Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp flyttet sammen i en leilighet. Vi er i midten av 20 årene og har vært sammen i nesten 10 år. Her vi bor nå eier vi, og vi har blitt enige om å male ene veggen i stua i en lys grå farge som vi begge liker. Vi har også kjøpt nytt spisebord og stoler, og mangler bare å montere opp 2 stoler så er det komplett. Han mener det ikke haster siden det bare er oss to, men jeg vil få det vi kan ut av veien nå så det blir litt ryddigere her. 

Nå skal han reise bort i 1 uke og jeg kan godt montere opp de stolene og male veggen, men nei. Han vil jeg skal vente til han kommer hjem, men da vet jeg det lar vente på seg. Frustrerende🤦‍♀️ Skal jeg bare kjøre på? Kan vel gjøre ting jeg også?

Anonymkode: f3279...b2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan gjøre ting du også. Ville dog gitt beskjed at du gjør det før du gjør det så han ikke blir snurt når han kommer hjem. Kan godt være han så på det som en par oppgave.

Anonymkode: ca57c...8b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spør om tillatelse. Stefaren min er av typen som skal gjøre alt selv. Endte opp med at de bodde i et uferdig hus i 30 år. 

Anonymkode: 1dcc2...ded

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

selvsagt, kan du det.  Det er jo perfekt å få malt og satt opp møblene mens du har tid og anledning. 

Anonymkode: f8481...43b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva ligger bak at "han vil" være med?

Ble det sagt bestemt/kontrollenrende ville jeg smelt solid og gjort det klart at det ikke var opp til han.

Ble det sagt av omsorg, fordi han vil være med, og bidra, da ville jeg gitt beskjed om at jeg bare gjør det. 

Ble det bare slengt ut, fordi han føler seg forpliktet til å delta, da hadde jeg bare gjort det. 

Det sagt... mannen min får IKKE lov å male innendørs alene. Han er så unøyaktig, så jeg krever å være med å maskere, og ta pirket. Men da får man heller snakke åpent om det. 

Anonymkode: b77f9...722

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har nettopp flyttet sammen i en leilighet. Vi er i midten av 20 årene og har vært sammen i nesten 10 år. Her vi bor nå eier vi, og vi har blitt enige om å male ene veggen i stua i en lys grå farge som vi begge liker. Vi har også kjøpt nytt spisebord og stoler, og mangler bare å montere opp 2 stoler så er det komplett. Han mener det ikke haster siden det bare er oss to, men jeg vil få det vi kan ut av veien nå så det blir litt ryddigere her. 

Nå skal han reise bort i 1 uke og jeg kan godt montere opp de stolene og male veggen, men nei. Han vil jeg skal vente til han kommer hjem, men da vet jeg det lar vente på seg. Frustrerende🤦‍♀️ Skal jeg bare kjøre på? Kan vel gjøre ting jeg også?

Kjør på. Så han ser du et et voksent ogselvsyendug menneske og ikke et barn på 3 år og 10 tommeltotter

Anonymkode: 04fe4...eff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva ligger bak at "han vil" være med?

Ble det sagt bestemt/kontrollenrende ville jeg smelt solid og gjort det klart at det ikke var opp til han.

Ble det sagt av omsorg, fordi han vil være med, og bidra, da ville jeg gitt beskjed om at jeg bare gjør det. 

Ble det bare slengt ut, fordi han føler seg forpliktet til å delta, da hadde jeg bare gjort det. 

Det sagt... mannen min får IKKE lov å male innendørs alene. Han er så unøyaktig, så jeg krever å være med å maskere, og ta pirket. Men da får man heller snakke åpent om det. 

Ja, litt tullete til å begynne med og så med en bestemt tone. Jeg klarer jo å montere to stoler og male en vegg? Er jo ikke sånn at jeg skal slå ned en vegg og totalrenovere et helt rom heller🤦‍♀️ Mannfolk🤣

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Da sier du til han at du ikke vil vente til han er hjemme og at du derfor kommer til å gjøre det selv. Samme hva han kommer med da, sier du mer bestemt neste gang at du også eier kåken og ikke trenger hans velsignelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, litt tullete til å begynne med og så med en bestemt tone. Jeg klarer jo å montere to stoler og male en vegg? Er jo ikke sånn at jeg skal slå ned en vegg og totalrenovere et helt rom heller🤦‍♀️ Mannfolk🤣

Nei, det er ikke mannfolk. Det er mannsjåvinistiske idioter som mangler begrep om likestilling og at kvinner klarer ting like godt. 

Jeg har aldri møtt på noe slikt tull fra min mann. Eneste forskjellen han ser mellom oss når det gjelder arbeid i huset, som jeg er enig i, er at han klarer å løfte tyngre. 

Så her hadde jeg satt ned foten for kommentarer jeg finner meg i. Først som sist. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare å sette i gang selv, kjenner jo ikke samboeren din men har sett en del slike eksempler hvor den ene skal gjøre alt, trenger ikke å ende så bra. Spesielt når du sier han tuller litt først men blir mer bestemt etterhvert. Tyder på at han faktisk ikke tror du vil få det til selv, eller at han ønsker at du skal tro at du ikke får det til.

Lar du dette skure og gå kan det ende med at du mister evnen til å ta iniativ.

Og hvorfor skulle det ha noe å si om du skulle revet en vegg og totalrenovert rommet? Har til gode å møte en mann som har noe å lære meg om oppussing, men så har jeg vokst opp blant folk som lot meg jobbe og ta ansvar fra tidlig barndom og det var absolutt ikke noe tema at menn skulle gjøre ditt og kvinner datt.

Lykke til!

Endret av keops
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan gjøre det selv. Si bare at du ikke bil vente, og at du vil få det gjort. Bedre å si det på forhånd, sånn at han ikke blir sur. (Forstår ikke hvorfor han skulle blitt sur for noe sånn, han må jo bare syns det er digg?)

Anonymkode: 34d3a...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er kona mi også. Jeg kan ikke gjøre noe i hjemmet uten at hun bruker like mye energi på å "passe på meg" som hun hadde gjort om hun bare gjorde det selv. Ofte er det ikke bra nok, og hun må gjøre det selv.

Så jeg bare sluttet å gjøre ting. Hun klager av og til, men jeg har sluttet å høre etter.

Anonymkode: ba7ec...b88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil gjøre noen kjedelige oppgaver i huset som må gjøres, og han sier nei? 

Er du helt udugelig, eller er han sykt kontrollerende? Der er en av to her.. 

Anonymkode: 69c1d...a46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antar at han er redd du ikke vil gjøre en ordentlig jobb, og at han enten har grunn til å være redd eller at han IKKE har grunn til det. Har du malt noe tidligere hvor noe ble ødelagt? F.eks at TVen fikk maling på seg, eller at dere måtte male halve taket på ny?

Anonymkode: 0dfa5...bf9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vil gjøre noen kjedelige oppgaver i huset som må gjøres, og han sier nei? 

Er du helt udugelig, eller er han sykt kontrollerende? Der er en av to her.. 

Anonymkode: 69c1d...a46

Eneste negative er vel at jeg er pirkete, men vil ha det skikkelig. I tillegg liker jeg å ta i et tak. Og dette er jo oppgaver jeg kan ta på meg selv? Trenger jo ikke noe styrke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Antar at han er redd du ikke vil gjøre en ordentlig jobb, og at han enten har grunn til å være redd eller at han IKKE har grunn til det. Har du malt noe tidligere hvor noe ble ødelagt? F.eks at TVen fikk maling på seg, eller at dere måtte male halve taket på ny?

nei nei, jeg er nøye når jeg holder på. Har malt alt fra hus til møbler. Så har tatt i en malekost før ja.👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

nei nei, jeg er nøye når jeg holder på. Har malt alt fra hus til møbler. Så har tatt i en malekost før ja.👍🏻

Hvis det ikke er fare for at du ødelegger noe, så kjører du på 👍

AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel som om at han skulle ha sagt at han skulle rydde i alle kjøkkenskapene mens du var borte og kaste ting og omrokkere på alt. Vi har alle områder hjemme som vi føler eierskap til.

Anonymkode: d8e16...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Spør ham hvorfor han ikke vil at du skal gjøre det alene. 

Når du vet grunnen, kan du reagere all etter hva han sier. Kanskje føler han eierskap? Kanskje han synes det er veldig gøy og vil være med? Kanskje han ikke tror du får det til? Kanskje han synes det er en hyggelig ting som er kvalitetstid når dere gjør praktiske oppgaver sammen? Kanskje tenner han enormt på deg når du er handy, og derfor vil han være hjemme/være med? Kanskje han har en helt annen grunn? 

Også her er løsningen: dialog!

Anonymkode: 5bfbd...3bb

Skrevet

Dere holder på å pusse opp sammen, at han ønsker at dere skal gjøre det sammen,  betyr ikke nødvendigvis at han "ikke lar deg gjøre noe som helst på egen hånd". Med den overskriften trodde jeg innlegget skulle handle om noe helt annet. Enten ligger det noe annet under, eller du er på bærtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...