Gjest deepppaa Skrevet 13. november 2005 #1 Del Skrevet 13. november 2005 har gått på seminar..som jeg ikke har fått noen ting ut av..har generelt lest LITE...og hater exphil av hele mitt hjerte..føler meg dum som ikke forstår ting...nå har jeg eksamen om 2 uker ca..og har knaptlest. Vurderer å kjøpe repitisjonshefte og bare lese dette 7 dager..(har ny jobb..så får ikke så mye fri desverre). Tror dere at jeg overlever??? Noen som har tatt eksamen uten å ha lest så mye ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smashing Skrevet 13. november 2005 #2 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har ikke tatt ex phil, men har tatt eksamen mange ganger uten å ha lest så mye. Og jeg har aldri strøket.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #3 Del Skrevet 13. november 2005 har gått på seminar..som jeg ikke har fått noen ting ut av..har generelt lest LITE...og hater exphil av hele mitt hjerte..føler meg dum som ikke forstår ting...nå har jeg eksamen om 2 uker ca..og har knaptlest. Vurderer å kjøpe repitisjonshefte og bare lese dette 7 dager..(har ny jobb..så får ikke så mye fri desverre). Tror dere at jeg overlever??? Noen som har tatt eksamen uten å ha lest så mye ? ← Jepp.. da jeg tok ex.phil for x antall år siden kom den som julaften på kjærringa for å si det sånn. Gikk ikke på noen seminarer på logikk og vitenskapsteori delen Begynte å lese knappe to uker før, men stort sett bare kompendier. Anbefales kjøpt når du har dårlig tid ! Jeg slet fælt med vitenskapsteori/logikk delen og fikk bare 3.6 på den biten. Men filosofidelen fikk jeg 2.5 så det ble 3,1 i snitt noe jeg var kjempefornøyd med. Hadde regnet med stryk, da jeg synes innsatsen ikke fortjente til noe stå karakter. På bakgrunn av dette synes jeg det er merkelig at så mange stryker på ex.phil gang etter gang. I dag angrer jeg på at jeg ikke leste mer den gangen jeg tok det. For tro det eller ei. Du får faktisk nytte av det senere utdanningen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #4 Del Skrevet 13. november 2005 idag får man bare bestått og ikke bestått på eksamen..seminarvarianten..også er eksamen litt annerledes enn for x antall år siden.. gruer meg veldig..vil kun ha 7 dager å lese på..håper jeg står.. HVIS MAN STRYKER? og tar opp eksamen..vil den gamle karakteren fortsatt stå? sendte mail til uni. med spørsmål for to uker siden og fortsatt ikke fått svar. seminarlæreren vet INGENTING. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smashing Skrevet 13. november 2005 #5 Del Skrevet 13. november 2005 Hvis man stryker vil ikke det vise på vitnemålet. Det vil vise på studweb hvis du har det, men ikke noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 13. november 2005 #6 Del Skrevet 13. november 2005 Lær deg iallefall Aristoteles og Kant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eeeeerrrr Skrevet 13. november 2005 #7 Del Skrevet 13. november 2005 de verste det jo.... er det noen andre som har exphil i år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 13. november 2005 #8 Del Skrevet 13. november 2005 Lær deg iallefall Aristoteles og Kant. ← Enig! Det blir så å si alltid gitt en oppgave enten direkte om en av disse, eller en tematisk oppgave hvor det er naturlig å bruke disse filosofene. Når du har dårlig tid, les repetisjonshefter eller les deg inn på de oppgavene som er gitt siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #9 Del Skrevet 13. november 2005 idag får man bare bestått og ikke bestått på eksamen..seminarvarianten..også er eksamen litt annerledes enn for x antall år siden.. gruer meg veldig..vil kun ha 7 dager å lese på..håper jeg står.. HVIS MAN STRYKER? og tar opp eksamen..vil den gamle karakteren fortsatt stå? sendte mail til uni. med spørsmål for to uker siden og fortsatt ikke fått svar. seminarlæreren vet INGENTING. ← Hvis du stryker, vil ikke det stå på vitnemålet forutsatt at du har tatt en ny og bedre eksamen. Selv om eksamensordningen til Ex.phil. er annerledes nå enn for x antall år sidne og man nå bare får bestått/ikke bestått er det fortsatt en del grunnprinsipper som gjelder: - Man leser ikke bare til en eksamen: man følger opp stoffet, leser og forstår hva man leser. Du sier du ikke liker stoffet...men tenke deg at det er en person du ikk eliker: vel, greit at du ikke liker han/henne, men du kan jo alltids forsøke å forstå den? Kan ikke det være interessant? - Hvis man har det alt for hektisk eller si livet, uten ro eller en bevisstgjøring med hva man ønsker i sitt liv er det lett å være kaotisk og frustrert før en eksamen, slik du viser her - For mye festing og jobbing ved siden av studiene? Økonomiske problem? Gutte-problem? Alt slitk kan virke negativt inn - Det kan virke svært ødeleggende med en umotiverende og uengasjert foreleser/lærer! Noen studenter har karakter som gjenspeiler hva de mener om lærerne...kjempegode karakterer i fag de har klærere de føler de får noe igjen for å høre på..en som får dem til å forstå, mens de har elendige karakterer i fag der de ikke liker læreren. Naturlig nok! Jeg vil anbefale deg å reflektere litt over hva ex.phil er, hvorfor du må gjennom dette og hva ditt endelige mål på sikt er for noe. Det er bare tull å si at man klarer å prestere noe ok etter 7 dagers lesing på et så stort og omfattende pensum. Det blir for dumt. Jeg foreslår at du roer ned, tenker litt etter over diverse ting og tar denne eksamenen på nytt i et semester der du har mer klare mål for deg selv. Det er du som er sjefen i ditt eget liv. -jente, 31- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 13. november 2005 #10 Del Skrevet 13. november 2005 Kjenner mange som kun las ei veka på det viktigaste (repetisjonshefter og liknande) som fekk grei karakter. Men dette er 5 år sidan, og då var det ofte "standardoppgåver" innanfor visse tema. Det går nok bra, lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #11 Del Skrevet 13. november 2005 Kjenner mange som kun las ei veka på det viktigaste (repetisjonshefter og liknande) som fekk grei karakter. Men dette er 5 år sidan, og då var det ofte "standardoppgåver" innanfor visse tema. Det går nok bra, lykke til ← Dette kan kanskje fungere for en liten gruppe. Men det er på ingen måte et godt råd eller er å anbefale. Dette handler jo ikke om lære noe, når dere snakker på den måten. Hvis man skal bli flink og faktisk lære noe bør man gjøre det grundig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 13. november 2005 #12 Del Skrevet 13. november 2005 Dette kan kanskje fungere for en liten gruppe. Men det er på ingen måte et godt råd eller er å anbefale. Dette handler jo ikke om lære noe, når dere snakker på den måten. Hvis man skal bli flink og faktisk lære noe bør man gjøre det grundig. ← Ja, men du fekk vel kanskje også med deg at trådstartar kun hadde nokre få dagar å lesa på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstaerter Skrevet 13. november 2005 #13 Del Skrevet 13. november 2005 takk for tips..exphil er ingen stor greie for min del.kommer aldri til å få bruk for det. er bare noe jeg MÅ igjennom..og jeg synes det er noe tull å dra studenter gjennom dette. Har ingen økonomiskeproblemer..eller gutteproblemer..men jobber en del ja. Sparer til utenlandsferie. Men da får jeg satse på 7 dagers lesing i strekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 14. november 2005 #14 Del Skrevet 14. november 2005 jeg tok politisk idehistorie på vgs, og boka vi hadde der; problemer i politisk idehistorie av finn eivind jor, gjorde at jeg nesten ikke trengte å lese på filosofidelen av exphil-pensumet. det er ei grei lita bok med enkelt språk. de 100 første sidene er en fin oppsummering... men hvis du skal ha noen sjanse til å stå bør du prøve å forandre holdningen din. hvis du overbeviser deg selv om at du hater exphil blir det veldig vanskelig å lese til eksamen. mens hvis du har en positiv holdning klarer du å konsentrere deg om emnet i lengre perioder. filosofene var jo ganske morsomme personer, og mye av det de mente preger jo politikken og måten vi tenker på i dag. hvis jeg var deg ville jeg funnet en eller annen litt lettlest bok og hatt den som sengelektyre nå framover, så har du litt bakgrunn før sprenglesingen din. sofies verden ble jo skrevet som en hjelp til exphil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #15 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Jeg hadde god nytte av bøkene til Arne Strand. Endret 15. november 2005 av Rosin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 14. november 2005 #16 Del Skrevet 14. november 2005 Ex.phil er pes,men det er mulig å bestå selv med bare noen uker igjen å lese på. Du får ikke noe helt gratis, du må jobbe litt med pensum . Men her er to råd fra meg som også har vært gjennom dette, selv om det er x-antall årsiden nå. Hele poenget med Ex,phil er at du viser at du har lært en logisk tenkemåte for å bygge oppargumenter og bruke pensum. 1. Finn tidligere eksamens oppgaver og løs disse. Det gir en pekepinn på hvordan eksamensoppgaven din vil være og samtidig ser du litt av rammen som sensor ønsker at oppgaven skal besvares innen. Dette er spesielt viktig ved logikkdelen av ex.phil. 2. Om det finnes repetisjonshefter over "de fem store", så les disse. Tommelfingerregel at det vil komme en oppgave hvor en av disse filosofene dukker opp. 3. Ta for deg notater fra forelesninger og oppgavene fra seminar. Forelesningsnotatene er en fin måte å redusere pensum noe i forkant av eksamen, fordi forelesninger er et "sammendrag" av pensum og gir derfor en avgrensning til det som anses som viktig innen pensum. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #17 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg vil faktisk si (generelt) at studenter som sier at de ikke liker ex.phil og omtaler det som noe de bare må gjennom...vel jeg forstår det på èn måte, fordi man kanskje skal studere noe helt annet etterpå. Man kan heller ikke regne med at alle som skal studere er interessert i logisk argumentasjon og filosofihistorie. Samtidig vil jeg si det er skuffende å se at mennesker som faktisk skal tilegne seg kunnskap innen et fagområde (senere) ikke forstå verdien i ex.phil. Mye av tankegangen i dag innen ulike fag (teknologi, politikk, økonomi, jus, historie, filosofi, musikk m.m.) har sin opprinnelse i mange av resonnementene man lærer om på ex.phil. Jeg mener at de som blåser i ex.phil selv går glipp av noe av forutsetningene og premissene som ligger til grunn i dagens tenkning (som igjen er manifistert i handling og strukturer). Kunnskap er makt og den som ignorerer ex.phil er ikke nødvendigivs en god student med integritet. Man kan selvsagt få glimrende karakterer på studiene etter ex.phil uten å ha forstått ex.phil men man går glipp av en del vesentlig tankegods. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #18 Del Skrevet 15. november 2005 Synes jeg har fått en meget feil STUDIESTART når det gjelder exphil. Kom rett fra VGS og seminarlæreren forventet at jeg hadde masse forkunnskaper om disse filosofene og kjørte rett på. Falt dermed ut etter bare andre gang og mistet interessen. Halvparten av de på seminargruppen min har studert i mange år, og er virkelige det jeg vil kalle ordentlige tenkere. Ikke så morsomt å sitte der og føle seg HELT DUM. Desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 15. november 2005 #19 Del Skrevet 15. november 2005 Ser det er en del som mener at om en synes ex.phil er teit og kjedelig så er man dum. Har vært der selv tidligere og det tok noen år før jeg så noen nytte av ex.phil og det som da ble klart var at det først og fremst var logikkdelen som var mest nyttig. Tenkemåten og fremgangen i en argument, ikke nødvendigvis filosifidelen. Jeg synes det blir feil og forvente at en 19- åring skal synes at filosofi umiddelbart skal være interessant og se den videre almennyttige verdien som ligger her. Noen er helt sikkert i stand til dette, men ikke den gjennomsnitts 19- åring som begynner på et universitet. Slik jeg ser det, avhenger dette veldig av foreleser. Dersom denne personen er i stand til å knytte pensum til eksempler slik at studenten ser hvor grunnleggende de gamle filosofenes tanker er også for dagens samfunn, tror jeg at flere ville like faget. Dessverre er veldig få forelesere i stand til dette, og dermed opplever mange ex.phil som et nødvendig onde som man kun skal pugge seg gjennom uten videre relevans for sitt "egentlige" fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evig Student.. Skrevet 15. november 2005 #20 Del Skrevet 15. november 2005 Ex phil tror jeg er det mest ubrukelige faget jeg noensinne har tatt...Viste seg at jeg ikke hadde bruk for det engang! Jeg kjenner meg så godt igjen i deg kjære trådstarter Jeg leste ikke en døyt før ca 5 dager før eksamen og stod..eller, jeg fikk en D da...Men jeg satset på å stå så jeg var vel fornøyd Men hva som funker best for din del når det gjelder å lese til eksamen det må du nesten finne ut selv.... Jeg ville egentlig bare si at ex phil er et utrolig ubrukelig fag om du da ikke tenker deg å studere sjitlenge på noe sånn filosofisk fag....føler jeg...... Lykke til og ikke les deg stappmett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå