AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 hvordan det var, fikk dere noe valg av sted for utprøvning. Ble det tatt hensyn til dine ønsker/begrensninger. Følte du at/ ble din evt påkjenning av utprøvningen tatt hensyn til om du utrykket at det ikke fungerte. Hvor mange steder/hvor lenge varte utprøvingen? Og evt hvilke andre prosesser måtte du gjennom før søketidspunktet? Jeg har min første samtale nå i slutten av uken for å starte utprøving. Målet er å bli delvis ufør. Anonymkode: 39727...f12
Mezzosoprena Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvordan det var, fikk dere noe valg av sted for utprøvning. Ja, jeg valgte selv. Ble det tatt hensyn til dine ønsker/begrensninger. Ja, vi startet hele prosessen med hva jeg hadde av interesser og kvalifikasjoner. Følte du at/ ble din evt påkjenning av utprøvningen tatt hensyn til om du utrykket at det ikke fungerte. Ikke helt det samme, men det ble tatt hensyn til at jeg ønsket å utvide prøveperioden siden jeg trivdes så godt, og hadde veldig godt av å komme meg ut det lille jeg klarte. Hvor mange steder/hvor lenge varte utprøvingen? Bare ett. Anonymkode: 39727...f12 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Jeg fikk det gjennom noe som lignet på godteriet Hapro, men husker ikke hva det het 😅 De var veldig snille. Jeg trodde de skulle være masete (som nav generelt er), men disse var flinke og tålmodige. Jeg har alltid slitt mye med «flink-pike» syndrom og sier alt for mye ja, så her måtte jeg kjerpe meg på det. Meningen var ikke at jeg skulle overkjøre meg, som jeg har gjort i tidligere jobber. Man må være HELT ærlig om sine problemer. De gikk igjennom hva jeg har jobbet med før og hva jeg liker å gjøre på fritiden. De er veldig fleksible når det kommer til å utplassere folk på steder, de er villige til å ringe hvor som helst for å spørre om den bedriften vil ha en i arbeidsutprøving fra nav. Men de lager ikke et inntrykk for bedriften at de får ren arbeidskraft altså! Jeg sa hva jeg likte, og de kom med forslag. De spurte meg om bedriften de hadde funnet var interessant for meg, før de ringte dem. De tok også hensyn til at jeg ikke ønsket være utplassert nær min omgangskrets, så jeg fikk en «jobb» i nabokommunen i et enkeltmannsforetak. Det er ikke sikkert at man får velge sted selv, men de setter nok stor pris på forslag 😊 Det ble tatt STORE hensyn til mind utfordringer. For hver gang jeg var der, måtte jeg fylle ut et kjema. Det var typ: «Fra 1-10, hvordan syntes du det gikk i dag?»-opplegg. De ville også at jeg skulle skrive en kort logg om hva jeg hadde gjort og hvordan jeg følte meg etterpå. Denne informasjonen brukte de på å finne min ufør prosent senere. Hapro (??😂) skrev også sine egne notat som de sendte til nav. De sendte notatet til meg først også, i tilfelle det skulle stå noe der jeg var uenig i eller noe informasjon jeg følte burde stått der ect. Jeg klarte nesten ikke å utføre min arbeidsutprøvning og det ble tatt stort hensyn til. Da måtte jeg bare føre dette opp i skjemaet jeg skulle fylle ut. Det var greit de dagene jeg ikke klarte møte opp og det ble ikke stilt noen spørsmål av arbeidsplassen om jeg måtte dra etter 1 time. Ene dagen klarte jeg bare å reise til utenfor bygget, så fikk jeg angst og dro hjem 😳 Alt førte jeg opp i skjemaene. Slik jeg har forstått det, så finnes det både korte og lange arbeidsutprøvelses firmaer. Nav leier inn disse, så de er separate bedrifter som samarbeider med nav. Ofte trenger man den lange arbeidsutprøvelsen (noen måneder) for at nav kan godta ufør. Jeg tok bare den korte på 4 uker, men da hadde nav nok for jeg hadde så tydelig lav arbeid og inntekts evne. Og jeg hadde masse lege erklæringer over flere år. Det hjalp også meg at jeg har vært av og på i nav systemet i 10 år, så de hadde jo mye informasjon å gå på… så de fleste må nok ha den lange arbeidsutprøvelsen for å få innvilget ufør. Eller, ikke alle, om nav er usikker på resterende arbeid/inntekts evne, så sender de nav brukerne gjennom arbeidsutprøvelse Før jeg søkte om ufør, så måtte jeg igjennom mange krangler med nav… rett før jeg søkte, gikk snart min AAP ut. Nav mente da at jeg måtte ut i sosial penger i 1 år, før jeg kunne søke AAP på nytt. Men jeg sto på mitt, legen min backa meg med at jeg trengte en avklaring fra dem og nav foreslo til slutt at jeg burde søke ufør, jeg gjorde det og fikk godkjent ganske så fort. Men det var fortsatt ganske lenge etter jeg var i arbeidsutprøvning. Var på det rundt juletider, så krangla jeg med nav i et halvt år før jeg fikk innvilget ufør. Anonymkode: 9882d...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg fikk det gjennom noe som lignet på godteriet Hapro, men husker ikke hva det het 😅 Anonymkode: 9882d...1c6 Kan det ha vært Topro? I såfall, var du jo ikke så langt unna Anonymkode: ee482...cd8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Jeg kunne velge. Jeg valgte en bedrift som hadde tilrettelagt arbeid fra før vil ikke at en tilfeldig butikk eller bensinstasjon driver skal vurdere min helse. Lykke til. Anonymkode: e07c0...627 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): hvordan det var, fikk dere noe valg av sted for utprøvning. _ Ja, jeg valgte den arbeidsplassen jeg allerede var på. Ble det tatt hensyn til dine ønsker/begrensninger. - Ja, absolutt. Følte du at/ ble din evt påkjenning av utprøvningen tatt hensyn til om du utrykket at det ikke fungerte. - Ja, i høyeste grad. Hvor mange steder/hvor lenge varte utprøvingen? - Bare på jobben jeg allerede hadde. Og evt hvilke andre prosesser måtte du gjennom før søketidspunktet? - Nei. Jeg har min første samtale nå i slutten av uken for å starte utprøving. Målet er å bli delvis ufør. Hvorfor er målet ditt å bli ufør? Anonymkode: 39727...f12 Anonymkode: feb1b...cf2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: hvordan det var, fikk dere noe valg av sted for utprøvning. Ja jeg fikk velge selv, bortsett fra en gang da tiltaksarrangør valgte uten min godkjenning. Følte meg overkjørt. Endte med at jeg ble sykmeldt fra akkurat denne praksisen pga at den ikke passet meg. Ble det tatt hensyn til dine ønsker/begrensninger. Stort sett ja. Følte du at/ ble din evt påkjenning av utprøvningen tatt hensyn til om du utrykket at det ikke fungerte. Ja, hadde et veldig godt samarbeid med fastlegen min i tillegg, han var absolutt på mitt lag. Følte at han måtte være min "advokat" noen ganger. Hvor mange steder/hvor lenge varte utprøvingen? Var innom 6 forskjellige arbeidspraksiser. Fire av disse varte i ca 1 år hver, en praksisplass var jeg på i 3 måneder og på den siste plassen jeg var på fikk jeg lønna, ordinær jobb etter noen måneder. Har per dags dato vært der i 6 år nå. Jeg er 50% ufør i tillegg. Så jeg har vært veldig mye/lenge i praksis og mistet til tider motivasjonen, men det har også betalt seg ved at jeg fungerer godt i deltidsjobben jeg har nå. Det er VELDIG forskjellig hvor mye praksis man må gjennom for å få uføretrygd. Har ei venninne som var 2-3 uker på en attføringsbedrift, og så har du slike som meg som holder på i flerforldige år. Og evt hvilke andre prosesser måtte du gjennom før søketidspunktet? Var jo gjennom medisinsk behandling for sykdommene mine selvsagt. I tillegg hadde jeg et par timer hos en arbeidspsykolog. Var også snakk om at jeg skulle gjennom nevropsykologisk utredning men det ble ikke noe av. Jeg har min første samtale nå i slutten av uken for å starte utprøving. Målet er å bli delvis ufør. Lykke til:-) Anonymkode: 39727...f12 Anonymkode: 8cd01...662 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kunne velge. Jeg valgte en bedrift som hadde tilrettelagt arbeid fra før vil ikke at en tilfeldig butikk eller bensinstasjon driver skal vurdere min helse. Lykke til. Anonymkode: e07c0...627 Takk 😊 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Anonymkode: feb1b...cf2 Fordi jeg ikke klarer stå i ordinær jobb, jeg har aldri klart meg gjennom noe utdanning eller stå i jobb. Så det var psykriater og lege som bestemte at jeg skulle i utprøving for å få avklart inntektsevne. Anonymkode: 39727...f12
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 Jeg var et sted som het Aaspro. Akkurat som hun over her sa. Hyggelige mennesker som bare vil hjelpe. Jeg ordna selv en 50% stilling i 6 mnd som ikke fungerte og de hjalp meg med en 20% stilling som heller ikke funket. Endte opp selv med å bli 100% ufør. Anonymkode: c9af9...80a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var et sted som het Aaspro. Akkurat som hun over her sa. Hyggelige mennesker som bare vil hjelpe. Jeg ordna selv en 50% stilling i 6 mnd som ikke fungerte og de hjalp meg med en 20% stilling som heller ikke funket. Endte opp selv med å bli 100% ufør. Anonymkode: c9af9...80a Det er et sånt opplegg her også, heter fønix Anonymkode: 39727...f12
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #11 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 22.38): Anonymkode: 9882d...1c6 Jeg har ikke vært i nav systemet like lenge bare 5 år denne runden, hadde en liten tur innom der like etter jeg ble 18 ( er 27 nå). Men jeg har vært i 3 praksis plasser tidligere i AAP perioden, et varte kanskje 2 måneder, en i to uker og en i 5 måneder. Men nå har går AAP min ut i januar, så har ikke så god tid. Håper på å finne et sted som er ok for meg og begrensningen mine. Jeg har også mye dokumentasjon fra psykologer og psykriatere og noe fra fastlege. Så håper på at dette hjelper, har også en «advokat» i den kommunale helsetjenesten. Så håper på å få søkt rundt jul. Er veldig skummelt å tenke på at jeg muligens ikke kommer til å ha noe inntekt til neste år, og må leve 100 % avhengig av mannen min 🙁 Og det føles veldig lite verdig å måtte bli forsørget av partner som voksen Anonymkode: 39727...f12
Leo Skrevet 16. juni 2022 #13 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke vært i nav systemet like lenge bare 5 år denne runden, hadde en liten tur innom der like etter jeg ble 18 ( er 27 nå). Men jeg har vært i 3 praksis plasser tidligere i AAP perioden, et varte kanskje 2 måneder, en i to uker og en i 5 måneder. Men nå har går AAP min ut i januar, så har ikke så god tid. Håper på å finne et sted som er ok for meg og begrensningen mine. Jeg har også mye dokumentasjon fra psykologer og psykriatere og noe fra fastlege. Så håper på at dette hjelper, har også en «advokat» i den kommunale helsetjenesten. Så håper på å få søkt rundt jul. Er veldig skummelt å tenke på at jeg muligens ikke kommer til å ha noe inntekt til neste år, og må leve 100 % avhengig av mannen min 🙁 Og det føles veldig lite verdig å måtte bli forsørget av partner som voksen Anonymkode: 39727...f12 Da kan jeg i hvert fall trøste deg med at karensåret, i hvert fall i denne omgangen, er historie. Nytt lovverk er på plass og blir formelt vedtatt i Stortinget i morgen. I verste fall må du søke AAP på nytt, men meningen er at alle skal beholde AAP til de er ferdig avklart mot arbeid og/eller uføretrygd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå