Gå til innhold

Erfaring med "rask psykisk helsehjelp" fra kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk sms i går med oppstart i morgen. 

Det betyr 4,5 time fravær fra jobb som da må jobbes inn. Ikke akkurat det jeg trengte  nå. 

Fått forståelse for at vi blir en gruppe. Noen som kan si noe om hva som skjer i løpet av de 3 timene? 

Er ikke overbevist om at det er noe nyttig som forsvarer at jeg må jobbe det inn i løpet av helga.

Anonymkode: 0a6a4...de5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med det i kommunen jeg bor.

Anonymkode: ca928...adf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke overbevist om at det er noe nyttig som forsvarer at jeg må jobbe det inn i løpet av helga.

Med denne holdningen tenker jeg at du bør gi plassen til noen andre, som muligens har utbytte av det. 

Anonymkode: bc097...c50

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring, da jeg ikke passer i gruppe. Dermed fikk jeg ikke hjelp. Det hele endte ganske tragisk, men er heldigvis lenge siden (flere år) nå. Men, sliter fortsatt mye med at jeg ikke fikk hjelp da og sitter nå med ptsd, siden jeg ikke klarte håndter traumene da på egenhånd 

Fikk dog hjelp av kommunen for litt siden. Det var dårlig hjelp. Fikk bare en time i uka på 3 måneder, så måtte andre i køen få plassen min. Jeg rakk ikke åpne meg, ikke få noen diagnose, ikke noe råd for videre hjelp, da de ikke hadde tid til å diagnostisere meg. 

Jeg da på eget initiativ til privat psykolog, selv om det var svindyrt og endte med at jeg bare hadde 1000 kr igjen til mat i måneden. Det er jeg så glad for nå, for nå får jeg endelig all den hjelpen jeg trenger 

Anonymkode: d9270...dd7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med tilbudet i min kommune. Jeg hadde en til en samtaler.

Du bør ikke være utålmodig når du går inn i dette. Min erfaring med terapi og psykisk helsehjelp er at man får lite resultater på et par timer. Jeg begynte å se endring etter et halvt år. Sluttet etter ett år.

Anonymkode: 7dddc...3da

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Med denne holdningen tenker jeg at du bør gi plassen til noen andre, som muligens har utbytte av det. 

Tull. Det er lov å være skeptisk samtidig som man gir det en sjanse. 

Anonymkode: 1bc9c...444

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva får deg til å tenke det?

Jeg er i full jobb. Jeg vet akkurat hva som er årsaken til hvorfor jeg sliter. 

Leste du at jeg må jobbe inn timene? Det betyr at jeg må jobbe det inn på lørdag. Jeg har faktisk ikke kapasitet til å jobbe til kl 18/20 en kveld. 

Derfor jeg lurer på hva som skjer i disse gruppene. Jeg håper på noen verktøy som jeg kan bruke i hverdagen.

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at du synes dette er kort frist og at det stresser deg. Etter hva jeg har forstått er "rask psykisk helsehjelp" et tilbud til mennesker med lettere angst og depresjoner som man har meldt seg opp til selv? Jeg er usikker på om du er skeptisk på grunn av at du ble stresset av tidsfristen, eller om du her erfaringer som gjør at du ikke tror det fungerer. At det er "verdt det" å jobbe med og prioritere sin psykiske helse, er jeg ikke i tvil om.

AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt at du synes dette er kort frist og at det stresser deg. Etter hva jeg har forstått er "rask psykisk helsehjelp" et tilbud til mennesker med lettere angst og depresjoner som man har meldt seg opp til selv? Jeg er usikker på om du er skeptisk på grunn av at du ble stresset av tidsfristen, eller om du her erfaringer som gjør at du ikke tror det fungerer. At det er "verdt det" å jobbe med og prioritere sin psykiske helse, er jeg ikke i tvil om.

Jeg ble litt stresset av tidsfristen, men mer at jeg må jobbe inn fraværet. Jeg synes full jobb ++ er tungt nok. Ingen erfaring med psykisk helsehjelp fra tidligere.

Mitt problem er at kroppen fysisk reagerer med angst mens hodet mitt ikke er der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble litt stresset av tidsfristen, men mer at jeg må jobbe inn fraværet. Jeg synes full jobb ++ er tungt nok. Ingen erfaring med psykisk helsehjelp fra tidligere.

Mitt problem er at kroppen fysisk reagerer med angst mens hodet mitt ikke er der. 

Jeg regner med at det er en grunn til at du opplyser at timene må jobbes inn igjen, men er det ingen mulighet for at noen andre på jobben kan hjelpe deg? Hvis du takker nei til denne behandlingen, har du da en plan-B, eller tenker du at du bare setter en fot foran den andre om dagen?

Jeg har noe erfaring med psykisk helsehjelp både for meg selv og andre, og min erfaring er at det ofte tar tid og forpliktelse før noe fungerer. Klarer du å kjenne igjen noen av situasjonene som gjør at du får angst, slik at du av og til kan avverge det, eller mangler du verktøyene du trenger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (7 minutter siden):

Jeg regner med at det er en grunn til at du opplyser at timene må jobbes inn igjen, men er det ingen mulighet for at noen andre på jobben kan hjelpe deg? Hvis du takker nei til denne behandlingen, har du da en plan-B, eller tenker du at du bare setter en fot foran den andre om dagen?

Jeg har noe erfaring med psykisk helsehjelp både for meg selv og andre, og min erfaring er at det ofte tar tid og forpliktelse før noe fungerer. Klarer du å kjenne igjen noen av situasjonene som gjør at du får angst, slik at du av og til kan avverge det, eller mangler du verktøyene du trenger?

Selv om andre på jobb kan hjelpe til så må jeg uansett jobbe inn fraværet. 

Jeg vet akkurat hva som trigger angsten, men kan ikke unngå det. Jeg må "bare" få kroppen til å følge hodet. 

Ingen plan B annet enn at jeg har startet med trening.  Årsaken ligger 3 år tilbake i tid og en situasjon som vedvarte over lang tid. Bare litt som påminner så reagerer kroppen selv om jeg er helt fin med situasjonen. 

Jeg vet det forplikter. Derfor jeg spør om innholdet i et sånt kurs. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få sykemelding for å gå i behandling. Det er en egen sykemeldingsordning og du blir kun sykemeldt de timene du må være borte fra jobb. Du slipper da å jobbe timene inn.

Anonymkode: edee6...c6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selv om andre på jobb kan hjelpe til så må jeg uansett jobbe inn fraværet. 

Jeg vet akkurat hva som trigger angsten, men kan ikke unngå det. Jeg må "bare" få kroppen til å følge hodet. 

Ingen plan B annet enn at jeg har startet med trening.  Årsaken ligger 3 år tilbake i tid og en situasjon som vedvarte over lang tid. Bare litt som påminner så reagerer kroppen selv om jeg er helt fin med situasjonen. 

Jeg vet det forplikter. Derfor jeg spør om innholdet i et sånt kurs. 

Ok, jeg forstår. Jeg er ikke helsepersonell, så du må lytte mer til deg selv og din lege enn meg 😅

Jeg har selv PTSD, og kjenner meg igjen i at selv om livet generelt går helt fint, og jeg aldri har vært sykemeldt, kan enkelte situasjoner trigge angsten min, uten at jeg alltid forstår hvorfor. Jeg må likevel akseptere at jeg ikke får til alt jeg fikk til før. Det handler for meg om situasjoner der ting kommer brått på, og jeg føler at jeg ikke har kontroll, søvn er et problem, og jeg unngår visse steder, lyder og lukter.

For meg har det hjulpet å gå til psykolog. Det er ikke nødvendigvis det rette for deg. Det jeg kan se de skriver om "rask psykisk helsehjelp på nettsiden til oslo kommune er:

"Du får hjelp av et tverrfaglig team. Det er psykolog tilknyttet hvert team. Behandlingen baserer seg på kognitiv terapi og veiledet selvhjelp.

Du får hjelp av et tverrfaglig team. Det er psykolog tilknyttet hvert team. Behandlingen baserer seg på kognitiv terapi og veiledet selvhjelp. Les mer om terapiformen på Kognitiv.no.

Vi følger en trappetrinnsmodell. På første trinn kan du få veiledning i bruk av selvhjelpsmateriell. På de neste trinnene kan du få oppfølging over telefon, gruppetilbud i form av mestringskurs eller mer tradisjonell samtaleterapi av kortere varighet.

Jeg vet ikke om dette er noe du har nytte av eller ikke. Jeg vil likevel anbefale deg å enten velge å møte opp, selv om du må ta igjen arbeidstimene, eller å finne en plan-b (for eksempel kontakte fastlegen, eller en psykolog).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (19 timer siden):

Ok, jeg forstår. Jeg er ikke helsepersonell, så du må lytte mer til deg selv og din lege enn meg 😅

Jeg har selv PTSD, og kjenner meg igjen i at selv om livet generelt går helt fint, og jeg aldri har vært sykemeldt, kan enkelte situasjoner trigge angsten min, uten at jeg alltid forstår hvorfor. Jeg må likevel akseptere at jeg ikke får til alt jeg fikk til før. Det handler for meg om situasjoner der ting kommer brått på, og jeg føler at jeg ikke har kontroll, søvn er et problem, og jeg unngår visse steder, lyder og lukter.

For meg har det hjulpet å gå til psykolog. Det er ikke nødvendigvis det rette for deg. Det jeg kan se de skriver om "rask psykisk helsehjelp på nettsiden til oslo kommune er:

"Du får hjelp av et tverrfaglig team. Det er psykolog tilknyttet hvert team. Behandlingen baserer seg på kognitiv terapi og veiledet selvhjelp.

Du får hjelp av et tverrfaglig team. Det er psykolog tilknyttet hvert team. Behandlingen baserer seg på kognitiv terapi og veiledet selvhjelp. Les mer om terapiformen på Kognitiv.no.

Vi følger en trappetrinnsmodell. På første trinn kan du få veiledning i bruk av selvhjelpsmateriell. På de neste trinnene kan du få oppfølging over telefon, gruppetilbud i form av mestringskurs eller mer tradisjonell samtaleterapi av kortere varighet.

Jeg vet ikke om dette er noe du har nytte av eller ikke. Jeg vil likevel anbefale deg å enten velge å møte opp, selv om du må ta igjen arbeidstimene, eller å finne en plan-b (for eksempel kontakte fastlegen, eller en psykolog).

Takk for svar  

Jeg var på kurset, men fant ut at innholdet kunne like gjerne ha vært presenterert på Teams hvor man selv fikk velge når en ville se det. Opplevde at det var mer for folk som var delvis/helt sykemeldte. Tilbud fra Frisklivssentralen er jo også på dagtid. 

Jeg skulle ønske at det også var mer tilrettelagt for oss som jobber på dagtid 

Var noen påminnelser om ting jeg egentlig visste, men som har forsvunnet fra bevisstheten. Absolutt verdt det, men ikke med tanke på timene jeg må jobbe inn på lørdag.

Tenker jeg bare ber om slides fra neste kursdag og hopper rett over til selvhjelp. Vet det finnes et nettsted og at du kan få tilgang via kommunen.

Jeg får ta en telefon til de for å høre hva de kan tilby utover disse kursdagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar  

Jeg var på kurset, men fant ut at innholdet kunne like gjerne ha vært presenterert på Teams hvor man selv fikk velge når en ville se det. Opplevde at det var mer for folk som var delvis/helt sykemeldte. Tilbud fra Frisklivssentralen er jo også på dagtid. 

Jeg skulle ønske at det også var mer tilrettelagt for oss som jobber på dagtid 

Var noen påminnelser om ting jeg egentlig visste, men som har forsvunnet fra bevisstheten. Absolutt verdt det, men ikke med tanke på timene jeg må jobbe inn på lørdag.

Tenker jeg bare ber om slides fra neste kursdag og hopper rett over til selvhjelp. Vet det finnes et nettsted og at du kan få tilgang via kommunen.

Jeg får ta en telefon til de for å høre hva de kan tilby utover disse kursdagene.

Det høres ut som en god plan 😊 lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål. Ved gruppeterapi, hsr alle taushetsplikt? Eller kan de som deltar velge å prate om helsen til de andre deltakerne på sin fritid?

Anonymkode: 13ce3...ad7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 18.41):

Fikk sms i går med oppstart i morgen. 

Det betyr 4,5 time fravær fra jobb som da må jobbes inn. Ikke akkurat det jeg trengte  nå. 

Fått forståelse for at vi blir en gruppe. Noen som kan si noe om hva som skjer i løpet av de 3 timene? 

Jeg var delvis sykemeldt grunnet utbrenthet da jeg fikk hjelp derifra, og legen sa at så lenge jeg gikk til behandling skulle jeg fortsette å jobbe redusert for at behandlingen ikke skulle bli en ekstra belastning. Er det et alternativ for deg? 

Men, jeg var dessverre ikke fornøyd med tilbudet der, men det var nok mest behandleren det gikk på. Min behandler klarte ikke gi meg konkret veiledning eller hjelp til å jobbe med videre, slik at jeg kunne komme meg på beina igjen. Kom absolutt ingen vei. Betalte av egen lomme og dro til en svært dyktig kognitiv terapeut, og han hjalp meg enormt! 

Anonymkode: 3417f...963

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...