AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Del Skrevet 14. juni 2022 Har du selv vært referanse? Er du arbeidsgiver som vil ansette noen og ringer referanser? Hvilke spørsmål er vanlige å stille. Hvor dypt går de? Og er det alltid at arbeidsgiver ringer referanser? Anonymkode: 441e7...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #2 Del Skrevet 15. juni 2022 Hvordan er *** å jobbe med? Er *** flink til å lære? Er *** engasjert? Møter *** til rett tid? Er *** ofte borte? Er oppgavene utført tilstrekkelig? Mye konflikter? Osv. jeg ble uvarslet oppringt fra en potensiell arbeidsgiver til en tidligere kollega som hadde sklidd skjevt ut med absolutt alle på hele huset. Det er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti. Skulle prøve å lyve å selge inn en fyr som var 0 engasjert i jobben sin, aldri møtte når han skulle, kom og gikk som han ville og hatet absolutt alle på hele huset og ble sykemeldt i to uker med en gang han ble irettesatt. Men vi ville bare få han vekk og nå er han noen andres problem. Jeg tok en for laget og ofret kredibiliteten min. Anonymkode: b94da...b61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Del Skrevet 15. juni 2022 Hos oss forsøker vi gjennom referansene å få bekreftet eller avkreftet det inntrykket vi har fått gjennom CV og intervju. I tillegg noen åpne spørsmål hvor referansen fritt kan få fram sitt syn. Gjennom utdanning og arbeidskarriere har vi en klar formening om søkeren har de kvalifikasjonene og den erfaringen vi ønsker. Gjennom intervju og referanseinnhenting forsøker vi å få en formening om søkeren kan omsette det til praksis. Anonymkode: 5ea13...253 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan er *** å jobbe med? Er *** flink til å lære? Er *** engasjert? Møter *** til rett tid? Er *** ofte borte? Er oppgavene utført tilstrekkelig? Mye konflikter? Osv. jeg ble uvarslet oppringt fra en potensiell arbeidsgiver til en tidligere kollega som hadde sklidd skjevt ut med absolutt alle på hele huset. Det er noe av det mest idiotiske jeg har vært borti. Skulle prøve å lyve å selge inn en fyr som var 0 engasjert i jobben sin, aldri møtte når han skulle, kom og gikk som han ville og hatet absolutt alle på hele huset og ble sykemeldt i to uker med en gang han ble irettesatt. Men vi ville bare få han vekk og nå er han noen andres problem. Jeg tok en for laget og ofret kredibiliteten min. Anonymkode: b94da...b61 Det var ikke noe å skryte av at du lyver som referanse. Du ofrer deg heller ikke når du sier at han nå er noen andres problem. Men så kan jo også en arbeidstaker være på feil plass på feil tidspunkt der han er nå, noen kan fungere bra andre plasser. Noen ganger er det win-win for alle parter at arbeidstakeren skifter jobb. Anonymkode: 5ea13...253 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke noe å skryte av at du lyver som referanse. Du ofrer deg heller ikke når du sier at han nå er noen andres problem. Men så kan jo også en arbeidstaker være på feil plass på feil tidspunkt der han er nå, noen kan fungere bra andre plasser. Noen ganger er det win-win for alle parter at arbeidstakeren skifter jobb. Anonymkode: 5ea13...253 Oppfattet det ikke som skryt i det hele tatt. Men - om jeg forstår settingen riktig, så hadde vedkommende allerede sluttet (jfr tidligere kollega), og i de tilfellene ville jeg faktisk gitt min ærlige mening. Men hvis vedkommende fortsatt hadde vært ansatt så hadde jeg nok vært mindre ærlig i et forsøk på å få vedkommende bort. Man bør alltid ta referansenes utsagn med en klype salt og ha det i bakhodet Anonymkode: d64c2...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var ikke noe å skryte av at du lyver som referanse. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oppfattet det ikke som skryt i det hele tatt. Men - om jeg forstår settingen riktig, så hadde vedkommende allerede sluttet (jfr tidligere kollega), Anonymkode: d64c2...0d9 Anonymkode: 5ea13...253 Jeg skrøt ikke heller. Jeg formulerte meg nok veldig dårlig. Han er tidligere kollega NÅ men var en kollega DA. Han har visst byttet jobb tre ganger etterpå så det var åpenbart ikke bare her det var problemer. Dette var vel i fjor høst. Anonymkode: b94da...b61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Del Skrevet 15. juni 2022 Det er ikke lov å spørre om fravær og nåværende arbeidsgiver har heller ikke lov til å svare dersom de blir spurt om den ansatte er mye borte. Anonymkode: 4244d...12a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå