Gå til innhold

Hjelp meg! Jeg MÅ gå opp 3-5 kg på 4 uker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg ønsker å gå opp 3-5 kg på 1 måned. Hvor realistisk er det? 
Dette er meg:

Vekt 56

høyde: 160

BMI: 21. 

BMI under 18 regnes som undervektig, så jeg er  jo ikke langt unna. Jeg ser slankere ut enn jeg egentlig er og det irriterer livet av meg. Nå er det sommer snart og jeg skal ha 5 ukers ferie om 4 uker. Jeg MÅ og VIL!!! Såååå gjerne gå opp helst 5kg, men minst 3kg!! Hva gjør jeg?. Får jeg det til tror dere? Eller blir det mest vann man gainer på slik kort tid?.
Dette er like krise for meg som dem som ønsker å gå ned😭

jeg trener lite. Jeg har en jobb som krever mye gåing, så jeg går omtrent 8.000 skritt om dagen. 

Anonymkode: 21194...cf9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis masse mat og kos deg

Anonymkode: 88144...4c9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Værså snill. Ikke si at jeg ikke bør opp, at det er fine verdier o.l. Jeg hører det stadig og er sinnsykt lei av det. 56 er ikke fin på meg og jeg føler meg ikke fin. Det påvirker selvtilliten min. Så værså snill, inne hold tale om hvor  bra 56 og 160cm passer sammen🤍🌸

AnonymBruker
Skrevet

Spis masse sunt fett. Pøs på med avokado, hummus og nøtter 

Anonymkode: a85c5...5f5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gjør som jeg gjorde, spis sjokolade hver dag. Det sender vekten rett opp! Enkelt og lett å få i seg (for de fleste). Du blir ikke proppmett av det, og slipper å sitte og føle deg stappa. En stor sjokoladeplate gir deg litt over 1000 kcal om du spiser den på én dag. Gjør du det daglig, skal du se vekten krabber kjapt oppover. 

(jeg har kuttet ned på sjokoladen nå...)

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis:

ben & Jerry is (1000 kalorier)

bruk masse olje om du steker deg mat (fort 500 kalorier)

mcdonnals (fort 1500 kalorier)

kebab (1000 kalorier)

men for å gå opp i vekt så må du ligge i kalori overskudd over lenger tid, det vil si innsats hver eneste dag. Orker du det? Hva pleier du å spise ellers? Så kan vi komme med forslag på hvordan du kan legge til litt kalorier pr måltid 😊

Anonymkode: a7550...d72

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En kilo tilsvarer ca 7000 kcal. Så da må du spise ca 1000 kcal mer enn du vanligvis bruker daglig. Gjerne rundt opp det til 1500 kcal. 

Husk at det er ikke bra å gå så raskt opp i vekt, du kan få strekkmerker og danne deg vaner som er vanskelige å bli kvitt og vips så har du plutselig gått opp 20 kg mer enn du ønsker. 

Anonymkode: 26c92...9a1

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Gjør som jeg gjorde, spis sjokolade hver dag. Det sender vekten rett opp! Enkelt og lett å få i seg (for de fleste). Du blir ikke proppmett av det, og slipper å sitte og føle deg stappa. En stor sjokoladeplate gir deg litt over 1000 kcal om du spiser den på én dag. Gjør du det daglig, skal du se vekten krabber kjapt oppover. 

(jeg har kuttet ned på sjokoladen nå...)

Jeg er sååå uheldig at jeg ikke klarer sjokolade og mye søtsaker. Jeg er ikke allergisk eller noe, jeg bare misliker alt med sjokolade i, med mindre det er milkshake. Kanskje jeg kan ha sjokolade i smoothien? Jeg drikker smoothie med alt mulig oppi nå for tiden. I dag hadde jeg masse bær, dadler, ernæringsdrikk (for eldre med lite matinntak😭), nøtter, havre og banan. Høres rart ut men det var såååå godt! 

AnonymBruker
Skrevet

Kombiner søtt, salt og fett! Ikke glem å drikke mye brus og gjerne også litt alkohol (øl, vin og drinker) om du kan. Fete oster, softis, kaker, potetgull, nøtter, frityr…Slå deg løs og kos deg, du er heldig! 😁

Anonymkode: ae037...c0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn deg noen favorittgodteri og kos deg med de. Eller iskrem, nå i sommervarmen er det kjempelett å få i seg! Ser du liker smoothie. Ha du prøvd med melk/fløte/yoghurt eller iskrem i smoothien? Meieriprodukter, hvis du velger de med høyt fett, har en del kalorier.

Ellers bør du prøve å spise en del sunt fett også. Avokado, nøtter og olivenolje er gode eksempler på sunt fett - med andre ord har det masse kalorier i seg, og er bra for deg. Guacamole som dip, eller bare på brød, er veldig godt. Her i hus elsker vi nachos med smeltet ost på (bare lag det i mikroen hvis du er lat), og dip som salsa, rømme, ostedip og guacamole. Bare pass på å bruk en avokado som faktisk er moden, de er best! Avokado kan forøvrig også brukes i smoothier.

En annen ting som jeg selv, som overvektig, har slitt med er småspising/kjedespising. Ha noe spiselig i hånda, så blir det fort at man automatisk sitter å spiser litt av det. En pose nøtter eller sånne små, lange spekepølser er perfekt.

Anonymkode: ac2c5...4c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er sååå uheldig at jeg ikke klarer sjokolade og mye søtsaker. Jeg er ikke allergisk eller noe, jeg bare misliker alt med sjokolade i, med mindre det er milkshake. Kanskje jeg kan ha sjokolade i smoothien? Jeg drikker smoothie med alt mulig oppi nå for tiden. I dag hadde jeg masse bær, dadler, ernæringsdrikk (for eldre med lite matinntak😭), nøtter, havre og banan. Høres rart ut men det var såååå godt! 

Om du liker milkshake, kan du jo kjøpe calshake på apoteket og drikke det. Jeg fikk det da jeg hadde lavt matinntak pga. kreft, og det er masse kcal i det. 

https://www.apotek1.no/produkter/calshake-energiberikningspulver-sjokolade-7x90g-901618p?gclid=CjwKCAjw46CVBhB1EiwAgy6M4h1wRNj_Y_Y87kU3WtahBlzX6av2mFE-8Hd4nHRfXuF1nkbBs5_zGBoCI-sQAvD_BwE

Anonymkode: 9a9ce...506

AnonymBruker
Skrevet

Flygende Jakob til middag hver dag i en uke. Med iskrem til dessert 😊

Anonymkode: 285d3...117

AnonymBruker
Skrevet

Valnøtter, avokado, masse olivenolje. Frukt og bær med vaniljesaus. Fisk med masse smeltet smør over. 
pass på at maten er sunn i utgangspunktet, så kan du pøse på med fete sauser og kalorier som tilbehør.

jeg bruker også enten næringsdrikker, smoothie eller nutrilett bar/shake, for å få inn ekstra kalorier mellom måltidene.

Anonymkode: d9eb5...64f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan lage smoothie basert på yoghurtis, jus, frukt og bær, valnøtter og avokado, eller yoghurtis, helmelk/kremfløte, bananer, peanøttsmør og kakaopulver. 

Det hadde vært enklere å komme med forslag, om jeg visste hva du normalt spiser i løpet av en dag. Men her er noen forslag:

Liker du brødskiver, kan du lage deg brødskive med smør, potetsalat eller italiensk salat, salami og eventuelt majones på toppen der igjen. Lurt å ha litt grønnsaker/salat ved siden av, for jeg blir iallfall slapp i kroppen om jeg spiser mye «usunt» uten noe sunt til. 

Drikk kaloririke drikker, som jus, sjokolademelk (ikke lettvariant), ingefærøl og brus. Bare pass på for syreskader på tennene.

Har du salater som tilbehør/lunsj/hovedrett gjør du de feitere med tilbehør som ristet nøtter, oljebaserte/majonesbaserte dressinger, avokado, egg, bacon og ligende. 

Bruk kremfløte eller creme fraiche i supper og sauser.

Lager du retter med egg, som omelett eller eggerøre, gjør du den feitere med å tilsette ekstra eggeplomme og kremfløte/creme fraiche og steker i ett par ss smør. Server med brød og smør. 

Anonymkode: 3f751...bd6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ooh! Dere er så snille som tar dere tid til å skrive sp mye. Hvert eneste forslag hjelper! 
jeg har fått så mange ideer allerede. Jeg stresser veldig med vekta og da blir man plutselig grønn på det hele. 
jeg spiser det meste. Utenom sjokolade, italinaisk, og potetsalat er det ikke noe jeg misliker av det dere har foreslått. 
jeg spiser:

Frokost: 

Musli med yogurt, banan, dadler, noe bær.

Evt. 2 brødskiver med smør, ost og paprika

Før drakk jeg juice men den siste uken prøver jeg å drikke næringsrikt smoothie i tillegg, til frokost. 

lunsj: Skjer på jobb 5 dager i uke . 

baguette, ulike slag (ofte ikke grovt), med smør og ost evt salat fra salatbar på jobb. 

middag: veldig glad i pasta og spaghetti. 
jeg bare slenger sammen noe. Bor alene😌. Ofte blir det da pasta, kremet pasta med laks, eller kylling. 
- ris med grønnsaker og noe lett saus. 
- innbakt taco med litt salat (HVORFOR HAR JEG IKKE TENK PÅ Å HA GUACAMOLE til dette for eks? Jeg er så glad i avokado. 

kveldsmat: 

jeg finner noe på kjøkkenet. Fruktsalat, næringsrikt smoothie, eller brødskiver med ost pålegg evt. smør og syltetøy. 

Jeg sitter lenge og ofte foran tv men  kjedespiser likevel IKKE.. Jeg er ikke flink til å handle inn og legge frem noe jeg kan spise inni mellom i løpet av dagen. Økonomi er ikke problem. Tror mangel på «sultfølelse» har  også litt av skylda. Kanskje jeg er litt «lat» til det. Jeg har jernmangel og orker ofte lite etter jobb. Da tror jeg får utover kostholdet. Jeg er i perioder konstant trøtt og slapp, men det vet jeg er på grunn av anemien. Fått jern og blod tidligere….

jeg har ikke vært kreativ frem til nå dere. Måltidene er enkle. Jeg kunne lagt til mye mer kalorier i alle måltider, Men NÅ! nå skal jeg være kreativ! 

Tusen takk🤍

Hilsen jente, 27 år. Aldri hatt barn - sier dette fordi noen mener det henger sammen…

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha fløte og smør tilgjengelig og bruk det. Det hever mange retter, og ikke minst kaloriinntaket. 

Anonymkode: 7d569...a31

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig problemstilling. Du høres veldig ung ut, og kanskje du ønsker mer "booty" for å fylle ut bikinien. Det er ikke sikkert at vekten legger seg der du vil, og tvangsforing på den måten vil som regel føre til at alt går rett til magen.

Anonymkode: 926d3...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ooh! Dere er så snille som tar dere tid til å skrive sp mye. Hvert eneste forslag hjelper! 
jeg har fått så mange ideer allerede. Jeg stresser veldig med vekta og da blir man plutselig grønn på det hele. 
jeg spiser det meste. Utenom sjokolade, italinaisk, og potetsalat er det ikke noe jeg misliker av det dere har foreslått. 
jeg spiser:

Frokost: 

Musli med yogurt, banan, dadler, noe bær.

—> Alternativ: havregrynsgrøt lagd på helmelk, dadler, eggeplomme og yoghurt (mos sammen med stavmikser). Topp med müsli, en svett melk, honning/sirup/smør/peanøttsmør, banan og frukt og bær etter ønske. 

Evt. 2 brødskiver med smør, ost og paprika

—> Alternativ: 2 brødskiver med smør, most avokado med salt, pepper og litt chiliflak, stekt eller kokt egg, og paprika. Gjerne toppet med litt spekeskinke og parmesanost.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Før drakk jeg juice men den siste uken prøver jeg å drikke næringsrikt smoothie i tillegg, til frokost. 

lunsj: Skjer på jobb 5 dager i uke . 

baguette, ulike slag (ofte ikke grovt), med smør og ost evt salat fra salatbar på jobb. 

—> alternativ: spis gjerne grov baguette istedenfor fint. Med omelett av 2 egg + 1 eggeplomme, kremfløte/helmelk, ost og grønnsaker. Smør og en halv avokado med krydder og lime. Omeletten kan du lage kvelden i forveien. 

Har du salat, så bruk oljebasert eller majonesbasert dressing. Og velg kaloririkt innhold i salaten. 

middag: veldig glad i pasta og spaghetti. 
jeg bare slenger sammen noe. Bor alene😌. Ofte blir det da pasta, kremet pasta med laks, eller kylling.

Alternativ: Laksepasta med fløtesaus. Tilbehør kan være brokkoli eller rosenkål, stekt i smør med bacon. Eller så kan du lage pastasalat med kylling (og feite produkter som feks. avokado, pinjekjerner, egg, bacon, hakka cashewnøtter og lignende) også lager du en dressing av noen ss olje, salt, pepper og urter og har over. Og vil du gjøre det enda mer kaloririkt, lager du en nasjonensbasert dressing til også. Kan anbefale en dressing basert på majones, litt creme fraiche, litt honning også smaker du til med karri. Og ha gjerne focaccia til. 

- ris med grønnsaker og noe lett saus. (Bruk feit saus, gjerne smør- eller oljebasert).
- innbakt taco med litt salat (HVORFOR HAR JEG IKKE TENK PÅ Å HA GUACAMOLE til dette for eks? Jeg er så glad i avokado. Du kan gjøre guacamolen enda mer kaloririk ved å tilsette litt chiliolje eller olivenolje. 

kveldsmat: 

jeg finner noe på kjøkkenet. Fruktsalat, næringsrikt smoothie, eller brødskiver med ost pålegg evt. smør og syltetøy. Høres bra ut, gjør det gjerne litt mer kaloririk ved å feks tilsette banan og nøtter i fruksalaten, og server med yoghurt. Ha frossen avokado og eggeplomme i smoothien. Ha noen skiver ekstra ost på brødskiven og ha gjerne brunost eller peanøttsmør under syltetøyet. 

Jeg sitter lenge og ofte foran tv men  kjedespiser likevel IKKE.. Kjedespising er uansett en dum vane å tilegne seg, så det vil jeg ikke anbefale deg å begynne med. 

Jeg er ikke flink til å handle inn og legge frem noe jeg kan spise inni mellom i løpet av dagen. Økonomi er ikke problem. Tror mangel på «sultfølelse» har  også litt av skylda. Kanskje jeg er litt «lat» til det. Jeg har jernmangel og orker ofte lite etter jobb. Da tror jeg får utover kostholdet. Jeg er i perioder konstant trøtt og slapp, men det vet jeg er på grunn av anemien. Fått jern og blod tidligere….

jeg har ikke vært kreativ frem til nå dere. Måltidene er enkle. Jeg kunne lagt til mye mer kalorier i alle måltider, Men NÅ! nå skal jeg være kreativ! 

Tusen takk🤍

Hilsen jente, 27 år. Aldri hatt barn - sier dette fordi noen mener det henger sammen…

Anonymkode: 3f751...bd6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis masse chips, pasta, brød og øl! 

Anonymkode: 26a69...7a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merkelig problemstilling. Du høres veldig ung ut, og kanskje du ønsker mer "booty" for å fylle ut bikinien. Det er ikke sikkert at vekten legger seg der du vil, og tvangsforing på den måten vil som regel føre til at alt går rett til magen.

Anonymkode: 926d3...e8e

Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg føler og ser slankere ut enn 161cm og 56kg høres ut som. Mine ribbein kan være synlige. Jeg har tynne armer og jeg misliker det veldig.  Jeg vil jo helst at fettet skal fordele seg fint, men det får bare legge seg på hvor det vil. Folk sier jeg har «hourglass body», fin «booty» og kroppsform, men det hjelper meg ikke. Er fortsatt tynnere enn jeg ønsker å være. Jeg er 27 år, så, sååå ung er jeg jo ikke heller…. Hvorfor er det merkelig problemstilling?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...