Gå til innhold

Roma!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt en reise til Roma for meg og min kjære. Det skal være en bursdagssgave til han i Januar, og jeg strever alt jeg kan med å holde det skjult for han.. Det er vanskelig :P

Noen som har noen tips om en bra reiseguide? Tenkte å kjøpe det som bursdagsgave og putte billettene inni ;)

Noen som har vært der og har noen tips om hva man bør se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde akkurat det samme til min kjære i fjor - kjøpte en Romatur og ga ham i bursdagsgave. Det falt i smak, kan jeg si :)

Det er så mye å se! Hvor lenge skal dere være der?

Jeg anbefaler å ikke bruke undergrunnen så mye. Gå rundt i gatene, da får dere følt byen på en helt annen måte. Sett av to dager til Vatikanet - en inne i Peterskirka og en i museet - hvis dere vil gå i museet,da. Men Peterskirka er helt utrolig, den må dere se!

Andre ting: Pantheon, spansketrappa, colosseo og området rundt (selvfølgelig. Det står guider utenfor, vi brukte dem og var storfornøyde med det) Gå fra Piazza Venezia til Piazza Popolo. Det tar ei stund, lett å finne frem og det er mye å se langs veien. Fontana di Trevi er nydelig om kvelden.

Vi gikk mye rundt i gatene om kvelden, og følte oss trygge. Mye politi som passet på oss.. Og husk å spis is! Roma har verdens beste is!

Vi bruker Aschehougs "turen går til..."- bøker. Har flere, og jeg liker de godt.

Gjett om jeg er misunnelig nå?? God tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Gyldendals reiseguider er helt suverene. Har vært i Roma flere ganger, og mitt beste tips er å booke hotell så sentralt som lommeboka tillater og gå masse. Har aldri opplevd noe ubehagelig i Roma, men der som alle andre steder er det jo greit å ta litt forholdsregler.

Peterskirken er et must, men jeg ville heller bare sett selve kirken først, og museer osv en annen gang. Ting tar tid da det er veldig mye folk der, men kan man sette av to dager er jo det fantastisk. Middag på uterestaurant ved Phanteon. Colosseum er mer storslagent på utsiden enn inni. Lunsj på Campo de Fiori -og en drink samme sted når mørket har lagt seg.

Alt an på hvor god tid dere har, men er det bare for en helg, ville jeg, med unntak av Peterskirken, holdt meg til det som er i gangavstand rundt Phanteon, Piazza Navona, Fontana di Trevi, Spansketrappen osv. Det beste med Roma er nemlig å sitte og se på livet rundt deg, nyte atmosferen, dele en flaske vin eller to til lunsj, tusle rundt i små trange gater og kysse masse :-)

har dere ikke satt dato ennå, er tiden før påske den beste. Ikke så mange turister (selv om det er mange da også) og ikke kvelende varmt som det er om sommeren. Man kan likevel sitte ute og spise og kose seg til langt på natt uten å fryse. Dog det er greit med en lett jakke.

Husk å kaste en mynt i Fontana di Trevi så du er sikker på å komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D

Det som kanskje er litt dumt er at vi skal dra i januar. Håper vi ikke regner ned! Men jeg gleder meg utrolig mye!

Har skaffet hotell 1 km fra sentrum, så håper det vil falle i smak :D Vi skal være der i en hel uke, så vi har forhåpentligvis god nok tid til å se det meste :)

Kjæresten min falt veldig for boka Da Vinci Koden, så håper dette vil falle i smak.. Er så spent og gleder meg såå :D

Noen som har vært i Roma i januar måned?

Weeeh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg er utenland tar jeg alltid med meg reiseboka Gatelangs XX. Så kjøp deg Gatelangs Roma. Koster ca 125 kroner og selges bla på norli. Inneholder tips til severdigheter, spisesteder- og har utrolig bra kart. Boka er delt opp i bydeler, slik atnår du vet hvor i byen du befinner deg er det bare å plukke opp det aktueløle kartet over det området,som er et veldig detaljrikt kart. Vi brukte nettopp Gatelangs Praha da vi var der. Vi gikk langst utforbi turitstråkket, men klarte fint å finne fram til alt via dette kartet. Passe liten str slik at du kan ta ed deg boka overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så freidig å henge meg på denne. Planlegger tur til Roma nærmere sommeren, har aldri vært i Italia før..

Har hørt det er dyrt å bo i Italia. Har noen en hotellanbefaling i Roma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MsFlorida.

Gyldendals store hvite-serien er kjempeflott! Den ville jeg kjøpt i gave, siden den er greit å ha lest litt i på forhånd.

Den er litt tung å drasse med seg rundt i byen, derfor kjøper jeg alltid en Gatelangs reiseguide til å bruke når jeg vandrer i byen. De reiseguidene er utrolig greie! Spisestedene de anbefaler er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i Roma i januar måned?

Weeeh!

Ja, jeg. Vi hadde med oss tykke gensere og dongerijakker, og frøs ikke i det hele tatt. Ikke regnet det heller. Litt som en kald sommerdag her hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma er en herlig by.

Hva burde du se? Tjaa, mye. Altfor mye igrunn. Kulturen i byen er en ting i seg selv. Den må bare oppleves. Det er så mange småting.. De små gavebutikkene, de trange gatene og de små bussene som kjører rundt.. Sjarmerende. For ikke å glemme alle fontene!

Steder kan jeg anbefale: Pantheon, Spansketrappa, Piazza de Popolo (utkikksposten bl.a.), Colosseum, Trevi-fontenen, Vatikanet m/Peterskirken osv... Det er for mange steder å nevne for å si det slik. ;)

Du nevnte at han likte Da Vinci-koden? Kjøp med Angels and Demons! La ham lese den før dere reiser, les den gjerne selv også. Handlingen finner sted i Roma, og dere kan faktisk følge "ruten" i boka selv. Ble lurt med på den av ei venninne før jeg hadde lest den. Skjønte ingenting av alt hun viste oss, men når jeg leste boka smilte jeg stort sett hele tiden. Absolutt verdt det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, og Engler og Demoner må man bare lese før man skal til Roma. Det er spennende å oppleve byen etter den boken.

Selv vil jeg nok ikke anbefale å bruke så mye tid i Vatikanet eller Peterskirken, dette var skuffende for oss. Det vi gjorde, som jeg synes var bedre opplevelser, var å stikke innom mer anonyme kirker langs gatene. Og det var virkelig imponerende. Kirker som så stusselige og anonyme ut, var fantastiske inni. Peterskirken ble litt for voldsomt synes jeg, og litt for mye turistmagnet.

Det du må ha med deg på turen er:

-Santa Maria Maggiore

-Trevi-fontenen

-Spansketrappen

-Bocca Delle Verita

-Colosseum

-Forum Romanum

-Palatin-høyden

-Pantheon

-Isen i roma

-Victor Emanuel-monumentet

-Ulvinnen

Ellers anbefaler jeg en middag eller lunsj på Hassler takrestaurant. Selvom det er dyrt, er det en fantastisk opplevelse.

Noe av det beste med Roma synes jeg var uterestaurantene, så det er jo synd dere går glipp av det. Men det finnes mange koselige spisesteder også. anbefaler å finne noen som ligger utenfor turistsentrum, disse er veldig koselige og man får virkelig oppleve den ekte Romerske stemningen.

Det som ellers er viktig er å ha veldig gode sko. Roma er en by man bare må gå i og rusle rundt for å kikke. det er flotte ting å se på hvert gatehjørne, og vandirngene rundt i byen er utrolig koselig og hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Tusentakk for alle svar!

Kjæresten min har nå fått gaven sin, og vi gleder oss masse! Kjøpte gyldendal sin reiseguide - virker bra :)

Takk for alle forslag! Vi drar allerede på mandag, så nå må vi planlegge fort! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten..

Er det noen som har noen tips til hvordan man skal komme seg fra flyplassen Ciampino til hotellet Hotel Center 1,2,3. Hotellet ligger 1 km unna Termini togstasjon...

Om man tar drosje.. Er det ca noen som vet hvor mye det vil koste? Fra flyplassen til hotellet er det ca 26 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...