Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de siste ut i gjengen til å bli gravide. Det har vært vanskelig å bli gravid, og det er stor sjanse for for tidlig fødsel. 
De fleste av venninnene mine elsker baby shower og synes det er stor stas. Jeg synes ikke det, og pga faren for for tidlig fødsel har jeg ikke lyst å feire før babyen er ute og vi vet det går bra. Venninnene mine er klar over redselen for at der ikke skal få bra.

Men nå har de altså bestemt seg for å arranger baby shower alikevell. De snakket først med mannen min som ga klar beskjed om at jeg ikke ønsket det. Men de har da bestemt seg for å arrangere en dag mannen er borte (uten å si noe til han) og jeg har en avtale med en av venninnene.. for da er jeg i uke 25 og da er det liksom trygt.

Heldigvis har de invitert en venninne som ikke er i gjengen og synes babyshower er megateit. Så hun har sagt meningen sin til jentene, uten at det hjalp. Og sladret til meg.

Trenger andres mening her. Skal jeg bare avlyse avtalen med venninnen samme dag eller konfrontere dem?

Anonymkode: 27c83...d06

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville konfrontert de og kanskje heller avtalt en dag etter fødsel? Når baby er 2 måneder, for eksempel. Det kan bli like koselig etter fødsel og det er jo det du foretrekker. Jeg kjenner mange som konsekvent gir gave etter fødsel og ikke før.

Anonymkode: 3071e...f68

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt en fellesmelding på FB og gitt klar beskjed om at du er skuffet over at de ikke respekterer deg og ønsket ditt, men at dere kan samles etter fødsel. 

Anonymkode: 460e8...677

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Konfronter. Ikke spør, ikke vær forsiktig, men si rett ut at dette er ikke noe du ønsker. Punktum. Ferdig. Forklar gjerne hvorfor, så grundig som du orker, så du er helt sikker på at enhver av de forstår hvorfor du ikke ønsker det.

Å feire etterpå er en mye bedre måte å gjøre det på. Barselgrøt er noe jeg selv vil komme til å foretrekker over babyshower. Å ta med gaver og mat noen uker etter fødselen, når de verste farene er forbi og mor er sliten og kanskje ønsker noen som kommer med mat og nyttige gaver, høres så mye bedre ut enn at man skal sitte der med masse ting og tang man ikke en gang vet om man får bruk for på mange måneder.

Anonymkode: e1a71...015

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at du ikke kommer, da du har sagt i fra at du ikke ønsker dette. I tillegg til at det ikke passer. Det bør de klare respektere. 

Anonymkode: 1f620...298

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Det er respektløst av de og det bør du fortelle de. Avlys avtalen med venninnen din og forklar hvorfor. 

Jeg forstår deg veldig godt! 

AnonymBruker
Skrevet

Syns du er heldig som har så gode venner, og som vil feire deg og babyen. Jeg har vært med å arrangere babyshower for flere venner, men har aldri fått det i retur.

Anonymkode: 12b9b...d03

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns du er heldig som har så gode venner, og som vil feire deg og babyen. Jeg har vært med å arrangere babyshower for flere venner, men har aldri fått det i retur.

Men ts ønsker ikke dette! Hvorfor skal de da absolutt presse dette på henne når de VET hvorfor hun ikke vil ha det? 

Anonymkode: 93965...f7c

• Liker 23
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De er jo ikke gode venner når de går spesifikt mot det TS har sagt hun ønsker. 

Anonymkode: 1f620...298

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forstår du ikke settingen her?! Det handler ikke om at hun ikke er «glad», men at hun ikke klarer/ønsker å feire før fødsel pga redsel for komplikasjoner osv. Jo, sikkert trist for deg, men dette handler om en grunn. 

Anonymkode: 9a30f...768

• Liker 7
Skrevet

I utgangspunktet er jo det å arrangere babyshower for noen en hyggelig gest, så jeg tror ikke venninnene dine har gjort det med dårlige intensjoner. De har sannsynligvis vært for opptatt  av at de selv syntes det var koselig da det ble arrangert for dem, og glemt å lytte. Eller så har du gitt jobben til venninnen din (som kanskje ikke har barn, til å fortelle dem at babyshower er kjedelig) Her må du nok være enda tydeligere: For eksempel: "Jeg synes det er veldig hyggelig, og jeg setter stor pris på at dere ønsker å lage en feiring for meg og min baby, men som enkelte av dere vet, er jeg bekymret for for tidlig fødsel, og ønsker å fokusere på meg selv og babyen frem til han/hun er født. Jeg setter selvsagt pris på om dere kommer innom og hilser på når den tid kommer. –Selvsagt skrevet med dine egne ord 😊

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er sjelden jeg er så udelt - men JA, her har du rett til å være sur!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at noen tør å feire noe som helst før ungen er med i live hjem.

Anonymkode: f93e2...13b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arrangerte babyshower for venninnen min.

Det endte opp med dødfødsel.

Aldri i livet om jeg gjør det same igjen.

Anonymkode: b2a27...31e

• Hjerte 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Konfronter. Ikke spør, ikke vær forsiktig, men si rett ut at dette er ikke noe du ønsker. Punktum. Ferdig. Forklar gjerne hvorfor, så grundig som du orker, så du er helt sikker på at enhver av de forstår hvorfor du ikke ønsker det.

Å feire etterpå er en mye bedre måte å gjøre det på. Barselgrøt er noe jeg selv vil komme til å foretrekker over babyshower. Å ta med gaver og mat noen uker etter fødselen, når de verste farene er forbi og mor er sliten og kanskje ønsker noen som kommer med mat og nyttige gaver, høres så mye bedre ut enn at man skal sitte der med masse ting og tang man ikke en gang vet om man får bruk for på mange måneder.

Anonymkode: e1a71...015

Jeg synes det er bedre å feire før. Med en nyfødt var jeg utslitt og ville ikke hatt glede av noen samling, pluss det er upraktisk å få masse gaver når du allerede har kjøpt inn alt. Mye mer praktisk å få gavene før man føder så man får oversikt og kan kjøpe inn bare det som mangler, i stedet for å kjøpe alt og så få dobbelt opp etter fødsel. 

Anonymkode: b97ee...505

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt fra at det er uaktuelt med babyshower. 

Anonymkode: 91296...ccf

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er bedre å feire før. Med en nyfødt var jeg utslitt og ville ikke hatt glede av noen samling, pluss det er upraktisk å få masse gaver når du allerede har kjøpt inn alt. Mye mer praktisk å få gavene før man føder så man får oversikt og kan kjøpe inn bare det som mangler, i stedet for å kjøpe alt og så få dobbelt opp etter fødsel. 

Anonymkode: b97ee...505

Nettopp fordi folk er forskjellige og har forskjellige ønsker er det så viktig å lytte til den som faktisk har dette barnet i magen. Du ønsker babyshower, ts ønsker det ikke. 
Begge deler er like greit, men ønskene må respekteres. 

AnonymBruker
Skrevet

Syntes du er litt rar som står så hardt på dette. Om du mister ungen så blir ikke sorgen hverken større eller mindre av å ha hatt en babyshower, tragedien er komplett uansett. Skjønner ikke tankegangen.

Tenk å være så heldig at du har opptil flere nære venninner som ønsker å feire ditt barn, men så er du for «kul» for babyshower😒

Anonymkode: c7224...bdd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (47 minutter siden):

I utgangspunktet er jo det å arrangere babyshower for noen en hyggelig gest, så jeg tror ikke venninnene dine har gjort det med dårlige intensjoner. De har sannsynligvis vært for opptatt  av at de selv syntes det var koselig da det ble arrangert for dem, og glemt å lytte. Eller så har du gitt jobben til venninnen din (som kanskje ikke har barn, til å fortelle dem at babyshower er kjedelig) Her må du nok være enda tydeligere: For eksempel: "Jeg synes det er veldig hyggelig, og jeg setter stor pris på at dere ønsker å lage en feiring for meg og min baby, men som enkelte av dere vet, er jeg bekymret for for tidlig fødsel, og ønsker å fokusere på meg selv og babyen frem til han/hun er født. Jeg setter selvsagt pris på om dere kommer innom og hilser på når den tid kommer. –Selvsagt skrevet med dine egne ord 😊

Veldig enig i alt du skriver her. Jeg tenker at det her er den rette måten å gjøre det på, da er det ingen som blir fornærmet. 

Anonymkode: 8ea9f...03a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med folk som insisterer på å tvinge på andre feiringer som vedkommende ettertrykkelig har gitt beskjed om at h*n ikke vil ha? Samme gjelder bursdager, jeg ville for eksempel ikke arrangert surprise-party for en venninne som har sagt hun ikke liker bursdagsfeiring.

Anonymkode: e7e0f...1c9

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...