Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Renta er på tur opp, og akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke bandt renta på et tidlig tidspunkt. Akkurat nå har jeg 2,15% rente på lånet, og 5 års fastrente vil gi et hopp opp til 3,9%. Dette utgjør ca. 4000kr per måned. 

Jeg har økonomi til å tåle det, men føler at det er å kaste penger ut av vinduet å binde renta. Alternativet er jo å avsette differansen månedlig for å ha en rente-buffer når den flytende renta kommer like høyt. 

Hva gjør dere andre med lån i 5-6 mill klassen?

Anonymkode: 8e9df...643

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok endel som angrer nå på at man ikke gjekk for fastrente da den var 2% (Kilde: Holberg)00F8991A-8BEA-4DE1-9F09-1F52D4CEF182.thumb.jpeg.86a9a62571b059c5ecff037a610e609c.jpeg

Anonymkode: d014f...59b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk var korka nok til å ikke slå til på 2% fastrente 🤣

Anonymkode: 27c0b...6eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde startlån og måtte binde renta for ti år i fjor. I vår solgte jeg og må betale ca. 25K, men det var verdt det. Verdt det fordi nå er jeg gjeldsfri og har kjøpt en annen bolig. 

Anonymkode: 8c65c...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Renta er på tur opp, og akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke bandt renta på et tidlig tidspunkt. Akkurat nå har jeg 2,15% rente på lånet, og 5 års fastrente vil gi et hopp opp til 3,9%. Dette utgjør ca. 4000kr per måned. 

Jeg har økonomi til å tåle det, men føler at det er å kaste penger ut av vinduet å binde renta. Alternativet er jo å avsette differansen månedlig for å ha en rente-buffer når den flytende renta kommer like høyt. 

Hva gjør dere andre med lån i 5-6 mill klassen?

Anonymkode: 8e9df...643

Vi har under 4 mill i lån, nå hadde jeg ikke bundet renta til 3.9%. Da hadde jeg heller satt av som rentebuffer som du nevner. 

Anonymkode: a1df9...642

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som bandt renta på 1,1% for litt over et år siden. Bindingstid 15 år! Her angrer nok banken.

Anonymkode: f354b...0ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke at folk var korka nok til å ikke slå til på 2% fastrente 🤣

Anonymkode: 27c0b...6eb

1.7% er ennå bedre. I 20 år og, det😉

Anonymkode: dee28...b34

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en som bandt renta på 1,1% for litt over et år siden. Bindingstid 15 år! Her angrer nok banken.

Høres ikke ut som et tilbud hvermannsen fikk. 

Anonymkode: 4dcb3...3e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ikke ut som et tilbud hvermannsen fikk. 

Anonymkode: 4dcb3...3e0

Er nok heller ikke sant.

Anonymkode: dee28...b34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utenlands må i såtilfelle dette være. Ingen norsk bank som gir slike vilkår.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utenlands må i såtilfelle dette være. Ingen norsk bank som gir slike vilkår.

Sant det, var i et euro-land.

For meg er det rett og slett ikke innlysende at folk med huslån har flytende rente. Som regel tjener man på det, særlig over lang tid, men man har jo diger risiko når det er motgangstider. Som nå. Fastrente er forsikring mot økonomisk ruin. Nordmenn forsikrer bikkja, mobilen sin og mot tap av bagasje når de er på reise, men forsikre seg at man ikke må tvangsselge huset fordi det koster litt, det gjør de ikke. Skjønner ikke det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sant det, var i et euro-land.

For meg er det rett og slett ikke innlysende at folk med huslån har flytende rente. Som regel tjener man på det, særlig over lang tid, men man har jo diger risiko når det er motgangstider. Som nå. Fastrente er forsikring mot økonomisk ruin. Nordmenn forsikrer bikkja, mobilen sin og mot tap av bagasje når de er på reise, men forsikre seg at man ikke må tvangsselge huset fordi det koster litt, det gjør de ikke. Skjønner ikke det.

Argumentet jeg til støtt har blitt møtt med når det kommer til fastrente er at det ikke har lønnt seg, historisk sett. 

Hadde folket kunne binde renta på 0% så hadde fleste ikke gjort det, for historisk sett lønner det seg ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bandt renta i fjor på 2,29 i fem år, til 2026. Jeg er veldig fornøyd med det, selv om jeg kommer til å selge (for dyrt hus) før den tid. Men jeg vet ikke om jeg hadde bundet den på nesten 4 %. Tror heller jeg ville gjort som du sier, sette av litt ekstra hver måned. 

Anonymkode: 9cef2...323

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bandt renten på halve lånet tidligere i år. Den delen med flytende rente prøver jeg å betale mest mulig ned på. I tillegg sparer jeg litt ved siden av. 

I følge prognosene skal renten opp til litt over 4%, for så å synke igjen, så jeg ville heller spart opp rentebuffer enn å binde på 3,9. 

Anonymkode: 622dc...68f

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 0.02):

Er nok endel som angrer nå på at man ikke gjekk for fastrente da den var 2% (Kilde: Holberg)00F8991A-8BEA-4DE1-9F09-1F52D4CEF182.thumb.jpeg.86a9a62571b059c5ecff037a610e609c.jpeg

Anonymkode: d014f...59b

Min tolkning av den grafen er at det vanligvis lønner seg med flytende rente?

En annen tidsserie lengre bak i tid tyder på det samme.

IMG_0809.jpeg

Anonymkode: 9d896...279

Skrevet (endret)

Jeg har tjent på å bruke strøm de siste årene grunnet fastpris jeg inngikk i 2021. Samme med fastrente på boliglånet 10år. Det er bare idioter som sitter å spekulerer i at fastrente ikke lønner seg. Man kan ikke bare tenke historisk, man må se det i sammenheng med all elendighet som blir satt i system i verden av våre politikere.

Jeg fortalte flere ganger i media om at folk måtte binde renten, og mener det er meget lurt i dag også selv om den er noe høyere enn den var.

Fastpris avtalene på strøm er nå historie dessverre. Var mange strømselskap som tapte på det. Sånn er det når flere kunder følger med i tiden vi lever i.

Endret av frivis
Skrevet
frivis skrev (25 minutter siden):

Jeg har tjent på å bruke strøm de siste årene grunnet fastpris jeg inngikk i 2021. Samme med fastrente på boliglånet 10år. Det er bare idioter som sitter å spekulerer i at fastrente ikke lønner seg. Man kan ikke bare tenke historisk, man må se det i sammenheng med all elendighet som blir satt i system i verden av våre politikere.

Jeg fortalte flere ganger i media om at folk måtte binde renten, og mener det er meget lurt i dag også selv om den er noe høyere enn den var.

Fastpris avtalene på strøm er nå historie dessverre. Var mange strømselskap som tapte på det. Sånn er det når flere kunder følger med i tiden vi lever i.

Ok. Faren fortalte meg at bolig i Oslo var alt for dyrt, at det var galskap å kjøpe og at markedet kom til å krasje. Hvert år. I år får han kanskje rett.

Hvis jeg hadde hørt på ham så hadde jeg ikke eid nesten nedbetalt enebolig i Oslo nå.

Anonymkode: 9d896...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...