Gå til innhold

Hvor skal valpen sove?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen hundevante/noen som har hatt valp her som kan hjelpe meg litt? Vi får en 8 uker gammel valp i juli. Vi gleder oss masse, men er så usikre på nettene og hvor vi skal venne valpen til å sove. 

Vi bor i er hus med to etasjer. Stue, kjøkken, en stor, romslig gang og et soverom er nede. Her er også inngangsdøra og rett utenfor der ligger hagen. Oppe er det loftstue og tre soverom. Vi voksne, et stort og et lite barn sover oppe. Den eneste som sover nede er et barn på 12 år. Det er grinder oppe og nede i trappa.

Vi tenkte først at vi kunne venne valpen til å sove på gulvet på vårt soverom eller i loftstua, men det lille barnet kommer ofte vandrende på nattestid og vi er redd for at enten barnet eller valpen skal bli redd, eller at valpen skal hoppe på barnet, stadig føle behov for å varsle eller lignende. I tillegg blir det ofte veldig varmt oppe på sommeren. I gangen nede har vi varmepumpe og air condition, så her er det ofte god temperatur både vinter og sommer. Det er stor plass, men også mulighet for å stenge av dører. Det er vindu i gangen, så hunden har mulighet for å titte litt ut.

Er det en løsning at jeg sover på rommet til 12-åringen i starten? Og har valpen der sammen med meg? Da er det kort vei ut om den må tisse. Men hvor lenge pleier man å måtte sove sammen med valpen? Og kan vi etterhvert bytte igjen sånn at den sover sammen med 12-åringen? Eller at vi flytter den ut på gangen når den begynner å finne seg til rette? Det føles så rart at en liten valp skal sove nesten alene i en etasje, så blir så usikker, men jeg har ikke så mye erfaring med så små valper. Setter gjerne pris på innspill eller forslag på andre løsninger! ❤️

Tenker forresten å kjøpe sånne valpegjerder så den kan få en friplass for seg selv når det trengs. Er det OK å bruke dette på natta i starten når man sover ved siden av den? Den får da en avgrenset plass, men likevel plass til å boltre seg på. 

Anonymkode: 97892...ed4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Valpen er vandt til å sove med sin mor og vil ha svært stor seperasjons angst fleste natta og uken. Her handler det mest om at valpen som er en baby, skal få føle seg trygg. Men det betyr ikke at den trenger å sove i senga. 

Du må ha valpen sovende i 1 etasje hvor du og 12 åringen sover. Det beste er om hunden får sovet på gangen. Kjøp et bur. Selv om dere kanskje ikke tenker den skal sove der i fremtiden, så er det et smart valg for å få en valp trygg. 

Det aller første dere gjør, er å avtale med valpeopdretter at dere kan få med dere enten en leke eller et pledd som lukter hundemor. Dette pleddet skal inn i buret med valpen. Legg et pledd over buret, slik at det blir en liten hule. Så henter du deg en madrass og ligger på gulvet ved siden av valpen. Lukk igjen hundeburet, men vær såpass nære at valpen kan lukte deg. Kveld etter kveld så legger du deg litt og litt lenger unna, helt til du er i din egen seng igjen. 

Til da har hunden lært at buret er et safe place for ro og søvn. Ofte vil hunder selv inn i buret når de føler seg trygge. Kan hende valpen går dit frivillig på dagtid også, for å få slappe av litt i fred. 

Om du ønsker fortsette med at hunden sover i bur, så er jobben allerede gjort. 

Ønsker du at hunden skal få være fritt på gangen så gjør du dette:

På dette tidspunktet så slutter du å låse bit døren om nettene. Da kan hunden selv velge om den vil ligge i buret eller på gulvet

Det er veldig greit å ha et bur stående, i tilfelle man får besøk. Det er også en fin måte å ta i mot besøk på, at man lærer hunden å holde seg rolig i buret til besøket har fått kommet inn og hilst på alle. Ønsker besøk da å hilse på hund, kan man åpne buret og hunden kommer ut for å hilse om den vil det. 

Bur er også bra å ha og at hunden er vandt til dette, ift trygghet i bur i bilen eller hos veterinær 

Anonymkode: bd8ca...7a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nevner forresten også bur istedenfor valpegrender når det kommer til søvn, for det er vanskelig å prøve skape en avstand mellom dere med grender. Hunden vil jo da bare sove nære deg og har ikke noe annet trygt. Og der kommer buret/hula inn 😊 

Anonymkode: bd8ca...7a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot begge mine hunder sove i sengen med meg da de var valper. De har behov for den tryggheten de får av å sove inntil varme, pustende kropper- noe de vanligvis ville fått fra å sove sammen med søsknene til de var langt eldre enn 8 uker. Når de får den tryggheten, så blir de også fortere trygge på sitt nye hjem og sine nye familiemedlemmer.

Valper har et instinkt som forteller de at de er sårbare og vil dø om de blir overlatt til seg selv. Dette er ikke det samme som separasjonsangst. Man bør derfor ikke tvinge så slå valper til å være alene så unge, og i hvertfall ikke en hel natt.

Ønsker du ikke å ha valpen i sengen, så kan dere ha valpen I et bur eller I en valpebinge på soverommet. Da vil han kunne høre og lukte dere mens han sover. 

Uansett hva dere velger, så er det absolutt ingen problem å lære valpen å sove på gangen eller en annen plass i huset når den er eldre; da har den hatt noen måneder til å bli kjent med sitt nye hjem og trygg på huset og dere. Å prøve å få valpen til å sove alene på et annet rom nå med en gang vil gi dere langt mer jobb, og potensielt skape en utrygg valp. 

Anonymkode: 9f8d5...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Som skrevet i hovedinnlegget har vi selvfølgelig ikke tenkt å la valpen sove alene! Tanken er at jeg skal sove sammen med den så lenge den trenger det. Om jeg sover på gulvet ved siden av den først, og så etterhvert legger meg i senga ved siden av og så flytter valpen et hakk lengre vekk fra senga av gangen og til slutt ut på gangen med døra oppe. Kan det funke, tro? Og om jeg flytter opp i annen etasje når den har blitt trygg og 12-åringen flytter ned igjen på rommet, blir den da forvirret, eller er valper fornøyd så lenge det er et kjent menneske som sover i nærheten av den? 

Vi har kjøpt bur og har tenkt å ha det åpent i nedfor valpegrindene sånn at den blir vant til at det er et trygt sted og for at barna skal vite at bur = ro.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Som skrevet i hovedinnlegget har vi selvfølgelig ikke tenkt å la valpen sove alene! Tanken er at jeg skal sove sammen med den så lenge den trenger det. Om jeg sover på gulvet ved siden av den først, og så etterhvert legger meg i senga ved siden av og så flytter valpen et hakk lengre vekk fra senga av gangen og til slutt ut på gangen med døra oppe. Kan det funke, tro? Og om jeg flytter opp i annen etasje når den har blitt trygg og 12-åringen flytter ned igjen på rommet, blir den da forvirret, eller er valper fornøyd så lenge det er et kjent menneske som sover i nærheten av den? 

Vi har kjøpt bur og har tenkt å ha det åpent i nedfor valpegrindene sånn at den blir vant til at det er et trygt sted og for at barna skal vite at bur = ro.

Og bare for å spesifisere: om valpen er urolig og trenger nærkontakt skal den selvfølgelig for sove inntil meg :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg startet med valpen i bur på soverommet vårt, våknet da lett av piping om han måtte tisse på natta(noe han måtte, og som jeg regner med din valp kommer til å måtte). Valper er også programmert fra naturen sin side til å ikke tisse der de sover. Dette er enklere å følge opp hvis du har "begrenset" soveplassen. Kjipt å våkne opp med vått stueteppe fordi valpen fant ut at det var et fint sted å tisse 03:45... Om han var litt småurolig kunne jeg ta hånda ned til buret og han sovnet med en gang. startet med å sette buret litt lenger vekk i etapper etterhvert som han holdt seg gjennom natta, og tilslutt sov han der vi tenkte soveplassen hans skulle være. Der sover han den dag i dag, dog i nytt og større bur nå. Han er veldig glad i bur, og har dette som sin trygge hule hvor han kan gå for å slappe av og sove uforstyrret. Buret han har nå har ikke dører enda, men det kommer vel en gang i fremtiden.. 

Skrevet

Guttungen sov på madrass på gulvet med valpen vår de første nettene. Har prøvd å ha henne i sengen med meg, men det vil hun ikke. Har også hundesengen ved siden av sengen vår, men hun legger seg alltid på gulvet😅

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også bur, har brukt det til alle 3 hundene jeg har hatt. Selv kjøpte jeg et i stoff som er lett å flytte på nå med siste valpen, men det er en liten rase.

De første dagene sov den i buret i senga (måtte lukke døra, ellers gikk de bare til meg), og etterhvert på et nattbord så den kunne se meg. Etter noen uker (?) flyttet jeg buret ned på gulvet ved siden av meg.

Jeg har også et lite barn som kan komme inn om natten, men sengen er plassert slik at den står mellom sengen og døren, og det har ikke vært noe problem.

Jeg tenker at fokus bør være på at alle får mest mulig uforstyrret søvn. Om det er enklere for deg å sove i 1. egt der du slipper å bekymre deg for at barnet skal forstyrre om natten, og kanskje har raskere tilgang til uteplass -så velger du det. Om du derimot sover best i din egen seng så velger du det. Valpen tilpasser seg veldig raskt og blir trygg så lenge den får sove nær deg.

Lykke til❤️

Anonymkode: faaed...42b

AnonymBruker
Skrevet

Min sover forresten fremdeles i buret på natten og innimellom på dagen, da det har blitt en trygg hule for den. Døra er alltid åpen/borte.

Anonymkode: faaed...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...