AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Hei! Vi har vært venninner i mange år og venninnen min fikk en datter for 8 år siden. Hun er alene om omsorgen for datteren og gjør en super jobb, UNNTATT en ting som jeg tok opp med henne nylig og det ble IKKE godt mottatt. Jeg skjønner hun er stolt av datteren sin, men jeg syntes hun ukritisk deler mye bilder av henne, Instagram kontoen hennes er i tillegg åpen. Jeg sa til henne at det er så mange syke mennesker der ute og at hun overkjører datteren med det her. Hun må få lage seg sin egen identitet når hun blir større, sa jeg. Hun mener jeg stikker nesa mi i noe jeg overhodet ikke har noe med og at jeg er frekk! Nå vil hun ikke snakke med meg.. Hva gjør jeg? Anonymkode: e6672...a55 4
NewStart87 Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 (endret) Jeg er også fadder til barnet.. Nå er jeg ikke anonym lenger, det får så være. Venninna mi har også konto her inne, blir hun sur får det bare være. Hun er jo allerede sur. Ts Endret 14. juni 2022 av NewStart87 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Du kan si at du ikke skal ta det opp igjen. Det holder å si ting én gang. Anonymkode: 35bfb...64c 11 3
Marimba Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 (endret) Hun har lov til å ha sin egen mening, selv om du (og jeg) er uenige. Nå har du sagt i fra, hva hun så velger å gjøre må være opp til henne. Hva gjør du nå? Venter til ting har roet seg litt ned og gjenopptar vennskapet. Skulle temaet kommer opp igjen, trekker du på skuldrene og sier at hun vet hva som er din mening og at dere får være enige om å være uenige. Endret 14. juni 2022 av Marimba 4 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 Du sier unnskyld for at du klandret hun for å ikke ville barnets beste. Du har lov å ha dine meninger og si dem høyt, men du kan faktisk ikke bestemme hva hun skal gjøre med sine egne barn. Anonymkode: e62ae...933 12 4
snillOnkel Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 Hun vet nok innerst inne at det hun gjør er feil. Hun har trolig veid for og imot, tenkt at bildene jo er fine og at datteren sikkert blir glad og stolt, og gitt seg selv tillatelse til å fortsette. Nå blir hun kanskje irritert fordi du 1) Hinter om at valget ikke var gjennomtenkt 2) Minner henne på at publiseringen egentlig ikke er grei skuring. 10
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Du kan jo bare beklage ovenfor henne. Det finnes vel egentlig ingen foreldre som blir glade når andre mennesker forteller dem hva de gjør feil med egne barn når de ikke har spurt. Anonymkode: b33d1...b77 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier unnskyld for at du klandret hun for å ikke ville barnets beste. Du har lov å ha dine meninger og si dem høyt, men du kan faktisk ikke bestemme hva hun skal gjøre med sine egne barn. Anonymkode: e62ae...933 Har TS sagt at hun faktisk skal bestemme? Anonymkode: 7e7cc...30c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 Dere må nok bare være enige om å være uenige. Hennes barn, hennes valg. Men for all del, man trenger ikke å dele bilder av barnet til gud og enhver mann. Det kan være greit å være kritisk til all deling av bilde av barn. Andres barn skal man som hovedregel ikke dele med andre, sine egne barn. Vel, det er lov å begrense seg. Det er faktisk ikke så interessant for andre enn en selv og de som ønsker å misbruke bildene. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/ https://www.babyverden.no/baby/sikkerhet-og-forstehjelp/a-dele-bilder-av-barn-pa-nett-og-i-sosiale-medier/ Anonymkode: fecbd...21b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 NewStart87 skrev (1 time siden): Jeg er også fadder til barnet.. Nå er jeg ikke anonym lenger, det får så være. Venninna mi har også konto her inne, blir hun sur får det bare være. Hun er jo allerede sur. Ts For et kaos du legger opp til.. Hva er det som får en voksen person til å ta opp private problemer på et forum i visshet om at den andre part også er aktiv her. Det er så totalt blottet for sosial intelligens at jeg ikke har ord. Anonymkode: 52e76...5e0 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 Grunnen til at hun ble så sint er fordi hun vet med seg selv at hun setter sitt eget behov for oppmerksomhet foran datterens ve og vel, og har allerede dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 5a71d...8e3 10
Gjest O.G. Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 Hun vet hun gjør galt og derfor reagerer hun med sinne.
Hippogriff Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 Det du bør gjøre, er å beklage at du la deg borti noe du ikke har noe med. Det spiller ingen rolle om du har rett eller ikke - dette er hennes ansvar og valg. 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #14 Skrevet 15. juni 2022 Du har rett, men det er dessverre slik ennå at foreldre får skalte og valte med sine egne barns privatliv som de vil. Du har advart henne, men mer kan du ikke gjøre, så du får bare si til henne at selv on dere er uenig trenger dere ikke snakke om det igjen. Om du har veldig stor trang til at dere fortsatt skal være venninner. Anonymkode: b0cef...36c 3
flusa Skrevet 15. juni 2022 #15 Skrevet 15. juni 2022 Du har jo ingenting med det å gjøre,hvorfor blande deg opp i det i det hele tatt ? 1
GammelKaktus Skrevet 15. juni 2022 #16 Skrevet 15. juni 2022 NewStart87 skrev (På 14.6.2022 den 13.25): Jeg er også fadder til barnet.. Nå er jeg ikke anonym lenger, det får så være. Venninna mi har også konto her inne, blir hun sur får det bare være. Hun er jo allerede sur. Ts Det er ikke din sak, at hun ukritisk legger ut bilder av sitt barn velger hun helt selv. Så får hun ta eventuelle konsekvenser av dette selv. Skjønner ikke at du skal legge til at du er fadder, har jo ingenting med saken å gjøre? OG at du gidder å lage en tråd her om det når du vet hun er her og får meg til å lure på om du er ute etter litt drama?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #17 Skrevet 15. juni 2022 Du har faktisk ikke noe med det. Utrolig frekt å kritisere venner på den måten. Sånne som skal oppdra andre voksne folk fordi de selv er helt perfekte er bare utrolig lite sjarmerende typer. Anonymkode: 01f0b...cc5 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #18 Skrevet 15. juni 2022 4 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Det er ikke din sak, at hun ukritisk legger ut bilder av sitt barn velger hun helt selv. Så får hun ta eventuelle konsekvenser av dette selv. Skjønner ikke at du skal legge til at du er fadder, har jo ingenting med saken å gjøre? OG at du gidder å lage en tråd her om det når du vet hun er her og får meg til å lure på om du er ute etter litt drama? Men det er ikke venninnen som tar konsekvensene selv, det er det potensielt TS’ fadderbarn som gjør da det blir eldre. Anonymkode: b0cef...36c 3
GammelKaktus Skrevet 15. juni 2022 #19 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er ikke venninnen som tar konsekvensene selv, det er det potensielt TS’ fadderbarn som gjør da det blir eldre. Anonymkode: b0cef...36c Ja? Da får venninnen ta konsekvensene om det blir noen. Nå er det slik at foreldre bestemmer hva de velger å legge ut på sosiale medier. Noen velger å legge ut mye som ts sin venninne og noen ingenting som meg, andre en mellomting. Men man legger seg ikke opp i hva andre gjør når man faktisk ikke ha noe man skulle ha sagt når det gjelder saken. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Skrevet 15. juni 2022 Som venninne kan du godt gi råd. Det bør gis og tas i beste mening. 😊 Problemet her er vel at dere har forskjellig oppfatning av hva " for mye " er. Flere vinklinger kommer også opp : hyppighet,karakter og intensjon. Og har du barn selv og kan rettferdig bedømme ? 🧘♀️ Noen mødre deler mye,andre ikke . Uansett deres valg. Begge deler er greit,så lenge det er klokt det som deles. Og MYE er relativt !! Er det hver dag,er det 2 ganger i uka,er det månedlig? Om du er barnløs: er du sjalu eller mangler forståelse for behovet å dele det lille gullet.? Oppriktige spørsmål her som ikke belyses i innlegget ditt. Ikke ment som kritikk. Mammabobla er rar,skjønnet du. 🤪,,,så mere kjøtt på beinet, please ! ( for vennskapets skyld) - og rett råd kan gis. Men til 7.og sist,så er det hennes valg . De fleste mødre er vel opplyste om " oversharing " ,samt barns behov for integritet,skjerming og valg på egne vegne. Anonymkode: c5608...acb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå