Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast inntekt, og har to fond. Ser jo at de stuper nå, og regner med de kommer til å gjøre det fremover, slik økonomien er. Kan ikke så mye om økonomi egentlig, men. Jeg har ett boliglån, og betaler kun ca 2800 kr pr mnd på lånet pga høye fellesutgifter. Kan man betale inn litt ekstra på boliglånet når man vil, og hvordan gjør man det? Vil det lønne seg å heller betale litt ekstra på boliglånet enn å sette inn penger på fond når for tiden?

Anonymkode: 246c4...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har iflg loven full mulighet til å betale ned ekstra eller betale ned på et helt lån når som helst man måtte ønske dette, uten at det skal straffe seg på noen måte. Ett unntak; avtale om fastrente på lånet. Da beregnes over- eller underkurs, renter banken har tapt på at du betalte inn lånet før avtalt løpeperiode. Men det er altså unntaket, andre lån har man lov å betale inn på når det måtte passe en selv. Jeg gjør det stadig vekk på mitt boliglån.

Hvis de høyere rentene som er varslet nå kan gå hardt ut over økonomien din, vil jo et mindre boliglån være lurt for deg å ha. Jo mindre lån, jo mindre renter hver mnd å betale. Så ja, da ville jeg betalt inn ekstra på boliglånet om jeg kunne, for å minske gjelden det regnes renter fra.

Rentene skal jo ganske høyt nå, ifht hva vi har vært vant til de siste årene her i landet.

Anonymkode: f51c8...e7e

Skrevet

Ja. Betal ekstra på lånet nå mens du kan. Da har du mye bedre handlingsrom når rentene stiger.

I vår bank kan man endre beløpet til hva man vil i nettbanken. Per nå betaler vi 5000 mer enn vi skal per måned. Dvs at om renten går opp med 5-6% vil vi kunne skru ned avdraget og fremdeles ha den samme månedsutgiften.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har iflg loven full mulighet til å betale ned ekstra eller betale ned på et helt lån når som helst man måtte ønske dette, uten at det skal straffe seg på noen måte. Ett unntak; avtale om fastrente på lånet. Da beregnes over- eller underkurs, renter banken har tapt på at du betalte inn lånet før avtalt løpeperiode. Men det er altså unntaket, andre lån har man lov å betale inn på når det måtte passe en selv. Jeg gjør det stadig vekk på mitt boliglån.

Hvis de høyere rentene som er varslet nå kan gå hardt ut over økonomien din, vil jo et mindre boliglån være lurt for deg å ha. Jo mindre lån, jo mindre renter hver mnd å betale. Så ja, da ville jeg betalt inn ekstra på boliglånet om jeg kunne, for å minske gjelden det regnes renter fra.

Rentene skal jo ganske høyt nå, ifht hva vi har vært vant til de siste årene her i landet.

Anonymkode: f51c8...e7e

Jeg har ikke fastrente, men flytende rente. Det betales med avtalegiro. Hvordan betaler jeg inn ekstra? Jeg har ikke kontonr, kid nr el.l

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke fastrente, men flytende rente. Det betales med avtalegiro. Hvordan betaler jeg inn ekstra? Jeg har ikke kontonr, kid nr el.l

Eg gjøre det i nettbanken, kan velge ekstra innbetaling eller endre termin beløp. 

Eg gjøre det regelmessige. 

Anonymkode: 684ea...704

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig betale ekstra på boliglånet, men teorien om at man skal slutte å putte penger i fond pga nedgang er helt høl i huet. Det er ved nedgang man skal spare I fond! Din strategi nå er tydeligvis å kjøpe på topp i stedet for å investere langt nede slik at du kan få høyere avkastning?

Anonymkode: 9d510...263

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fast inntekt, og har to fond. Ser jo at de stuper nå, og regner med de kommer til å gjøre det fremover, slik økonomien er. Kan ikke så mye om økonomi egentlig, men. Jeg har ett boliglån, og betaler kun ca 2800 kr pr mnd på lånet pga høye fellesutgifter. Kan man betale inn litt ekstra på boliglånet når man vil, og hvordan gjør man det? Vil det lønne seg å heller betale litt ekstra på boliglånet enn å sette inn penger på fond når for tiden?

1. ja, du kan betale inn ekstra. Har du fastrenteavtale kan det koste deg penger, enn du kan likevel gjøre det.

2. du betaler ned ekstra på lånet i nettbanken, gitt at du har lån i en normal norsk bank.

3. om det lønner seg? :ler: Hadde noen av oss visst det, ts, så ville i alle fall jeg levert inn kupong i Lotto. Da ville jeg vært mer synsk enn snåsamannen. 
Det lønner seg alltid å betale ned på lån om du ellers ville brukt pengene på forbruk du ikke får glede av. Ellers er alt uvisst. Ja, en del økonomer spår om fremtiden. En del av dem treffer, på ren slump. De fleste av dem vet at de treffer på slump, resten lever i tro på at de virkelig er synske. Uklart hvorfor.

Anonymkode: 00a6e...ea2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...