Gå til innhold

Ta barna ut av skole/barnehage under Pride

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er stor humor i at voksne folk ikke takler at barn lærer om LBTQ, men å indoktrinere små barnehjerner inn i religion er heeelt innafor! 

Hjernevaske små barn med en eventyrbok de ikke er gamle nok til å forstå er helt greit. 

Anonymkode: f251d...d0a

Begge deler er forkastelig og like mye vranglære. På samme måte som religion er rent oppspinn, er også ideene om flere kjønn, født i feil kropp, bytte kjønn osv rent oppspinn. Offentlig skole holder seg langt unna forkynnelse av religion. Offentlig skole burde holde seg like langt unna forkynnelse av ekstreme kjønnsideologier.

Anonymkode: 05073...5cb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for et saklig svar. 

Flere av påstandene du nevner, er vanskelig å bevise direkte, og har nok grobunn i den  enkeltes erfaringer. Jeg synes også man skal være forsiktig med å stemple meningsutfordrerne som steile og "helt på jordet" bare fordi de er grunnleggende uenige. Jeg kan jo forsøke å forklare hva jeg anser som problematisk.

1. Norsk skole kan og bør ikke basere undervisningen som tilbys barna rundt dette temaet på "Fri" og "Rosa kompetanse". Dette er IKKE uavhengige og nøytrale organisasjoner, og de er ikke tuftet på vitenskap eller pedagogikk. Jeg har som bhglærer vært deltaker på flere såkalte "kurs"/"kampanjer" i regi av disse, og blitt sjokkert over hvilke "sannheter" disse presenterer. En av dem er ideen om at biologisk kjønn kun er basert på følelser, og vi blir opplært til å aldri "anta" barnas kjønn. Her går vi inn på selve kjernen til min skepsis.

2. Ja, man skal beskytte minoriteter, men det innebærer ikke å normalisere og forherlige kjønnsdysforia. Sannheten er at det er en alvorlig lidelse, og ikke en "ny normal". Fokuset burde vært å utvide kjønnsrollene, at man kan gjøre og se ut som man vil i kraft av å være sitt biologiske kjønn. 

3. Jeg er uenig i at barna trenger mest mulig informasjon så tidlig som mulig, spesielt når det handler om kontroversielle ting som presenteres for dem som "sannheter". Tvert i mot trenger små barn enkle, konsistente faktaer å forholde seg til, det er dette som gir trygge rammer for barn. Dette er grunnleggende pedagogikk, at man først lærer bort "hovedreglene" før man går løs på nyansene/unntakene. I mine øyne burde fokuset vært at det å være gutt eller jente er topp, og at de har stor frihet i kraft av å være seg selv og sitt biologiske kjønn. Så kan temaer som kjønnsidentitet osv osv komme senere når de er modne for det. Jeg synes man begynner i feil ende når man gir små barn definisjonsmakt over eget kjønn. De fleste ville reagert dersom et lite barn selv skulle bestemt familiens ukesmeny eller ta andre "voksne" avgjørelser. Hvorfor er det da vanskelig å forstå vår bekymring for at barn skal bli myndiggjort eller seksualisert i ung alder?

4. Så kan man gå inn på hvordan Pride faktisk markeres i skoler og barnehager i praksis. Sannheten er at dette blir veldig personavhengig og påvirkes av holdningene til det aktuelle personalet. I barnehagen har man stor frihet innenfor rammeplanen. Undervisning vil aldri være 100% nøytralt og det er ikke nødvendigvis ønskelig heller, men det gjør at man vil se veldig ulik praksis fra sted til sted. Når temaet et såpass kontroversielt og lite forsket på som dette, er det ikke vanskelig å forstå foreldres bekymring/skepsis. Det er naivt å tro at barn ikke påvirkes av det de opplever utenfor hjemmet. Barnehage- og skolelærere er viktige tilknytningspersoner i barnas liv og med på å forme deres verdensbilde. At foreldre har behov for å kvalitetssikre det barna møter, er dermed verken hysterisk eller unaturlig, heller høyst nødvendig.

5. Pride i seg selv har fått altfor stor plass og status som det eneste politisk korrekte. Over natten har det altså blitt en "høytid" som varer en hel måned, og som enkelte steder gås mer i dybden enn både jul og påske. Vi må trå så forsiktig dersom vi ønsker å la barna få se en forestilling av juleevangeliet i anledning jul, mens voksne temaer om kjønn og seksualitet skal serveres uten videre vurdering. Det henger ikke på greip. Stortinget og andre statlige, offentlige institusjoner bryter sin nøytralitet og bøyer seg under presset om å flagge politikk. Cancel-kulturen og sosiale medier gjør heller ikke debatten mindre polarisert. Ytringsfriheten er truet. Jeg er bekymret.

Anonymkode: b700e...acc

Glimrende skrevet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vurderer å ta ut ungen min fra skolen neste år når kjønnsidiologi blir tema. Vi tilhører et livssyn hvor dette med flere enn ett kjønn osv ikke er vår sannhet. Dette er ikke noe jeg vil ungen min skal bli eksponert for. Dersom de hadde hatt pride, ville jeg også tatt henne ut. Politikk har ingenting i undervisningen å gjøre! 

Anonymkode: 6ee5b...b43

Men du bestemmer barnas religion for dem….Religion har ingenting i hjemmet å gjøre. Barna må bestemme selv.

Skrevet (endret)
matsats skrev (25 minutter siden):

Selvfølgelig bestemmer foreldrene. De har et formelt foreldreansvar for barna sine. Skolen har ikke det.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barneloven/id448389/

😂Med link til regjeringen, faktisk…😂😂😂

Jeg stoler mer på skoleverket enn en oppfunnet skikkelse/ånd (?) og regler som er laget av menn på 15-1700 tallet (i hovedsak) for å få kontroll på folket og forklare ting de ikke forstår. Men for all del….

(Ps: lavmåls voksenopplæring om ytring- og religionsfrihet er elendig hersketeknikk. )

Endret av MapleSirup
Skrevet
6 minutter siden, MapleSirup said:

😂Med link til regjeringen, faktisk…😂😂😂

Jeg stoler mer på skoleverket enn en oppfunnet skikkelse/ånd (?) og regler som er laget av menn på 15-1700 tallet (i hovedsak) for å få kontroll på folket og forklare ting de ikke forstår. Men for all del….

(Ps: lavmåls voksenopplæring om ytring- og religionsfrihet er elendig hersketeknikk. )

Hva er det du babler om? Lenke viser til Barneloven som definerer foreldres rett og ansvar. Dette er ingen diskusjon. Det er slik loven er i Norge.

• Liker 1
Skrevet
matsats skrev (4 minutter siden):

Hva er det du babler om? Lenke viser til Barneloven som definerer foreldres rett og ansvar. Dette er ingen diskusjon. Det er slik loven er i Norge.

Ditt behov for å påpeke det med en link er direkte tåpelig. Du mister ironien…

Skrevet
1 hour ago, MapleSirup said:

Ditt behov for å påpeke det med en link er direkte tåpelig. Du mister ironien…

Hvilken ironi? Du sutret om at religion har ingenting i hjemme å gjøre og at barna "må bestemme selv". Men dette er feil. Det er foreldrene som bestemmer hvilken rolle religion skal ha i hjemmet.

AnonymBruker
Skrevet
matsats skrev (8 timer siden):

Kanskje hun ikke «føler» at det er loven 🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 94259...aef

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Begge deler er forkastelig og like mye vranglære. På samme måte som religion er rent oppspinn, er også ideene om flere kjønn, født i feil kropp, bytte kjønn osv rent oppspinn. Offentlig skole holder seg langt unna forkynnelse av religion. Offentlig skole burde holde seg like langt unna forkynnelse av ekstreme kjønnsideologier.

Den viktige forskjellen her er at religion blir presentert som religiøs tro i skolen, et viktig bidrag for å forstå kultur og hvorfor folk handler som de gjør. Mens FRI/Pride-ideologien blir presentert som fakta.

Når FRI viser til "forskning", så velger de selv hvilke forskere som anses som kvalifiserte til å mene noe. Det er ikke leger, biologer og psykologer, men kjønnsforskere, som selv er en gren som er veldig preget av politisk ideologi og aktivisme.

Er det så farlig da at barn lærer at verden ikke er slik vi ser den?

Da kan de vel også lære at jorden er flat, solen er sentrum i universet, og at det er vitenskapelige faktum at jorden er 6000 år og skapt av Gud på seks dager.

Dette er den en siden det står om. Skal vi la vitenskap eller fantasier og tro danne grunnlag for kunnskap.

Den andre siden handler om sex. Hva FRI/Pride vil med seksualisering av stadig yngre barn, kan vi kanskje få en pekepinn på når en norsk, åpent homofil professor i etikk, tar til orde for å klassifisere pedofili som en legning, som innebærer avkriminalisering. Rett til å elske hvem man vil får en ny betydning i dette perspektivet.

https://saksyndig.com/2022/02/06/sjokkerande-ord-fra-professor-pedofili-har-evolusjonaere-fordelar/

https://ussanews.com/2022/06/09/queer-academic-recommends-pedophilia-be-taught-in-schools-as-an-innate-sexuality/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror barn som blir holdt borte fra bhg og skole under Pride ol blir litt ekstra nysgjerrige på dette «forbudte» (i foreldrenes øyne), og at det  gjør dem mer usikre og mer villige til å prøve ut ting senere. Så jeg tror de foreldrene som holder barna borte fra slik oppnår det motsatte av hva de ønsker. 

Anonymkode: d6d23...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Har gitt klar beskjed til barnehage/grunnskolen at mine barn skal tas ut av ubdervisning hvis det skal undervises i Pride. Dette har blitt akseptert av begge parter.

Anonymkode: 5ffc9...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør ikke dette. Vi lar barna delta i all undervisning, de skjermes uansett ikke for holdningene som har tatt litt over. Det er ikke i undervisning i pride at min datter har fått spørsmål om hun egentlig føler seg som en gutt, av lærer. Hun spiller jo bare fotball og leker med guttene. Da må hun jo føle seg som gutt inni seg? Jeg blir lei meg, jenta mi blir lei seg. Jeg føler dette fokuset på at alle kan være et annet kjønn egentlig skygger over hele budskapet med å få være seg selv. Vi er tilbake i å plassere barn i båser. Spiller du fotball og bruker caps må du være gutt. Liker du rosa og enhjørninger må du være jente. Hva skjedde med å bare få være barn, og å få være seg selv? Vi jobber hver dag med at man kan få være jente akkurat som man vil, ingen kan si du er gutt kun fordi vennene dine er gutter. Barnet mitt vet selvfølgelig at det finnes noen få mennesker som føler seg som et annet kjønn, og ønsker å bytte, men at dette ikke bunner i at man liker å spille fotball og klatre høyest i trærne. 

Anonymkode: 957b8...a9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi gjør ikke dette. Vi lar barna delta i all undervisning, de skjermes uansett ikke for holdningene som har tatt litt over. Det er ikke i undervisning i pride at min datter har fått spørsmål om hun egentlig føler seg som en gutt, av lærer. Hun spiller jo bare fotball og leker med guttene. Da må hun jo føle seg som gutt inni seg? Jeg blir lei meg, jenta mi blir lei seg. Jeg føler dette fokuset på at alle kan være et annet kjønn egentlig skygger over hele budskapet med å få være seg selv. Vi er tilbake i å plassere barn i båser. Spiller du fotball og bruker caps må du være gutt. Liker du rosa og enhjørninger må du være jente. Hva skjedde med å bare få være barn, og å få være seg selv? Vi jobber hver dag med at man kan få være jente akkurat som man vil, ingen kan si du er gutt kun fordi vennene dine er gutter. Barnet mitt vet selvfølgelig at det finnes noen få mennesker som føler seg som et annet kjønn, og ønsker å bytte, men at dette ikke bunner i at man liker å spille fotball og klatre høyest i trærne. 

Anonymkode: 957b8...a9c

Altså, hvis det du sier er sant, at en lærer har spurt din datter om hun føler seg som gutt, så blir jeg satt ut.

Jeg trodde jeg hadde blitt herdet av å lese hva lærere gjør, men da har det vært i land som USA, hvor det er mye mer ekstremisme.

Kan dette være en del av lærerkompetansen som kom etter nye retningslinjer diktert av undervisningsopplegget Rosa kompetanse? (Foreningen FRI's anbefalte retningslinje for skoler og barnehager)

Vet dere at etter 2020, så er de nye retningslinjene at barn kan få kjønnshormoner fra fylte 16 år, uten foreldrenes samtykke? Takket være translobbyister.

Det er 'T' en i LGBT som er problemet. Deres agenda har ikke noe med kjærlighet å gjøre. https://subjekt.no/2022/06/16/derfor-skaper-t-en-i-lhbt-problemer-for-pride-bevegelsen/

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så glad for at barnehagen og skolen har fokus på pride når jeg leser denne tråden. Jeg jobber som ungdomsskolelærer og mange elever skjemmes over negative holdninger fra foreldre og besteforeldre. Heldigvis er pride kommet for å bli 🏳️‍🌈

Anonymkode: 9a907...f14

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så glad for at barnehagen og skolen har fokus på pride når jeg leser denne tråden. Jeg jobber som ungdomsskolelærer og mange elever skjemmes over negative holdninger fra foreldre og besteforeldre. Heldigvis er pride kommet for å bli 🏳️‍🌈

Anonymkode: 9a907...f14

Dette jeg også tenker. Får jo bare bekreftet hvorfor Pride er så viktig når jeg ser enkelte tråder her. 

Anonymkode: 71c1f...c90

AnonymBruker
Skrevet
On 6/14/2022 at 8:43 AM, AnonymBruker said:

jeg stoler ikke på at barnehagen/skolen kan gi nøytral og saklig undervisning om dette temaet. 
[...]
Derfor forteller jeg selv guttungen om kjønn og slikt.

Har en anelse om at denne opplæringen ikke er så veldig nøytral og saklig, om kjønn og slikt. Så jeg tror egentlig ikke du gjør barnet noe godt, men du får fremmet ditt eget politiske syn.

Anonymkode: 0eb99...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn som har så homofobisk mor eller far

Anonymkode: d2162...897

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Stakkars barn som har så homofobisk mor eller far

Anonymkode: d2162...897

Stakkers barn som har så enkle foreldre at de forklarer alt med fobi. 

Anonymkode: d9f1b...f8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 6.10):

Det gleder meg å lese. Du er et fornuftig menneske 🥰

Anonymkode: ac7fd...0d0

Absolutt ikke

Anonymkode: dc336...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...