AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Flere ganger har jeg opplevd dette. Jeg er alltid litt skeptisk når jeg ser at det kommer en flokk med ungdommer gående. I går gikk jeg bak en sånn gjeng, og de var høylytte, litt truende og "tøffe" mot villt fremmede mennesker som gikk eller syklet forbi. Jeg ønsket ikke å gå forbi dem, så jeg gikk over gata for å gå alene. Jo, hva skjedde da? Noen av dem løp over veien og gikk bak meg for å kødde med meg. Jeg snudde meg ikke, gikk bare videre. Har møtt på værre gjenger enn dette, som har ropt stygge ord og virket mer truende. Dette har som oftest vært elever fra ungdomsskole eller videregående, men jeg blir likevel redd. Jeg har mest lyst til å sette dem på plass, men jeg vet at slike situasjoner mest sannsynlig hadde eskalert om jeg hadde gitt dem noen alvorsord. Hva er det som gjør at noen ungdommer har en slik adferd? Hva ønsker de å oppnå? At de fremstår tøffe ovenfor resten av gjengen? Tenker de ikke på hvordan menneskene de plager blir påvirket? Jeg blir av og til helt satt ut jeg... Har du lignende opplevelser med ungdomsgjenger? Anonymkode: ba34c...0f3 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Jeg tipper de først og fremst ønsker å oppnå en følelse av makt. Barn og ungdom har vært kontrollert og blitt utsatt for makt fra voksne hele livet, og det er helt naturlig at enkelte av dem ønsker å selv ta kontroll når de innser at de har muligheten. En tenåring er som regel fortsatt svakere enn en voksen, og har heller ikke økonomisk eller juridisk makt, men i gruppe har de muligheten. Anonymkode: 004c8...c33
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 Grunnen er at dagens foreldre ikke setter grenser for barna og duller med dem hele tiden. Anonymkode: ea773...b12 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Er det noen spesielle felles kjennetegn på disse gjengene?. Anonymkode: 99650...612 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #5 Skrevet 15. juni 2022 Det at folk føler seg "tøffere" finner du jo igjen også i voksne menneskeflokker som 1% klubber og annen kriminalitet. Har opplevd flere ganger at folk totalt endrer personlighet basert på om de er i gjeng eller alene. Helt vanlig, og har sikkert alltid vært slik for tenåringer i opposisjon (14-17 års alderen). Uvanlig og banalt for voksne, oftest folk som falt utenom i oppveksten og har noen diagnoser. Anonymkode: c298e...951
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #6 Skrevet 15. juni 2022 De tøffer seg for hverandre, noen av de er også så strengt kontrollert hjemme at de tar det ut ute Anonymkode: 7fa35...a17
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #7 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har opplevd det samme og kjenner uro i meg om jeg går mot eller forbi ungdomsgjenger pga dette. Vil helst unngå det. Ungdommene som plagde meg gjorde det helt uprovosert. Usikker på hva konkret de gjorde narr av også. Dor der ville de skjule for meg. Det var latter, fnising blikk til hverandre og ‘hemmelig språk’. Usikker på hva motivasjonen var, men antagelig kjenner de på samhørighet og kontroll/makt ved denne adferden. De føler seg kule og deler dette med gjengen sin sammen. De lar alt som heter empati prelle av. Gruppementaliteten overvinner moralen. Egentlig ganske skremmende fordi det er de samme kreftene som utvikler både mobbing og gruppevold /blind vold både blant unge og voksne. Anonymkode: e6c78...3aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #8 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dor der ville de skjule for meg. *For det ville de skjule for meg* Anonymkode: e6c78...3aa
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #9 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Grunnen er at dagens foreldre ikke setter grenser for barna og duller med dem hele tiden. Anonymkode: ea773...b12 Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Evneveike foreldre. Anonymkode: 238ca...277
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Grunnen er at dagens foreldre ikke setter grenser for barna og duller med dem hele tiden. Anonymkode: ea773...b12 Ikke bare det. Man får jo ikke lov til å sette sunne grenser lenger. Er så glad jeg vokste opp en tid der det var lov til å si at man oppførte seg stygt. Anonymkode: b5248...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #11 Skrevet 15. juni 2022 Jeg har også opplevd dette noen ganger. Jeg er en type menneske som blir irritert istedenfor redd. Og så har jeg en tendens til å si høyt det jeg tenker. Så da går jeg forbi og sier "Nå må dere for f..... slippe andre forbi". De kommenterer kanskje og ler, men siden jeg ikke gir de gleden av frykt og usikkerhet, så gidder de ikke bruke mer tid på meg. Men selvsagt, jeg vurderer situasjonen. Er det en gjeng med det jeg i denne sammenheng vil kalle "muslimsk utseende" gutter/menn, holder jeg meg selv igjen. Hvorfor det er blitt slik? Fordi påvirkningene utenfra er blitt større. Unge mennesker ser denne "tøffheten" i spill, på film, i virkeligheten. De tror de blir tøffere av å etterligne. Da jeg var barn var min helt wonderwoman. Jeg skulle flakse rundt omkring og redde verden. Men den dama var jo snill. Anonymkode: 76a52...50c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #12 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har også opplevd dette noen ganger. Jeg er en type menneske som blir irritert istedenfor redd. Og så har jeg en tendens til å si høyt det jeg tenker. Så da går jeg forbi og sier "Nå må dere for f..... slippe andre forbi". De kommenterer kanskje og ler, men siden jeg ikke gir de gleden av frykt og usikkerhet, så gidder de ikke bruke mer tid på meg. Men selvsagt, jeg vurderer situasjonen. Er det en gjeng med det jeg i denne sammenheng vil kalle "muslimsk utseende" gutter/menn, holder jeg meg selv igjen. Hvorfor det er blitt slik? Fordi påvirkningene utenfra er blitt større. Unge mennesker ser denne "tøffheten" i spill, på film, i virkeligheten. De tror de blir tøffere av å etterligne. Da jeg var barn var min helt wonderwoman. Jeg skulle flakse rundt omkring og redde verden. Men den dama var jo snill. Anonymkode: 76a52...50c Du måtte bare eller hva? Så uvitende du er. Anonymkode: 8d1aa...e62 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #13 Skrevet 15. juni 2022 De er jevnalderorienterte. Og det vil bare bli verre. Manglende tilknytning til trygge omsorgspersoner, tidlig institusjonalisering, alderssrgregering, og et samfunn som ikke bare tilrettelegger for dette, men oppmuntrer til dette som et ideal. Denne videoen forklarer det på en utrolig innsiktsfull måte. Den endret hele perspektivet mitt og forklarer alt. Anonymkode: 7480d...b1c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå