Gå til innhold

Mulig infeksjon i et relativt dypt kutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har dessverre klart å  få noen ganske dype kutt på leggen. Jeg er veldig klar over at disse kanskje skulle vært sydd, men det er for sent nå da det skjedde på lørdag. Jeg har to som spriker litt og burde vært sydd, og et par mindre. Nå har de begynt å klø, så de begynner vel å gro nå.

Har renset og plastra, men når jeg tok av plastrene nå for litt siden var det væske som hadde gått igjennom, så de har vel begynt å bli infiserte. Er rødt rundt og litt hvitt inni. Huden rundt der det spriker er også hovnet opp og er ganske øm og følelsesløs rundt. 

Vet ikke om dette har noe med disse sårene å gjøre , men ble akutt kvalm tidligere i dag der jeg skjelver litt, er smålig svimmel og akutt diare. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Og er dette eventuelt noe jeg kan ringe legevakten for eller skal jeg vente til legekontoret er åpent i morgen, for å høre og eventuelt få time de neste dagene? 

Anonymkode: ce3b5...1fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vask med klorheksidin, evt pyrisept, evt nacl og ring legekontoret i morgen hvis du ikke har høy feber.

Anonymkode: 981bd...ac1

Skrevet (endret)

Jeg hadde ringt legevakta. 

Endret av Cockerlover
  • Liker 1
Skrevet

Det hvite er bakterier.
Du burde komme deg på legevakten og få tatt opp sårene og dekket dem med jod om du ikke kan gjøre det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med dette er selvpåført. Disse sårene kan også gjøre stor skade, og må alltid ses av lege. Vær så snill å gjør det nå og umiddelbart neste gang. "Skammen" er virkelig ikke verdt en alvorlig infeksjon som i verste fall kan føre til sepsis og død. Det er også masse hjelp å få, og jo mer som er dokumentert jo bedre er det for deg i lengden.

Anonymkode: 5ecdd...5af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg regner med dette er selvpåført. Disse sårene kan også gjøre stor skade, og må alltid ses av lege. Vær så snill å gjør det nå og umiddelbart neste gang. "Skammen" er virkelig ikke verdt en alvorlig infeksjon som i verste fall kan føre til sepsis og død. Det er også masse hjelp å få, og jo mer som er dokumentert jo bedre er det for deg i lengden.

Er dessverre selvpåført i forbindelse med mye alkohol og krangel med samboer.. skammer meg veldig da dette ikke er noe jeg ville gjort ellers. Sårene er fra kjøkkenkniv og de to dypeste er vel de verste, er ikke så dypt men sårene spriker og ja. Er bare redd for å kontakte legevakt da jeg vet de har mye å gjøre og at det burde være nok så alvorlig før man ringer, vil ikke ta andres hjelp. 

Er mere rødt rundt, hovent, stramt også er det litt puss og veske, sluttet ikke å blø før i går (skjedde natt til søndag). Kjøpte tidligere i dag en salve mot infeksjon, bacimycin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dessverre selvpåført i forbindelse med mye alkohol og krangel med samboer.. skammer meg veldig da dette ikke er noe jeg ville gjort ellers. Sårene er fra kjøkkenkniv og de to dypeste er vel de verste, er ikke så dypt men sårene spriker og ja. Er bare redd for å kontakte legevakt da jeg vet de har mye å gjøre og at det burde være nok så alvorlig før man ringer, vil ikke ta andres hjelp. 

Er mere rødt rundt, hovent, stramt også er det litt puss og veske, sluttet ikke å blø før i går (skjedde natt til søndag). Kjøpte tidligere i dag en salve mot infeksjon, bacimycin. 

Du skal ikke være redd for å kontakte legevakten. Hvis det også er trusler i hjemmet så er det særdeles viktig at man tar kontakt så man kan forsøke å komme seg ut av situasjonen. Skamfølelsen må du legge fra deg. De fleste selvskadinger skjer i affekt fordi man er i en akutt dyp krise der og da, og det skjønner helsepersonellet på legevakten. Kontakt legevakten nå i kveld. Du har såpass klare indikasjoner på infeksjon, og det kan være den sitter dypere enn du tror. Bacimycin vil ikke være nok antibiotika i slike tilfeller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...