Gå til innhold

Utbetalt 20 000, hvordan burde budsjettet være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 30 år, ufør med 20 000 utbetalt. Eier ingenting og har ikke lån. Hvordan burde budsjettet være? Vil også ha muligheten til å spare til buffer

Anonymkode: 0a436...d1c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er dine faste utgifter? Strøm, evt kreditt, strømmetjenester som spotify, netflix etc. Røyker/snuser du, medisiner som koster ekstra etc? Hva er leieutgiftene dine?

Et enktel google søk på hva du spør om sier: Try a simple budgeting plan. We recommend the popular 50/30/20 budget to maximize your money. In it, you spend roughly 50% of your after-tax dollars on necessities, no more than 30% on wants, and at least 20% on savings and debt repayment.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i ha over her. 10k på bolig utgifter, 6k til mat og diverse. 4k til sparing feks

Anonymkode: e2e39...893

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mufasa90 skrev (1 minutt siden):

Hva er dine faste utgifter? Strøm, evt kreditt, strømmetjenester som spotify, netflix etc. Røyker/snuser du, medisiner som koster ekstra etc? Hva er leieutgiftene dine?

Et enktel google søk på hva du spør om sier: Try a simple budgeting plan. We recommend the popular 50/30/20 budget to maximize your money. In it, you spend roughly 50% of your after-tax dollars on necessities, no more than 30% on wants, and at least 20% on savings and debt repayment.

Oj, det engelske forsto jeg ikke noe av 😨😳 

Pr dags dato har jeg ingenting, men må begynne betale for meg neste måned! Kan bo her hos bestefar gratis til jeg har spart opp depositum og fått leie en leilighet, men han krever at jeg setter opp et budsjett som jeg viser til han. Og som jeg skal følge til punkt og prikke, og det som står som bo utgifter der, skal spares til depositum. Han vil også at jeg skal spare slik at jeg betaler husleie på forskudd med 1 måned. Og han har overtalt meg til at jeg MÅ spare til buffer 🙈 

Jeg har kommer veldig skeivt ut i livet, har aldri hatt jobb eller inntekt, Har nettopp blitt ufør og får første betaling denne måneden 

Så er derfor jeg lurer litt mer generelt på hva jeg burde sette opp som budsjett. Hva er det vanligste 30 åringer setter opp på de forskjellige postene? 

ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mufasa90 skrev (8 minutter siden):

Ang de andre spørsmålene, røyker ikke, snuser ikke, medisiner koster 300 kr i mnd. Har ikke kreditt. Har ingen strømme tjenester, men veldig lyst på en da… om det er mulig 🙈

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig i ha over her. 10k på bolig utgifter, 6k til mat og diverse. 4k til sparing feks

Du skriver 6000 til mat og diverse, men hva mener dere med diverse?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver 6000 til mat og diverse, men hva mener dere med diverse?

ts

Altså, jeg vet hva ordet betyr, men hva går under «diverse» 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva betaler du i bolig og strøm? Jeg må vite det først😊

Anonymkode: 2120c...bee

AnonymBruker
Skrevet

Ulike budsjetter for ulike behov. Men jeg kan vise hvordan mitt budsjett var som singel når jeg hadde inntekt på rundt 20 000 i måneden (prisjustert for inflasjon de siste årene):

8000 bolig, jeg bodde litt utenfor sentrum, men med eget kjøkken og bad. Strøm og internett inkludert.

2500 penger brukt på matbutikken

300 mobil

300 lege, tannlegge, diverse sånne ting

500 forsikringer

300 klær og sko. Bare sko og undertøy jeg kjøper nytt.

500 gaver og planter og bøker, småhandling

800 sosialt, som å ta en kaffe, vin til fest, ta en øl, kino.

800 transport. Månedskort noen måneder, men på sommeren bruke jeg beina, men kostet litt å besøke familie med tog

1500 ferie, dro som regel på en utenlandsferie i året.

4500 minimumssparing

20 000

Som regel brukte jeg mindre, men et greit utgangspunkt, tenker jeg.

Anonymkode: 30be9...51c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ulike budsjetter for ulike behov. Men jeg kan vise hvordan mitt budsjett var som singel når jeg hadde inntekt på rundt 20 000 i måneden (prisjustert for inflasjon de siste årene):

8000 bolig, jeg bodde litt utenfor sentrum, men med eget kjøkken og bad. Strøm og internett inkludert.

2500 penger brukt på matbutikken

300 mobil

300 lege, tannlegge, diverse sånne ting

500 forsikringer

300 klær og sko. Bare sko og undertøy jeg kjøper nytt.

500 gaver og planter og bøker, småhandling

800 sosialt, som å ta en kaffe, vin til fest, ta en øl, kino.

800 transport. Månedskort noen måneder, men på sommeren bruke jeg beina, men kostet litt å besøke familie med tog

1500 ferie, dro som regel på en utenlandsferie i året.

4500 minimumssparing

20 000

Som regel brukte jeg mindre, men et greit utgangspunkt, tenker jeg.

Når jeg tenker meg om er dette budsjettet mitt på de fleste poster fremdeles, selv etter dobbel lønn. Unntakene er bolig (på grunn av boliglån) og ferier (spanderer gjerne på kjæreste eller familie).

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skrive på engelsk?

Anonymkode: edb0a...32b

Jeg skrev ikke noe av det, jeg kopierte et enkelt søk på google. Noe hvem som helst kunne gjort. Gidder jeg å oversette, nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Shampo, balsam, såpe, vaskemiddel, Zalo, dopapir... alt sånt som du trenger i det daglige ville jeg tenkt var "diverse".

Anonymkode: d768a...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Med så begensa informasjon, her er nødvendige poster: 

Leie: 

Innboforsikring: 

Strøm: 

Mat: 

Transport: 

Helse: 

Klær: 

Personlig pleie: 

Gaver: 

Underholdning: 

Ting og tang: 

Sparing: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så begensa informasjon, her er nødvendige poster: 

Leie: 

Innboforsikring: 

Strøm: 

Mat: 

Transport: 

Helse: 

Klær: 

Personlig pleie: 

Gaver: 

Underholdning: 

Ting og tang: 

Sparing: 

Takk 😊 pr dags dato har jeg ingen utgifter, og må sette opp et budsjett slik at jeg ikke driter meg ut på noe…. F eks leier en alt for dyr leilighet ect 

Men jeg vil bruke penger på alle postene du nevner 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk 😊 pr dags dato har jeg ingen utgifter, og må sette opp et budsjett slik at jeg ikke driter meg ut på noe…. F eks leier en alt for dyr leilighet ect 

Men jeg vil bruke penger på alle postene du nevner 😊

ts

Bare hyggelig🌸

Husk at du kan sette nullskatt og halvskatt inn på de forskjellige postene også (på f.eks gaver) eller på sparing. 

Har du honnør og ledsagerkort? Har du grunnstønad? TT-kort? Har du søkt om tilskudd til småhjelpemidler? Hva med bostøtte? Har du søkt om å få eventuelle medisiner over på Blå resept? Har du tenkt på at du kan få støtte til etablering møbler og hvitevarer)? At du kan søke om å slippe frikortutgifta. Eller at du kan søke NAV om støtte til tannlege? At tannlegen kan hjelpe deg med rabatt hos Helfo? 

Dette var mange punkter, men ta vare på de og finn ut av det etterhvert. 

Når du har blitt god på å leie og følge budsjett kan du søke startlån. 

Din bestefar virker å være en god mann😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Netflix,mobil,forsikring, transport, klær. Så du må nesten justere det etter dine interesser. Vil du drikke og spise for 6000 har du ikke råd til netflix eks.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oj, det engelske forsto jeg ikke noe av 😨😳 

Try a simple budgeting plan. We recommend the popular 50/30/20 budget to maximize your money. In it, you spend roughly 50% of your after-tax dollars on necessities, no more than 30% on wants, and at least 20% on savings and debt repayment.

Oversatt:

"Prøv et enkelt oppsatt budsjett. Vi anbefaler det populære 50/30/20 budsjettet, for å få mest mulig ut av pengene dine. I det budsjettet, bruker du omtrent 50% av din netto inntekt (etter skatt) på nødvendigheter (bolig/strøm/internett), ikke noe mer enn 30% på ting du ønsker (fornøyelser, sosialt, klær osv) og minst 20% på sparing og gjeldsnedbetaling (om man har gjeld)."

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts

Alt annet enn husleie, strøm og ting knyttet til bolig/det å bo. 

Jeg kan tenke meg tannlegeutgifter (som man jo har i blant), mobilregning, forsikringer, evt barnehage om man har småbarn, sånne ting.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du uføretrygd burde du søke om startlån fra Husbanken! Asap. Lykke til!

Anonymkode: 9c2e0...aa2

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har du uføretrygd burde du søke om startlån fra Husbanken! Asap. Lykke til!

Anonymkode: 9c2e0...aa2

Til trådstarter. Dette jeg siterer her var et svært godt forslag!

Husbanken er en bank som administreres av de enkelte kommunene i landet, og de retter seg kun til en spesiell gruppe mennesker; varig vanskeligstilte. Dette står på nettsidene deres.

Det betyr at uføretrygdede kan søke, for de er midt i målgruppen Husbanken har som kundegruppe. Og man trenger ikke egenkapital i Husbanken, faktisk. De regner med at er man varig vanskeligstilt, har man heller ikke klart å spare opp flere hundre tusen kroner. Men det er greit.

Søk hos boligkontoret i din kommune. Søk på "husbanklån + navnet på kommunen" du vil søke hos, da burde du finne kontaktinformasjon. Man søker som regel på nettet, men det er også mulighet for å printe ut skjemaer og sende inn skriftlig, tror jeg. Men på nett er best. 

Jeg husker ikke eksakt nå, men de fleste banker ber om bevis på inntekt, og da gjerne for de tre siste måneder. Siden du ikke har fått din første utbetaling en gang enda, må du kanskje vente i tre måneder før du kan søke hos husbanken? Men kontakt dem og spør!
Og ja, banken blir fornøyd om du har satt opp et fornuftig budsjett og en plan over hvordan du vil styre inntekten din! Det liker alle banker å se. 

PS! Husbanken kan også tilby OPPTIL 50 års nedbetalingstid. Det er lenge, og det muliggjør også at månedsavdragene blir lave nok til at folk med lav inntekt også klarer å håndtere dem! Siden du er 30 år, er du ung nok til å få lang nedbetalingstid, og en månedsutgift du klarer å leve med.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ca 20.000 utbetalt. Har en tenåringsdatter som bor hos meg 50%. Budsjettet mitt ser sånn ut:

Husleie: 12.000,-

Strøm: 1100,-

Mobil: 300,-

Netflix, Spotify osv: 300,-

Mat: 3500,-

Diverse: 1000,-

Anonymkode: 8627f...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...