/tante- eller onkelbarn. 

Anonymkode: ae53f...e58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette må da skje i et monarki før eller siden. Kom til å tenke på dette, og lurte på om det da hadde blitt to dronninger eller to konger? 

Nei, det blir ikke to dronninger eller to konger. 

IA kan gjerne gifte seg med en mann men han blir aldri Norges konge da IA er øverste leder av Norge.. Gifter hun seg med en dame så blir hun heller ikke dronning av samme årsak. 

Haakon giftet seg med en kvinne så får han en dronning fordi konge er over dronning. Hadde han giftet seg med en mann så hadde mannen ikke fått kongetittel da konge er øverste leder av Norge. 

Anonymkode: 62fb7...05e

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men vil adopterte barn kunne bli prins/prinsesse og deretter konge/dronning?

Eller må det være slekt?

Anonymkode: 20d29...079

AnonymBruker
Skrevet

Det har selvfølgelig allerede skjedd, mest sannsynlig flere ganger. Det var bare ulovlig før. 

Anonymkode: bd92c...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det blir ikke to dronninger eller to konger. 

IA kan gjerne gifte seg med en mann men han blir aldri Norges konge da IA er øverste leder av Norge.. Gifter hun seg med en dame så blir hun heller ikke dronning av samme årsak. 

Haakon giftet seg med en kvinne så får han en dronning fordi konge er over dronning. Hadde han giftet seg med en mann så hadde mannen ikke fått kongetittel da konge er øverste leder av Norge. 

Kan de adoptere og at det blir neste tronarving eller må det være kjøtt og blod?

Anonymkode: f5cfa...a21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan de adoptere og at det blir neste tronarving eller må det være kjøtt og blod?

Anonymkode: f5cfa...a21

Marius regnes ikke som tronarving, selv om han hadde blitt adoptert av Haakon. Jeg vil tro at hvis IA adopterer et barn så vil det komme en regelendring som vil inkludere barnet som tronarving. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har selvfølgelig allerede skjedd, mest sannsynlig flere ganger. Det var bare ulovlig før. 

Anonymkode: bd92c...968

Når var det ulovlig? Hvis du tenker på "homoloven", så var den aldri rettet mot slike forhold:

https://www.uib.no/ka/50920/vekket-sovende-homo-paragraf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte snakk om at de allerede holdt på å endre "loven" slik at Ingrid kan gifte seg med hvem hun vil, hvis hun eller fremtidige tronarvinger er skjev. Så det er uproblematisk i god tid før hun blir gifteklar. Titler vet jeg ikke, heller ikke adopsjon.

Anonymkode: 92bfd...2c6

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil være helt utenkelig i Europa at en monark er åpent og praktiserende homofil - før det skjer vil monarkiet i vedkommende stat bli avviklet.

Anonymkode: 07399...d8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Noen hadde blitt sure, «det hører ikke hjemme på tronen» blablabla. Men så hadde det roet seg og ingen brydde seg lenger. 

Husk folk var RASENDE da Haakon begynte med Mette Marit for hun var jo ALENEMOR OG EXNARKIS og huffameg så uhørt! Men så glemte alle det, og nå går det strålende. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

To menn, konge og prins

To kvinner, dronning og prinsesse.

Er det to kvinner antar jeg at dronningen kan fremskaffe en arving ved hjelp av spermdonor?

To menn er litt mer usikkert, i og med at surrogati ikke er tillat i Norge. Men adopterte er jo likestilt i alle andre sammenhenger så hvem vet 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e9f7a...3f0

Gjest Adobyen
Skrevet

Kommer det ingen barn ut av høyhetene, så er det vel neste i arverekken som overtar.

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Nederland har endret sine lover til at tronarvinger kan gifte seg med de de vil. Skjedde i fjor. Sverige har uttalt at de vil følge etter. 

i Norge er ikke legning nevnt i grunnloven, så stengt tatt ikke noe som forbyr Ingrid Alexandra å gifte seg med en dame. 

Anonymkode: fcdad...22a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror isåfall at Kongens ektefelle ville blitt kalt prinsgemal, som dagens dronningers ektefeller blir kalt. Med tanke på Dronningens ektefelle ville jeg foreslått prinsessegemalinne, kanskje? Jeg har ikke hørt dette uttrykket før, men det er sikkert brukt. Hovedpoenget er at det ikke kan være to konger eller to dronninger.

I og med adopsjon er jeg usikker. Det står i det minste i grunnloven at de som har arverett er født i lovlig ekteskap av Kongen eller Dronningen. Et adoptert barn kunne nok derfor ikke arvet tronen med mindre dette paragrafet blir endret. Sannsynligvis ville monarkens yngre søsken, levende onkel/tante eller fetter/kusine arvet tronen etter hen.

Anonymkode: 2fa16...e3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mest på hvordan det blir dersom tronarvingen er trans/ født i feil kjønn.. går ut fra at det ikke skaper noen problemer å endre tittel fra prins til prinsesse ved evt. kjønnsskifte, men hva med tiltaleformen HKH? Da må de jo kalles "Hens Kongelige Høyhet"? 😂

Anonymkode: cf896...57c

• Liker 1
Gjest lurven
Skrevet

Hadde nok blitt tvunget til å leve i et heterofilt forhold. Da det er viktig å sikre arverekkefølgen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...