Gå til innhold

Fått resept på en type minipille, kan jeg be om et annet merke på apoteket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å butte innen minipillegruppen? Eller må jeg ta ut den som er forskrevet av legen? Ser de har andre mye rimeligere alternativer og kunne tenke meg en av de.

Anonymkode: c871a...72d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det lov å butte innen minipillegruppen? Eller må jeg ta ut den som er forskrevet av legen? Ser de har andre mye rimeligere alternativer og kunne tenke meg en av de.

bytte*

AnonymBruker
Skrevet

Apoteket tilbyr som regel en annen versjon om det er tilgjengelig og så lenge det er til samme bruk 😊

Anonymkode: ac4a8...b0b

Skrevet

Du kan bytte mellom forskjellige merkenavn innenfor den samme typen, men ikke fra feks Conludag til Cerazette.
Du kan sjekke om den typen du har fått resept på har generiske bytter her. Bare skriv inn navnet som står på resepten og trykk på "bytteliste"-tabben.

De generiske medikamentene er ofte billigere, og hvis det finnes en billigere versjon av din type, vil du også få tilbud om generisk bytte når du står på apoteket, siden det kun er de generiske merkene som blir dekket av staten (fra du er 16 til du fyller 22)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått generisk antibiotika og allergimedisin, begge feilet og jeg måtte ta flere kurer med ekte medisin, så generiske p-piller hadde jeg IKKE tatt sjans på. 

Anonymkode: 7197d...c23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått generisk antibiotika og allergimedisin, begge feilet og jeg måtte ta flere kurer med ekte medisin, så generiske p-piller hadde jeg IKKE tatt sjans på. 

De fleste har ikke den erfaringen. Skader ikke å prøve å bytte og heller gå tilbake.

Anonymkode: ac4a8...b0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir jo ingen mening når virkestoffet er det samme, og i samme dose.

Anonymkode: 98eaf...190

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Venninna mi fikk generisk migrenemedisin og det fungerte heller ikke. Generisk Paracet fungerer greit. Så HELT det samme er det ikke. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var det apoteket også sa til meg da jeg fikk Oralcon i stedet for Microgynon og fikk noe helvettes PMS som varte i tre måneder 😛 Jeg reagerte helt teit på de pillene, og det eneste som er forskjellig er de såkalte hjelpestoffene.
Jeg kunne ikke bruke Oralcon, men Microgynon hadde jeg null bivirkninger på.

Vi er alle individuelle. Feks kan ikke de med laktoseintoleranse ta tabletter som inneholder laktose. Hvem vet hvilke andre typer variasjoner av intoleranser som egentlig finnes uoppdaget der ute? Spesielt med tanke på hvor mye rart som finnes i vanlige tabletter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ulike tilsetningsstoffer i og de påvirker noen av oss på en uheldig måte. Selv bruker jeg Cerazette og har forsøkt generisk bytte, det fungerte ikke. Jeg fikk blødnigner av byttemerket, apoteket nektet for at det var mulig og mente det ikke gjorde noe om jeg blødde så lenge prevansjonen fortsatt virket men nå er det mange som bruker Cerazette for å unngå blødninger og kraftige smerter ved mens. Graviditet er ikke ett problem i vårt hus, hadde jeg blitt gravid hadde vi heist flagget og bakt kake.

Anonymkode: ca1b9...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har prøvd bytte, hvilken var det? Jeg hentet ut Desirett. Sliter vanligvis med voldsomme smerter ved men den, men har fått barn og har hørt det ofte blir bedre etter fødsel. 

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...