AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Jeg var overvektig da jeg ble gravid første gangen. Har snart gått ned til førvekta men har et stykke igjen til normalvekt. Har PCOS også. Så smått begynt å tenke på nestemann og har derfor lest litt om dette her fordi jeg ønsker å forberede kroppen best mulig til nytt svangerskap. Og da er jo greia at det er ikke bra å være overvektig og ha høyt insulin som gravid, for det påvirker fosteret. Har så dårlig samvittighet for barnet jeg allerede har, om hun vil få helseproblemer i fremtiden fordi jeg ikke klarte å bli sunn nok før hun kom til Anonymkode: e01a1...fb6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Det er en risiko du frivillig valgte å ta. Mest sannsynlig går det helt fint, men flott du ikke gjør samme feil med andremann. Anonymkode: d3f55...44a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en risiko du frivillig valgte å ta. Mest sannsynlig går det helt fint, men flott du ikke gjør samme feil med andremann. Anonymkode: d3f55...44a Var ikke fullt ut klar over hvilke langsiktige følger det kan ha for barnet. Svangerskapet gikk fint og ingen komplikasjoner relatert til overvekten, så det gikk fint sånn sett. Men det er den potensielle effekten på barnet mitt sin helse senere i livet som er kjipt og som jeg ikke visste nok om. Anonymkode: e01a1...fb6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Det du leser gjelder på befolkningsnivå, ikke individnivå. Prøv å heller snu disse tankene dine så de kommer til nytte: hvis ikke barnet ditt hadde det «optimalt» i magen, skal du hvertfall sørge for at barnet får et godt kosthold i oppveksten. Det er statistisk mye viktigere enn at du var overvektig i svangerskapet. Supert at du tenker på dette og går ned i vekt før du får neste, men jeg tenker at det går nok helt fint med første også! Anonymkode: 799f9...128 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det du leser gjelder på befolkningsnivå, ikke individnivå. Prøv å heller snu disse tankene dine så de kommer til nytte: hvis ikke barnet ditt hadde det «optimalt» i magen, skal du hvertfall sørge for at barnet får et godt kosthold i oppveksten. Det er statistisk mye viktigere enn at du var overvektig i svangerskapet. Supert at du tenker på dette og går ned i vekt før du får neste, men jeg tenker at det går nok helt fint med første også! Anonymkode: 799f9...128 Takk, håper du har rett. Prøver å lage sunn mat og ha gode kostholdsvaner, men det er ikke så lett. Mye is og godis fra annet hold, dessverre. Dilemmaet mitt er jo hvor jeg skal sette lista. Mannen min vil gjerne i gang nå men jeg føler meg ikke fysisk klar. Usikker på hva målet bør være. Anonymkode: e01a1...fb6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du leser gjelder på befolkningsnivå, ikke individnivå. Prøv å heller snu disse tankene dine så de kommer til nytte: hvis ikke barnet ditt hadde det «optimalt» i magen, skal du hvertfall sørge for at barnet får et godt kosthold i oppveksten. Det er statistisk mye viktigere enn at du var overvektig i svangerskapet. Supert at du tenker på dette og går ned i vekt før du får neste, men jeg tenker at det går nok helt fint med første også! Anonymkode: 799f9...128 Jeg er ikke ts, men har også vært overvektig i svangerskapet. Det var godt å lese innlegget ditt ❤ Vet du om det finnes noe forskning på akkurat dette med at kosthold i oppveksten er viktigere? Ellrr hvor har du lest/hørt det? Skulle gjerne lest det, håper virkelig det er riktig 🙏 Anonymkode: 08a74...a47
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 10.34): Jeg var overvektig da jeg ble gravid første gangen. Har snart gått ned til førvekta men har et stykke igjen til normalvekt. Har PCOS også. Så smått begynt å tenke på nestemann og har derfor lest litt om dette her fordi jeg ønsker å forberede kroppen best mulig til nytt svangerskap. Og da er jo greia at det er ikke bra å være overvektig og ha høyt insulin som gravid, for det påvirker fosteret. Har så dårlig samvittighet for barnet jeg allerede har, om hun vil få helseproblemer i fremtiden fordi jeg ikke klarte å bli sunn nok før hun kom til Anonymkode: e01a1...fb6 Jeg la på meg ca 30 kg i alle mine svangerskap. Var virkelig tjukk. Men barna mine er friske. De er ungdommer nå. Hvilke helseproblemer kan barnet få som følge av mors overvekt? Anonymkode: 09381...118
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 12.19): Takk, håper du har rett. Prøver å lage sunn mat og ha gode kostholdsvaner, men det er ikke så lett. Mye is og godis fra annet hold, dessverre. Dilemmaet mitt er jo hvor jeg skal sette lista. Mannen min vil gjerne i gang nå men jeg føler meg ikke fysisk klar. Usikker på hva målet bør være. Anonymkode: e01a1...fb6 Det er ikke skadelig å ha litt overvekt og spise litt godteri her og der. Det er svangerskapsdiabetesen som er farlig, ikke en cola. Du får uansett oppfølging av jordmor og skal gjennom glukosebelastning. Du har allerede mistet masse vekt, så fokuset ditt i svangerskapet kan heller være å ikke gå så mye opp i vekt igjen. Ikke vent for lenge med å prøve. Anonymkode: a490a...b52 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #9 Skrevet 16. juni 2022 Det er viktigere at du spiser sunt. Anonymkode: 27699...215
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg la på meg ca 30 kg i alle mine svangerskap. Var virkelig tjukk. Men barna mine er friske. De er ungdommer nå. Hvilke helseproblemer kan barnet få som følge av mors overvekt? Anonymkode: 09381...118 Det skilles mellom overvekt og fedme i studiene, og vektoppgang i løpet av svangerskapet er sannsynligvis/kanskje noe annet enn fedme før svangerskapet? Linker til en artikkel jeg fant ut fra et raskt søk: https://www.karger.com/Article/Fulltext/453077 Maternal pre-pregnancy obesity and excessive gestational weight gain are important risk factors for multiple adverse fetal outcomes (fig. 1) [11,12,13]. Several large meta-analyses have shown that a higher maternal pre-pregnancy or early pregnancy BMI is associated with increased risks of fetal death, stillbirth, neonatal death and the development of various congenital anomalies https://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/06/20/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/ For å sette det på spissen har en professor sidesatt fedme med røyking når det gjelder helserisiko for foster/barn. Anonymkode: 320dc...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg la på meg ca 30 kg i alle mine svangerskap. Var virkelig tjukk. Men barna mine er friske. De er ungdommer nå. Hvilke helseproblemer kan barnet få som følge av mors overvekt? Anonymkode: 09381...118 Hørt at risiko for at barnet utvikler overvekt, autisme m.m. øker om mor har høye insulinnivåer. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ikke skadelig å ha litt overvekt og spise litt godteri her og der. Det er svangerskapsdiabetesen som er farlig, ikke en cola. Du får uansett oppfølging av jordmor og skal gjennom glukosebelastning. Du har allerede mistet masse vekt, så fokuset ditt i svangerskapet kan heller være å ikke gå så mye opp i vekt igjen. Ikke vent for lenge med å prøve. Anonymkode: a490a...b52 Var noe overvektig før graviditeten også. Føler jeg bør komme meg nedover på BMIskalaen før vi prøver igjen. Men det tar noe tid. Anonymkode: e01a1...fb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå