Gå til innhold

Hva skal til for å få dekket sterilisering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sterilisering for kvinner er svindyrt! Men jeg kunne virkelig tenkt meg det, så jeg vurderer å bare betale det selv... men skulle selvfølgelig gjerne ha fått det dekket.

Grunnen er to svangerskap, hvor begge har blitt igangsatt av hensyn til mitt liv. Første ble igangsatt i uke 37?fordi blodtrykket mitt ble høyere og høyere og legene fikk det ikke med. Andre ble haste ks i uke 32 fordi jeg utviklet hellp, og kroppen egentlig allerede var igang med å ta livet av meg. Virker med andre ord som jeg ikke tåler svangerskap så godt, og jeg har blitt frarådet både hormonprevensjon og flere graviditeter pga hvordan det klusser til eller potensielt kan klusse til blodtrykk. 

Er det noen som vet om dette kan være grunnlag for å få det dekket?

Anonymkode: 3fa81...bc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert dagens dummeste svar, men de hadde sterilisert deg gratis under keisersnittet om du hadde bedt om det. Jeg fikk det valget da siste fødsel ble ks.

Ei jeg kjenner gjorde det i ettertid. Hun sa hun betalte 5000 kr (?) Som ikke er en sååå gal sum i mine øyne.

Men begynn hos fastlegen, hør hva legen anbefaler. 

Anonymkode: cdf92...a21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steriliserte meg og fikk det dekket pga min bakgrunn, har ingen barn. Legen bare skrev en søknad og vipps 2 mnd etterpå fikk jeg beskjed om at det ble dekket. Eneste jeg betalte var 70 kr for plaster/bandasjer 🙂

Anonymkode: a1df2...54b

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen er stedet å starte. Jeg henvendte meg for å få gjennomført sterilisering, men mens jeg ventet på inngrepet, ble jeg uventet gravid. Svangerskapet satt i egglederen, og de tilbydde da å fjerne den andre egglederen "mens de var der inne". Dette selv om de ikke visste at jeg ventet på time for sterilisering. 

Jeg prøvde ikke aktivt å få det dekket, men fikk inntrykk av at helsevesenet nærmest var på tilbudssiden for å finne gode grunner til å dekke det.

Egenandelen er 5000, ja. Jeg syns det er dyrt. Det var bare 1500 før. Sosialøkonomisk er det også dårlig butikk, da de godt voksne kvinnene som vanligvis steriliserte seg når de var ferdig med barn. Nå i stedet bruker andre typer prevensjon og i økende grad blir uønsket gravide som følge av syklus- og fertilitetsendringer som oppstår når man blir eldre.

Anonymkode: e3852...991

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte om det, grunnet at jeg blir svært dårlig i mine svangerskap, og er mye innlagt på sykehus. Og reagerer på det meste av prevensjon. Jeg fikk det ikke dekket. Og den gang fikk jeg beskjed om at det koster ca 7000 kr. Så jeg tok det ikke.

Men da fastlegen din til å søke, er godt mulig du får det.

Anonymkode: cb998...b7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Sikkert dagens dummeste svar, men de hadde sterilisert deg gratis under keisersnittet om du hadde bedt om det. Jeg fikk det valget da siste fødsel ble ks.

Ei jeg kjenner gjorde det i ettertid. Hun sa hun betalte 5000 kr (?) Som ikke er en sååå gal sum i mine øyne.

Men begynn hos fastlegen, hør hva legen anbefaler. 

Anonymkode: cdf92...a21

Vet det i ettertid i etterpåklokskapens lys ja, men det gikk sånn ca en time fra jeg følte meg helt fin til jeg fikk beskjed om at "nå har ikke du mer blodplater igjen, så hvis ikke vi tar ks umiddelbart vil du mest sannsynlig få hjerneblødning," og i løpet av det stresset der og det at vi plutselig skulle få en unge to måneder for tidlig,  var det ikke akkurat sterilisering jeg tenkte på, og sikkert ikke sykehuset heller. 

Var først etter fødsel to jeg og legene innså hvor dårlig jeg tålte det, ellers ville jeg jo aldri gått for en til. 

Og har ei venninne så fikk tvillinger og ettertrykkelig sa ifra i forkant at der sku det steriliseres under keisersnittet! Sykehuset glemte det.  Der gikk mannen  tilslutt og steriliserte seg. 

Anonymkode: 3fa81...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer slik sterilisering? Går han rett i overgangsalder? 

Anonymkode: d7799...ef9

Skrevet

Jeg fikk det dekt siden jeg ikke tåler hormonprevensjon 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kutter egglederen så spermcellene ikke når egget og kan implanteres i livmoren. Eggstokkene er fortsatt der, og man går igjennom hormonsyklus med eggløsning og mens.

Anonymkode: 96f70...0aa

AnonymBruker
Skrevet
Anonymous 91 skrev (1 time siden):

Jeg fikk det dekt siden jeg ikke tåler hormonprevensjon 

Hva skjer om man ikke tåler prevensjon? Er det spesifikke bivirkninger man får evt hvilken!

Anonymkode: 7d860...811

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer om man ikke tåler prevensjon? Er det spesifikke bivirkninger man får evt hvilken!

Anonymkode: 7d860...811

Neida, for min del så klødde jeg meg til blods av pplaster,  og spottet hele tiden på andre ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, for å gå inn i overgangsalderen må du fjerne egglederen. Du brenner/kutter strengene bare ergo så har du fortsatt mensen🙂

Anonymkode: a1df2...54b

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke mannen sterilisere seg? Koster mindre og er et nye mindre inngrep.

Anonymkode: 001c3...ed8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...