Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så her er situasjonen; har datet en fyr i rett over en mnd. Vi har det kjempe fint sammen å lærer hverandre å kjenne. Vi er sammen 2-3 dager i uken. 
Så har det seg slik at jeg har blitt gravid: med prevensjon. Å jeg er veldig usikker på hvilket valg jeg skal ta….
Personlig så er jeg i 100% stand til å ta vare på et barn med stabil jobb, utdannelse innen barne- og ungdomsarbeiderfaget, økonomisk og stabilt hjem. 
MEN barnefar (som jeg kun har kjent 1 mnd!). Han ønsker ikke barn å er ikke klar, men har sagt at dette er mitt valg å skal gjøre sitt beste å støtte meg.

På en side så er ikke jeg heller helt klar på å få barn, men vet at «må jeg så klarer jeg det». På den andre siden så mener barnefar kraftig at dette er ikke noe han ønsker å sa ærlig at han ikke kommer til å bli en god far akkurat nå, hvor han selv er i livet sitt. (Han har hus, fast inntekt og god jobb). 

jeg har tidligere fått beskjed om at jeg har SVÆRT liten kjangs for å bli gravid så jeg er litt der i hodet: hva om dette er den første og siste muligheten jeg får? Men i tillegg ønsker jeg ikke bære det frem å ødelegge forholdet mellom meg og barnefar, samt bære frem et barn mot hans vilje….

hva er det rette å gjøre i denne situasjonen?  

Anonymkode: 95b43...db2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og han? Har du nettverk? 

Er du nærmere eller over 30 hadde jeg nok beholdt.

Anonymkode: cf898...583

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er du og han? Har du nettverk? 

Er du nærmere eller over 30 hadde jeg nok beholdt.

Anonymkode: cf898...583

Han er 26 og jeg er 28… har et veldig stort og godt nettverk rundt meg. 

problemet er jo byrden dette blir på han. Om det er rettferdig ovenfor han som ikke ønsker dette. Føler jeg da «tvinger» han inn i denne situasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bærer jo ikke akkurat mot hans vilje, siden han har sagt det er ditt valg, og han vil støtte deg så mye som mulig. Men som ab over meg, hvor gammel er dere?

Anonymkode: a2331...abb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bærer jo ikke akkurat mot hans vilje, siden han har sagt det er ditt valg, og han vil støtte deg så mye som mulig. Men som ab over meg, hvor gammel er dere?

25 er han og 28 er jeg. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

25 er han og 28 er jeg. 

ts

Jeg leste det rett etter at jeg sende svar :) Du har fått vite at du har liten sjanse for å bli gravid, jeg ville ha behold om jeg var deg. Som jeg skrev, du har jo fått beskjed om at han vil støtte deg så mye han kan, og at støtter deg i at det er ditt valg om du beholder eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste det rett etter at jeg sende svar :) Du har fått vite at du har liten sjanse for å bli gravid, jeg ville ha behold om jeg var deg. Som jeg skrev, du har jo fått beskjed om at han vil støtte deg så mye han kan, og at han støtter deg i at det er ditt valg om du beholder eller ikke.

Skrivefeil.

AnonymBruker
Skrevet

Fram til siste avsnitt var jeg veldig sikker på at jeg i din situasjon ville tatt abort. Jeg ville ikke ønsket å få barn med en mann jeg knapt kjenner og som sannsynligvis ikke kommer til å være en nevneverdig del av barnets liv, og livet som alenemor er heller ikke spesielt tiltalende. Men det siste du skriver endret alt. Hvis dette virkelig er et mirakel og det er usannsynlig at du vil kunne bli gravid igjen ville jeg nok beholdt likevel, på tross av alt det andre. 

Anonymkode: 47f0f...1eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke beholdt. Det handler mer om hva som er til det beste for barnet enn noe annet. Far ønsker ikke barn og dere kjenner ikke hverandre. Aldri i verden. 

Anonymkode: e3225...72a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått beskjed om at du har svært liten sjanse for å bli gravid og blir gravid på prevensjon? Det var rart. 

Valget er jo ditt, men dere bør jo snakke litt mer sammen. Dette er en mann du må samarbeide med de neste 19 årene og mest sannsynlig ha noe å gjøre med resten av livet. Da er det greit at dere har en god tone. Han virker jo som en ordentlig mann når han sier valget er ditt og han støtter deg, men mener samtidig at dette ikke er noe han ønsker nå.

Vanskelig valg. Har du noen du kjenner godt du kan snakke med om dette?

Anonymkode: efb51...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken diagnose har du? Hvis det er PCOS: det er mange som får beskjed om at de basically er infertile og at det vil bli veldig vanskelig å bli gravid med PCOS, men det er så utrolig individuelt og det er slett ikke sikkert at det blir vanskeligere senere. Det finnes også mange grep man kan ta selv og mye forskjellig av fertilitetshjelp man kan få. Sånn hvis det er avgjørende for hva du bestemmer deg for nå.

Anonymkode: 87a41...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Ville beholdt og planlagt å bli alenemor. 

Anonymkode: 80557...97d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke beholdt. Det handler mer om hva som er til det beste for barnet enn noe annet. Far ønsker ikke barn og dere kjenner ikke hverandre. Aldri i verden. 

Anonymkode: e3225...72a

Nå må folk slutte å påstå at det beste for barnet er abort, ærlig talt! Det er virkelig misbruk av begrepet. 

Anonymkode: 0e0b9...316

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnet vil ikke lide av at foreldrene ikke kjente hverandre så godt da det ble laget. Det beste for barnet er å vokse opp med kjærlighet og trygghet rundt seg, om det er biologisk far som gir dette, eller bare mor spiller ingen rolle. Med tiden kan alt forandre seg, og det kan hende han bare trenger litt tid til å bli vant til tanken. Dog ikke belag deg på det, for det kan hende du blir alene om barnet. Likevel, kjærligheten du vil føle for barnet ditt er mye sterkere og mye viktigere enn denne mannen uansett. 😊 Om du er redd for å ødelegge noe mellom dere, spør deg selv om en mann som stikker fra sitt barn er en mann du egentlig vil ha? Det er flere fisk i havet, men dette barnet får du aldri igjen. 🙂 Viktig at du tar et valg basert på dine følelser og behov, for det er du som må leve med å ha gjennomført en abort. Det er din kropp, ditt valg! Ikke ta hensyn til barnefar nå, det vil ordne seg på den ene eller andre måten. 🙂

Anonymkode: d968d...0eb

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært meg, og far absolutt ikke vil ha barnet - så ville jeg ha sett på han som en donor.

Skriv opp far som ukjent og bli alenemor om det er dette du ønsker.

Det er bedre for alle. Det er jo ganske vanlig i dag å bli gravid alene med donor, så du er ikke alene om det.

Så slipper far å få ødelagt sitt liv, og du slipper å sende barnet ditt til en fyr du knapt kjenne OG som ikke ønsker barnet.

Du blir ansvarlig for barnet - men det er jo egentlig ganske rettferdig, siden det er du som tar avgjørelsen her og nå om å beholde. Far vil ikke ha barn.

Anonymkode: 8e9c9...a85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde det vært meg, og far absolutt ikke vil ha barnet - så ville jeg ha sett på han som en donor.

Det er bedre for alle. Det er jo ganske vanlig i dag å bli gravid alene med donor, så du er ikke alene om det.

Så slipper far å få ødelagt sitt liv, og du slipper å sende barnet ditt til en fyr du knapt kjenne OG som ikke ønsker barnet.

Du blir ansvarlig for barnet - men det er jo egentlig ganske rettferdig, siden det er du som tar avgjørelsen her og nå om å beholde. Far vil ikke ha barn.

For guds skyld ikke hør på dette, TS. Ekte donorbarn sliter ofte med identitet og føler de mangler noe av seg selv uten informasjon eller kjennskap til far. Ikke utsett det stakkars barnet ditt for en slik belastning, skriv riktig far. 

Anonymkode: 0e0b9...316

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Barn har rett til å kjenne til sitt opphav. Om far er kjent, så skriv opp far. Uavhengig av om far vil ha noe med barnet å gjøre.  

Anonymkode: b25d5...da6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Farsarven da?

Anonymkode: 581c0...bd8

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når fikk du beskjed om at det var liten sjanse for at du ville bli gravid, og hva ble oppgitt som grunnen?

Det er svært sjelden at gynekologer gir folk sånne beskjeder, spesielt når de ikke engang er i en prøve-prosess (som jeg antar du ikke har vært tidligere?). Ville derfor ikke nødvendigvis tatt den påstanden for god fisk. Men som sagt, det kommer an på hva som ble oppgitt som grunn.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når det gjelder å oppgi far, så plikter man å oppgi far dersom far er kjent, så det er ikke noe valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...