Gå til innhold

Tannregulering

Fremhevede innlegg

Gjest Regulering
Skrevet

I voksen alder bestemte jeg meg for at jeg ville ha regulering, og fikk time. Da jeg kom der fikk jeg beskjed om at det ikke var sikkert at kun regulering hjalp, da jeg har overbitt og liten kjeve. Så nå har jeg tatt røntgenbilder og avstøp, disse ble sent til vurdering til en spesialist og jeg har fått time der til en skikkelig vurdering. Skal da til Universitetet Odontologisk klinikk i Bergen og så til Hukaland universitetssykehus.

Pøver å lete på nettet hva denne evt. operasjonen innebærer osv. Låser de kanskje kjeven, må jeg gå med noe form for støtte for å holde det på plass, kan jeg gå på jobb og ja mye jeg funderer på her.

Til nå har vi ikke gjort noe ang. regulering da tannlegen vil vente til vi får et svar men fikk da inntrykk av hvis det blir operasjon, måtte jeg først gå med regulering en stund først.

Håper det er noen her inne som har noen svar til meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan ikke jeg så mye om den type kirurgi, men jeg vet at de som har underbitt som må flytte kjeven tilbake må få sånn lås. Jeg tror folk som får låst kjevene for en liten periode klarer seg helt fint sånn ellers i dagliglivet, men uansett så får du jo skikkelig svar på alle spørsmålene dine når du kommer til odontologen.

Hvis det er mye du lurer på, så kan det være greit å skrive ned alle spørsmålene, sånn at du ikke går der i fra og føler at det var mye du ikke fikk svar på :)

Skrevet

jeg har skjeve tenner, men nektet å ha regulering som mindre... angrer utrolig! jeg fikk problemer med migrene og nakkesmerter, ogda gikk jeg til en tannlege i bergen. Erik Barman heter han. ( er i olav kyrresgate) han er spesialist på alt dette. Problemet mitt var og at jeg hadde for liten kjeve, og han hadde en metode som tvingte kjeven til å vokse. husker ikke helt hvordan dette var, for det er en stund siden, emn det var noe jeg skulle gå med i 1 år før jeg skulle sette på regulering. vet ikke om dette er noe som er aktuelt for deg, men verdt å sjekke kanskje?

Skrevet
Nå kan ikke jeg så mye om den type kirurgi, men jeg vet at de som har underbitt som må flytte kjeven tilbake må få sånn lås. Jeg tror folk som får låst kjevene for en liten periode klarer seg helt fint sånn ellers i dagliglivet, men uansett så får du jo skikkelig svar på alle spørsmålene dine når du kommer til odontologen.

Hvis det er mye du lurer på, så kan det være greit å skrive ned alle spørsmålene, sånn at du ikke går der i fra og føler at det var mye du ikke fikk svar på :)

Takk for svar :)

Jeg har en liste ja, om ting jeg lurer på. Men nå er det slik at jeg tenker på dette og da er det fint å høre om noen har vært borti det samme og hvordan det fungerte for de. Det er det fine med nettet, for slike nyfikne mennesker som meg :ler:

Skrevet
jeg har skjeve tenner, men nektet å ha regulering som mindre... angrer utrolig! jeg fikk problemer med migrene og nakkesmerter, ogda gikk jeg til en tannlege i bergen. Erik Barman heter han. ( er i olav kyrresgate) han er spesialist på alt dette. Problemet mitt var og at jeg hadde for liten kjeve, og han hadde en metode som tvingte kjeven til å vokse. husker ikke helt hvordan dette var, for det er en stund siden, emn det var noe jeg skulle gå med i 1 år før jeg skulle sette på regulering. vet ikke om dette er noe som er aktuelt for deg, men verdt å sjekke kanskje?

Takk :)

Nå bor jeg ikke i Begen men må dit pga. at det ikke finnes spesialister eller utføres slike inngrep her jeg bor. ;)

Men jeg regner med at de etter endte undersøkelser kommer fram til den beste behandlingsformen for meg.

Skrevet

Har du fått beskjed om de skal flytte hele eller deler av kjeven? nå skumleste jeg bare denne tråden... Men dersom de bare skal flytte ytre del, så trenger man ikke kjevelås. Jeg skal operere kjeven dersom jeg får klarsignal av røntgenbilder og av lengene som har med andre sykdommer jeg har å gjøre, og jeg trenger ikke kjevelås

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, har ikke så mye informsjon enda. Regner med at jeg får litt mer når jeg reiser til Bergen.

Skrevet

Ok. Jeg fikk beskjed om at ved min operasjon, hvis den blir noe av, så må jeg ligge på riksen i to uker ca., og så sykemeldes en mnd ellr to.

Skrevet

Ok, såpass ja. Men ditt tilfelle er sykdom, så det kan det jo hende det er litt annerledes.

Skrevet

Nja, det er jo pga syksom at kjeven har blitt sånn ja... Så jeg vil jo få en sykemelding. Er det rent kosmetisk er det ikke sikkert man får det, at man må ta ut ferie isteden

Skrevet

Det er ikke av kosmetiske grunner. Jeg ville sette på regulering av den grunn, men det er tannlegen som har henvist meg videre. Da han mente kjeven var for liten og det ikke var sikkert resultatet med kun regulering ble bra. Hvis det viser seg at det er kjeven som er for liten og et inngrep må till for å rette det opp, får jeg dekket hele behandlingen ink. reguleringen. Er alt ok, slipper jeg inngrepet setter på reulering og betaler da alt selv.

Jeg kan sikkert ta et slik inngrep etter eget ønske selv, rent kosmetisk, men det er uaktuelt, selv om jeg sikkert hadde fått et penere resultat da ;)

Skrevet

En venninne av meg har flyttet kjeven tilbake pga underbitt og hun trengte ikke kjevelås, så det er ikke sikkert du trenger det. Hun var veldig hoven i et par uker, og var sykemeldt i et par mnd tror jeg. Hun ble ihvertfall kjempefornøyd.

Skrevet

Skulle ønske jeg fant litt mer info om dette på nettet, men finner ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...