Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er 6 uker siden fødsel, der jeg hadde en ganske heftig 48 timers fødsel med blodtap som gjorde at jeg måtte ha overføring på barsel. 

Fikk også brystbetennelse på 3 uken, så kroppen har vært igjennom mye. Jeg går nå korte turer og kan ta buss til div gjøremål om jeg ønsker det. 

Fikk beskjed på 6 ukers kontroll at jeg kan begynne med lett styrke trening, men være forsiktig. Så vidt helsesykepleier kunne se, har jeg ikke noe problemer med muskler i buken/magen. 

Hun sa jeg burde gå til fysio for treningsopplegg om jeg var usikker, så har fått henvisning videre.. men der var det ikke time før august. 

Er det noen som har noen råd om hvordan man styrker spesielt ryggen med rolig trening hjemme ?

Evt øvelser jeg kan starte med ? 

Jeg har matte og strikker. 

Jeg har ikke trent styrke siden sommeren ifjor, men er godt vant før det. Drev da med tung styrketrening og baseøvelser for hele kroppen. 

Litt redd for å gjøre noe feil eller ta for hardt i

Anonymkode: ba110...4a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med bekkenbunnen? Ville tatt en tur til fysioterapeut som kan slikt, som kan gjøre en undersøkelse og bedømme tilstanden.

Ellers så liker jeg denne med Hedvig Bang: https://naardic.no/videos?tag=18

Anonymkode: f7ac7...6de

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor (Oslo) er det flere steder som har gruppetrening med fysioterapeut for kvinner i barselsperm. Altså ikke 1:1 time du må booke, men som kurs eller løpende timer du kan melde deg på. Kanskje det er noe sånt der du bor også?

Erfaringsmessig så ønsker de at du har kontakt med bekkenbunnen før du begynner å trene styrke, og det er det de fokuserer mye på der jeg har gått. Kanskje begynne med å knipe bekkenbunnen fast noen ganger per dag, ligge på gulvet og kjenne skikkelig etter? Jeg har gjort barselsyoga hjemmefra noen uker før jeg har begynt å trene etter mine graviditeter, har begynt rundt uke 10-12 og synes det var deilig med en liten pause før jeg kom i gang. Mye som fortsatt «faller på plass» med kroppen din enda, selv om man _kan_ trene etter 6 uker. Kvinehelsefysio på insta er en god ressurs for trening og diverse etter fødsel synes jeg ☺️

Anonymkode: e80b3...ae8

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Her jeg bor (Oslo) er det flere steder som har gruppetrening med fysioterapeut for kvinner i barselsperm. Altså ikke 1:1 time du må booke, men som kurs eller løpende timer du kan melde deg på. Kanskje det er noe sånt der du bor også?

Erfaringsmessig så ønsker de at du har kontakt med bekkenbunnen før du begynner å trene styrke, og det er det de fokuserer mye på der jeg har gått. Kanskje begynne med å knipe bekkenbunnen fast noen ganger per dag, ligge på gulvet og kjenne skikkelig etter? Jeg har gjort barselsyoga hjemmefra noen uker før jeg har begynt å trene etter mine graviditeter, har begynt rundt uke 10-12 og synes det var deilig med en liten pause før jeg kom i gang. Mye som fortsatt «faller på plass» med kroppen din enda, selv om man _kan_ trene etter 6 uker. Kvinehelsefysio på insta er en god ressurs for trening og diverse etter fødsel synes jeg ☺️

Anonymkode: e80b3...ae8

Her er det også en del treningstilbud for gravide. Men kanskje ikke så lett nå som det er sommer og ofte mindre tilbud?

En del treningssentre, og YouTube, har treningsfilmer. Mange la jo ut diverse filmer og øvelser under pandemien nå. Kanskje TS kan finne noe der. Ellers støtter jeg det du skriver om å trene bekkenbunnen! 

AnonymBruker
Skrevet

Litt utenfor det du spør om, men du trenger ikke henvisning til fysio. Du kan ringe selv og antagelig få time mye tidligere på et annet sted enn der du ble henvist. Du betaler bare egenandel opp mot frikortgrensa ☺️

Anonymkode: 50143...462

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...