AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Jeg skal søke på en stilling som spør etter noe jeg har erfaring med. Jeg har også noen jeg kan be om å være referanse for denne spesifikke tingen. Problemet er at jeg er usikker på hva slags referanse denne personen vil være(og jeg VIL ha denne stillingen 😅). Jeg synes det var vanskelig å dømme om vedkommende var fornøyd med arbeidet mitt eller ikke, dum som jeg var spurte jeg ikke dengang. Vi er veldig forskjellig, så mulig jeg bare feilvurderer vedkommende. Jeg spurte for litt siden om vedkommende kunne spille inn navnet mitt om h*n skulle komme over en stilling jeg kunne passe til, og svarte positivt på det. Er det innafor å spørre hva vedkommende som referanse vil si om meg? Hva bør jeg gjøre? Har tre andre referanser, en spesifikk, en generell og en litt mindre relevant. Anonymkode: e1c6d...859
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Tenker at det i utgangspunktet er ok når vedkommende har sagt seg villig til å være referanse. De aller fleste seriøse vil spørre deg om man tenker at det er lurt å sette en opp som referanse hvis de ikke har spesielt mye positivt å si. Men du kan jo ta en prat med vedkommende om du er usikker. Anonymkode: 96ab7...e7a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker at det i utgangspunktet er ok når vedkommende har sagt seg villig til å være referanse. De aller fleste seriøse vil spørre deg om man tenker at det er lurt å sette en opp som referanse hvis de ikke har spesielt mye positivt å si. Men du kan jo ta en prat med vedkommende om du er usikker. Anonymkode: 96ab7...e7a Takk for tilbakemelding. Kan jo hende hen er kjempefornøyd, og isåfall føler jeg meg jo litt slem som feilaktig dømmer vedkommende. Samtidig er denne stillingen så viktig for meg, vil ikke risikere at den glipper. Hadde jeg gjort en veldig dårlig jobb måtte jeg jo ha fått hørt det. Men vi er så forskjellige på alle mulige måter at jeg er helt i blinde 😆 Anonymkode: e1c6d...859
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Jeg vet ikke, jeg har hatt arbeidsgivere som var villig til å være referanser så har de sagt noe negativt slik at jeg ikke fikk jobben. Vær veldig obs på hvilke referanser du velger. Anonymkode: 49e36...a66 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 Når man gir referanse så er man ikke en heiagjeng som skal snakke noen inn i stillingen, poenget er å svare på det den som spør lurer på og gi et rimelig bilde av hvordan man har fungert. Er du usikker på hva vedkommende vil si om deg, så spør før du oppgir personen som referanse. Jeg ansetter mye folk (og gir mange referanser selv) og hver gang jeg får en halleluja- referanse blir jeg skeptisk. De fleste har ting de er gode på og ting de kan jobbe med- om det ikke gjenspeiles i referansen så er det spesielt. Anonymkode: 05adc...c7c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 18.06): Jeg vet ikke, jeg har hatt arbeidsgivere som var villig til å være referanser så har de sagt noe negativt slik at jeg ikke fikk jobben. Vær veldig obs på hvilke referanser du velger. Anonymkode: 49e36...a66 Huff, er redd for sånt. Tror ikke jeg har gjort noen dårlig jobb, vurderer å spørre en kollega som jeg jobbet sammen med, bare for tilbakemeldingens skyld, og hun kjenner min potensielle referanse mye bedre. AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 18.34): Når man gir referanse så er man ikke en heiagjeng som skal snakke noen inn i stillingen, poenget er å svare på det den som spør lurer på og gi et rimelig bilde av hvordan man har fungert. Er du usikker på hva vedkommende vil si om deg, så spør før du oppgir personen som referanse. Jeg ansetter mye folk (og gir mange referanser selv) og hver gang jeg får en halleluja- referanse blir jeg skeptisk. De fleste har ting de er gode på og ting de kan jobbe med- om det ikke gjenspeiles i referansen så er det spesielt. Anonymkode: 05adc...c7c Takk for tips, vet om noen områder jeg må jobbe med, og fått dem bekreftet. Kan være jeg er helt på jordet ang. Denne referansen, blitt overrasket før av folk. Sleit mental en periode for mange år siden. Personen som stilte opp var den siste jeg forventet. Men nå har jeg faktisk fått denne stillingen (med en halleluja -referanse ) uten denne personen jeg er i tvil om. Woho! Anonymkode: e1c6d...859
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå