AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Ja, jeg vet dette virker kynisk og kaldt å si. Men jeg er på barna sin side her. Som med lån, så gir ikke banken ut dette uten at økonomien skal takle renteøkninger på en viss prosent. Slik burde folk med barne ønske også tenke. Om de så vidt klarer seg nå, hvorfor få en til? Barn er dyrt. Hvorfor sette barn inn i verden, om man ikke er sikker på at man vil klare ta vare på det med økte priser? Skal man bare satse på at det går bra, eller lukke øynene og se for seg at økonomien kommer til å være lik for alltid? Hvorfor få 1-3 barn til, om økonomien allerede er trang? Å få barn + flere er ingen menneskerett. Hva med menneskeretten til alle barna som vokser opp i fattigdom eller ikke får det nødvendige de trenger for en trygg og fin oppvekst? Jeg forstår også at dette er sårt for dere som nå sitter med barn og dyre regninger dere ikke klarer betale. Jeg har noe medfølelse for dere og ønsker dere virkelig ikke noe vondt! Jeg kritiserer bare tidligere tankegang. Jeg skulle ønske at prisene ikke økte og at dere kunne spist næringsriktig mat og holdt dere varme. Og denne tråden gjelder selvfølgelig ikke de med barn med funksjonshemninger som har dyrere regninger. Her er jeg uenig med politikken og mener Norge As skulle stilt opp mer. Alle barn fortjener ha det godt!! Denne tråden gjelder heller ikke familier som på en eller annen måte har opplevd tragedier eller at en av de foresatte står uten jobb pga helseplager ect. Denne tråden gjelder ikke unntakene. Bare de naive… Anonymkode: adefd...a13 13 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Enig! Selv har vi holdt oss til ett, ikke fordi vi ikke har råd, men vi ønsker å bruke god tid til å følge opp barnet. Jeg kjenner ett par i omgangskretsen som har 4-5 barn, hvor mannen har sagt stopp etter nummer 2. Kona har likevel overkjørt og fått 2-3 til. Nå klager de over at de er så slitne og økonomien ikke strekker til og mannen ikke orker å stille opp så mye. Shocker! Også blir vi ofte spurt om å være barnevakter for å avlaste siden vi kun har ett barn. Anonymkode: 99483...2c1 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Jeg er helt enig. Før i tiden hadde ikke kvinnene et valg, da det var mangel på prevensjon og kunnskap som gjorde til at de fikk mange unger og vokste opp i fattige kår. Jeg har selv en bekjent som har 3 barn, hvor de per nå i realiteten har kun har en inntekt fordi mannen driver å skal bygge opp sin egen bedrift. Samtidig har det vært mye klaging over egen økonomi og økte priser. De snakker om at de har lyst på et barn til, at de ikke føler seg ferdig, men slik situasjonen blir nå fremover, og når de bare har en sikker kilde som mor står for, så er det helt galskap å tenke på nr. 4. De har på ingen måte kontroll over økonomien heller, da en baksmell på skatten kom overraskende i år igjen. Man har rett og slett for dårlig økonomistyring når man ikke klarer å justere skattetrekket etter flere år med baksmell på skatten, og da tviler jeg sterkt på at de klarer å gjøre gode nok økonomiske vurderinger med tanke på om de har råd til flere barn. Anonymkode: 20387...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Vi har ett barn som vi fikk når jeg var 26 år. Vi hadde ingen plan for eventuelle flere barn. «Heldigvis» rakk vi ikke å få flere før jeg som 30 åringen ble alvorlig syk og livet endret seg totalt. Siden vi bare hadde ett barn hadde vi tid og overskudd til både barnet og at jeg var syk, hvis man kan si det på den måten. Vi trengte heller ikke bekymre oss for økonomien selv om jeg plutselig ikke kunne jobbe lengre. Hadde vi hatt flere barn tror jeg krisen hadde blitt større. Jeg må si at jeg ofte tenker at mange er naive når de skaffer seg høy gjeld og setter tre barn til verden og satser på at fremtiden er banket i stein. Selv om man er ung og frisk i dag er det ingen garanti for at man ikke kan bli arbeidsledig, syk eller havne i en ulykke før året er omme. Misforstå meg rett, jeg mener ikke at man hele tiden skal tenke «enn hvis», men det er viktig å innse at livet er uforutsigbart. Anonymkode: a2676...192 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 Både nedlatende og belærende. Sjarmerende TS. Pass dine egne saker. Anonymkode: b1ddf...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 Vi har veldig dårlig råd for tiden, og planlegger et barn til. Tar en master i noe jeg er garantert en godt betalt jobb i. Alderen løper fra oss så vi har ikke tid til å vente til jeg er ferdig utdannet. Småbarn bryr seg uansett ikke om sydenturer eller moteklær. Anonymkode: a78f1...b71
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å få barn + flere er ingen menneskerett. Jo, det er det faktisk: Sitat Menn og kvinner i gifteferdig alder har rett til å gifte seg og til å stifte familie, i samsvar med de nasjonale lover som regulerer utøvelsen av denne rettighet. https://lovdata.no/lov/1999-05-21-30/emkn/a12 Anonymkode: 3c22c...f9b
nordlending Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har veldig dårlig råd for tiden, og planlegger et barn til. Tar en master i noe jeg er garantert en godt betalt jobb i. Da er dere nok ikke helt i situasjonen TS skisserer. Dere går ned i inntekt for å øke den i fremtiden, og har mest sannsynlig det meste dere trenger av utstyr. Om dere har råd til flere barn med inntekten du blir å få, vil dere jo klare dere fint. 3
nordlending Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, det er det faktisk: https://lovdata.no/lov/1999-05-21-30/emkn/a12 Anonymkode: 3c22c...f9b At man har rett til å få barn betyr ikke at det å få barn er en menneskerettighet, i lovens forstand. 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 nordlending skrev (4 minutter siden): At man har rett til å få barn betyr ikke at det å få barn er en menneskerettighet, i lovens forstand. Kan du forklare dette resonnementet? Det jeg siterer fra er den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Anonymkode: 3c22c...f9b
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Egentlig så tramper vi litt på alle som har fått barn det siste året, unntatt dere som har opplevd tragedie, fått barn med funksjonshemninger eller har foreldre som pga sykdom/skade plutselig ikke lenger kan jobbe. Anonymkode: c703d...238
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jo, det er det faktisk: https://lovdata.no/lov/1999-05-21-30/emkn/a12 Anonymkode: 3c22c...f9b Å stifte familie innebærer ikke automatisk å få barn. Et par uten barn er også en familie. Anonymkode: c9f34...514 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Både nedlatende og belærende. Sjarmerende TS. Pass dine egne saker. Anonymkode: b1ddf...f0e Det er absolutt TS sin sak når skattepengene til TS går med til å finansiere folk som ikke evner å ta vare på sin egen familie fordi renta øker et halv prosentpoeng. Buhu. Man kan stramme inn på forbruket og ta en ferie mindre, men ikke still opp i avisa og klag på hvor tøft det er å ha flere unger og en middelmådig inntekt. Anonymkode: cd0af...f75 5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 det finnes millioner av mennesker i veldig mange andre land her i verden som heller burde fått denne talen Anonymkode: 0f240...bf0
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, jeg vet dette virker kynisk og kaldt å si. Men jeg er på barna sin side her. Som med lån, så gir ikke banken ut dette uten at økonomien skal takle renteøkninger på en viss prosent. Slik burde folk med barne ønske også tenke. Om de så vidt klarer seg nå, hvorfor få en til? Barn er dyrt. Hvorfor sette barn inn i verden, om man ikke er sikker på at man vil klare ta vare på det med økte priser? Skal man bare satse på at det går bra, eller lukke øynene og se for seg at økonomien kommer til å være lik for alltid? Hvorfor få 1-3 barn til, om økonomien allerede er trang? Å få barn + flere er ingen menneskerett. Hva med menneskeretten til alle barna som vokser opp i fattigdom eller ikke får det nødvendige de trenger for en trygg og fin oppvekst? Jeg forstår også at dette er sårt for dere som nå sitter med barn og dyre regninger dere ikke klarer betale. Jeg har noe medfølelse for dere og ønsker dere virkelig ikke noe vondt! Jeg kritiserer bare tidligere tankegang. Jeg skulle ønske at prisene ikke økte og at dere kunne spist næringsriktig mat og holdt dere varme. Og denne tråden gjelder selvfølgelig ikke de med barn med funksjonshemninger som har dyrere regninger. Her er jeg uenig med politikken og mener Norge As skulle stilt opp mer. Alle barn fortjener ha det godt!! Denne tråden gjelder heller ikke familier som på en eller annen måte har opplevd tragedier eller at en av de foresatte står uten jobb pga helseplager ect. Denne tråden gjelder ikke unntakene. Bare de naive… Anonymkode: adefd...a13 Å ha barn er ikke så dyrt som en skal ha det til. Mye av dette er foreldrenes skyld. Når små barn flyr rundt med Iphone 13… så tåler en litt økte utgifter. Ikke det, en burde selvsagt regne på at en har råd til å fø barnet. Vi sitter her som sykepleier og en ufør, ingen store problemer med å fø 3 barn, 10+ alder. Det er ikke så kostbart som enkelte skal ha det til. Blir selvsagt noe trangere nå, men det blir fortsatt ingen problem. Anonymkode: 1f9cf...f5e
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Både nedlatende og belærende. Sjarmerende TS. Pass dine egne saker. Anonymkode: b1ddf...f0e Er det nedlatende og belærende å påpeke at du skal ha mulighet til å ta vare på barna du selv velger å få? Eller er det bare litt kjedelig å få påpekt at enkelte tar rævva valg for seg selv og familien sin? For ja, barn er et valg i Norge. Anonymkode: 48103...84c 5
Tomas77 Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 Hvem er alle disse folkene som sliter så voldsomt plutselig. Vi bor i Oslo med to snart 3 barn, kona jobber 50% og vi har da plenty med penger om så renta går opp 3-4%. Hadde samtale i lunchen på jobb og ingen kunne egentlig skjønne hvorfor dette skulle være så vrient.
Rucula Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Å ha barn er ikke så dyrt som en skal ha det til. Mye av dette er foreldrenes skyld. Når små barn flyr rundt med Iphone 13… så tåler en litt økte utgifter. Ikke det, en burde selvsagt regne på at en har råd til å fø barnet. Vi sitter her som sykepleier og en ufør, ingen store problemer med å fø 3 barn, 10+ alder. Det er ikke så kostbart som enkelte skal ha det til. Blir selvsagt noe trangere nå, men det blir fortsatt ingen problem. Anonymkode: 1f9cf...f5e ikke dyrt? 2 unger i bhg er 6300 kr i mnd..... så kommer alt det andre i tillegg 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 Tomas77 skrev (9 minutter siden): Hvem er alle disse folkene som sliter så voldsomt plutselig. Vi bor i Oslo med to snart 3 barn, kona jobber 50% og vi har da plenty med penger om så renta går opp 3-4%. Hadde samtale i lunchen på jobb og ingen kunne egentlig skjønne hvorfor dette skulle være så vrient. De fleste som sliter har ikke råd til å bo i Oslo. Anonymkode: f214c...da9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Tomas77 skrev (10 minutter siden): Hvem er alle disse folkene som sliter så voldsomt plutselig. Vi bor i Oslo med to snart 3 barn, kona jobber 50% og vi har da plenty med penger om så renta går opp 3-4%. Hadde samtale i lunchen på jobb og ingen kunne egentlig skjønne hvorfor dette skulle være så vrient. Hvis man har lånt max av det man kan, skjønner jeg jo det blir vanskelig. Eller hvis man er lavtlønt/trygdet og slet med å betale regningene allerede før prisene på alt gikk opp. Anonymkode: ff994...cf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå