Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2002 #1 Del Skrevet 18. oktober 2002 Så akkurat på TV at to større bedrifter gikk på dunken og at dette betyr 7% arb.ledighet i kommunen. Forslag til statsbudsjettet som nylig ble lagt frem er heller ikke mye å skryte av. Her prioriteres de som har mye fra før av og de som har lite må betale gildet. Bondevik sender heller pengene ut av landet enn å hjelpe oss som bor her. Sykehjem, gamlehjem, sykehus ramler isammen, men ingenting gjøres for å rette på dette. Bondevik kjører kort og greit landet i grøfta og setter syke, eldre, kvinner (og menn) og barn på gata!!!!! Hvor mange nye stemmer får FrP pga. av dette? Vi har riktignok sett en kraftig rekyl på børsene i det siste, grunnet gode tall fra større selskaper i USA, så kanskje det snur! Håper det! Stem FrP, det er det eneste som kan redde landet fra undergang! Tipper 35% ved neste meningsmåling! mvh. Tante Sofie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 18. oktober 2002 #2 Del Skrevet 18. oktober 2002 Ja, det var lurt! den talende kamel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 18. oktober 2002 #3 Del Skrevet 18. oktober 2002 Tror ikke FrP hadde gjort det så mye bedre selv. Nei... Vi må nok få tilbake AP snart.. Jeg er selv politisk nøytral, men jeg syns alt var mye bedre når de styrte landet. Bare så det er sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2002 #4 Del Skrevet 18. oktober 2002 OK - jeg konkluderer med at dere vil ha høyere arbeidsledighet. Sannsynligvis kommer den på samme nivå som før "dot-com tiden; mao. over 200 000 ledige. Normalt så er det kun arbeidsgivere som vil ha det sånn, så da skjønner jeg ikke hvorfor en vanlig arbeidstaker ønsker å ha det sånn!!!!!!! Høyere arbeidsledighet gjør at arbeidsgivere får bedre tilgang på billig arbeidskraft. Dessverre så er det kanskje ikke sånn i det offentlige. Selv har jeg aldri jobbet der og jeg kommer ALDRI til å gjøre det!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 23. oktober 2002 #5 Del Skrevet 23. oktober 2002 7 % kan kanskje virke mykje, spesielt når det er et lite lokalsamfunn som Risør. Men min økonomi-forelesar i Frankrike meinte at for at næringslivet og samfunnslivet skulle gå "rundt", at bedriftene skal få tilgang på god arbeidskraft osv, bør eit land ha ca 5-6% arbeidsledigheit. Enkelte menneske kan ikkje jobbe av ulike årsaker (alle kjenner vel nokon som ikkje er i stand til å konsentrere seg, ikkje skjønnar konseptet med arbeidstid eller samarbeid, eller rett og slett ikkje kan klokka eller kan skrive), så litt arbeidsløyse vil det alltid være. I Norge har vi ca 3% ledigheit. I Finnmark fylke er det 5%. Så eg synest ikkje at 7% i ei lita kommune som Risør, med flust av andre byar med ledige stillingar rundt, er noko å lage rama-skrik for! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 23. oktober 2002 #6 Del Skrevet 23. oktober 2002 Tidligere har vi hatt en nullvisjon om arbeidsledighet. Alle skulle i arbeid, og skulle få lov til å bidra etter evne. Det er et dyrt system, egentlig, og langt fra et markedsøkonomisk ideal. Dvs - langt fra en høyrepolitikk. (det er i liten grad Bondeknotten som får lov til å bestemme, selv om han er ansiktet utad. Det er Høyre som egentlig styrer nå) Markedsøkonomisk er det lønnsomt med 4 - 7 % arbeidsledighet til enhver tid, for ha har bedriftene stadig en billig arbeidskraftreserve som de kan hente inn og sparke ut etter behov. Dette er også god FRP-politikk, det. Nå er det også sånn at en del bedrifter sentraliserer, eller "flagger ut", ikke fordi de ikke gir en viss lønnsomhet, men fordi det er enda mer lønnsomt å legge ned - for eierne. Bedrifter hvor de ansatte har gått ned i lønn og jobbet steinhardt for å gi den ønskede profitt, har også flagget ut - fordi det gir enda et hakk bedre profitt å flytte produksjonen til Østen eller Øst-Europa. Markedsøkonomi på sitt beste det, og også god FRP politikk. Noen bedrifter har gått konkurs også - fordi det norske kostnadsnivået er høyt, og markedet varene konkurrerer på er hardt. Uansett grunn - når du blir arbeidsledig, og stadig flere bedrifter omstruktureres slik at enda flere jobber forsvinner, hjelper det lite å høre at det ikke er så ille, eller at det er like ille andre steder. Å bli arbeidsledig er ille, og hvis regjeringens budsjettforslag går gjennom, blir det smalhans for arbeidsledige. Har du ikke kommet i jobb innen to år, er det slutt på dagpenger. Og med nedbyggingen nå, vil det ramme mange. Tiden det tar FØR du får dagpenger utvides, men hva skal man leve av i mellomtiden. Man blir svært slank av luft og kjærlighet, og ikke betaler det husleia heller. A-etat mister flere folk, så det blir færre som kan omskoleres, eller få hjelp til å bytte yrke. Tilskudd til udanning for yrkeshemmede kuttes, så dermed vil folk som kunne klart en jobb, kanskje ikke en full jobb, men en fullverdig jobb, rask bli uføretrygdet. Og det kuttes i støtteordninger til uføre og syke. Og dette støtter faktisk også FRP. Så ikke forstår jeg hvorfor jeg skulle la være å støtte det partiet som til de grader tenker på disse arbeidsledige slabadaskerne og snylterne av noen unnalurere......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå