Gå til innhold

Burde jeg være bekymret for datteren min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på straks 15 år forsvinner fra meg. Det er helt uinteressant å snakke med meg eller være med familie. Hun er helst med venner, noe jeg skjønner er normalt i den alderen. Men når hun er hjemme ligger kun i sengen sin og ser på telefonen. Rommet er helt bombet med klær og servise. Om morgen klarer hun ikke å stå opp, hun kommer nok ofte for sent på skolen. Vi har begynt å skru av Internett for at hun ikke skal ligge våken hele natten, men tror hun likevel skriver med venner eller ser nedlastet serier. 

Hun er har i tillegg sluttet å spise frokost og lunsj(kommer urørt matpakker hjem og bankkort ikke brukt) , hun spiser litt middag og noen ganger kveldsmat. Prøver å ha tilgjengelig mat jeg vet hun er glad i. Ser hun går ned i vekt, men hun var ikke veldig tynn i utgangspunktet, så hun ser jo normal slank ut nå, men har registrert at klærne sitter løst nå forhold til før og det har skjedd på relativt kort tid så blir jo bekymret. Samtidig så kan hun finne på å bake muffins og spise alle selv plutselig. Og når hun spiser er det gjerne usunt. Hun trener ingenting. Derfor usikker hva hun styre med. 

Prøver å snakke med henne, undersøkende om noe plager henne, hva hun tenker osv, men "ingenting" og "bryr meg ikke" er all respons jeg får. 

Hvor lenge kan hun holde på slik? Har jeg grunn til å være bekymret? Hva burde jeg gjøre? Vi har et høyt konfliktnivå nå, jeg er sliten og gruer meg litt til ferie. 

Anonymkode: cc202...570

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 15 år, ikke 18… Så hvordan har det seg at du ikke vet om barnet ditt kommer presist til skolen? 
Høres ut som hun holder på å utvikler spiseforstyrrelse og trenger noen profesjonelle å snakke med så ta kontakt med helsesøster eller fastlegen. 

Anonymkode: c1729...210

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg syns du burde være bekymret. Ikke ang rot etc. Men at hun spiser lite og dårlig mat. Hun er 15 og det er en sårbar tid, de er ofte ikke fornøyd med utseende og kropp. Pluss at det er press om å være «såkalt perfekt». Ikke er det lett å få tenåringer til å snakke om hva som plager dem heller. Vet ikke hva som er beste løsning, vet du om noen hun kunne snakke med? Kanskje lettere med noen andre enn mamma.

Anonymkode: 3273d...beb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun er 15 år, ikke 18… Så hvordan har det seg at du ikke vet om barnet ditt kommer presist til skolen? 
Høres ut som hun holder på å utvikler spiseforstyrrelse og trenger noen profesjonelle å snakke med så ta kontakt med helsesøster eller fastlegen. 

Anonymkode: c1729...210

Takk for svar. Tror hun ofte kommer i siste liten eller litt over, å lærere ikke alltid registrerer dette fraværet. Men hun er iallefall sjelden oppe en halvtime før skolen begynner.. 

Hun har sagt at hun ikke er interessert i å prate med hverken lege eller helsesykepleier eller noen, men kanskje jeg skulle tatt kontakt med de likevel.. Når jeg leser om spiseforstyrrelser står det gjerne at symptomene er å være påpasselig på å spise sunn mat og trene, men er kanskje ikke alltid slik. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg syns du burde være bekymret. Ikke ang rot etc. Men at hun spiser lite og dårlig mat. Hun er 15 og det er en sårbar tid, de er ofte ikke fornøyd med utseende og kropp. Pluss at det er press om å være «såkalt perfekt». Ikke er det lett å få tenåringer til å snakke om hva som plager dem heller. Vet ikke hva som er beste løsning, vet du om noen hun kunne snakke med? Kanskje lettere med noen andre enn mamma.

Takk for svar. Synes det er vanskelig med tenårene.. Vet ikke hvem hun kunne snakket med, hun er ikke interessert i å møte familie(tanter, besteforeldre, søskenbarn) vil ikke ha noe med helsesykepleier eller fastlegen. Vet lærer har prøvd å prate med henne, men hun bare har svart at hun ikke er sulten...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Når hun lager muffins og spiser alle selv, er det mulig at hun spyr de opp igjen? Bulimi er mye vanligere enn anoreksi. Bulimi begynner ofte slik du beskriver, man spiser veldig lite, akkurat som ved anoreksi, men så mister man kontrollen, får spisekick, og kaster det opp igjen. Man er på en måte en mislykket anorektiker i forstadiet til bulimi.

Bare en tanke, var det jeg selv tenkte når jeg leste innlegget.

Anonymkode: 46526...931

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Tror hun ofte kommer i siste liten eller litt over, å lærere ikke alltid registrerer dette fraværet. Men hun er iallefall sjelden oppe en halvtime før skolen begynner.. 

Hun har sagt at hun ikke er interessert i å prate med hverken lege eller helsesykepleier eller noen, men kanskje jeg skulle tatt kontakt med de likevel.. Når jeg leser om spiseforstyrrelser står det gjerne at symptomene er å være påpasselig på å spise sunn mat og trene, men er kanskje ikke alltid slik. 

Takk for svar. Synes det er vanskelig med tenårene.. Vet ikke hvem hun kunne snakket med, hun er ikke interessert i å møte familie(tanter, besteforeldre, søskenbarn) vil ikke ha noe med helsesykepleier eller fastlegen. Vet lærer har prøvd å prate med henne, men hun bare har svart at hun ikke er sulten...

Ts

Ja det er vanskelig med tenårene , har to som er voksne nå. Føler med deg og skjønner at dette er vanskelig . Kan du ta kontakt med helsepersonell og få noen råd? 

AnonymBruker
Skrevet

Står midt i dette med mine to selv. En gutt og ei jente.

Gutten kommer mye for sent. Det er snakk om 10 minutter «bare», men likevel. Vi kan jo ikke skofte jobb for å påse at han kommer seg opp. Vi foreldre er… ja, jeg føler han ser på oss som noen litt fjerne skapninger uten noen peiling på livet. Meg vil han ikke engang gi en klem, akkurat like gammel som dattera di.

I forhold til dattera di og mat ville jeg sett det an. Det er vanskelig å tvinge en 15- åring til hjelp dersom hun selv ikke vil. Om hun først skulle ønske det, er det er stor mulighet for at hun vil føle seg avvist i psykiatrien… 

https://www.nrk.no/ytring/na-ma-du-vakne_-helseminister-1.15963108

Anonymkode: a0504...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde også min datter som avvisende og med lignende problematikk som du beskriver. Mye av dette er helt normalt, men det viktigste her er relasjonen dere imellom. Senk kravene i forhold til "unødvendige ting", som rotete rom. Det skjer veldig mye både fysisk og følelsesmessig i denne perioden,og det er lett å føle at man ikke strekker til. Er vel ingen som ønsker at barna ikke skal føle seg god nok. For å bygge relasjonen og vise henne at du er glad i henne og oppriktig interessert i livet hennes, kan du invitere henne med på aktiviteter bare dere to. Vi har gått turer, kjørt turer, dratt på kafe, spilt Playstation. Innimellom sier hun ja og andre ganger nei. Jeg fortsetter likevel å invitere med en til to ganger i uken. Jeg prøver å være tilgjengelig når hun har behov for å prate, ikke alltid like lett når yngste står opp klokken halv seks, og eldste vil prate klokken halv tolv. Men i starten var det viktig å møte henne der hun var, så har det regulerte seg bra etterhvert. Nå vet hun at mamma sover klokken 23, og vekker meg kun hvis det er krise. 

Etterhvert har jeg kommet i en posisjon hvor vi kan prate om skole, kosthold og lignende. Og de utfordringene jeg bekymret meg veldig for, er nesten ikke gjeldende mer idag

Anonymkode: e985d...637

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når hun lager muffins og spiser alle selv, er det mulig at hun spyr de opp igjen? Bulimi er mye vanligere enn anoreksi. Bulimi begynner ofte slik du beskriver, man spiser veldig lite, akkurat som ved anoreksi, men så mister man kontrollen, får spisekick, og kaster det opp igjen. Man er på en måte en mislykket anorektiker i forstadiet til bulimi.

Bare en tanke, var det jeg selv tenkte når jeg leste innlegget.

Anonymkode: 46526...931

Tror ikke det, samme tanke har slått meg, så prøver å følge med. Men kan jo ikke utelukke noe. Dette er altså ikke noe som skjer ofte, men innimellom. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det er vanskelig med tenårene , har to som er voksne nå. Føler med deg og skjønner at dette er vanskelig . Kan du ta kontakt med helsepersonell og få noen råd? 

Takk❤️ Jeg føler en forventning at en skal liksom komme seg ovenpå nå som ungene er store, men opplever selv at dette er den mest krevende jeg har stått oppi. 

Ja, ska se om jeg får en samtale med helsesykepleier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Står midt i dette med mine to selv. En gutt og ei jente.

Gutten kommer mye for sent. Det er snakk om 10 minutter «bare», men likevel. Vi kan jo ikke skofte jobb for å påse at han kommer seg opp. Vi foreldre er… ja, jeg føler han ser på oss som noen litt fjerne skapninger uten noen peiling på livet. Meg vil han ikke engang gi en klem, akkurat like gammel som dattera di.

I forhold til dattera di og mat ville jeg sett det an. Det er vanskelig å tvinge en 15- åring til hjelp dersom hun selv ikke vil. Om hun først skulle ønske det, er det er stor mulighet for at hun vil føle seg avvist i psykiatrien… 

https://www.nrk.no/ytring/na-ma-du-vakne_-helseminister-1.15963108

Anonymkode: a0504...081

Ja, kjenner meg igjen i det å bli oppfattet som fjern skapning uten peiling på live. "du skjønner ingenting" er blitt servert meg ganske ofte. 

Nei, kan jo ikke skifte jobb, å de må jo bli selvstendig og komme seg på skolen. Prøver å vekke så godt jeg kan før jeg drar, som er ca 30 minutter før skolen begynner (startet å vekke før jeg skal dra altså) 

Faktisk kan jeg her trekke frem noe positivt, kanskje, jeg får ennå klemmer nå og da, gjerne helt ut av det blå dukker hun opp for en klem før hun stenger seg inne på rommet igjen, så det er vel noe 

Ts

Skrevet

Det er som å høre om min 15 åring, nå 16. Jeg har vært bekymret en stund. Men har fått hjelp til det verste av Bup. Jeg hadde ringt å hørt om hun har vært i kontakt med helsesøster på skolen, og om hun har pratet om noe du bør passe på. Men ellers så kan du ikke få gjort så mye annet en å lytte nøye utenfor toalettet de gangene hun har spist mye mat. Det måtte jeg gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det på denne måten:

* ingen skjerm på soverommet etter kl. 22, dette gjelder også mobil

* vekkes i tide til å stå opp og gå på skolen

* frokost må spises, havregrøt eller egg gir stabilt blodsukker 

* samtale med kontaktlærer og helsesøster/lege

Anonymkode: 03d48...a52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har det på denne måten:

* ingen skjerm på soverommet etter kl. 22, dette gjelder også mobil

* vekkes i tide til å stå opp og gå på skolen

* frokost må spises, havregrøt eller egg gir stabilt blodsukker 

* samtale med kontaktlærer og helsesøster/lege

Anonymkode: 03d48...a52

Hvordan gjennomføre dette?

Når jeg prøver å sette slike grenser får jeg døra i fjeset som regel. Jeg skrur av nettet, så det har regulert sjermbruk litt, men om jeg bruker det som konsekvens i utider opplever jeg (ja,for har brukt det som konsekvens en del) at relasjon blir ennå mer ødelagt og ting bare blir verre.. 

Noen morgener når jeg vekker drar hun bare dyna over hode,  jeg tenker hun er for stor til å brytes ut av sengen. Og til slutt må jeg jo dra på jobb. 

Ønsker jo at det spises frokost, men kan jo ikke sette meg oppå og trøkket maten inn. 

Posetivt med jenta er at hun har venner og ønsker å være med de, dermed drar hun på skolen. Hun har prøvd å droppe skole, men da ble konsekvens at hun måtte være hjemme ettermiddag også, så det var ikke mange ganger før hun sluttet å droppe skole. 

Skal prøve helsesykepleier, men vet ikke

Ts

Skrevet

The horrible effects of mind control.
Welcome to the new world order.
Jo tidligere folk ser dette, jo bedre.
Men erfaringsmessig tar det 20-30 år før folk skjønner hva som skjer med kidsa og hvor manipulerte de er (du skjønner det jo åpenbart ikke)

Og innen da... sjakk matt.
VÅKN OPP NÅ!
SE HVA DE GJØR MED UNGENE VÅRE! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (11 timer siden):

Det er som å høre om min 15 åring, nå 16. Jeg har vært bekymret en stund. Men har fått hjelp til det verste av Bup. Jeg hadde ringt å hørt om hun har vært i kontakt med helsesøster på skolen, og om hun har pratet om noe du bør passe på. Men ellers så kan du ikke få gjort så mye annet en å lytte nøye utenfor toalettet de gangene hun har spist mye mat. Det måtte jeg gjøre. 

Takk for svar, ja skal følge med. Men om du hadde hørt hun kvittet seg med maten, hva kunne du gjort? (hva kan jeg gjøre?) 

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, ja skal følge med. Men om du hadde hørt hun kvittet seg med maten, hva kunne du gjort? (hva kan jeg gjøre?) 

Ts

Du kan våkne opp og se at dette skjer over hele verdenen.
Eller du kan fortsette å være ego og tenke KUN  tenke på din situasjon.
Det er vel heller det siste du foretrekker.

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (1 minutt siden):

Du kan våkne opp og se at dette skjer over hele verdenen.
Eller du kan fortsette å være ego og tenke KUN  tenke på din situasjon.
Det er vel heller det siste du foretrekker.

Så siden det skjer med hele verden så  skal jeg ? 

AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (20 minutter siden):

The horrible effects of mind control.
Welcome to the new world order.
Jo tidligere folk ser dette, jo bedre.
Men erfaringsmessig tar det 20-30 år før folk skjønner hva som skjer med kidsa og hvor manipulerte de er (du skjønner det jo åpenbart ikke)

Og innen da... sjakk matt.
VÅKN OPP NÅ!
SE HVA DE GJØR MED UNGENE VÅRE! 

Har det rabla for deg eller

Anonymkode: 6ec25...f12

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det virker litt som om du har vært for fjernt for datteren din frem til nå. Har dere hatt fin dialog tidligere?
Dere må jo ta styringen, over leggetid, mobil av, komme tidsnok til skolen etc. still krav og vær tilstede.

Høres veldig sløvt ut at du ikke vet om hun er på skolen i tide.

Driver hun ikke med noe organisert aktivitet, venner etc?

Be om hjelp fra helsesøster. Høres ut som om dette raskt kan bli verre.

Anonymkode: 6754e...fea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...