AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Nav sier jeg er en god kandidat til å få lån av kommuner, uten at jeg vil forklare mer om det. Har ikke egenkapital, så må også ha hjelp av dette fra en kommune. Men jeg er villig til å bo hvor som helst i hele Norge. Men spørsmålet er jo hvor stort lån jeg hadde klart å betjene, når jeg kun har råd til bo utgifter på 8-9000 kr i måneden (og dette er inkludert alt av strøm, vann, Internett, kloakk osv). Forstår jo at jeg ikke vil klare betjene et lån på 3 mill 😅 Men hva tenker dere? Finnes vell mye billig rundt omkring i Norge? Hvor stort lån kunne jeg fått med min betalings evne på 8-9 k? Anonymkode: 60307...59d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Du må regne med minst 3000 til fellesutgifter/vedlikehold og strøm. Renta kommer mest sannsynlig til å stige til 4% de neste årene. Et lån på 1.250.000 over 30 år til 4% rente koster 6000 måneden. Jeg tenker at det er ditt maksbeløp innenfor boligbudsjettet ditt. Om det er en gammel enebolig som bruker mye strøm så er det egentlig for mye. Anonymkode: fab98...883 1
Million Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 (endret) Som innlegget over hinter om, bør du ikke kjøpe hus eller bygg i treverk. Det krever mye vedlikehold, og koster ofte mye om noe må gjøres. Sats på en leilighet i en kommune nordpå, det kan ofte være billigere. Og det er lite vedlikeholdsutgifter. Noen ganger kan internettkostnadene være innbakt i fellesutgiftene (husleien) hver måned til borettslaget eller sameiet. Det er bare å lage seg et søk på Finn, legge inn f.eks ett soverom og prisnivå og søke Norge rundt. PS! Jeg mener forresten å huske at man ikke kan søke om Husbanklån i andre kommuner enn den man bor i? Det betyr at du egentlig må flytte og leie først, før du regnes som innbygger og kan kvalifisere for å få et husbanklån i den kommunen du har sett deg ut. Regelen er nok laget for at ikke de mest populære kommunene skal få søknader om husbanklån fra halve Norge, som ønsker å flytte til f.eks. Trondheim, Bergen eller Oslo. Det ville jo fort tømt kassen. De har bare en viss pott å låne ut pr år, og får nye midler i januar hvert år. Endret 14. juni 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Million skrev (10 minutter siden): Som innlegget over hinter om, bør du ikke kjøpe hus eller bygg i treverk. Det krever mye vedlikehold, og koster ofte mye om noe må gjøres. Sats på en leilighet i en kommune nordpå, det kan ofte være billigere. Og det er lite vedlikeholdsutgifter. Noen ganger kan internettkostnadene være innbakt i fellesutgiftene (husleien) hver måned til borettslaget eller sameiet. Det er bare å lage seg et søk på Finn, legge inn f.eks ett soverom og prisnivå og søke Norge rundt. PS! Jeg mener forresten å huske at man ikke kan søke om Husbanklån i andre kommuner enn den man bor i? Det betyr at du egentlig må flytte og leie først, før du regnes som innbygger og kan kvalifisere for å få et husbanklån i den kommunen du har sett deg ut. Regelen er nok laget for at ikke de mest populære kommunene skal få søknader om husbanklån fra halve Norge, som ønsker å flytte til f.eks. Trondheim, Bergen eller Oslo. Det ville jo fort tømt kassen. De har bare en viss pott å låne ut pr år, og får nye midler i januar hvert år. Ang at man må bo i kommunen for å få lån der, er jeg klar over 😊 Noen har en regel på 3 år. Er det det som må til så gjør jeg det! Men nav sa også at det finnes noen kommuner som tar i mot søknader fra folk utenfor 😊 Aller først må jeg finne ut av hva økonomien min tåler å ha i lån, så jeg kan finne ut hvor i Norge de leilighetene til den prisen finnes 😅 Og så ringer jeg den kommunen og hører om de gir lån til folk bosatt andre steder 😊 Men helt enig med dere, at jeg burde ha leilighet! Et hus kan fort bli dyrt 😳 ts Anonymkode: 60307...59d 1
Nothingarrived Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 Hvis du får startlån via Husbanken så kan du nedbetale over 50 år, samt få tilskudd til deler av beløpet, noe som vil kunne bidra til å redusere låneutgiftene per måned.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må regne med minst 3000 til fellesutgifter/vedlikehold og strøm. Renta kommer mest sannsynlig til å stige til 4% de neste årene. Et lån på 1.250.000 over 30 år til 4% rente koster 6000 måneden. Jeg tenker at det er ditt maksbeløp innenfor boligbudsjettet ditt. Om det er en gammel enebolig som bruker mye strøm så er det egentlig for mye. Anonymkode: fab98...883 Oj! 1.250.000 kan jeg få mye for?? Nå skal jeg sjekke Finn 😅 Jeg trodde først det ble langt under millionen, hehe… Men jeg burde også kanskje ta høyde for at de fleste boliger går noe over takst?🙈 Så kanskje jeg burde se på boliger til rundt 1.000.000 Har også hørt at kommuner kan gi nedbetalingstid på 50 år, vil det gjøre at jeg evt kan låne mer? Siden jeg da betaler mindre i måneden fordi det er lengre betalingstid Og nå vet jeg ikke om jeg er helt på bærtur, men syntes å ha hørt at man må tåle en rentestigning på 8%? ts Anonymkode: 60307...59d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Nothingarrived skrev (2 minutter siden): Hvis du får startlån via Husbanken så kan du nedbetale over 50 år, samt få tilskudd til deler av beløpet, noe som vil kunne bidra til å redusere låneutgiftene per måned. Takk for info 😊 noen som vet hva dette tilskuddet typisk kan ligge på? Forstår at det er forskjellig fra kommune til kommune, og forskjell på person til person de hjelper også, men lurer på om det er snakk om 20 000 eller 100 000 🤷🏼♀️ Og dette tilskuddet, er det… ‘’gratis’’? Huff, om jeg gjetter feil nå så blir jeg flau 😳😂 ts Anonymkode: 60307...59d
smilo Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Oj! 1.250.000 kan jeg få mye for?? Nå skal jeg sjekke Finn 😅 Jeg trodde først det ble langt under millionen, hehe… Men jeg burde også kanskje ta høyde for at de fleste boliger går noe over takst?🙈 Så kanskje jeg burde se på boliger til rundt 1.000.000 Har også hørt at kommuner kan gi nedbetalingstid på 50 år, vil det gjøre at jeg evt kan låne mer? Siden jeg da betaler mindre i måneden fordi det er lengre betalingstid Og nå vet jeg ikke om jeg er helt på bærtur, men syntes å ha hørt at man må tåle en rentestigning på 8%? ts Anonymkode: 60307...59d Husk at lånesummen på 1250000 innebærer max felleskostnader på 3000 og evt fellesgjeld på leiligheten.0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 smilo skrev (19 minutter siden): Husk at lånesummen på 1250000 innebærer max felleskostnader på 3000 og evt fellesgjeld på leiligheten.0 Står at det er 51 leiligheter på Finn med den infoen 😄 Men nå kan det jo hende at noen av dem krever total renovering da 😅 Så kan fortsatt være en del av de jeg ikke har råd til. Men fortsatt, 51 leiligheter! ts Anonymkode: 60307...59d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 En stor bolig på 94 kvadrat i Molde er billigere enn en parkeringsplass i Oslo 😳 Sykt… skal ikke ha bolig altså 🙈 Men er bare drøyt ts Anonymkode: 60307...59d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Million skrev (1 time siden): Som innlegget over hinter om, bør du ikke kjøpe hus eller bygg i treverk. Det krever mye vedlikehold, og koster ofte mye om noe må gjøres. Sats på en leilighet i en kommune nordpå, det kan ofte være billigere. Og det er lite vedlikeholdsutgifter. Noen ganger kan internettkostnadene være innbakt i fellesutgiftene (husleien) hver måned til borettslaget eller sameiet. Det er bare å lage seg et søk på Finn, legge inn f.eks ett soverom og prisnivå og søke Norge rundt. PS! Jeg mener forresten å huske at man ikke kan søke om Husbanklån i andre kommuner enn den man bor i? Det betyr at du egentlig må flytte og leie først, før du regnes som innbygger og kan kvalifisere for å få et husbanklån i den kommunen du har sett deg ut. Regelen er nok laget for at ikke de mest populære kommunene skal få søknader om husbanklån fra halve Norge, som ønsker å flytte til f.eks. Trondheim, Bergen eller Oslo. Det ville jo fort tømt kassen. De har bare en viss pott å låne ut pr år, og får nye midler i januar hvert år. Jeg er helt enig i at TS bør ha en leilighet, hen har ikke økonomi til å skaffe seg et gammelt rukkel av en usentral enebolig (som er det hen har råd til), for vedlikeholdskostnadene vil bli altfor høye. Problemet med leilighet, er at de i mer utkantstrøk fort koster like mye som eller mer enn en enebolig. Siden leilighetene har en tendens til å være av nyere dato og sentrale, slik at de koster mer enn usentrale, eldre eneboliger - selv om leilighetene er mye mindre. Jeg må være så ærlig å si at jeg tviler på at man kan få kjøpt noe eget i dag hvor de totale bokostnadene er 8-9000kr. Husk at banken vil legge inn at man må tåle høyere rente enn 4%, som ble brukt i regneeksempelet i denne tråden. Bare i rent lån, ja kanskje - men TS, du skal også inkludere strøm, vann, kloakk, internett etc også i dette regnestykket. Dette alene er flere tusen kroner hver måned. Anonymkode: f99c0...e1e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Står at det er 51 leiligheter på Finn med den infoen 😄 Men nå kan det jo hende at noen av dem krever total renovering da 😅 Så kan fortsatt være en del av de jeg ikke har råd til. Men fortsatt, 51 leiligheter! ts Anonymkode: 60307...59d Husk å trekke fra strøm, eiendomsskatt ++ også… og hva hvis borettslaget skal pusse opp/renovere og fellesutgiftene øker? Anonymkode: f99c0...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #13 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Oj! 1.250.000 kan jeg få mye for?? Nå skal jeg sjekke Finn 😅 Jeg trodde først det ble langt under millionen, hehe… Men jeg burde også kanskje ta høyde for at de fleste boliger går noe over takst?🙈 Så kanskje jeg burde se på boliger til rundt 1.000.000 Har også hørt at kommuner kan gi nedbetalingstid på 50 år, vil det gjøre at jeg evt kan låne mer? Siden jeg da betaler mindre i måneden fordi det er lengre betalingstid Og nå vet jeg ikke om jeg er helt på bærtur, men syntes å ha hørt at man må tåle en rentestigning på 8%? ts Anonymkode: 60307...59d Du kan jo ikke låne mer, men du kan pusse opp der du flytter - øke markedsverdien av boligen du bor i, og flytte til ny bolig med pengene du får fra salget. Og slik kan du jo også få betalt ned mer av lånet hvis salget blir høyt 😊 Anonymkode: 3c67b...92d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Skrevet 14. juni 2022 Om renta stiger til 10% (8% opp fra i dag) og fellesutgifter/vedlikehold/strøm er på 3000 måneden (som er relativt lite) så kan du ha et lån til 600 000 uten å måtte sette avdragene på vent. Da er du veldig, veldig trygg. Anonymkode: fab98...883
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Hvis du søker lån og tilskudd i husbanken får du det beløpet de mener du kan betjene. Ingen grunn til å drive og prøve å regne ut det på forhånd. Bare send inn en søknad. Anonymkode: 9efd9...d10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå