AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Før jeg begynner vil jeg gjerne understreke at jeg har flere titalls salg på Finn og Tise i året, og vanligvis sender samme dag. Jeg har også fått full pott i alle anmeldelser fra tidligere kjøpere. Jeg solgte noen varer på nett den 23.05., og sa egentlig at jeg skulle sende samme kveld (da ville den blitt med i postgangen 24.05.). Dessverre oppdaget jeg at jeg ble nødt til å kjøpe noe ekstra emballasje, fordi det var store ting som skulle selges og jeg ikke hadde noe emballasje som kunne egne seg. Jeg har ikke bil, og derfor ble det litt styr. Deretter viste det seg at pakken var for stor til å kunne sendes fra dørmatta mi, og måtte leveres på et utleveringssted for PostNord. Det ligger et stykke unna, det nærmet seg stengetid og jeg hadde ingen bil å frakte pakken i. De neste dagene var utrolig hektiske, og jeg var nesten ikke hjemme. Fikk først sendt pakken 27.05. Den 28.05. kontaktet kjøper meg, og ba om å få refundert pengene. H*n sa at h*n skulle reise på ferie uka etter, og at jeg måtte refundere pengene. Jeg forklarte at pakken allerede var sendt. Ifølge sporingen kom pakken frem til hentestedet 01.06., altså en uke etter at kjøper hadde betalt. I dag fikk jeg den i retur. Jeg er enig i at jeg burde ha sendt pakken mye tidligere, vanligvis sender jeg jo med én gang. Den eneste unnskyldningen jeg har er at det var en ekstraordinært travel uke, og at jeg ikke hadde noe tid til overs. Samtidig synes jeg at det er litt optimistisk å bestille noe med PostNord, og selv om man har planlagt å dra på ferie en uke senere. Spørsmålet er - hvordan stiller dette seg rent juridisk? Har kjøper krav på å heve kjøpet? Anonymkode: 717f2...ebc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Nei, ikke rett på å heve kjøpet! Han var uansett ikke garantert å få varen før ferien, man vet aldri hvor lang tid postgangen tar! Ga han beskjed om at han ikke kom til å hente ut pakken? Anonymkode: 9717d...67c 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Kontakt Finn og hør om bistand? Her har du hatt utgifter i forbindelse med en useriøs bruker, og Finn må få høre om slike brukere for å stenge dem ute. Kanskje de også kan hjelpe deg juridisk. Anonymkode: 96d29...f7e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Jeg tenker at når du sier du sender samme kveld og så utsetter i flere dager, så gir du kjøper beskjed med en gang du ser at ting blir forsinket. Jeg selger også veldig mye over nett, og har alltid noen hjemme som ting kan pakkes i FØR jeg avtaler at det blir sendt. Så selv om kjøper nok rent jurdisk ikke har krav på å få pengene tilbake, så er dette rot du må ta på din kappe, og du bør returnere det kjøper har betalt. . Anonymkode: 5bd9c...1a5 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, ikke rett på å heve kjøpet! Han var uansett ikke garantert å få varen før ferien, man vet aldri hvor lang tid postgangen tar! Ga han beskjed om at han ikke kom til å hente ut pakken? Anonymkode: 9717d...67c Takk for svar. Nei, han ga ikke beskjed om at han ikke kom til å hente ut pakken. Da kunne vi løst det på en fleksibel måte (man kan forlenge hentetiden hos PostNord mot et lite gebyr). Det gebyret hadde jeg vært villig til å ta, forutsatt at ferien ikke varte i månedsvis. Det skal sies at jeg aldri ble informert om denne ferien da kjøpsavtalen ble gjort, da ville jeg nok ha foreslått å sende varene etter ferien. Man kan jo ikke ta for gitt at en pakke kommer frem i løpet av én uke med PostNord uansett, spesielt ikke i mai når det er mange røde dager. Kjøperen stilte heller ikke noen krav om leveringstid før jeg sendte varen. 🤷🏼♀️ Etter at han hadde vippset meg pengene, sa jeg «Fikk penger nå, tusen takk! Sender den i kveld» eller noe lignende. Anonymkode: 717f2...ebc
Mt3 Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Nei, han ga ikke beskjed om at han ikke kom til å hente ut pakken. Da kunne vi løst det på en fleksibel måte (man kan forlenge hentetiden hos PostNord mot et lite gebyr). Det gebyret hadde jeg vært villig til å ta, forutsatt at ferien ikke varte i månedsvis. Det skal sies at jeg aldri ble informert om denne ferien da kjøpsavtalen ble gjort, da ville jeg nok ha foreslått å sende varene etter ferien. Man kan jo ikke ta for gitt at en pakke kommer frem i løpet av én uke med PostNord uansett, spesielt ikke i mai når det er mange røde dager. Kjøperen stilte heller ikke noen krav om leveringstid før jeg sendte varen. 🤷🏼♀️ Etter at han hadde vippset meg pengene, sa jeg «Fikk penger nå, tusen takk! Sender den i kveld» eller noe lignende. Anonymkode: 717f2...ebc Men du kunne jo også vært smidigere og sagt at du desverre ikke hadde stor nok emballasje hjemme så sendingen ble forsinket, da ville dere kunne kommet til enighet om ny forsendelsesdato. Om du ikke skal få en dårlig omtale fra kunden så vil det enkleste være å tilbakebetale, beklage og selge varen på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at når du sier du sender samme kveld og så utsetter i flere dager, så gir du kjøper beskjed med en gang du ser at ting blir forsinket. Jeg selger også veldig mye over nett, og har alltid noen hjemme som ting kan pakkes i FØR jeg avtaler at det blir sendt. Så selv om kjøper nok rent jurdisk ikke har krav på å få pengene tilbake, så er dette rot du må ta på din kappe, og du bør returnere det kjøper har betalt. . Anonymkode: 5bd9c...1a5 Jeg er i utgangspunktet enig med deg, jeg har som sagt mange titalls salg på Finn hvert år. Men denne gangen feilberegnet jeg når det gjaldt forsendelse og emballasje, og jeg har skutt i mer penger for dette enn hva kjøper har betalt for. Så det har jeg allerede tatt på min kappe. Når det gjelder forsinkelsen, er årsaken at jeg satt med en heavy deadline, som gjorde at jeg var veldig låst til ett annet sted enn hjemme. I tillegg fikk jeg vite at et nært familiemedlem har fått påvist alvorlig kreft. Jeg tenkte på pakken, men hadde så mye å deale med at jeg ikke kunne prioritere den. Så ja, da røk min «perfekte track record» med å sende varer raskt på Finn. Men jeg er også ganske romslig når jeg kjøper ting fra privatpersoner selv, jeg skriver alltid til dem jeg kjøper av at det ikke er noe hast å få pakken sendt. I dette tilfellet hastet det å få pakken sendt, men det ble jeg ikke informert om. Kjøper informerte heller ikke om at han ikke kom til å få hentet den ut, slik at jeg kunne betalt for lenger hentetid. Jeg tenker at det ikke er så veldig lurt å bestille pakker fra privatpersoner, og forutsette at du får hentet dem ut før du drar på ferie én uke senere. Synes ikke at jeg har noe moralsk ansvar for det. Da burde kjøperen ha informert meg om at det hastet før kjøpsavtalen ble inngått. 🙂 Anonymkode: 717f2...ebc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 Og du informerte ikke kjøper om at du ikke sendte pakken likevel før etter tre dager? Dårlig gjort overfor kjøper som da i realiteten hadde 3 dager på seg til å "angre" kjøpet siden han da visste at sannsynligvis ikke hadde fått varen i tide. Normal postgang for pakker er 3-5 dager og svært sjelden lengre tid enn det. Her mener jeg du som selger ikke har fulgt avtale om umiddelbar å sende pakken og bør refundere beløpet. Anonymkode: e4944...d33 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i utgangspunktet enig med deg, jeg har som sagt mange titalls salg på Finn hvert år. Men denne gangen feilberegnet jeg når det gjaldt forsendelse og emballasje, og jeg har skutt i mer penger for dette enn hva kjøper har betalt for. Så det har jeg allerede tatt på min kappe. Når det gjelder forsinkelsen, er årsaken at jeg satt med en heavy deadline, som gjorde at jeg var veldig låst til ett annet sted enn hjemme. I tillegg fikk jeg vite at et nært familiemedlem har fått påvist alvorlig kreft. Jeg tenkte på pakken, men hadde så mye å deale med at jeg ikke kunne prioritere den. Så ja, da røk min «perfekte track record» med å sende varer raskt på Finn. Men jeg er også ganske romslig når jeg kjøper ting fra privatpersoner selv, jeg skriver alltid til dem jeg kjøper av at det ikke er noe hast å få pakken sendt. I dette tilfellet hastet det å få pakken sendt, men det ble jeg ikke informert om. Kjøper informerte heller ikke om at han ikke kom til å få hentet den ut, slik at jeg kunne betalt for lenger hentetid. Jeg tenker at det ikke er så veldig lurt å bestille pakker fra privatpersoner, og forutsette at du får hentet dem ut før du drar på ferie én uke senere. Synes ikke at jeg har noe moralsk ansvar for det. Da burde kjøperen ha informert meg om at det hastet før kjøpsavtalen ble inngått. 🙂 Anonymkode: 717f2...ebc Heavy deadline og kreft i familien er slike unnskyldninger du ikke bør legge på kjøper. Synes absolutt du har et ansvar for å informere kjøper når du ikke gjør det du har opplyst om. Anonymkode: e4944...d33 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er i utgangspunktet enig med deg, jeg har som sagt mange titalls salg på Finn hvert år. Men denne gangen feilberegnet jeg når det gjaldt forsendelse og emballasje, og jeg har skutt i mer penger for dette enn hva kjøper har betalt for. Så det har jeg allerede tatt på min kappe. Når det gjelder forsinkelsen, er årsaken at jeg satt med en heavy deadline, som gjorde at jeg var veldig låst til ett annet sted enn hjemme. I tillegg fikk jeg vite at et nært familiemedlem har fått påvist alvorlig kreft. Jeg tenkte på pakken, men hadde så mye å deale med at jeg ikke kunne prioritere den. Så ja, da røk min «perfekte track record» med å sende varer raskt på Finn. Men jeg er også ganske romslig når jeg kjøper ting fra privatpersoner selv, jeg skriver alltid til dem jeg kjøper av at det ikke er noe hast å få pakken sendt. I dette tilfellet hastet det å få pakken sendt, men det ble jeg ikke informert om. Kjøper informerte heller ikke om at han ikke kom til å få hentet den ut, slik at jeg kunne betalt for lenger hentetid. Jeg tenker at det ikke er så veldig lurt å bestille pakker fra privatpersoner, og forutsette at du får hentet dem ut før du drar på ferie én uke senere. Synes ikke at jeg har noe moralsk ansvar for det. Da burde kjøperen ha informert meg om at det hastet før kjøpsavtalen ble inngått. 🙂 Anonymkode: 717f2...ebc Alt dette er helt irrelevant. Du sa du skulle sende pakken samme kveld, når det ikke ble gjort burde du sent kjøper en melding. Anonymkode: 5bd9c...1a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Mt3 skrev (2 minutter siden): Men du kunne jo også vært smidigere og sagt at du desverre ikke hadde stor nok emballasje hjemme så sendingen ble forsinket, da ville dere kunne kommet til enighet om ny forsendelsesdato. Om du ikke skal få en dårlig omtale fra kunden så vil det enkleste være å tilbakebetale, beklage og selge varen på nytt. Den dårlige omtalen tar jeg gjerne, jeg har nok av gode fra før. Det er helt fair å få en dårlig omtale når man ikke har vært så fleksibel eller rask som man burde. Men jeg vet ikke om jeg er villig til å la ham heve kjøpet, gitt. Skal jeg lastes for at kjøper har bestilt varer som han på kjøpstidspunktet vet at det er store muligheter for at han ikke rekker å hente ut? Man tar en viss risiko når man bestiller pakker via HeltHjem / PostNord og forutsetter at de er fremme før det har gått en uke. Det er ikke uvanlig at levering via PostNord tar mer enn en uke, og kjøperen bor på en helt annen kant av landet. Pluss at jeg aldri ble informert om at det hastet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 717f2...ebc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt dette er helt irrelevant. Du sa du skulle sende pakken samme kveld, når det ikke ble gjort burde du sent kjøper en melding. Anonymkode: 5bd9c...1a5 Rent juridisk er det helt irrelevant, ja. Men det er min forklaring på hvorfor det ble sånn - jeg er i utgangspunktet veldig pliktoppfyllende som selger, men dette var en ganske ekstraordinær situasjon for min del. Det er leit, men jeg mener fremdeles ikke at jeg kan lastes for at kjøper valgte å reise bort og gjøre seg utilgjengelig for henting. Jeg ble først informert om denne reisen etter at pakken var sendt. Anonymkode: 717f2...ebc
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #13 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den dårlige omtalen tar jeg gjerne, jeg har nok av gode fra før. Det er helt fair å få en dårlig omtale når man ikke har vært så fleksibel eller rask som man burde. Men jeg vet ikke om jeg er villig til å la ham heve kjøpet, gitt. Skal jeg lastes for at kjøper har bestilt varer som han på kjøpstidspunktet vet at det er store muligheter for at han ikke rekker å hente ut? Man tar en viss risiko når man bestiller pakker via HeltHjem / PostNord og forutsetter at de er fremme før det har gått en uke. Det er ikke uvanlig at levering via PostNord tar mer enn en uke, og kjøperen bor på en helt annen kant av landet. Pluss at jeg aldri ble informert om at det hastet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 717f2...ebc Skal han lastes for at DU ikke sendte pakken som avtalt? Det er ikke risikoen med firmaet som bringer pakken som er problemet her, det er deg. Anonymkode: 5bd9c...1a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Skrevet 14. juni 2022 Dette må du ta på din kappe! Du burde ha gitt beskjed med EN GANG du skjønte at du ikke fikk sendt pakken avgårde som lovet! Anonymkode: 01302...cd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #15 Skrevet 14. juni 2022 Det virker som all din motvilje til å heve kjøpet var at kjøper ikke informerte deg om at han skulle på ferie og at det var viktig at pakken ankom før han dro. Vel - det er en risiko han sånn sett tok, du skulle jo sende samme kveld. Jeg er helt enig med de som sier at du burde gitt beskjed umiddelbart når du likevel ikke klarte å sende samme kveld, det hadde tatt deg 5 sekunder uanhengig av heavy deadline og kreft i familien. Denne hadde jeg svelget om jeg var deg Anonymkode: f70f4...d48 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #16 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det virker som all din motvilje til å heve kjøpet var at kjøper ikke informerte deg om at han skulle på ferie og at det var viktig at pakken ankom før han dro. Vel - det er en risiko han sånn sett tok, du skulle jo sende samme kveld. Jeg er helt enig med de som sier at du burde gitt beskjed umiddelbart når du likevel ikke klarte å sende samme kveld, det hadde tatt deg 5 sekunder uanhengig av heavy deadline og kreft i familien. Denne hadde jeg svelget om jeg var deg Anonymkode: f70f4...d48 Det er litt viktig å presisere at jeg aldri lovet å sende pakken samme kveld før vi inngikk avtalen. Her er rekkefølgen: 1.) Vi inngår en kjøpsavtale. Kjøper sier ikke noe om leveringstid eller ferie. 2.) Etter at kjøper har vippset pengene, skrev jeg at jeg «sender når jeg kommer fra jobb i kveld». Det var en saksopplysning, men ikke del av avtalen. Jeg er enig i at jeg burde ha informert om at jeg ikke fikk gjort dette, men det er vel først og fremst dårlig kommunikasjon, ikke et avtalebrudd. 3.) Jeg sender pakken. Dagen etter at pakken er sendt, sender kjøper meg en melding der det står at han snart skal reise på ferie og ønsker å få pengene tilbake dersom jeg ikke har sendt. 4.) Jeg informerer om at pakken er sendt, men at det tok litt mer tid enn det jeg først forespeilet. Jeg oppga sporingskode, men hørte aldri noe mer. 5.) I dag fikk jeg melding om at pakken hadde kommet i retur til meg. Da jeg undersøkte, ser jeg at varen kom til hans postkontor én uke etter at kjøpsavtalen ble inngått. Som selger er jeg ansvarlig for at varen blir levert «innen rimelig tid». Jeg tenker at en samlet leveringstid på én uke er innen rimelig tid, når ikke noe annet ble avtalt før vi gjorde avtalen. Jeg var heller ikke kjent med at kjøper skulle reise bort. Altså - jeg burde ha sendt tidligere og kommunisert bedre, men pakken ble likevel levert «innen rimelig tid». Da må kjøper være tilgjengelig for å hente den ut. Nå er ikke jeg noen jurist, men det er sånn jeg forstår lovverket her. Tar gjerne imot innspill fra folk som er mer skolerte i juss. Anonymkode: 717f2...ebc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå