Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk i April Diabetes2 diagnose så kuttet med en gang ut alt med sukker i og begrenser mest mulig karbohydrater, var veldig glad i kjeks eller sjokolade til kaffen, pasta, ris eller poteter til mat og ikke minst brødmat. Har nå ikke spist pasta, ris, poteter eller noe søtsaker på snart 2 mnd men har bare gått ned 2 kg!

Er i bevegelse, har et 12-12 system ang måltider og spiser sunnere en noen gang før og jeg spiser mye mindre enn før men har da bare mistet 2 kg. Har liksom hørt i så mange år at bare mann kutter ut søtsaker og bremser ned på karbohydrater så vil vekta stupe fort men her sitter jeg da altså, 176 høy og veier nå 100 kg, for ca to måneder siden veide jeg 102 ca. og ja jeg veier meg når jeg står opp.

Så hva gjør jeg feil?

Menyen i går var frokost klokken 1000, 3 hardkokte egg og et skive toast med smør og grovbrød. Lunch var blomkålsuppe med ekstra blomkål og brokkoli ca 1430. Middag 3 koteletter med brokkoliblanding ved siden av, halv pose. 1900. kveldsmat, 2 yoghurter 2200.

Dette er ikke mye mat for en voksen person så hvorfor går jeg da ikke ned noe mer?

Anonymkode: 70b84...e11

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke mye mat for en voksen person så hvorfor går jeg da ikke ned noe mer?

Jeg synes dette er mye mat! Tre koteletter for eksempel, det holder da med én? Og kutt ut brødet og smøret, ikke spis en hel middagsporsjon til lunsj, og dropp den ene jogurten, så begynner det å ligne noe.

Anonymkode: b65b4...814

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser for store måltid. 

Anonymkode: e7449...444

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive opp alt du spiser og så regne ut kaloriene. Husk å ta med flytende kalorier, oljer til steking osv. Først da vil du få en oversikt over hva du egentlig får i deg av kalorier. 

Kan også anbefale deg å kutte ut svin og gå over til kylling. Kutt smør og bruk mindre brød. Og hvorfor 2 yoghurter til kvelds? Hva med bare én yoghurt og feks gulrotstaver i tillegg? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser mer enn du forbrenner, 2200 høres mye i løpet av en dag om du vil gå ned i vekt. Det er typisk også at man glemmer noe, som olje og lignende, som nevnt over. 

Anonymkode: 1e935...cd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men blodsukkeret da? Er målingene gode?

Anonymkode: 09973...368

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spiser for mye? Magen skriker etter mat å jeg er slapp å sliten/energi tom hele tiden! Har prøvd med gulerot, tomater og bare pålegg som kokt skinke, spise makrell i tomat ut av boksen men kan ikke bare spise det, jeg må jo orke å jobbe også! Men ja, det holder med en youghurt og jeg må ikke ha brødskiven til frokost. Spise mye fugl og fisk men og egg og kjøtt som biff og koteletter, fikk beskjed om at det var bra å spise for en med DB2.

Blodsukkeret ligger på snitt nå 6,8 på de siste 14 dagene, gått ned fra rundt 9 når jeg begynte målinger i April.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk i April Diabetes2 diagnose så kuttet med en gang ut alt med sukker i og begrenser mest mulig karbohydrater, var veldig glad i kjeks eller sjokolade til kaffen, pasta, ris eller poteter til mat og ikke minst brødmat. Har nå ikke spist pasta, ris, poteter eller noe søtsaker på snart 2 mnd men har bare gått ned 2 kg!

Er i bevegelse, har et 12-12 system ang måltider og spiser sunnere en noen gang før og jeg spiser mye mindre enn før men har da bare mistet 2 kg. Har liksom hørt i så mange år at bare mann kutter ut søtsaker og bremser ned på karbohydrater så vil vekta stupe fort men her sitter jeg da altså, 176 høy og veier nå 100 kg, for ca to måneder siden veide jeg 102 ca. og ja jeg veier meg når jeg står opp.

Så hva gjør jeg feil?

Menyen i går var frokost klokken 1000, 3 hardkokte egg og et skive toast med smør og grovbrød. Lunch var blomkålsuppe med ekstra blomkål og brokkoli ca 1430. Middag 3 koteletter med brokkoliblanding ved siden av, halv pose. 1900. kveldsmat, 2 yoghurter 2200.

Ang denne menyen ville jeg kuttet fra 3 til 2 egg. Å begynt å tenkt mer på mengde i tillegg til innhold . F eks veid maten. Maks 200 g kjøtt . Tre koteletter høres mye ut . Nok med to . Likens m yoyhgurt . Nok med en . Fyll heller på med frukt / grønnsaker . Man trenger ikke sulte , men tenk sammensetning / mengde 😄 . Hvis  du klarer 8/16. som i matvindu på åtte timer, å faste resten , vil nok kilo renne av😄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spiser for mye, med mindre du trener uvanlig mye, og det gjør du jo tydeligvis ikke siden du ikke går med i vekt. Du beskriver jo matmengder som en toppidrettsutøver.

Anonymkode: 6940e...318

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er like høy som deg og veier 63 kg. Den maten du beskriver er veldig mye for meg. Bare frokosten er ca 700 kcal. Du skriver «grovbrød», men ikke hvor mye da. 

Jeg spiser ofte ikke frokost, men gjør jeg det tar jeg vanligvis ett egg. 

Tre koteletter til middag er også veldig mye. 

Hvis du ender på 2200 kcal til dagen er det normalt dagsbehov og ikke noe du får ned I vekt av. Men samtidig forbrenner du jo mer når du har høyere vekt. Jeg tror dog kanskje totalen din er større enn 2200 fordi det ofte er slik at det er mange skjulte kalorier i maten,  som nevnt her olje til steking, smør, drikke, småspising. 

Kanskje du kunne fått hjelp til å sette opp en kostholdsplan? 

Anonymkode: ff984...fe0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dette er jo det virkelige vanskelige med å gå ned i vekt, man spiser for mye. Det kan være sunn mat, som du gjør. Men det inneholder fortsatt mye kalorier. Jeg måtte legge om hele tankemåten min ang. hva jeg spiser. Jeg har alltid spist for store måltider og gått sakte men sikkert opp i vekt, til jeg var veldig stor. Å det å kjenne på sulten, det kan være lurt, men også vanskelig. Kun spis når du er sulten, ikke gå etter klokka fordi alle andre spiser lunsjen sin.

Jeg spiser to ganger om dagen, da klarer jeg å holde meg. I tillegg til dette kommer kaffe med melk. For jeg overspiser hvis jeg ikke er veldig nøye og det klarer jeg ikke å være hele dagen, hver dag. Da er det lettere å passe på to ganger om dagen. 

Anonymkode: e116c...368

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så har vi funnet ut jeg spiser for mye men samtidig lurer jeg da på hvordan jeg skall både klare jobbe også gå turer/trene etter jobb på "tom" mage? Jeg er en mann som liker å spise meg mett, ikke sån ligge utslått på sofaen mett men såpass mett at jeg ikke er like sulten som før jeg spisste nesten, jeg merker jo at sulten ikke er like ille nå som den var de første ukene men er mann vant med å spise en god frokost før jobb, 4 skiver til lunch på jobben og en solig middag etterfulgt av sjokolade og kjeks til kaffen og legge seg mett etter kveldsmaten så overasker det at jeg ikke går ned noe når over halvparten av det jeg pleide spise nå er borte, nesten ikke karbohydrater og minimalt med sukker. Har liksom hørt hele voksne livet at sukker er kilden til fett, kutter du ut dukkeret så forsvinner fettet, kutter du samtidig ned på karbohydrater så går det enda fortere ned i vekt. Men jeg får prøve kutte enda mer da 😢

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er like høy som deg og veier 63 kg. Den maten du beskriver er veldig mye for meg. Bare frokosten er ca 700 kcal. Du skriver «grovbrød», men ikke hvor mye da. 

Jeg spiser ofte ikke frokost, men gjør jeg det tar jeg vanligvis ett egg. 

Tre koteletter til middag er også veldig mye. 

Hvis du ender på 2200 kcal til dagen er det normalt dagsbehov og ikke noe du får ned I vekt av. Men samtidig forbrenner du jo mer når du har høyere vekt. Jeg tror dog kanskje totalen din er større enn 2200 fordi det ofte er slik at det er mange skjulte kalorier i maten,  som nevnt her olje til steking, smør, drikke, småspising. 

Kanskje du kunne fått hjelp til å sette opp en kostholdsplan? 

Altså..TS skriver til frokost: 3 kokte egg og en skive grovbrød med smør («et toast med smør og grovbrød»). 700 kcal?! Kan strekke meg til 500, men da har du en skikkelig tykk skive og store mengder smør! 😅

Dessuten tror jeg at både 1430, 1900 og 2200 er klokkeslett ikke kcal. Ts?

Først og fremt ville jeg lagt inn maten (nøye! Bruk vekt) i feks Lifesum for å faktisk sjekke hva du får i deg av kalorier. Trenger ikke det i månedsvis om du ikke ønsker, men iallefall en uke eller to for å se hvordan det ligger an.

Anonymkode: d32b3...61c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarte med utgangspunkt at du var kvinne. Dette er tross alt Kvinneguiden og når du stiller spørsmål anonymt om helse er det et poeng å presisere at du er mann. 

Likevel; jeg tror du kunne hatt nytte av kostholdsveiledning. I tillegg er det også noe med å venne kroppen til å være litt sulten, det er ikke farlig. Det er bare i nyere tid vi er vandt med å aldri kjenne på sult, men tenke at vi til enhver tid må være mette.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (29 minutter siden):

Ang denne menyen ville jeg kuttet fra 3 til 2 egg. Å begynt å tenkt mer på mengde i tillegg til innhold . F eks veid maten. Maks 200 g kjøtt . Tre koteletter høres mye ut . Nok med to . Likens m yoyhgurt . Nok med en . Fyll heller på med frukt / grønnsaker . Man trenger ikke sulte , men tenk sammensetning / mengde 😄 . Hvis  du klarer 8/16. som i matvindu på åtte timer, å faste resten , vil nok kilo renne av😄

Hadde kuttet toasten lenge før det 3. egget.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså..TS skriver til frokost: 3 kokte egg og en skive grovbrød med smør («et toast med smør og grovbrød»). 700 kcal?! Kan strekke meg til 500, men da har du en skikkelig tykk skive og store mengder smør! 😅

Dessuten tror jeg at både 1430, 1900 og 2200 er klokkeslett ikke kcal. Ts?

Først og fremt ville jeg lagt inn maten (nøye! Bruk vekt) i feks Lifesum for å faktisk sjekke hva du får i deg av kalorier. Trenger ikke det i månedsvis om du ikke ønsker, men iallefall en uke eller to for å se hvordan det ligger an.

Anonymkode: d32b3...61c

Jeg tenkte 3 egg er ca 250 kcal. Toast 100, smør 100 og så uante mengder grovbrød. Men mulig jeg tenker feil. 

Om 2200 er klokkeslett står det jo ikke hva som spises der. 

Uansett, det må regnes mer nøyaktig for noe stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, så har vi funnet ut jeg spiser for mye men samtidig lurer jeg da på hvordan jeg skall både klare jobbe også gå turer/trene etter jobb på "tom" mage? Jeg er en mann som liker å spise meg mett, ikke sån ligge utslått på sofaen mett men såpass mett at jeg ikke er like sulten som før jeg spisste nesten, jeg merker jo at sulten ikke er like ille nå som den var de første ukene men er mann vant med å spise en god frokost før jobb, 4 skiver til lunch på jobben og en solig middag etterfulgt av sjokolade og kjeks til kaffen og legge seg mett etter kveldsmaten så overasker det at jeg ikke går ned noe når over halvparten av det jeg pleide spise nå er borte, nesten ikke karbohydrater og minimalt med sukker. Har liksom hørt hele voksne livet at sukker er kilden til fett, kutter du ut dukkeret så forsvinner fettet, kutter du samtidig ned på karbohydrater så går det enda fortere ned i vekt. Men jeg får prøve kutte enda mer da 😢

Les litt om periodisk faste og tidsbegrenset spisemønster. Mange med dia2 som har god nytte av å innskrenke spisetiden litt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å føre inn i lifesum eller yazio. Der kan du legge inn at du ønsker lavkarbo, og får oppskrifter osv. og hvis du kan prøve å slutte å spise kl 18, og ikke spise før kl 10, så får du 16 timer nattfaste, som vil hjelpe på blodsukkeret. Bruker du noen medisiner for diabetesen nå?

Anonymkode: af1c8...3bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være vanskeligere for personer med diabetes å gå ned i vekt, bl.a. fordi kombinasjonen av diabetes 2 og overvekt ofte gir insulinresistens, noe som også påvirker metthetsfølelsen. Støtter forslaget til AB over her om kostholdsveiledning, og kanskje du bør høre med legen din om medisiner, dersom du ikke allerede bruker det.

Anonymkode: 5d0de...954

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...