Gå til innhold

Jeg er syk, kan noen hjelpe meg å finne ut hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et eller annet virus. Vår familie har det lignende nå. Seig forkjølelse (begynner på tredje uka i morra) med varierende temperatur, mye hoste og slim og varierende form. 

Prøv å ikke bekymre deg. Gi det et par uker til, så er du nok mye bedre. Gi beskjed til pappaen at du må slappe av, be ham om å ta barnet med ut for eksempel. 

Anonymkode: 3d725...585

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg tuller IKKE. Jeg fikk en flått og fikk noia, jeg googlet og kom frem til det TBE viruset som en fyr fikk, starta med forkjølelse/influensalignende og endte opp med betennelse i hjernen. 

Anonymkode: d203f...ca9

Nei, TBE har ikke forkjølelsessymptomer. Med mindre TS har rulla rundt i gresset på sørlandet så har hun en real gammeldags forkjølelse. 

Anonymkode: b3c33...34f

Skrevet

Har det likt. Skikkelig utmatta, spesielt i hodet og ben. Sår hals, snue. Når jeg snøyt meg så kom det opp en stor slimklump med litt blod i fra halsen. Så ble det bedre. Og nå sist torsdag ble jeg i elendig form igjen. Stup trøtt hele tiden, spesielt i øynene, masse snørr og hoste. Nå er det småhoste og litt snyting. Har tidvis utmattelse i kropp, men klarte og gjøre ting idag. Har ikke hatt feber heller. 

Ingen korona her heller, testet flere ganger.

Skrevet

Men som stefaren min nevnte, vi har levd så hygenisk og holdt avstand fra andre veldig lenge. Kroppen trenger bakterier for og holde andre bakterier borte. 

Nå som folk flest lever normalt, er det ikke rart at kroppen blir syk 🤧😷

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, TBE har ikke forkjølelsessymptomer. Med mindre TS har rulla rundt i gresset på sørlandet så har hun en real gammeldags forkjølelse. 

Ulikt sykdomsforløp

Pasientene har ofte et todelt sykdomsbilde, viser europeiske studier.

De får først influensaplager, deretter blir mange bedre i opptil en uke, før de utvikler hjernebetennelse med mer alvorlige symptomer som krever sykehusinnleggelse.

Mange av de norske pasientene har hatt et annet sykdomsforløp, viser studien.

Vi ser at vår gruppe i mindre grad har dette todelte forløpet. I større grad får de feber og blir sykere til de blir innlagt på sykehus, sier Skudal.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-studie_-norske-pasienter-har-et-annet-sykdomsforlop-etter-flattbitt-1.15952687

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barnet er ikke i barnehage enda. Forklarte over at det er mer jobb å være hjemme enn på jobb. Sitter bare på kontor nå for tiden, så er ingen krevende jobb. 

Ts

Anonymkode: ec762...d41

ok. Så hvem passer barnet når du er på jobb? 
Denne «noen» kan like godt passe barnet om du ligger syk hjemme. Legg deg ned syk, så blir du fortere frisk. 

Anonymkode: 83efb...3c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ulikt sykdomsforløp

Pasientene har ofte et todelt sykdomsbilde, viser europeiske studier.

De får først influensaplager, deretter blir mange bedre i opptil en uke, før de utvikler hjernebetennelse med mer alvorlige symptomer som krever sykehusinnleggelse.

Mange av de norske pasientene har hatt et annet sykdomsforløp, viser studien.

– Vi ser at vår gruppe i mindre grad har dette todelte forløpet. I større grad får de feber og blir sykere til de blir innlagt på sykehus, sier Skudal.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-studie_-norske-pasienter-har-et-annet-sykdomsforlop-etter-flattbitt-1.15952687

Influensassymptomer og forkjølelsessymptomer er to forskjellige ting. TS er forskjølet. Du er ute på viddene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Influensassymptomer og forkjølelsessymptomer er to forskjellige ting. TS er forskjølet. Du er ute på viddene. 

Nei jeg er ikke på viddene, med virus er alt mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg er ikke på viddene, med virus er alt mulig. 

N.E.I.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nå vært syk på en veldig annen måte enn før. Har følt at jeg skulle bli forkjølt en ukes tid. Og noen dager har jeg følt meg skikkelig dårlig. Dere skal få høre alt.

Tirsdag for 1 uke siden hadde jeg ca 37,8 i feber og følte meg utrolig slapp og sliten, ikke i form til å dra på jobb. (Jeg sier feber fordi jeg bruker å ha rundt 36,5 grader med samme termometer). Onsdag og torsdag var jeg i grei form, hadde bare litt forhøya temperatur, så jeg dro på jobb. Torsdag ettermiddag fikk jeg 39 i feber, syykt vondt i halsen og elendig form. Øm over hele huden og utslått. Fredag litt bedre, ca 38,5 i feber, men den gikk ned. Lørdag litt bedre og feberen kom under 38. Fortsatt veldig sliten. Samme med søndag. Mandag var jeg enda bedre igjen, med ganske normal temperatur, bare litt halsvondt igjen. Men nå tirsdag er jeg plutselig dårlig igjen og feberen er tilbake på nesten 38. Hadde veldig grønt snørr og har vondt i halsen. Kribling i halsen, som før man blir forkjølt. Det har vært der hele uka, men noen dager vært vondt å svelge. Tett i nesa. 

Har et lite barn og ikke mye muligheter til å få slappa av, annet enn en time her og der. Må være med barnet hvis jeg blir hjemme fra jobb. Har derfor gått på jobb i dag og i går, fordi det er mer chill enn å springe rundt med barnet hele dagen. Kan det være derfor jeg ikke blir frisk?

Hva betyr det at feberen går opp og ned og jeg føler hele tiden at jeg bare venter på en vanlig forkjølelse? Men er skikkelig utslått mange dager?

Anonymkode: ec762...d41

Influensa. Hadde det samme nettopp (båvist ved testing), samme opplevelse som deg. Likevel bør du selvsagt gå til legen dersom du er bekymret. KG kan aldri erstatte legekonsultasjon. 

Endret av MinniMusa
AnonymBruker
Skrevet

Virus. Herpes eller influensa

Anonymkode: b7eb9...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke heng deg så mye opp i feberen. Feber er bare et tegn på at kroppen jobber mot en infeksjon, enten virusinfeksjon eller bakteriell infeksjon.

Mest trolig har du en virusinfeksjon, noe som ikke kan behandles med noe annet enn hvile, paracet, drikke og mat. Antibiotika har ingen effekt på virus. Det er ikke uvanlig å ha feber av og på i en uke. 

Det jeg vil du skal være obs på er:

- Økende smerter i hals

- «Ekkel» smak i munnen og/eller dårlig ånde

- Hvit/gult belegg i svelget (ved drøvelen) 

- vedvarende høy temperatur (39*C eller mer)

Dette kan være tegn på en bakteriell infeksjon (streptokokker) og må behandles med antibiotika!

Gi det noen dager til. Ta Paracet 1 gram ved behov 😊

God bedring! 

Hilsen sykepleier på legevakt 😊

Anonymkode: 538f9...643

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har parainfluensa vil jeg tro, basert på symptomene og sykdomsbildet. Har hatt det i hus selv, diagnose stil av lege. Om du vil være sikker på hva du har er det kun en lege som kan stille en eventuelt diagnose. Til info så er feber en fastsatt temperatur på 38 grader, men det viktigste er allmentilstand. 37,8 er absolutt forhøyet temperatur og du kan for eksempel si du er subfrebil som er mellom 37,5 til 37,9 :) Ikke at det er noe dumt i at du skrev det, men mange som ikke vet at feber er en fastsatt temperatur. 

Anonymkode: b8497...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Virus hvis du har høy feber i over 3 dager

Anonymkode: f72c4...dea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...