Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får bare sms eller "ber om" på Vipps. Strømmåleren står i en annen boenhet, hos strømkunden. Jeg leier, og de som bor i den andre enheten leier også, men det er ikke utleieren som er strømkunden. De som har måleren hos seg har fortalt at de er i økonomisk trøbbel, som er ekstra urovekkende. Dama er flere titusener i minus (litt usikker på hva som menes med det) og mannen har blitt slått personlig konkurs. 

Jeg har betalt følgende de siste mnd. Lite troverdige summer mtp at det er runde beløp. 

Mars: 450

April: 620

Mai: 600

Juni: 1000

Har varmepumpe som har vært avslått i en måneds tid pga varmen. Utenom varmepumpa er eneste oppvarmingskilde en svær boks (varmepumpe?) på baksiden av huset, som varmer opp varmtvann til varmtvannstank, radiatorovner. 

Dusjer bare annenhver dag pga strømprisen. Bor alene på kanskje 35 kvm. Prøver å ikke bruke komfyren for mye, steker ikke ting i en halvtime eller lenger osv. Setter alltid inn mat i kald ovn for kortere steketid. Har nok brukt komfyren marginalt mer siste mnd, men varmepumpa har som sagt vært avslått. 

Snakket med mannen i den andre enheten, og da fortalte han om de økonomiske problemene og sa at dama har gitt meg for lave beløp i lengre tid, så jeg tenkte at det sikkert ville bli et høyere beløp nå, men dette virker ganske suspekt 🤔

Anonymkode: c6933...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Juni er ikke over, så da er det kanskje mai du betaler 1.000 kroner for?

Til sammenligning: Vår strømregning for mai er på kr. 1.250,- inkl. nettleie og etter strømstøtte. Vi har tomannsbolig med fem soverom og to bad. Vi hadde varmekabler på i 3 rom det meste av mai. Vi er to voksne og ett barn.

Har dere avtalt hva slags fordelingsnøkkel de skal bruke? Er det en % av totalen du skal betale?

Be om kopi av strømregningen før du betaler, og sjekk at det er regner ut riktig. Se også om de har inngått en dårlig strømavtale.

Anonymkode: b0fed...130

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt å løse: Be om dokumentasjon. Papir eller pdf bør være en forutsetning for å betale noe som helst.

Anonymkode: 17eaf...c49

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du egen måler, bare i den andre enheten, eller deler du og den andre enheten måler?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egen måler og den står i den andre enheten. Jeg vet egentlig ikke hvilken periode jeg betaler for, men jeg betaler månedlig, midt i måneden. Vi har egentlig ikke snakket om hvordan dette fungerer og jeg har bare godtatt dette siden jeg har betalt relativt lite. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har egen måler og den står i den andre enheten. Jeg vet egentlig ikke hvilken periode jeg betaler for, men jeg betaler månedlig, midt i måneden. Vi har egentlig ikke snakket om hvordan dette fungerer og jeg har bare godtatt dette siden jeg har betalt relativt lite. 

Da ville jeg ha bedt om kopi av alle fakturaene. Hvorfor står ikke den i ditt navn? Det hadde jo vært det beste for alle parter.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du bimåler eller vanlig strømmåler, TS? Har du vanlig måler og den står på din enhet, skal jo også strømmen stå på deg og du skal motta fakturaen for din måler. Har du bimåler, må dette regnes ut på skikkelig vis. 

Skrevet

Da spør du om å få strømregningen, så du får sett på den! Så enkelt er det. Man betaler ikke andre på "feelingen" for et forbruk. Jeg hadde forlangt å få se den regningen hver eneste måned! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt at jeg enten har betalt riktig eller for lite til nå, og derfor har jeg godtatt dette, men 1000 kr virker feil når jeg så til de grader sparer på strømmen. Jeg vet egentlig svært lite om måleren. Sist jeg så på den var i 2011, og det er den eneste gangen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så mange som har en strømregning som er dyrere denne måneden enn tilbake i feb/mars. Virker veldig underlig. Ville ha bedt om kopi av strømregning. 

Anonymkode: 37851...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt bedt om å se regningen ja! Dette høres ikke riktig ut. 

Vi deler strømmåler med en annen boenhet, og har avtale på hvor mange % hver av oss skal betale. Vi betaler en del mer fordi vi har større del av boligen og er i perioder flere folk her. Sender dem fakturaen hver gang. 

Anonymkode: 971b2...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Var i kontakt med dama i den andre enheten nå 😑

Screenshot_2022-06-14-15-21-19-01_1.jpg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om kopi av alle fakturaene det siste året. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står ikke måleren på deg? På den måten kan du også velge strømleverandør. Da får du også opp alt når du logger deg inn på 'mine sider'.

Hele strømboksen bør også stå slik at du har tilgang på den, da både for å lese av, men også for å ordne sikringen om strømmen skulle gå hos deg.

Anonymkode: 9a701...ebc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Be om kopi av alle fakturaene det siste året. 

Hvordan vil det hjelpe? Jeg vet ikke hvordan fakturaene ser ut, om det er to målerverdier eller om det er mulig å regne ut dette for lengre tid tilbake. Godt mulig at jeg ville tapt på det også, hvis jeg har betalt for lite. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor står ikke måleren på deg? På den måten kan du også velge strømleverandør. Da får du også opp alt når du logger deg inn på 'mine sider'.

Hele strømboksen bør også stå slik at du har tilgang på den, da både for å lese av, men også for å ordne sikringen om strømmen skulle gå hos deg.

Anonymkode: 9a701...ebc

Jeg vet ikke om måleren kan stå på meg, om jeg kan/bør ha et eget kundeforhold osv. 

Har eget sikringsskap i min enhet. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvordan vil det hjelpe? Jeg vet ikke hvordan fakturaene ser ut, om det er to målerverdier eller om det er mulig å regne ut dette for lengre tid tilbake. Godt mulig at jeg ville tapt på det også, hvis jeg har betalt for lite. 

Jeg vet ikke om måleren kan stå på meg, om jeg kan/bør ha et eget kundeforhold osv. 

Har eget sikringsskap i min enhet. 

Hør med huseier hva slags type strømmåler du har. Om det er egen strømmåler for din leilighet eller om det er en bimåler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var i kontakt med dama i den andre enheten nå 😑

Screenshot_2022-06-14-15-21-19-01_1.jpg

Ingen leser vel ikke av strømmen lenger, med mindre de har søkt unntak (pga. elsensitiv)?

Sannsynligheten er stor for at dere har automatisk avlesing av strømmen. Da trenger ikke du gå og se på måleren hver måned. Men du bør se fakturaen!

Jeg forsto det slik at det er en egen strømmåler for din boenhet, og en egen strømmåler for den andre boenheten, og at begge målerne står i den andre boenheten. Om dette faktureres på samme faktura, så skal det uansett være lett å se hva hver av enhetene har brukt. Så det skal ikke være noen grunn til å plusse på noe fra tidligere. Men, det får være opp til deg om du vil gå bakover og se om ting har vært gjort riktig.

Kanskje du kan be henne om å fra nå av sende deg kopi av fakturaen? Så sjekker du at det er riktig beløp før du overfører

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen leser vel ikke av strømmen lenger, med mindre de har søkt unntak (pga. elsensitiv)?

Sannsynligheten er stor for at dere har automatisk avlesing av strømmen. Da trenger ikke du gå og se på måleren hver måned. Men du bør se fakturaen!

Jeg forsto det slik at det er en egen strømmåler for din boenhet, og en egen strømmåler for den andre boenheten, og at begge målerne står i den andre boenheten. Om dette faktureres på samme faktura, så skal det uansett være lett å se hva hver av enhetene har brukt. Så det skal ikke være noen grunn til å plusse på noe fra tidligere. Men, det får være opp til deg om du vil gå bakover og se om ting har vært gjort riktig.

Kanskje du kan be henne om å fra nå av sende deg kopi av fakturaen? Så sjekker du at det er riktig beløp før du overfører

Hun sier at hun regner på dette, så det er nok ikke veldig rett fram, at min andel kommer tydelig fram på fakturaen osv. 

Men beløpene virker suspekte. Runde beløp, og så har hun bare lagt på litt fordi hun mener at jeg har betalt for lite tidligere, som kanskje ikke er tilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet

Må si hele opplegget her virker veldig merkelig. Det er ikke sånn man betaler for strøm ved leie av bolig.

Er det en felles måler for 2 ulike leiligheter så er det ikke greit, men det kan være smart å ha sekundærmåler slik man slipper dobbel linjeleie. Hovedmålet blir uansett fjernavlest, så det er kun målerstand på din eventuelle sekundærmåler som er av interesse.

Her kunne du fått MMS-bilde av faktura, samt bilde av målerstand på din sekundærmåler hver måned, så hadde du vist si betalte korrekt beløp.

Om du faktisk har egen måler og egen linjeleie så gir det ingen mening at det abonnementet ikke står på deg - og i så tilfelle ville du hatt langt høyere strømregninger i vinter.

Anonymkode: 7a6e8...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lurt der jeg bodde tidligere, så jeg ville sjekket det opp skikkelig om jeg hadde vært deg ts.

Anonymkode: a6891...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...