Gå til innhold

De fleste ser på fyllekjøring som galt, men hvorfor er det så akseptert med fyllesykling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol så ofte, men jeg unngår å sykle når jeg har drukket 3 glass vin. Føler meg ikke stødig nok. Og en sykkel er faktisk et framkomstmiddel. På El-sykkelen går det effektivt og jeg kan skade noen. Har ikke lyst il å tryne heller.

Er det ikke litt pussig?

Anonymkode: bbcdd...b2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke fyllesykling er greit heller, selvom det (såvidt jeg vet) ikke er ulovlig. Men skadepotensialet er voldsomt mye større ved fyllekjøring. 

Anonymkode: 01557...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De to kan egentlig ikke sammenlignes da.
Ei jeg gikk på skolen med snublet i sine egne føtter i fylla. Trynet mot fortauskanten. Slo ut flere tenner, knuste skallen og ble hjerneskadet for livet. Så konklusjonen er; Det er farlig å gå i fylla også. Du burde egentlig bare legg deg rett ned og sov ut rusen før du rører på deg uten tilsyn. Er mange som har stått rett opp og ned og har fått stygge fall i fylla. 

De fleste som er en fare for andre på sykkel, vil ikke komme langt før de krasjlander. Bilen er jo bare å trykke ned en pedal og du går fremover. En sykkel krever mer. Elsykkel krever litt mindre, men du har større sjanse for å skade deg selv enn andre. For når du er full så snurrer alt og når alt snurrer, ja da mister du balansen og de vil tippe over før de rekker å komme så langt. 

Du kan komme langt med bil med promille nær blackout og koma. Med lik promille så vil du ikke klare å sette deg på en sykkel en gang. 

Anonymkode: 35646...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Men er det juridisk sett lovlig å ferdes med sykkel med høy promille? 

Jeg har sett syklister bli tatt i fartskontroll, vil ikke det da gjelde promillekontroll også? 🤔

Anonymkode: 0786c...b20

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns ikke fyllesykling er greit heller, selvom det (såvidt jeg vet) ikke er ulovlig. Men skadepotensialet er voldsomt mye større ved fyllekjøring. 

Anonymkode: 01557...6a0

Nå blir det heldigvis innført promillegrense på elsparkesykkel, dette gjelder vel også elsykkel.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sma-elektriske-kjoretoy/regler-for-elsparkesykkel/ 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men er det juridisk sett lovlig å ferdes med sykkel med høy promille? 

Jeg har sett syklister bli tatt i fartskontroll, vil ikke det da gjelde promillekontroll også? 🤔

Anonymkode: 0786c...b20

Vegtrafikkloven gjelder for alle som ferdes i trafikken uansett om man kjører bil, sykler eller går. Den gjelder over alt og til og med på privat eiendom så politiet kan bruke § 3 i spesielle tilfeller.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Anonymkode: 201bd...e99

Skrevet

Fordi skadepotensialet for andre er mye større når man kjører bil i fylla. Alvorlighetsgraden øker jo større kjøretøy og jo flere mennesker som er potensialt skadelidende. Det er enda mer alvorlig å for eksempel kjøre rutebuss eller et passasjerfly i fylla enn en vanlig personbil.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er pussig i det hele tatt. En bil med full sjåfør er et langt mer dødelig våpen enn en full syklist

Anonymkode: ab139...9ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...