Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som jobber innen en Norsk kjede, som kokk, ufaglært. Har arbeidsgiver lov til å nekte han flere sykt barn dager? Han har brukt et par, men i år skal vi ha oppimot 20? Kan arbeidsgiver true han med skriftlig varsel om han nekter og blir hjemme med barna? 

Lurer også på noe ang lønnen, han jobber ikke faste timer men variert iløpet av en mnd. Kontrakten han fikk nå var slik at han får betalt for 160 t fast. Om han jobber mer eller mindre får han fremdeles betalt for 160. Men han jobber jo alltid over. Er dette en lovlig kontrakt? 

Må bare si at jeg har hørt nok til å si at det er veldig dårlig arbeidsmiljø og her blir han behandlet dårlig. Har akkurat begynt å lese meg opp på rettigheter som arbeidstaker og spør derfor også her. Hadde forresten korona for 3 uker siden, da nektet arbeidsgiveren han fri for å komme og hjem og hjelpe meg med barna. Jeg hadde pusteproblemer og smerter i brystet, klarte svært lite. Var sykemeldt men det hjalp lite siden jeg da måtte være hjemme og ta meg av barn mens han var på jobb. Er dette også lov? Hvilke rettigheter har vi når jeg er for syk til å ta meg av barna? Skal han ikke ha rett til omsorgspenger? Grunnen sjefen ga, han hadde ingen til å steppe inn og ta skiftet for den dagen. 

Anonymkode: 43de4...2dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet noe om dette? 

AnonymBruker
Skrevet

For det første, du må gi folk mer enn 25 min før du etterlyser svar.

Han har rett til å bruke sykt barn dager ihht lovverket. Arbeidsgiver kan gi varsel for hva som helst, det betyr ikke at varselet har en reell verdi om det blir en juridisk sak av det. 

Når det gjelder arbeidstid er det mange steder som gjennomsnittsberegner arbeidstiden over tid, da kan man jobbe mye en mnd og lite en annen, men så lenge summen i totalen stemmer er det greit. Her må du sjekke kontrakt og evt tariff der mannen din jobber. 

Hvis du passer barn og er for syk til å ta ansvaret, så må han ta av sykt barn/barnepasser syk dagene. Det er det eneste dere har rett på. Han gjør klokt i organisere seg, og gud hjelpes så mye rart som klarer å få unger i disse dager. 

Anonymkode: ed1a2...1aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, etterlyste for var så irritert og tok det ut her. Beklager det. Takk for svar, da er det ca slik jeg tenkte. Men etter 3 advarsler så blir han jo sagt opp og de skriver jo hva de vil på denne advarselen..? Han er ikke norsk, så reglene er nye for ham. Og den kommentaren om å få unger kunne du godt holdt deg for god for. Men takker så mye for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for link, skal vise ham dette! 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, etterlyste for var så irritert og tok det ut her. Beklager det. Takk for svar, da er det ca slik jeg tenkte. Men etter 3 advarsler så blir han jo sagt opp og de skriver jo hva de vil på denne advarselen..? Han er ikke norsk, så reglene er nye for ham. Og den kommentaren om å få unger kunne du godt holdt deg for god for. Men takker så mye for svar 😊

Tre advarsel og så ut er ingen regel, i alle fall ikke i arbeidsmiljøloven. Man kan sies opp uten å ha fått en eneste advarsel, og man kan få 10 og beholde jobben. SOm sagt, organisere seg. 

Anonymkode: ed1a2...1aa

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...