AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg bare lurer da jeg har lest litt av hvert. skjønner det kommer godt med vist uhellet er ute, men hjelp får man da uansett om det skulle skje. det er kun snakk om en periode på få år. hva tenker dere? Har du forsikring? Om ikke, hvorfor ? Anonymkode: 9a3c6...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Del Skrevet 14. juni 2022 Selvsagt! Hva om barnet knekker nakken på trompolina og du må bygge om huset? Nei, man får ikke hjelp uansett i Norge. Langt derifra. Anonymkode: 1018f...f2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Del Skrevet 14. juni 2022 Nei, det er unødvendig. Ingen hadde det før, og de færreste har det nå. Anonymkode: b4eb0...18b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg har det, men kun for å slippe og gruble på om jeg bør ha det eller ikke. Anonymkode: afc11...984 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Del Skrevet 14. juni 2022 Nei, du får hjelp til det meste i Norge, om du er ressurssterk nok til å vite hvordan du skal finne ut av papirmølla. For de av dere som har det, hvor godt har dere lest vilkårene og sammenlignet med hva man har krav på fra det offentlige;) Anonymkode: 3ae48...8c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Selvsagt! Hva om barnet knekker nakken på trompolina og du må bygge om huset? Nei, man får ikke hjelp uansett i Norge. Langt derifra. Anonymkode: 1018f...f2b Så har forsikringen nok en klausul om unntak fra reglene. Listen er lang over slike. Anonymkode: 9ea28...027 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg bare lurer da jeg har lest litt av hvert. skjønner det kommer godt med vist uhellet er ute, men hjelp får man da uansett om det skulle skje. det er kun snakk om en periode på få år. hva tenker dere? Har du forsikring? Om ikke, hvorfor ? Anonymkode: 9a3c6...0ac Det er slett ingen hjelp uansett om noe skulle skje. Det er hjelp om et par utvalgte ting skulle skje. Anonymkode: 9ea28...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Del Skrevet 14. juni 2022 Nei, ikke nødvendig. Vi har folketrygden. Anonymkode: c9e46...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, det er unødvendig. Ingen hadde det før, og de færreste har det nå. Anonymkode: b4eb0...18b Hadde mine foreldre hatt det, ville jeg hatt betydelig bedre inntekt enn nå. Ble alvorlig syk som 14 åring og rett på uføretrygd som 18 åring. Alle burde velge forsikring på sitt barn! Anonymkode: 8748a...92f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg har det på ungene. Og heldigvis for det. Datteren min har en sykdom som jeg har blitt ufør for. Håper for all del ikke hun blir det også, men skulle så skje så er hun sikret grei økonomi hver måned hele livet frem til pensjon og en engangsutbetaling. I tillegg så får hun beholde denne forsikringen som voksen og da er fortsatt diagnosen hennes dekket. Hun ville ikke hatt mulighet til å tegne forsikring uten å ta vekk den diagnosen fra forsikringen. Altså at forsikringen dekker alt annet enn den. Den ville nok også blitt dyrere enn om hun var frisk. Anonymkode: 3b17f...483 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg har den forsikringen, som alle forsikringer, i fall det (nest) verste skulle skje. Jeg kunne satt pengene på konto isteden, men da ville jeg hatt kanskje 60 000 på konto den dagen huset må bygges om, istedenfor millionen som forsikringen dekker, og barnet ville ikke hatt litt ekstra i mnd. (ville absolutt valgt en med uførepensjon). Den er for worst case scenarioer, ikke for et brukket ben. Alle forsikringer er jo penger ut av vinduet til man trenger dem, ikke kjempesannsynlig at huset brenner ned heller. Jeg får også hjelp av norsk helsevesen om noe skjer, men jeg er forsikret likevel. Bikkja er også forsikret, så skulle bare mangle at ikke ungene er det (men det koster mer om den blir syk, selvfølgelig). Samtidig mener jeg ikke at man er en dårlig forelder om man ikke har det, det er ikke gratis, men kanskje at det er noe av det første man bør prioritere om pengene er der? Anonymkode: 68fdd...d70 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Del Skrevet 14. juni 2022 Vi har ikke det, men vi har såpass god inntekt at barna våre har en solid sparekonto og skulle de bli arbeidsufør som følge av en skade som barn, så kan vi bidra økonomisk for dem så lenge vi lever. Vi har også to eiendommer verd 15 millioner hver i dag, så vi kan selge unna for å få ekstra midler. Anonymkode: 545bc...177 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #13 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har ikke det, men vi har såpass god inntekt at barna våre har en solid sparekonto og skulle de bli arbeidsufør som følge av en skade som barn, så kan vi bidra økonomisk for dem så lenge vi lever. Vi har også to eiendommer verd 15 millioner hver i dag, så vi kan selge unna for å få ekstra midler. Anonymkode: 545bc...177 Noe av det samme her. Anonymkode: a1f41...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Del Skrevet 14. juni 2022 Viktig med uføreforsikring! Uføren som ung ufør og minstesats er svært liten, så absolutt nødvendig med en forsikring ved siden av. Anonymkode: 4fc49...96c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #15 Del Skrevet 14. juni 2022 Du får spørre alle de som sitter her inne og er blitt uføre, alle som oppretter spleiser pga en eller annen uheldig medisinsk sak eller ulykke i familien, alle som fikk syke barn og som er overarbeidet og nedkjørt av Norge as noen år inn i barnets sykdom, alle med gjeld opp etter pipa fordi den økonomiske situasjonen snus på hode i det et barn eller deg selv blir alvorlig syk og ikke lengre vil ha samme forutsetninger, pensjonister som bor med sine syke "barn" fordi det aldri har latt seg gjøre å kjøpe eget men for frisk for systemet. Bottom line er at uføre/død på seg selv og en barneforsikring med i hvertfall dekning på uførepensjon/kapital er på MÅ HA lista. Mange barneforsikringer i dag vil kunne overføres til voksen dekninger etter fylte 26 uten nye helseskjema. Som i prinsippet betyr at barne kan bli syk og bruke forsikringen masse opp igjennom men fortsatt gå inn i voksenlivet med "baby" helsetilstand, gavepakke uten like. I Norge får vi mye hjelp av det offentlige, det er helt rett. Men ingenting i samfunnet tyder på at det er spesielt hyggelig eller økonomisk komfortabelt og leve under offentlige løsninger, og det skal vell helt ærlig enormt mye til for at det offentlige i det heletatt klarer og ta igjen denne utviklingen. Endel mennesker med enormt god økonomi i Norge velger konsekvent de "dårligste" forsikringer på bil, hus osv... veldig snodig når de har verdier for enormt mange mill? De har gjort en risiko vurdering rundt sannsynligheten for at ulykken skal intreffe og hva en evt kostnad vil koste på "egen kappe". For de aller fleste av oss er den kostnaden av og ta noe så enkelt som en omfattende vannskade på huset selv nok til at det gjør oss økonomisk sårbare. Dette er gjerne skader på mellom 200 000 og 2 mil, da må boliglånet økes, mere renter, mindre rom for både hygge og ulykke, plutselig ryker bilen, du blir sykemeldt eller havner på aap en periode, får et til barn osv... for de aller fleste av oss lønner det seg og forsikre seg med værst tenkelig friskt i minne. Får hva skjer om barnet ditt blir sykt med la oss si crohns? Det hele starter uskyldig med at barnet stadig har magetrøbbel og må vær hjemme fra skole/bhg. Syktbarn og egenmeldingene dine blir brukt opp. Videre må dere igjennom en lengre utredning hos leger og spesialister, det må testest behandlinger, medisiner og håndtering av bivirkninger. Det går plutselig mange timer i uken bare til oppfølging av ditt barns sykdom, og du må nå begynne å forholde deg til nav, her går det også mange timer i uken bare til oppfølging, prøve å finne ut hvordan og hva man har rett på. Plutselig er vondt i magen blitt til en fulltidsjobb for en av foreldrene. Pga omstendighetene har lønnen vært lavere enn normalt, man får ikke bare mindre her og nå men det vil være mindre til ferier og annet man er vandt til. Dere ser at barnet vil ha nytte av og ha et baderom tilknyttet soverommet slik at barnet føler seg mer komfortabel med egen sykdom og at de øvrige 3-4 familie medlemmene kommer seg avgårde på jobb/skole/trening o.l. Prislappen blir 700 000. Barnet savner venner/famile/skole og dere ser det havner utenfor da hverdagen stortsett handler om å være nærme nok et toalett når man ikke er på sykehus/behandling. Dere kjøper inn diverse hjelpemidler i form av, skolerobot/ipad/andre små hjelpemidler slik at barnet kan være tilstede uten å fysikk være der. Prislapp 10 000 i året. Jeg kan fortsette ... men vil tro de fleste forstår hvor jeg vil så jeg hopper til siste punkt i historien. Barnet er blitt 23, det kom seg aldri ut i jobb og har fortsatt noe grunnskole igjen. Behandlinger og bivirkninger har ført til at det nå unge voksne barnet er blitt uføretrygdedt. Det vil kanskje kunne få lån i husbanken, med litt flaks og hjelp hjemmefra, det er kanskje akkurat råd til et lite boliglån på en 1-2 roms i et belastet område itillegg til de fortsatt store Utgiftene til helse, spesial kost, behandlinger, tilleggsplager og bivirkninger som livet ellers dreier seg om. Det vil ikke være plass til ferie, bil, oppussing, pensjonssparing, ny tlf eller buffer. Som foreldre har dere nå måttet tilrettelagt store deler av livet og økonomien etter barnets sykdom, den hytta ble det ikke noe av, de to andre barna fikk ikke den ferien eller de nye sykklene, bilen er sliten og pensjonssparingen ble det slutt på, dere har fortsatt endel igjen i boliglån. Mor eller far hadde kanskje perioder selv hvor de var sykemeldt/pleiepenger. Crohns er gjerne noe som henger sammen med genetikk, er du uheldig har flere av barna fått det. Ulykke kommer sjeldent alene, vi vet at de ordinære tingene også skjer samtidig som barnet er sykt. Bilen kræsjes, huset brenner/vannskade, alt inne i camping hytta i svergie i ferien forsvant, mobiler knuses/mistes... and so on. Anonymkode: 611fb...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #16 Del Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er unødvendig. Ingen hadde det før, og de færreste har det nå. Anonymkode: b4eb0...18b Du trenger bare å lese åå en av de tusenvis av trådene her på KG for å se hvor luksuriøst det er å være uføretrygdet uten forsikring. Anonymkode: daada...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #17 Del Skrevet 14. juni 2022 Jeg har på mitt barn. Men har oppdaget at sykdommen hun har fått, hadde blitt dekket av andre selskap. Ikke av det hun har forsikringen i nå fordi sykdommen ikke er i hele tarmen hennes 🤬 Men hun er arvelig belastet da jeg er blitt ufør og jeg tror faren hennes kommer til å bli det på sikt. Anonymkode: 44b30...f69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #18 Del Skrevet 14. juni 2022 Ja, det er nødvendig. Man tegner forsikring den dagen barnet blir født, for å forsikre seg mot fremtidige mulige sykdommer og ulykker. Man vet aldri hva som kan skje. I et hus i vårt nærmeste nabolag, bodde et ektepar med to barn, og de hadde full forsikring på begge sine barn. Etter noen år, da gutten kanskje var seks år eller noe, begynte de å få tilbakemeldinger fra barnehage og andre og så selv at det var noe som ikke var helt som det skulle med gutten. En tur til lege, videre til spesialister. Det viste seg at barnet hadde en sjelden, farlig sykdom som sakte gjør at musklene hans svinner hen, og det vil lenke ham til rullestol før eller siden. Han vil heller sannsynligvis ikke bli en gammel mann Foreldrene kontaktet forsikringsselskapet, og fikk utbetalt en kjempesum. Denne summen gjorde dem i stand til å kjøpe et annet, mye større hus, med egen underetasje de nå var i økonomisk stand til å spesialinnrede og tilpasse for handikappede og rullestolbrukere. Der kunne gutten bo når han ble voksen, og han ville alltid ha et sted å bo selv som uføretrygdet, og også ha foreldrenes omsorg i nærheten. Dette hadde ikke vært økonomisk mulig om de ikke hadde forsikret barnet den dagen han ble født, før sykdommen hans ble oppdaget. Det er superviktig å ha forsikring på barna sine. Det kan hjelpe dem for resten av livet om de blir rammet av noe alvorlig. Anonymkode: 5e97d...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #19 Del Skrevet 14. juni 2022 Skjønner, takk for gode svar alle sammen! Forsikringen blir beholdt. har ikke tenkt helt over det på den måten. Ts Anonymkode: 9a3c6...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #20 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 13.09): Hadde mine foreldre hatt det, ville jeg hatt betydelig bedre inntekt enn nå. Ble alvorlig syk som 14 åring og rett på uføretrygd som 18 åring. Alle burde velge forsikring på sitt barn! Anonymkode: 8748a...92f Jeg også. Har du kommet deg i jobb eller er du uføretrygdet resten av livet? Anonymkode: e7ad3...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå