Gå til innhold

Over 30, fortsatt kviser rundt munnen. Hjelp?

kokosnøtt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er nå 31. Jeg har hatt kviser på haken og kjevepartiet hele mitt voksne liv, siden puberteten.

Det plager meg, selv om jeg også har klart en del å ikke bry meg. Men kjenner jeg er veldig lei og det preger selvfølelsen. Nå begynner jo også rynkene å vise seg, og jeg begynner å bli redd for at jeg aldri kommer til å oppleve det å ha fin glatt hud.

Er det noen her som har noen råd eller erfaringer til meg?

Jeg har veldig lys, lett solbrent hud. Jeg har prøvd flere type kosthold oppigjennom, men ingenting har skapt noen forskjell på kvisene - vegansk, vegetarisk, lite til ingen sukker, en periode med glutenfritt.

Jeg bruker ingen form for kosmetikk, utenom ringblomstsalve, jojobaolje, av og til kokosolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruk derma roller 0,5mm- 1mm , ta å sjekk ut litt filmer og info så ser du hvor effektivt det kan være, uansett ett billig forsøk på ett plagsomt problem!

Anonymkode: 4fd89...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skinoren! Gni den kremen inn i kvisene  2 ganger daglig om det går. Ta på sokrem over det. 

Anonymkode: 3e887...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det til jeg kom i overgangsalderen. Og da overtok den typen rosacea som utarter seg som bittesmå "kviser" i stedet, så jeg får nok aldri bra hud.

Anonymkode: 3d9df...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sammen med en mann med skjegg? Jeg fikk en del kviser pga at han sikkert aldri vasket skjegget.. Neste mann jeg var sammen med hadde også skjegg, men var veldig nøye på hygiene, og da fikk jeg ikke kviser. Kanskje noe som ikke så veldig mange tenker over!

Anonymkode: b9e4f...24d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sammen med en mann med skjegg? Jeg fikk en del kviser pga at han sikkert aldri vasket skjegget.. Neste mann jeg var sammen med hadde også skjegg, men var veldig nøye på hygiene, og da fikk jeg ikke kviser. Kanskje noe som ikke så veldig mange tenker over!

Aaaah skjeggpest! Fikk det nedentil etter at en eks skulle 'kile' meg med ansiktet sitt, og gnidde skjegget utover underlivet mitt. Dagen etter, hele området fullt i kviser. Lærte av venninner at det kalles skjeggpest. Hadde nesten glemt det, er en 20år siden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er samme. 36år, kviser på haka og begynnende rynker rundt øynene. Dødskjedelig. Epiduo hjelper litt for meg. Har ikke spesielt lys hud og blir ikke lett solbrent.

Anonymkode: 068f0...4fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har perioral dermatitt? Få det sjekket, vil jeg anbefale. Det er ikke egentlig kviser, men en reaksjon på noe huden din ikke tåler. Kommer som regel rundt munnen og under nesa. Kan spre seg noe, men det er ikke uten grunn det heter "rundt munnen betennelse ". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Sikker på at du ikke har perioral dermatitt? Få det sjekket, vil jeg anbefale. Det er ikke egentlig kviser, men en reaksjon på noe huden din ikke tåler. Kommer som regel rundt munnen og under nesa. Kan spre seg noe, men det er ikke uten grunn det heter "rundt munnen betennelse ". 

Jepp, få det sjekket av noen som kan det. Jeg har slitt med perioral dermatitt i perioder og trengt antibiotikabehandling. Nå har jeg fått mer dyptliggende kviser, og vært hos fastlegen og fått ny kur, samt henvisning til hudlege. 

Anonymkode: 4d27c...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Aaaah skjeggpest! Fikk det nedentil etter at en eks skulle 'kile' meg med ansiktet sitt, og gnidde skjegget utover underlivet mitt. Dagen etter, hele området fullt i kviser. Lærte av venninner at det kalles skjeggpest. Hadde nesten glemt det, er en 20år siden. 

Det visste jeg ikke!:fnise: 

Jeg kan lett få kviser av ting, så det må jeg huske på🙈

Anonymkode: d001c...19b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tenkt til å ta ut hormonspiralen (som jeg har brukt i 10år), og se om det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Forsåvidt. Men i ti år har jeg vært uten mann med skjegg, så jeg tviler på at det kan være grunnen. Men fint at du fant ut av det for din del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Trolltunge said:

Nei, jeg har aldri fått dette sjekket ordentlig. Det ser jo ut som vanlige kviser så har alltid antatt det er det. Men jeg har begynt å vurdere å snakke med lege. Det kan jo ikke skade, selv om jeg ikke har så mye tro på at de kan hjelpe. Takk skal du ha for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde det til jeg kom i overgangsalderen. Og da overtok den typen rosacea som utarter seg som bittesmå "kviser" i stedet, så jeg får nok aldri bra hud.

Anonymkode: 3d9df...1b3

Ikke gi opp! Det høres tungt ut, jeg vet jo hvordan det føles. Men jeg har tro på at det finnes en løsning på alt hvis man aldri gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bruk derma roller 0,5mm- 1mm , ta å sjekk ut litt filmer og info så ser du hvor effektivt det kan være, uansett ett billig forsøk på ett plagsomt problem!

Anonymkode: 4fd89...259

Tusen takk for tips. Jeg har aldri hørt om dette, men skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skinoren! Gni den kremen inn i kvisene  2 ganger daglig om det går. Ta på sokrem over det. 

Takk skal du ha! Skal se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er samme. 36år, kviser på haka og begynnende rynker rundt øynene. Dødskjedelig. Epiduo hjelper litt for meg. Har ikke spesielt lys hud og blir ikke lett solbrent.

Ja, det er ikke noe særlig kjekt. Jeg føler det skaper et inntrykk av at jeg ikke er sunn,  at folk assosierer det med noe usunt. Men jeg tar godt vare på meg selv. Men det får ikke komme så godt fram pga alltid kviser i ansiktet.

Fint å høre at du har funnet noe som funker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du medisiner? Jeg får cystekviser/ byller på haka av Escitalopram 20mg

Anonymkode: 812cb...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker du medisiner? Jeg får cystekviser/ byller på haka av Escitalopram 20mg

Anonymkode: 812cb...3ad

Hei. Nei, heldigvis ingen medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...