AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #1 Skrevet 14. juni 2022 Barna er 12 og snart 15 år og er vant med at vi farter mye rundt om sommeren. Vi reiser sjeldent til syden, men reiser rundt i Norge eller Norden og masse parker hvert år og mer til. I år er jeg høygravid i sommer og jeg og samboer pusser opp huset for mange hundre tusen. Jeg har også svidd av mange tusen pr barn på ny sommergarderobe denne måneden. Det blir en dag på Tusenfryd hvor de får ta med en venn hver, og jeg har leid en hytte en uke for flere tusen hvor de får ha med en venn hver hvor vi skal kose oss med bading, hageleker jeg har kjøpt, god mat og brettspill. Mer har jeg ikke råd eller muligheten til pga gravidteten i år. Jeg skal føde i august. Største får også leir en langhelg til 2500 kroner og minste får litt ekstra lommepenger siden vi ikke fant noe ligende for hun og hennes alder. Men ungene er skuffet, og jeg blir lei meg. De lager ikke noe styr rundt det, de sier ingenting. Men jeg merker skuffelsen og ja, jeg ja jeg vet at vennene dems skal mye mer. Det blir mange dager med "bare hjemme" i oppusnings-kaos, og jeg tviler på at jeg får med meg største på stranda. De liker å campe i telt, men jeg vet ikke om jeg får det til i år som høygravid. Jeg ser jo selv når jeg skriver dette at det burde være godt nok pga omstendighetene, likevel sitter jeg og føler meg dårlig. Jeg føler ordentlig på feriepresset, og vet at en av vennene til yngste skal på hele to sydenferier OG londontur og jeg føler meg så liten ved siden av det. Største har også venner med mye penger og de skal det ene og det andre. Jeg lar meg tydeligvis påvirke og nå får jeg ikke sove fordi jeg bekymrer meg. Som sagt barna lager ikke styr rundt det, de er snille og gode- de bare viser skuffelsen i øynene og det er tungt å se at jeg skuffer dem. Jeg spør derfor her, er ferien lagt opp ok mtp omstendighetene i år? Anonymkode: 331d2...5d6 1
Finmia Skrevet 14. juni 2022 #2 Skrevet 14. juni 2022 Vi skal gifte oss 2.juli og egentlig alt av feriepengene går til bryllupet. Har 2 barn og i år blir det bare en liten tur til Bergen i 2 dager og hytta. Du er høygravid og syns det dere har planlagt er mer enn bra nok. Syns ikke du skal sitte med dårlig samvittighet. Man sammenligner seg alltid med andre og vil selvfølgelig gi barna våres det beste. Tenker det er sunt at det ikke blir sydenturer og hele pakka hvert år. Noen ganger dukker det opp andre ting og må prioritere deretter. Så får man heller slå litt på stor tromma ett annet år. 😊 2 1
- Brian Skrevet 14. juni 2022 #3 Skrevet 14. juni 2022 (endret) Ta det helt med ro, og senk skuldrene; kjærlighet til barna måles ikke i kroner og ører - kanskje det er litt vanskelig for dem å forstå det idag, men en dag kommer de til å innse det. For min del har jeg aldri vært på ferie i Syden, men vil ikke nøle med å si at foreldrene mine er fantastiske, og at de etter beste evne har gjort det de har kunnet for meg. Ønsker deg en strålende sommer ...! Endret 14. juni 2022 av - Brian 5 7
Tanuki Skrevet 14. juni 2022 #4 Skrevet 14. juni 2022 Hvor omtrent i landet bor dere da? Pleier jo å være diverse ting some foregår på sommeren i de fleste byer? Vi er også "bare" hjemme, unntaket blir en tur nå til helgen, og en liten reise senere i sommer. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Barnet har mange venner i nærområdet, vi kan dra på dagsturer til strand, gå på tur i skog etc, besøke nye lekeplasser. Barna dine er jo gamle nok til at du fint kan forkare at i år har dere ikke muligheten til å reise slik dere pleier å gjøre, og det er jo veldig mange andre som er i samme båt. Syntes du svartmaler situasjonen din veldig. 5 1
Tinkiwinkiii Skrevet 14. juni 2022 #5 Skrevet 14. juni 2022 - Brian skrev (5 minutter siden): Ta det helt med ro, og senk skuldrene; kjærlighet til barna måles ikke i kroner og ører - kanskje det er litt vanskelig for dem å forstå det idag, men en dag kommer de til å innse det. For min del har jeg aldri vært i Syden, men vil ikke nøle med å si at foreldrene mine er fantastiske, og at de etter beste evne har gjort det de har kunnet for meg. Ønsker deg en strålende sommer ...! Nydelig skrevet!❤️Dette likte jeg! 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 Takk for svar dere, hyggelig at dere tar dere tid i natten ❤ Vi bor i en by der det skjer litt titt og stadig som evt barna er store nok å dra på selv, eller jeg kan dra noen timer med dem på. Men mye er for mindre barn ofte her i byen og det som passer de store er som regel tivoli, shopping dager/handelsen dag i byen. De får jo lommepenger i ferien, de får 2000 kroner hver, altså 1000 kroner utbetalt pr måned i juni og juli som skal gå til noe med venner utenom det vi soø familie felles finner på. Så tenkte jeg også å ta dem med på kino i helgen som en hyggelig snart på sommerferien. Jeg prøver å si til størstemann at i år så kan han og vennene sykle eller ta bussen selv til stranda hvis det er kulere enn å dra med meg ( noe jeg skjønner), men ingen stor jubel i taket over det forslaget. De kunne jo hatt med en volleybal ect og musikk liksom, det er akkurat som at de ikke innser at det hadde vært gøy. Uansett, det er bare et forslag fra min side. Størstemann får også helt nytt ungdomsrom under oppussingen og yngste har allerede stort rom. Baby skal ta over rommet som største har nå. De skjønner ikke helt at noe må ofres for å få alt til, men det er jo vanskelig og forstå som ung. Eller de forstår vel, men det er vanskelig å svelge kanskje når de ser på hva vennene gjør. De ser nok annerledes på det når de blir eldre, jeg bare vil ikke at de skal føle seg utenfor nå. Anonymkode: 331d2...5d6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Beklager noen skrivefeil, burde vel sovet 🙈 Anonymkode: 331d2...5d6
- Brian Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 (endret) 1 hour ago, Tinkiwinkiii said: Nydelig skrevet!❤️Dette likte jeg! Tusen takk. Poenget er at når man er i tenårene, ser man verden på et helt annet vis enn når man blir voksen, og kan betrakte dette mer objektivt; ingen er perfekt, men når man tenker etter hvor mye foreldre har å stri med i hverdagens kjas og mas, og likevel forsøker å gjøre sitt for barna, burde ungene sette mer pris på det de faktisk gjør - uten å sammenligne dette med "alle andre", slik man gjerne gjør når man er ung og dum. Det er ikke perfeksjonen eller lommebokens tykkelse som er viktig, men gjør man sitt beste, er det godt nok, både som forelder - og menneske. 42 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar dere, hyggelig at dere tar dere tid i natten ❤ Vi bor i en by der det skjer litt titt og stadig som evt barna er store nok å dra på selv, eller jeg kan dra noen timer med dem på. Men mye er for mindre barn ofte her i byen og det som passer de store er som regel tivoli, shopping dager/handelsen dag i byen. De får jo lommepenger i ferien, de får 2000 kroner hver, altså 1000 kroner utbetalt pr måned i juni og juli som skal gå til noe med venner utenom det vi soø familie felles finner på. Så tenkte jeg også å ta dem med på kino i helgen som en hyggelig snart på sommerferien. Jeg prøver å si til størstemann at i år så kan han og vennene sykle eller ta bussen selv til stranda hvis det er kulere enn å dra med meg ( noe jeg skjønner), men ingen stor jubel i taket over det forslaget. De kunne jo hatt med en volleybal ect og musikk liksom, det er akkurat som at de ikke innser at det hadde vært gøy. Uansett, det er bare et forslag fra min side. Størstemann får også helt nytt ungdomsrom under oppussingen og yngste har allerede stort rom. Baby skal ta over rommet som største har nå. De skjønner ikke helt at noe må ofres for å få alt til, men det er jo vanskelig og forstå som ung. Eller de forstår vel, men det er vanskelig å svelge kanskje når de ser på hva vennene gjør. De ser nok annerledes på det når de blir eldre, jeg bare vil ikke at de skal føle seg utenfor nå. Anonymkode: 331d2...5d6 Det er tydelig at du er en av dem som bryr deg og forsøker å gjøre sitt beste, så hvis barna dine ikke setter pris på dette og mangler fantasi til å finne på noe selv, er det ikke din feil. Ser man på hvordan barndommen var i riktig gamle dager, der barn vokste opp i skyggefulle bakgårder i byene, eller i fattige bygder på landet, var det ikke mye luksus å finne der, noe som likevel ikke stoppet leken og latteren; man tok rett og slett i bruk fantasien, og ved hjelp av enkle midler skapte mye glede. Idag har jeg derimot inntrykk av at man legger altfor mye vekt på det materielle, noe som i grunnen er forståelig når man allerede i barneskolen begynner å sammenligne livet sitt med det som skjer på sosiale medier, der idolene svever på en rosa sky av perfeksjon og lykke. Men er dette den riktige veien å gå ...? Definitivt ikke. Livet handler nemlig ikke bare om "meg, meg, meg"; livet handler også om empati og evnen til å forstå andre, og man kan spørre seg om et fornuftig barn i stedet for å tenke "hva kan mor gjøre for meg", iblant burde snu dette, og spørre seg: "Hva kan jeg gjøre for mor?" Endret 14. juni 2022 av - Brian 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 Har også en 12 og 15-åring og har pr dags dato 0 store planer. Vi får besøk en uke, ungene skal noe til besteforeldre innimellom, men ingenting mer planlagt og både ungene og vi synes det er ok. Siste sommeren før eldstemann forventes å ha sommerjobb så i sommer blir det vennesommer, og det er alltid noen hjemme. I fjor var de massa på stranda. Ting vi vil ta på sparket når vi ser an været er tur rundt i Oslo, kveldsstrandturer, turer i marka, sykkelturer rundt fjorden ++ Anonymkode: a90d1...1f6 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #10 Skrevet 14. juni 2022 Like gamle som mine. Vi skal en tur til utlandet, men det er det jeg har råd til. Resten av ferien skjer det ingenting! De fikk valget, to uker med gøy og resten ikkeno/dra på stranda, eller masse smågøy gjennom sommeren og ikke noe lengre ferie. Så lenge man kan dra på stranda så tenker jeg sommeren er reddet. Det er i hvert fall det vi skal hele sommeren. De er også så store at de kan finne på ting alene også. Anonymkode: 2799d...133 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #11 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Barna er 12 og snart 15 år og er vant med at vi farter mye rundt om sommeren. Vi reiser sjeldent til syden, men reiser rundt i Norge eller Norden og masse parker hvert år og mer til. I år er jeg høygravid i sommer og jeg og samboer pusser opp huset for mange hundre tusen. Jeg har også svidd av mange tusen pr barn på ny sommergarderobe denne måneden. Det blir en dag på Tusenfryd hvor de får ta med en venn hver, og jeg har leid en hytte en uke for flere tusen hvor de får ha med en venn hver hvor vi skal kose oss med bading, hageleker jeg har kjøpt, god mat og brettspill. Mer har jeg ikke råd eller muligheten til pga gravidteten i år. Jeg skal føde i august. Største får også leir en langhelg til 2500 kroner og minste får litt ekstra lommepenger siden vi ikke fant noe ligende for hun og hennes alder. Men ungene er skuffet, og jeg blir lei meg. De lager ikke noe styr rundt det, de sier ingenting. Men jeg merker skuffelsen og ja, jeg ja jeg vet at vennene dems skal mye mer. Det blir mange dager med "bare hjemme" i oppusnings-kaos, og jeg tviler på at jeg får med meg største på stranda. De liker å campe i telt, men jeg vet ikke om jeg får det til i år som høygravid. Jeg ser jo selv når jeg skriver dette at det burde være godt nok pga omstendighetene, likevel sitter jeg og føler meg dårlig. Jeg føler ordentlig på feriepresset, og vet at en av vennene til yngste skal på hele to sydenferier OG londontur og jeg føler meg så liten ved siden av det. Største har også venner med mye penger og de skal det ene og det andre. Jeg lar meg tydeligvis påvirke og nå får jeg ikke sove fordi jeg bekymrer meg. Som sagt barna lager ikke styr rundt det, de er snille og gode- de bare viser skuffelsen i øynene og det er tungt å se at jeg skuffer dem. Jeg spør derfor her, er ferien lagt opp ok mtp omstendighetene i år? Anonymkode: 331d2...5d6 Du kan lære ungene dine å være takknemlige og at det finnes veldig mange som har det mye verre enn dem. Mine barn (15 og 16) klager ikke, og har ikke vært på ferie på mange år. Jeg har heller ikke råd til sommergarderobe på flere tusen pr barn, ingen hyttetur eller fornøyelsespark. Men de er ikke skuffet fordi de vet hvordan ståa er, forstår og aksepterer det. De er glad for at vi har fryseren full med mat, at vi kan grille når det blir fint vær og at de får litt ekstra lommepenger og klær. Dine unger er priviligerte og dessverre kjenner de på det nå, når de ikke kan bli like bortskjemt som alle andre rundt dem... At de ikke klarer å glede seg over alt de får, og ikke klarer å unngå skuffelse når de vet hvordan situasjonen er, med deg som er høygravid og oppussing, viser hvor godt vant de er. Her har de nok mye å lære. Dine barn har ingen grunn til å være skuffet, og du har absolutt ingen grunn til å ha dårlig samvittighet! Anonymkode: 0b0bb...29f 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #12 Skrevet 14. juni 2022 Min første tanke er at du har "gravd din egen grav" i mange år. Om ungene dine aldri har vært vant til å være hjemme i sommerferien er det klart at denne sommeren virker stusselig. Du sammenligner også barnas sommer med deres venners sommmer - og jeg tipper dere har vært med på å bidra til feriepresset til andre barn i deres omgangskrets ved å dra fra park til park hele sommeren. Til syvende og sist tror jeg barna dine har godt av litt mer normal sommer - og du burde prøve å begrense deg til neste år også. Anonymkode: ecf1d...f4a 10 7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #13 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min første tanke er at du har "gravd din egen grav" i mange år. Om ungene dine aldri har vært vant til å være hjemme i sommerferien er det klart at denne sommeren virker stusselig. Du sammenligner også barnas sommer med deres venners sommmer - og jeg tipper dere har vært med på å bidra til feriepresset til andre barn i deres omgangskrets ved å dra fra park til park hele sommeren. Til syvende og sist tror jeg barna dine har godt av litt mer normal sommer - og du burde prøve å begrense deg til neste år også. Anonymkode: ecf1d...f4a Nå må du gi deg.. ikke vanskelig å lese mellom linjene at du aldri er utenfor kommunen din i ferier og angriper da andre som reiser med barna sine. kjære ts. Forstår, men du er høygravid Anonymkode: f26ce...502
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #14 Skrevet 14. juni 2022 Er det ikke normalt lenger å roe ned og ikke gjøre så mye alltid? Husker når jeg var barn så var jo toppen av sommerferien at skolen var stengt og det var fritid, og mye fritid! Bekymringsløst, lukten av nyklippet gress, og mye bading og soling! Nå er det jo å farte rundt året rundt, før vi avslutter det med å galoppere rundt hele sommerferien. Jeg blir nesten stresset av tankene 😄😄 Nostalgi 🥰🥰 Anonymkode: bb27c...8ce 7 2
Vera Vinge Skrevet 14. juni 2022 #15 Skrevet 14. juni 2022 Jeg på ett vis skjønne at du føler på det når det virker som dere bor i et pengesterkt(?) område hvor mange drar på mye dyre ferier. Og ikke minst at det er litt typisk å føle på dårlig samvittighet for diverse overfor de eldre barna når man er gravid og noen ting begrenser seg. Men, jeg syns det du beskriver høres helt fint ut, og ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Noen ganger trenger man å pusse opp, og barna har bare godt av å lære seg at det gir noen konsekvenser. Den ene får jo til og med nytt rom. Vi har knapt nok vært i en fornøyelsespark og nesten ikke reist på utenlandsferier med barna. Og det er ikke fordi vi ikke har råd, men prioriterer annerledes. Bruker feriene til å besøke familie langt unna og være på hytta og gå i fjellet. Eller være hjemme, dra på stranda osv. Ja, de har venner som har vært på ferie i USA osv, men det har jeg null dårlig samvittighet for. Det å være sammen og gi barna gode opplevelser, og heller kunne unne seg andre goder (feks kan det å jobbe redusert være en annen prioritering opp mot dyre ferier, eller oppussing som ts nevner), er vår vurdering. Andre kan ta slike valg av økonomiske hensyn alene. Men jeg tenker det faktisk kan være et poeng i å ikke venne barna til at ferier og helger nødvendigvis må bestå av masse aktiviteter som koster mye penger eller at man alltid må reise til et veldig spennende sted. Er de vant til det fra de er små, er det klart de lettere blir skuffet om det ikke er sånn hvert år videre. 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #16 Skrevet 14. juni 2022 Jeg er 100% alene med to små barn. Har heldigvis hytte, og nå er de meget fornøyde med å være der. Men gruer meg de heller vil til syden, da det ikke er noe jeg kommer til å ha råd til hver sommer. Anonymkode: 6eb7f...658
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #17 Skrevet 14. juni 2022 Er du sikker på at barna er skuffet? Jeg hadde foreldre som var skilt og jeg var på ferie hele tiden. Syns det var flaut at jeg hadde reist så mye så tok vekk masse av det jeg hadde gjort når vi fortalte hva vi hadde gjort etter sommerferien. Jeg husker jeg også ville være mer hjemme, gjøre mer av det man vil med venner osv. Tror ikke jeg gav noen uttrykk for det til foreldrene mine, tror ikke de tenkte tanken en gang. Men det må virkelig ikke alltid skje noe.. Anonymkode: 6c964...486 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #18 Skrevet 14. juni 2022 Husk, i psykiatrien befinner det seg ikke nødvendigvis dem som hadde de færreste og billigste feriene. En barndom kan aldri kjøpes god. Bruk kvalitetstid med dem! Anonymkode: b21c2...236 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #19 Skrevet 14. juni 2022 Dere skal jo masse! Anonymkode: 1c426...d46 6
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #20 Skrevet 14. juni 2022 Er det ingen av disse klasse- eller skolevennenes foreldre som har hørt om begrepet flyskam? Det er ikke noe som forurenser mer enn alle flyreisene folk drar på hvert år. Man burde skamme seg og begrense bruken av fly så mye som overhodet mulig. To sydenturer og en Englandstur på en familie? TRE flyturer på få uker! De burde skamme seg. Anonymkode: 869b9...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå