Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i samme bedrift i mange år, men ønsker intenst ny arbeidsgiver av mange grunner. Blant disse er mangel på meningsfylte arbeidsoppgaver, en sjef som ikke er bra og generelt arbeidsmiljø. 

Men jeg søker og søker og får ikke svar en gang. Som mange i min generasjon har jeg kun videregående skole, ikke noen utdanning ut over det. Men jeg har lang og allsidig erfaring innen generelt kontorarbeid. 

Er det virkelig slik at jeg blir sortert ut av søkerbunken før videre vurdering? Jeg har kvalifikasjoner som kan være interessante for en arbeidsgiver, men det virker som om jeg ikke er aktuell uansett på grunn av alder.  

Anonymkode: 00f5a...8a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En alder på 50 er ikke noe problem i seg selv, mange på 50 er meget attraktive på arbeidsmarkedet. Men komboen alder + mangel på utdanning er verre. I din generasjon var det mulig å jobbe seg oppover uten å ha utdanning i bunnen. Nå er det mye vanskeligere. Du konkurrerer med søkere som er 10-25 år yngre enn deg OG som har en bachelor/master. Mange av dem har arbeidserfaring OGSÅ, det er ikke sånn at de kommer rett fra universitetet. Dermed ticker de alle boksene, mens du ikke gjør det. 

Anonymkode: 11d58...784

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg bør du få noen til å se på søknad og CV. Kanskje det er ting du burde gjøre med det. 

Anonymkode: 11d58...784

Skrevet

Hvordan matcher kvalifikasjonene dine stillingsannonsen? Står det at det kreves en form for utdanning så matcher man jo ikke. Arbeidsgiver kan selvsagt se forbi. Men ved mange søknader lukes du tidlig ut om du ikke fyller alle krav. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk nylig jobb som 42-åring med lang arbeidserfaring, men kun videregående utdannelse. Kan det være så stor forskjell på søker på 42 og 50? Vi er jo begge voksne med lang erfaring, kompetanse og mange år igjen i arbeidslivet.

Anonymkode: cd8ae...088

Skrevet (endret)

Jeg tror at det først og fremst er mangelen på formalkompetanse som gjør deg uaktuell. "Generelt kontorarbeid" er mer og mer spesialisert, og de fleste har jo ikke egne sekretærstillinger lenger, men stillinger som krever kompetanse innen bestemte tema eller oppgaver.

Når du søker uten annet enn realkompetanse er det lett å trekke den slutningen at du ikke kan annet enn det du har lært der du jobber i dag. Uten formalkompetanse er det vanskeligere å vite noe om både lærevilje og -evne hos en jobbsøker.  Derfor er det i alle fall svært viktig å synliggjøre hva du kan veldig godt i dag. Spiss søknadene dine tydelig mot den stillingen du søker. Samme med CV-en din - også der kan du vektlegge ulike ting basert på hvilken stilling du søker. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt en som ville bytte jobb når han var over 50 og satset på bachelor i Vernepleie. Tror det vil gå bra.

Anonymkode: 50469...f74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fikk nylig jobb som 42-åring med lang arbeidserfaring, men kun videregående utdannelse. Kan det være så stor forskjell på søker på 42 og 50? Vi er jo begge voksne med lang erfaring, kompetanse og mange år igjen i arbeidslivet.

Anonymkode: cd8ae...088

Hvordan kan man sammenligne 42 og 50? 

Anonymkode: 775b3...5db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alderen din som er problemet, det er det at du ikke har formelle kvalifikasjoner. Og uten det så spørs det jo hvordan du oppfyller kravene til kvalifikasjoner som er satt i utlysningsteksten. Kan det være aktuelt å ta kurs/utdanning som gjør at du oppfyller de kravene arbeidsgivere setter? Jeg er for øvrig 45 og får jobbtilbud til stadighet, fordi utdannelsen gjør meg ettertraktet. Alder ingen hindring hverken for meg eller min arbeidsplass sin del. 

Anonymkode: 08476...491

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, det er mangel på utdanning som er problemet, ikke alder.

Anonymkode: b8b4c...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har jobbet i samme bedrift i mange år, men ønsker intenst ny arbeidsgiver av mange grunner. Blant disse er mangel på meningsfylte arbeidsoppgaver, en sjef som ikke er bra og generelt arbeidsmiljø. 

Men jeg søker og søker og får ikke svar en gang. Som mange i min generasjon har jeg kun videregående skole, ikke noen utdanning ut over det. Men jeg har lang og allsidig erfaring innen generelt kontorarbeid. 

Er det virkelig slik at jeg blir sortert ut av søkerbunken før videre vurdering? Jeg har kvalifikasjoner som kan være interessante for en arbeidsgiver, men det virker som om jeg ikke er aktuell uansett på grunn av alder.  

hva med å beholde denne jobben og søke på andre jobbe, dersom du får jobben slutter du på din nåværende? vet ikke om dette er mulig :)

Anonymkode: ac4c4...624

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke alderen din som er problemet, det er det at du ikke har formelle kvalifikasjoner. Og uten det så spørs det jo hvordan du oppfyller kravene til kvalifikasjoner som er satt i utlysningsteksten. Kan det være aktuelt å ta kurs/utdanning som gjør at du oppfyller de kravene arbeidsgivere setter? Jeg er for øvrig 45 og får jobbtilbud til stadighet, fordi utdannelsen gjør meg ettertraktet. Alder ingen hindring hverken for meg eller min arbeidsplass sin del. 

Fordi 45 er ingen alder. Ville du fått de samme tilbudene om du var 55, tror du? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du gå en ny retning? Det er fra høsten mulig å ta voksenopplæring selv om en har vgs/fagbrev fra før. Og det er lagt opp for folk i jobb. Ta kontakt med voksenoppl i ditt fylke. 

Anonymkode: 01365...9af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi 45 er ingen alder. Ville du fått de samme tilbudene om du var 55, tror du? 

Ja det ville jeg. Og det er bare 5 års forskjell på 45 og 50,  i praksis har det ingenting å si. Vi som har ettertraktet kompetanse får jobb uansett alder. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har en venninne som ble arbeidsledig da hun var litt over 50, kontorjobb, og hun har noe utdannelse og masse bra arbeidserfaring. Da hun uventet ble arbeidsledig på grunn av nedleggelse av hele bedriftens avdelingskontor, ble hun plutselig arbeidsledig. Søkte relevante jobber, men fikk ikke napp noe sted. Hun var helt sikker på at det var pga alder.

Det endte med at hun via en bekjent av en kollega der hun hadde jobbet før, kunne tilby henne et ett års vikariat på stedet han jobbet. Hun sa ja, og jobbet der som vikar i ett år, og fikk fast ansettelse etter at året var omme.

Hun fikk altså jobben via bekjente og nettverk. Ikke annonse-stilling-ledig. Jeg tror egentlig det er veien å gå når man kommer i en viss alder.

Jeg kjenner også to menn (de kjenner ikke hverandre) som er i 50-årene, og begge mistet jobben av diverse årsaker utenfor deres kontroll. De slet begge med å i det hele tatt få svar på søknader om nye jobber. Han ene endte med å få en vaktjobb, han andre er arbeidsledig enda. Ikke noe jobb å få. De er begge helt klare på at det er alderen som spiller i mot dem. 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja. Når du er 50 har du enkelte fordeler. Man kan, gitt at du er kvinne, feks anta at du ikke skal ut i mammaperm. Men så kan man kanskje anta at du vil ryke ut for omsorgsoppgaver med aldrende foreldre eller egen sykdom.

Og sånn vurderer man kandidater - fordeler ved at noen er yngre opp mot fordeler av noen som ikke er midt i småbarnsfasen. 

Din bransje «generelt kontorarbeid» er dessverre en bransje under kraftig nedbemanning. Alle firma ønsker at «diverse» nå blir gjort om til «selvbetjening på nett». Og det betyr at antallet søkere er vesentlig høyere enn antallet stillinger. Kan man fortsatt få jobb? Ja. Men man bør være god på det man gjør og hyggelig og ikke konfliktsky men ikke konfliktskapende, og du er dermed avhengig av plettfrie omtaler. Har du det? Sist, me ikke minst: kan du sannsynliggjøre med eksempler at du har effektivisert egne oppgaver slik at bedriften sparer ansatte og/eller arbeidstimer? (dersom nei, skaff minst ett).

Anonymkode: 79e55...544

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk enkelt ny jobb som 50-åring og da var det tyngre på arbeidsmarkedet enn nå. Har ikke typisk spesialutdanning, men ordnet seg likevel. Søk i vei😊

Anonymkode: a90e7...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja. Når du er 50 har du enkelte fordeler. Man kan, gitt at du er kvinne, feks anta at du ikke skal ut i mammaperm. Men så kan man kanskje anta at du vil ryke ut for omsorgsoppgaver med aldrende foreldre eller egen sykdom.

Og sånn vurderer man kandidater - fordeler ved at noen er yngre opp mot fordeler av noen som ikke er midt i småbarnsfasen. 

Din bransje «generelt kontorarbeid» er dessverre en bransje under kraftig nedbemanning. Alle firma ønsker at «diverse» nå blir gjort om til «selvbetjening på nett». Og det betyr at antallet søkere er vesentlig høyere enn antallet stillinger. Kan man fortsatt få jobb? Ja. Men man bør være god på det man gjør og hyggelig og ikke konfliktsky men ikke konfliktskapende, og du er dermed avhengig av plettfrie omtaler. Har du det? Sist, me ikke minst: kan du sannsynliggjøre med eksempler at du har effektivisert egne oppgaver slik at bedriften sparer ansatte og/eller arbeidstimer? (dersom nei, skaff minst ett).

Anonymkode: 79e55...544

Mange unge kvinner skal ikke i mammaperm heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet jobb for tre år siden. Da var jeg 57 år. 

Anonymkode: 029d7...bc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

K snart 60 nettopp fått ny jobb i helsevesenet. De trenger mange hunder. 

Anonymkode: c8b65...c0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...