Gå til innhold

Bruker du prevensjon i en alder av 46

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes andre alternativer enn hormoner. Jeg har kobberspiral og trives med det. Ser ingen grunn til at mannen skal sterilisere seg.

Anonymkode: 0efc4...c1d

Om man har en prevensjon som er "null stress" og "Null risiko" er det jo ikke noe problem. Husker selv jeg likte å styre mensen med p-piller, det savner jeg. Men samtidig merket jeg det både på humør, sexlyst og vekt når jeg slapp mer. 

Men for de aller fleste kvinner medfører jo prevensjon plager, og kostnader over mange år. Derfor jeg fant noen av svarene i denne tråden interessant. 

Anonymkode: e4b27...9c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 43, og både min mann og de fleste kompisene er steriliserte. Så i vår krets er det veldig vanlig. Tror ikke jeg kjenner noen par blant vennene våre der mannen ikke har gjort det. Selv han ene i det frivillig barnløse paret har gjort det. Så lenge man ikke ønsker (flere) barn er det jo ingen grunn til å la være?

Anonymkode: 01aa3...86f

Jeg har hørt skrekkhistorier om tap av orgasme hos menn. Så jeg tørr ikke foreslå det egentlig.. Men ingen problemer hos dere?

Anonymkode: 31dd6...15b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke det ekstremt egoistisk, da? Når alternativet er hormoner som både er plagsomme og øker risiko for kreft for kvinnen? Har bare tenkt dette er en selvfølge. Var mannen selv som tok det opp da vi var der i livet, at det er en liten ting for han å gjøre for meg/oss. Og oppfatter det samme blant venner. 

Det gjør det ikke, tvert i mot. Hormonspiral reduserer risikoen for kreft i underlivet betraktelig. P-piller øker risikoen for brystkreft, men reduserer risikoen for underlivskreft, slik at den samlede kreftrisikoen er lavere enn uten hormonprevensjon (og skal du først få kreft, vil du mye heller ha brystkreft enn underlivskreft!).

https://forskning.no/medisiner-kreft-partner/hormonspiral-beskytter-mot-livmorkreft/407484

https://forskning.no/kreft-menneskekroppen-overvekt/hormonspiral-gir-klart-best-kreftbeskyttelse/723718

https://forskning.no/kreft-ntb/p-piller-minsker-risikoen-for-underlivskreft/1796472

https://www.aftenposten.no/norge/i/gwj75/p-piller-gir-ikke-mer-kreft

Sier ikke at folk ikke kan ha plager av hormonspiral, men at det øker risikoen for kreft, er rett og slett feil.

Jeg er 10 år yngre enn målgruppa for denne tråden, men har brukt hormonspiral i mange år, og kommer til å bruke det helt til jeg kommer i overgangsalderen, uavhengig av hva mannen min evt. finner på. Man slipper mensen, får svært god graviditetsbeskyttelse og redusert risiko for kreft, vinn-vinn-vinn for min del. Da kan jeg leve med litt økt utflod, som er den eneste bivirkningen jeg har av spiralen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å sterilisere meg da jeg var 37 år. Fikk problemer med å få satt inn hormonspiral. 3. forsøk hos gynekolog og da fikk jeg vite at det ikke var mulig pga et akutt keisersnitt noen år tidligere. Har aldri angret på valget. 

Anonymkode: 5a30e...843

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hormonspiral, kommer nok til å fortsette med det noen år til. Jeg har ikke mensen så aner ikke om det fortsatt er noe «action» der 😄 Har ikke fast partner så ingen som kan sterilisere seg (bortsett fra meg). Spiralen fungerer perfekt for meg, så da holder jeg meg til den. Har lurt på om de ikke kunne laget en hormonspiral for middelaldrende damer med hormonene fra hormonterapi  🤔

Anonymkode: f1124...8d8

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sluttet med prevensjon da jeg var rundt 35. Hoppet av i svingen, funket for oss fordi min mann reiste mye og vi hadde lite sex. Kunne kjenne når jeg hadde eggløsning. Veldig regelmessig da. 

Anonymkode: 182e6...252

Samme her.

Jeg var veldig plaget med bivirkninger, så jeg orket ikke mer. Noen ganger har vi brukt kondom.

Anonymkode: 373b5...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg steriliserte meg i en alder av 36. Ble helt matt av tanken på å være nødt til å gå på prevensjon hele veien fram til overgangsalderen. Nå trenger jeg aldri mer bekymre meg over hvorvidt prevensjonen gjør jobben sin, jeg får ingen plagsomme bivirkninger, og syklusen min går som normalt.

Møtte ingen motstand fra helsevesenet (som jeg hører mange får), men egenandelen var på 6000.

Anonymkode: b9eac...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Moren min ble gravid som 50-åring. Hun mistet etter 2 måneder, noe som er vanlig i den alderen om man fortsatt menstruerer pga kvaliteten på eggene. Men det ble jo ganske traumatisk for foreldrene mine hele opplegget. 

Jeg er 45 og hadde garantert brukt prevensjon om mannen ikke hadde sterilisert seg. Vi har sen overgangsalder i familien. 

Anonymkode: 17eea...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ikke det ekstremt egoistisk, da? Når alternativet er hormoner som både er plagsomme og øker risiko for kreft for kvinnen? Har bare tenkt dette er en selvfølge. Var mannen selv som tok det opp da vi var der i livet, at det er en liten ting for han å gjøre for meg/oss. Og oppfatter det samme blant venner. 

Relativt drøyt å ha fått for seg at det er en selvfølge at mannen skal sterilisere seg. 

Hadde jeg hatt dame på 45-50 år så burde hun absolutt ikke gått på prevensjon - selv om det finnes ulike slag av det også. Men nå hadde jeg valgt en dame som hadde forstand nok til å forstå at det er 100% unødvendig når man nærmer seg 50 år lol - selv om hun en gang hadde lest om en dame som hadde fått firlinger som 60 åring. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min steriliserte seg da jeg var 32 og vi hadde fått vårt tredje og siste barn. Så jeg har ikke brukt prevensjon siden da. Veldig befriende. De fleste kompisene hans har også gjort det, men det er kanskje mer sånn som damene snakker om enn mennene selv? Liksom når noen snakker om flere barn, så sier vi at det har mannen min "taken care of" for mange år siden, så det blir ikke flere.

Anonymkode: dcee9...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er mest for å slippe syklusplager, bruker Cerazette. Hadde for øvrig ikke droppet det og gamblet på at jeg ikke kan bli gravid heller. Vet om en som ble naturlig gravid i en alder av 47, så det kan absolutt skje.

Har ingen tegn på overgangsalder enda og hadde helt stabil syklus når jeg begynte på Cerazette for to år siden.

Anonymkode: fa2ca...24c

AnonymBruker
Skrevet

45 år, hormonspiral. Gynokologen min sa jeg kunne bare forsette ei stund ut i overgangsalderen, for den vil dempe eventuelle plager ved den. 

Anonymkode: 60ca6...a39

AnonymBruker
Skrevet
Jr.Garcon skrev (1 time siden):

Relativt drøyt å ha fått for seg at det er en selvfølge at mannen skal sterilisere seg. 

Hadde jeg hatt dame på 45-50 år så burde hun absolutt ikke gått på prevensjon - selv om det finnes ulike slag av det også. Men nå hadde jeg valgt en dame som hadde forstand nok til å forstå at det er 100% unødvendig når man nærmer seg 50 år lol - selv om hun en gang hadde lest om en dame som hadde fått firlinger som 60 åring. 

Sier ikke at jeg, eller noen jeg har snakket med, tar det som en selvfølge.

Det er det mennene som har gjort. 

Og - Ferdig med barn er man jo gjerne i 30-årene, ikke ved 45-50.... Det er 10-15 år med unødvendig prevensjon/hormoner det. Men... omsorgsfulle menn ser vel den. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn som 46-åring. Var et stort sjokk. Trodde ikke det skjedde uten IVF/eggdonasjon i så høy alder. Men det var helt naturlig. Barnefar 47. Bruker ikke prevensjon nå, men tror ikke det skjer igjen. Har aldri tålt noe annet enn kondom greit, var derfor ikke forsiktig. 

Anonymkode: 6d64b...175

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sier ikke at jeg, eller noen jeg har snakket med, tar det som en selvfølge.

Det er det mennene som har gjort. 

Og - Ferdig med barn er man jo gjerne i 30-årene, ikke ved 45-50.... Det er 10-15 år med unødvendig prevensjon/hormoner det. Men... omsorgsfulle menn ser vel den. 

Samme kan vel sies om omsorgsfulle damer, de ber ikke menn på 30 sterilisere seg med alt det potensielt kan føre til. Den jeg siterte tok det iallfall som en selvfølge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

45 år, hormonspiral. Gynokologen min sa jeg kunne bare forsette ei stund ut i overgangsalderen, for den vil dempe eventuelle plager ved den. 

Anonymkode: 60ca6...a39

Det samme sa min gynekolog ang Cerazette. Jeg skal gå på de til jeg blir 50. Tåler ikke østrogen så det er ikke ett alternativ her i gården.

Anonymkode: 868f9...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Det vanligste er vel at mannen klipper strengen hvis man er ferdig. Jenner få damer som fortsatt må gå på prevensjon etter at de er ferdige med barn. 

Anonymkode: f4ee8...958

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er 43, og både min mann og de fleste kompisene er steriliserte. Så i vår krets er det veldig vanlig. Tror ikke jeg kjenner noen par blant vennene våre der mannen ikke har gjort det. Selv han ene i det frivillig barnløse paret har gjort det. Så lenge man ikke ønsker (flere) barn er det jo ingen grunn til å la være?

Anonymkode: 01aa3...86f

Eh, de kan bli skilt, han kan finne ny barnløs partner? Kona dør, samme scenario? Barnet de allerede har, dør?

Anonymkode: 209f3...839

Skrevet

Er 46 år og har ikke brukt prevensjon siste 4 årene. Men er ferdig med overgangsalderen, og synes det er deilig å slippe. 30 år med inntak av diverse hormoner var evig nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2022 den 0.02):

Er det nødvendig å bruke prevensjon i den alderen? Skal jo mye til å  bli gravid i den alderen selv om man fortsatt får mensen?

Anonymkode: 92e1d...c9f

Har hormonspiral ennå jeg, er 53.

Anonymkode: 6accf...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...