AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 eller er det noe annet? Anonymkode: 51411...cd8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Ja, det er innenfor autismespekteret. Anonymkode: 51c3a...46e 5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 Hvis man har asperger er man innenfor normal IQ. Hvis man defineres som en autist har man en psykisk utviklingshemning. Anonymkode: fc24f...2e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man har asperger er man innenfor normal IQ. Hvis man defineres som en autist har man en psykisk utviklingshemning. Anonymkode: fc24f...2e8 Nei. Asperger og autisme er ikke 2 helt forskjellige diagnoser, men ett og samme spekter (og nå så er aspergerdiagnosen fjernet fordi de innså at den var bare unødvendig) De som tidligere hadde asperger hadde akkurat samme symptomene, bare i mildere form. Anonymkode: 474ec...bed 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei. Asperger og autisme er ikke 2 helt forskjellige diagnoser, men ett og samme spekter (og nå så er aspergerdiagnosen fjernet fordi de innså at den var bare unødvendig) De som tidligere hadde asperger hadde akkurat samme symptomene, bare i mildere form. Anonymkode: 474ec...bed Det er riktig, det er en dimensjon/ kontinuum, men et kriterie for å få diagnosen asperger syndrom er at du er innenfor normal IQ. Aspergerdiagnosen lever i beste velgående. Pr i dag er det diagnosemanualen ICD-10 som gjelder i Norge (og innenfor psykisk helsevern), og der inngår asperger syndrom som en diagnose. Anonymkode: fc24f...2e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis man har asperger er man innenfor normal IQ. Hvis man defineres som en autist har man en psykisk utviklingshemning. Anonymkode: fc24f...2e8 Absolutt ikke. Du har tydeligvis ikke en dritt peiling på autisme. Anonymkode: d0f3d...04b 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 Min datter har autisme. Over normal IQ og har ikke asberger . Kun autisme spekter . Men hun er høyt fungerende. Anonymkode: 08cf3...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Min datter har autisme. Over normal IQ og har ikke asberger . Kun autisme spekter . Men hun er høyt fungerende. Anonymkode: 08cf3...5c8 Glemte. Ja det er det samme autisme og asperger. Gammel betegnelsen som helst ikke skal brukes mener noen. Anonymkode: 08cf3...5c8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min datter har autisme. Over normal IQ og har ikke asberger . Kun autisme spekter . Men hun er høyt fungerende. Anonymkode: 08cf3...5c8 Dette. Kjenner til flere barn som har autisme (ikke Asperger) og har normal IQ og kognitive evner. Anonymkode: d0f3d...04b
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Det er store individuelle forskjeller hos personer med ASD. Forekomsten og alvorlighetsgraden av de ulike symptomene og vanskene varierer fra person til person. Alder, kjønn, evnenivå og tilleggsvansker spiller også inn. Navnet Asperger forsvinner i ny diagnosemanual som i utgangspunktet skulle tas i bruk ved årsskiftet 2021/2022. Nå blir det tre grader av støttebehov. Behov for støtte Behov for mye støtte Behov for veldig mye støtte. Asperger stammer fra Hans Asperger, en mann som delte opp autister i «verdige» (Asperger) autister, og «uverdige» autister – den sistnevnte gruppen skulle under andre verdenskrig sendes direkte til gasskamrene da de ikke hadde noen praktisk verdi for samfunnet. Majoriteten av autister er imot bruken av dette navnet fordi de anser alle autister som verdige mennesker. 53,1 prosent av autister har over gjennomsnittlig IQ. Tilsvarende tall i den nevrotypiske delen av befolkningen utgjør 15,9 prosent. En del autister har komorbide tilstander som psykisk utviklingshemming (31 prosent), har annerledes kommunikasjon, eksempelvis minimalt eller fraværende munnspråk (30 prosent), og autister har også større sannsynlighet for å utvikle angstlidelser (84 prosent). Anonymkode: 9b0e8...80c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 Så intelligensnivået til autister har ingen betydning? Anonymkode: e7e2b...d1a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så intelligensnivået til autister har ingen betydning? Anonymkode: e7e2b...d1a Nei veldig mange er veldig intelligente . Det mange kan slite med er sosiale koder og det kan misforstå. En del autister kan ha dysleksi som tillegg diagnose og en del har adhd . De som har veldig belastende autisme har som regel en del andre diagnoser også. Anonymkode: 08cf3...5c8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 Og angst og ocd er veldig vanlig hos autister. Anonymkode: 08cf3...5c8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at autister har høyere IQ enn den nevrotypiske befolkningen. Anonymkode: 88095...a69 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at autister har høyere IQ enn den nevrotypiske befolkningen. Anonymkode: 88095...a69 Har ikke lyst å sende deg min datter papirer fra sykehuset men der står det svart på hvit. Det blir utført IQ test når de tester for autisme. Og ja hun er smart . Lærte seg engelsk alene for skolen trodde hun var for dum . Nå er hun bedre en flere voksen. Selvfølgelig har hun noen problemer men det går med på sosialt og samfun . Hun blir veldig fort overopphetet i hjernen og da tenker hun ikke så bra. Men med rette tekniker så er det mye bedre. Man må lære seg å gå litt rundt problemet. Og ikke ha en forventning at man skal "normal" Anonymkode: 08cf3...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke lyst å sende deg min datter papirer fra sykehuset men der står det svart på hvit. Det blir utført IQ test når de tester for autisme. Og ja hun er smart . Lærte seg engelsk alene for skolen trodde hun var for dum . Nå er hun bedre en flere voksen. Selvfølgelig har hun noen problemer men det går med på sosialt og samfun . Hun blir veldig fort overopphetet i hjernen og da tenker hun ikke så bra. Men med rette tekniker så er det mye bedre. Man må lære seg å gå litt rundt problemet. Og ikke ha en forventning at man skal "normal" Anonymkode: 08cf3...5c8 Kjæresten min også. Svært høy intelligens, men sliter sosialt og klarer ikke tenke klart når han blir overopphetet som du kaller det. Anonymkode: 460c3...ab3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har ikke lyst å sende deg min datter papirer fra sykehuset men der står det svart på hvit. Det blir utført IQ test når de tester for autisme. Og ja hun er smart . Lærte seg engelsk alene for skolen trodde hun var for dum . Nå er hun bedre en flere voksen. Selvfølgelig har hun noen problemer men det går med på sosialt og samfun . Hun blir veldig fort overopphetet i hjernen og da tenker hun ikke så bra. Men med rette tekniker så er det mye bedre. Man må lære seg å gå litt rundt problemet. Og ikke ha en forventning at man skal "normal" Anonymkode: 08cf3...5c8 Din datters papirer trenger jeg ikke å se, og at hun er smart tviler jeg ikke på, men det er ikke sånn at autister generelt har høyere IQ enn den øvrige befolkningen. Autister har generelt særinteresser, og innen disse emnene kan de utrolig mye. Men så er det dessverre slik at de kan falle helt gjennom når det er temaer de ikke har interesse eller forståelse for. Det er en grunn til at majoriteten av autister ikke er i arbeidslivet blant annet, og at så mange må ha tilrettelagt hverdagen sin. Anonymkode: 88095...a69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå