Gå til innhold

Hva synes dere om Mental helse sin chattetjeneste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg prøvd denne tjenesten noen ganger den siste tiden, da jeg har følt behov for å lufte noen vonde tanker. Føler ikke at de har kommet med så mange gode svar, da de bærer mye preg av tåkeprat, banale resonnementer og innøvde fraser. I tillegg virker det som de er veldig opptatt av klokka der, da jeg har opplevd at de sier de må avslutte etter svært kort tid. 

Noen andre som har vært borti tilbudet?

Anonymkode: f3811...5db

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men nå ble jeg litt nysgjerrig på hva dette tilbudet er for noe?

Anonymkode: 2f977...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men nå ble jeg litt nysgjerrig på hva dette tilbudet er for noe?

Anonymkode: 2f977...f82

De har jo den klassiske telefonlinjen du kan ringe, men i tillegg operer de med en tjeneste hvor du kan skrive over nett med dem. Enten via melding eller chat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

De har jo den klassiske telefonlinjen du kan ringe, men i tillegg operer de med en tjeneste hvor du kan skrive over nett med dem. Enten via melding eller chat. 

Som i chatrobot eller chatte med mennesker?

Skrevet

Jeg prøvde å chatte med dem i jula av diverse årsaker og jeg ble ikke så imponert, var litt som å snakke med en vegg.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mooria skrev (6 minutter siden):

Med folk som er ansatt eller engasjert der. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker på chatten deres så er de mer opptatt av statistikk enn å faktisk hjelpe. De er opptatt av å kunne si til politikerne at mange tar kontakt med dem og at de derfor trenger mer penger. Når sannheten er at de avslutter samtalen etter 10-15 min og ber personen som tok kontakt om å starte en ny chat. 
De bryr seg ikke om deg og kan fint spørre om at du ønsker å dø, du kan svare ja og så vil de uansett avslutte chatten siden det er gått 10 min. 
Anbefaler heller å ta kontakt med kirkens sos, der sitter de ikke med stoppeklokke. 

Anonymkode: 3463e...80c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvis du tenker på chatten deres så er de mer opptatt av statistikk enn å faktisk hjelpe. De er opptatt av å kunne si til politikerne at mange tar kontakt med dem og at de derfor trenger mer penger. Når sannheten er at de avslutter samtalen etter 10-15 min og ber personen som tok kontakt om å starte en ny chat. 
De bryr seg ikke om deg og kan fint spørre om at du ønsker å dø, du kan svare ja og så vil de uansett avslutte chatten siden det er gått 10 min. 
Anbefaler heller å ta kontakt med kirkens sos, der sitter de ikke med stoppeklokke. 

Utrolige mange fine folk som er frivillige, på kirkens sos sin!💙 

Anonymkode: ccb42...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kun prøvd den for foreldre, men den var jeg veldig fornøyd med. De ga meg gode råd for hva jeg kunne gjøre videre og hvilken instanser jeg kunne kontakte. 

Anonymkode: c6c86...229

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mooria skrev (16 timer siden):

Utifra erfaringene her inne høres det ut som en Chatbot kunne gjort samme nytten. 

Anonymkode: 37060...111

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Utrolige mange fine folk som er frivillige, på kirkens sos sin!💙 

Anonymkode: ccb42...4ab

Takker for tips! Skal prøve dem. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Styr unna chatten til mental helse. Du får mer ut av å snakke med en meitemark under en stein, enn i hvertfall 98% av de som sitter på den andre siden av skjermen. 

Jeg prøvde å ta kontakt for en stund siden da jeg var på et veldig mørkt sted og hadde ganske sterke tanker om å gå ut av tiden. Jeg fikk beskjed om at selvmord var en egoistisk handling og at jeg burde gå meg en tur for å lufte ut de tankene og huske på at noen bryr seg. 

Jeg fikk hjelp. Men ikke av mental helse. 

Anonymkode: 16956...68d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/14/2022 at 7:51 PM, AnonymBruker said:

Selv har jeg prøvd denne tjenesten noen ganger den siste tiden, da jeg har følt behov for å lufte noen vonde tanker. Føler ikke at de har kommet med så mange gode svar, da de bærer mye preg av tåkeprat, banale resonnementer og innøvde fraser. I tillegg virker det som de er veldig opptatt av klokka der, da jeg har opplevd at de sier de må avslutte etter svært kort tid. 

Noen andre som har vært borti tilbudet?

Min erfaring da jeg ringte dem. Jeg trodde dette skulle være noe lignende tilbudet man får hos psykologen, men det var det ikke. Ungen min hadde nettopp dødd og de snakke til meg om at jeg måtte prøve å leve i nuet. Prøv selv å lev i nuet når ungen din nettopp har dødd. 

Anonymkode: cd30d...2b7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Styr unna chatten til mental helse. Du får mer ut av å snakke med en meitemark under en stein, enn i hvertfall 98% av de som sitter på den andre siden av skjermen. 

Jeg prøvde å ta kontakt for en stund siden da jeg var på et veldig mørkt sted og hadde ganske sterke tanker om å gå ut av tiden. Jeg fikk beskjed om at selvmord var en egoistisk handling og at jeg burde gå meg en tur for å lufte ut de tankene og huske på at noen bryr seg. 

Har også samme erfaringen. Kan jeg spørre hvor du fikk hjelp?

Anonymkode: 6fe39...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo totalt hårreisende av dem å skrive noe slikt. Forstår godt at du ble skremt av den tilbakemeldingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 17.59):

Min erfaring da jeg ringte dem. Jeg trodde dette skulle være noe lignende tilbudet man får hos psykologen, men det var det ikke. Ungen min hadde nettopp dødd og de snakke til meg om at jeg måtte prøve å leve i nuet. Prøv selv å lev i nuet når ungen din nettopp har dødd. 

Anonymkode: cd30d...2b7

Veldig leit at du ble møtt på denne måten da du tok kontakt. En slik situasjon hvor en nær har gått bort, er jo selvsagt en stor påkjenning. Håper du har fått luftet tankene dine med noen andre, og at du har fått det litt bedre, selv om slike ting er noe av det vondeste en kan oppleve. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 23.47):

Og dere tror oppriktig de avslutter samtalen fordi de heller har lyst å drikke kaffe og tvinne fingre? De skal tross alt være tilgjengelige for alle. Og sitter de å chatter med deg i over en halvtime er det andre som ikke får hjelp. 

Samme med psykologer med ventelister. Hver enkelt pasient får fastsatt gratis behandlingstid. Så er det neste mann på ventelista.

Anonymkode: 82e76...d09

Skrevet

Bruker mental helse ungdom sin chat. Bare gode erfaringer. Bruker og mental helse sin tlf ved angst på nattestid.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre personavhengig hvem som besvarer telefonen, både hos mental helse og kirkens sos. Har igjennom en stor livskrise ringt begge, flere ganger. Man ringer jo, i hvert fall for mitt vedkommende, fordi alt er totalt svart, og eneste vei er å gjøre slutt, men ønsker noen til å prate seg ut av det. Har opplevd mange flotte mennesker som har berget meg 'over kneika, men har også opplevd, hos begge instanser å få til svar at 'det er mange som har det vondt, og dette går over, og du sitter jo og snakker med meg nå, så så prekært kan det jo ikke være'. Disse siste er i et absolutt fåtall, og jeg har innrapportert det. Heldigvis har det kommet til unnsetning 'reddende engler' ved venner eller bekjente, som jeg selv ikke ønsket skulle måtte involvere seg. Disse hjelpetelefonene høres så bra ut i utgangspunktet, men min erfaring oppsummert, er at de er et glansbilde utad, mer enn de er til hjelp.

Anonymkode: 1c32b...f2a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes de bare kommer med tomme fraser og det er ikke til hjelp for meg. Men er jo ille godt å vite hva en skal si til en fremmed som har litt komplekse problemer. Det er jo et lavterskeltilbud og det ligger jo litt i ordet det. Mer komplekse problemer er det nok ikke hjelp med på en sånn linje. Med mindre man bare føler det hjelper å si ting høyt til et annet menneske. Da er jo ikke tilbakemeldingene like viktig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...