AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Hei! Vurderer å prøve å selge saker på Etsy, men er litt forvirret ift avgifter og hvordan det fungerer generelt ved å selge ting gjennom der. Er det noen som har erfaringer, kunnskap og råd de vil gi meg? Anonymkode: ad476...7af
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Har prøvd før men ga opp. For mye avgifter og diverse lover og regler å forholde seg til. Anonymkode: d7bfa...7ae
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #3 Skrevet 15. juni 2022 0mtrent som å selge på Finn.no eller andre plattformer for kjøp og salg: det kommer selvfølgelig helt ann på hva man faktisk forsøker å selge... Anonymkode: a0fc8...898
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #4 Skrevet 15. juni 2022 Selger på Etsy, og har drevet i 1.5 år nå, til hele verden. Selve det å selge på Etsy er ganske rett frem. Alt av avgifter ect blir trukket av de (de tar 10.5% av salgssummen totalt), og selger du til land med moms, så trekker de den direkte fra kjøper, og du får eventuelt beskjed om å merke/bruke ioss nr til Etsy. Ellers vet jeg ikke helt hva mer du trenger å vite? Viktig med gode bilder, god beskrivelse, gode tags og overskrift for å treffe best mulig. Vi har valgt å sette kursen vår i NOK, for da får vi den summen vi vil ha uavhengig av dollarkurs osv, men det er jo opp til hver enkelt hva man tenker er best. Når du sender til utlandet må du ha med handelsfaktura/proformafaktura hvis ikke kan du risikere at sendingene blir stoppet i tolla. Anonymkode: 7732c...e29 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Selger på Etsy, og har drevet i 1.5 år nå, til hele verden. Selve det å selge på Etsy er ganske rett frem. Alt av avgifter ect blir trukket av de (de tar 10.5% av salgssummen totalt), og selger du til land med moms, så trekker de den direkte fra kjøper, og du får eventuelt beskjed om å merke/bruke ioss nr til Etsy. Ellers vet jeg ikke helt hva mer du trenger å vite? Viktig med gode bilder, god beskrivelse, gode tags og overskrift for å treffe best mulig. Vi har valgt å sette kursen vår i NOK, for da får vi den summen vi vil ha uavhengig av dollarkurs osv, men det er jo opp til hver enkelt hva man tenker er best. Når du sender til utlandet må du ha med handelsfaktura/proformafaktura hvis ikke kan du risikere at sendingene blir stoppet i tolla. Anonymkode: 7732c...e29 Takk for utfyllende svar ☺️. Jeg lurer på hvordan du pleier å gjøre det med frakt? For eksempel er det enkelte ting jeg tenker kan sendes med brevpost. Tenker isåfall om jeg selger noe så fyller jeg ut og kjøper frakt via posten på nett. Men til USA kan man ikke legge til sporing, forøvrig kan velge "rekommandert". Men da går prisen veldig opp på frakta. Er litt redd for at den fraktprisen skal skremme folk vekk. Men hvis man ikke velger rekommandert, skjer det da noen registrering av sendingen (får man et sendingsnummer?). Tenker på om man skulle være så uheldig at sendingen for eksempel ikke dukker opp, og hvordan det fungerer med kjøper/Selger beskyttelse. Beklager lange, rotete og mulig litt dumme spørsmål, men du har kanksje litt erfaring her. For jeg er helt grønn 😅 Anonymkode: ad476...7af
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for utfyllende svar ☺️. Jeg lurer på hvordan du pleier å gjøre det med frakt? For eksempel er det enkelte ting jeg tenker kan sendes med brevpost. Tenker isåfall om jeg selger noe så fyller jeg ut og kjøper frakt via posten på nett. Men til USA kan man ikke legge til sporing, forøvrig kan velge "rekommandert". Men da går prisen veldig opp på frakta. Er litt redd for at den fraktprisen skal skremme folk vekk. Men hvis man ikke velger rekommandert, skjer det da noen registrering av sendingen (får man et sendingsnummer?). Tenker på om man skulle være så uheldig at sendingen for eksempel ikke dukker opp, og hvordan det fungerer med kjøper/Selger beskyttelse. Beklager lange, rotete og mulig litt dumme spørsmål, men du har kanksje litt erfaring her. For jeg er helt grønn 😅 Anonymkode: ad476...7af Vi sender 99% store ting og bruker posten/fedex til det. Men noen småting bruker vi posten brevsending, får sporingsnr, men den er ofte kun frem til den er sendt ut av Norge. Kommer an på hvilket land den skal til, noen ganger registreres den videre, andre ganger ikke. Kan du bevise at varen er sendt (med sporing), er du beskyttet og må ikke refundere kjøper. Men ta da eventuelt det med i kjøpspolicien i butikken din og gjør det klart at det er kjøpers risiko. Ellers kan du også ha flere frakttyper/profiler og kunden velge selv hva hen vil betale for. Anonymkode: 7732c...e29 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Vi sender 99% store ting og bruker posten/fedex til det. Men noen småting bruker vi posten brevsending, får sporingsnr, men den er ofte kun frem til den er sendt ut av Norge. Kommer an på hvilket land den skal til, noen ganger registreres den videre, andre ganger ikke. Kan du bevise at varen er sendt (med sporing), er du beskyttet og må ikke refundere kjøper. Men ta da eventuelt det med i kjøpspolicien i butikken din og gjør det klart at det er kjøpers risiko. Ellers kan du også ha flere frakttyper/profiler og kunden velge selv hva hen vil betale for. Anonymkode: 7732c...e29 Ok. Tusen takk for svar igjen. Det er veldig nyttig info for meg. Hvis det er mulig å ha flere valgalternativer så er det jo fint ☺️ Anonymkode: ad476...7af
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 18.14): Selger på Etsy, og har drevet i 1.5 år nå, til hele verden. Selve det å selge på Etsy er ganske rett frem. Alt av avgifter ect blir trukket av de (de tar 10.5% av salgssummen totalt), og selger du til land med moms, så trekker de den direkte fra kjøper, og du får eventuelt beskjed om å merke/bruke ioss nr til Etsy. Ellers vet jeg ikke helt hva mer du trenger å vite? Viktig med gode bilder, god beskrivelse, gode tags og overskrift for å treffe best mulig. Vi har valgt å sette kursen vår i NOK, for da får vi den summen vi vil ha uavhengig av dollarkurs osv, men det er jo opp til hver enkelt hva man tenker er best. Når du sender til utlandet må du ha med handelsfaktura/proformafaktura hvis ikke kan du risikere at sendingene blir stoppet i tolla. Anonymkode: 7732c...e29 Hva er det? Anonymkode: 7412c...546
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #9 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva er det? Anonymkode: 7412c...546 Du kan lese her, eller rett og slett utforske selv på etsy.com. Anonymkode: 06d4e...c57
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan lese her, eller rett og slett utforske selv på etsy.com. Anonymkode: 06d4e...c57 Det var dette jeg hadde uthevet i innlegget, det står det ingenting om der. Etsy klarer jeg å finne ut hva er: Når du sender til utlandet må du ha med handelsfaktura/proformafaktura hvis ikke kan du risikere at sendingene blir stoppet i tolla. Anonymkode: 7412c...546
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det? Anonymkode: 7412c...546 Hva da? Anonymkode: fb10f...f10
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva da? Anonymkode: fb10f...f10 Når du sender til utlandet må du ha med handelsfaktura/proformafaktura hvis ikke kan du risikere at sendingene blir stoppet i tolla. Anonymkode: 7412c...546 Anonymkode: 7412c...546
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå