Gå til innhold

HR - hvilke kurs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har jobbet i typiske sekretærstillinger opp gjennom årene. Begynte som sykehussekretær, men har erfaring fra mange typer sekretærjobber, blant annet i oljebransjen, resepsjon, saksbehandling, skole osv. De siste årene har jeg hatt jobber som omhandler personaloppgaver (og litt lønn, men ikke lønnskjøring) i større, private bedrifter. Jobber i nåværende jobb kun med personalrelaterte oppgaver. Gjør alt fra utlysning av stillingsannonser, arbeidskontrakter, lønnsberegning, bestilling av datatilganger, sykefravær, turnus, ferieplanlegging, avslutning av arbeidsforhold og alt det innebærer i et ansettelsesforhold. Jeg fungerer som sekretær til avdelingsleder, og har ansvar for den daglige driften av ansatte, dekke inn fravær, plassere riktig person til riktig arbeid osv. Jeg har nå litt mer enn 5 års erfaring fra HR/personalarbeid i det offentlige og noe privat i store olje/gass firmaer. Ønsker nå å søke privat for å komme nærmere hjemstedet mitt, men ser at "alle" setter krav til bachelor osv. Jeg har ingen formell utdannelse, men vurderer å ta noen kurs/enkeltfag med studiepoeng. Er dessverre for gammel til å begynne på noen stor utdannelse. Har vurdert å ta Arbeidsrett og organisasjonspsykologi på type BI eller annet. Er dette lurt? Noen som har tips til hvilke fag dere ville tatt, eller andre tips for å styrke arbeidserfaringen min? Jeg har virkelig lyst å jobbe innen personal og lønn :) 

Anonymkode: 07843...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pleier det ikke å stå noe som "lang og relevant erfaring kan erstatte utdanningskravet" i utlysningstekstene?

Relevante kurs vil nok se fint ut på CV, men det vil jo ikke hjelpe hvis bachelor er et absolutt krav. Jeg ville først forsøkt å søkt på disse jobbene med erfaringen du har, og vurdere kurs om du ikke får noe napp. Tenker at det ikke skader å prøve :) 

Anonymkode: bffd0...a09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pleier det ikke å stå noe som "lang og relevant erfaring kan erstatte utdanningskravet" i utlysningstekstene?

Relevante kurs vil nok se fint ut på CV, men det vil jo ikke hjelpe hvis bachelor er et absolutt krav. Jeg ville først forsøkt å søkt på disse jobbene med erfaringen du har, og vurdere kurs om du ikke får noe napp. Tenker at det ikke skader å prøve :) 

Anonymkode: bffd0...a09

De fleste steder står det noe ala; Ønskelig med bachelor, men lang kompetanse kan også vurderes.

Problemet mitt er at jeg er 46 år og føler at jeg må ha noe mer å slå i bordet med. Jeg har ikke begynt å søke andre stillinger enda. Tror nok jeg kommer på intervju, men er redd for hvordan jeg skal forsvare meg i forhold til en med bachelor, selv om jeg etter 27 år i arbeidslivet kan det meste,  og gjerne mer enn noen med bachelor. Har god erfaring med samarbeid, forbedring osv. Får gode tilbakemeldinger som «nestleder» av de ansatte, og at jeg er flink med å løse problemer. Dette handler mye om at min egen selvtillit er lav og at jeg er litt flau over min manglende utdannelse og føler at de kommer til å le av meg…. 😕 

Anonymkode: 07843...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du studiekompetanse? Kanskje noen emner innenfor jus kunne ha gjort seg, vet høgskulen i Volda har hatt offentlig rett og forvaltning nettbasert tidligere, det kan være noe å sjekke ut.

Anonymkode: b60b8...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du kan gjøre med en gang er å spisse CV-en din skikkelig. Skriv tydelig hva du kan, hvilke oppgaver du gjør, hva du har (ene-)ansvar for og hvilket nivå du har i organisasjonen.

Når det gjelder utdanning er det aldri for sent. Du finner bachelorstudenter i 40- og 50-årene på svært mange studier nå til dags. Samordna opptak er stengt for i år, så du får ikke søkt på ordinært vis dette året, men følg med når restplassene blir offentliggjort den 19. juli. Er du heldig finnes det nett- eller samlingsbaserte studier med ledige plasser innen personal eller administrasjon. 

Enkeltemner kan man ta på de fleste universiteter og høgskoler. Der søker man lokalt, og oppleggene er såpass forskjellige når det gjelder oppmøtekrav, søknader og liknende at man nesten må sjekke selv. Gå inn på hver enkelt utdanningsinstitusjon og søk opp enkeltemner.

Betalingsstudier (enten privatskoler som høyskolen Kristiania, eller etter- og videreutdanningstilbud på de ulike offentlige utdanningsstedene) har muligens størst fleksibilitet, men koster ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...