AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #1 Skrevet 13. juni 2022 Jeg har cøliaki og vil unngå kjøpegrøten denne gang. Men jeg vil likevel gi grøt av og til, er det da fornuftig å kun lage grøt som er glutenfri? Tenker på at jeg må jo kjenne på grøten om den er kald nok, det er enklere ved å smake på grøten selv, og å kunne smake på grøten jeg gir babyen er jo generelt en god ide. Han vil for øvrig få Brødskiver som inneholder gluten, så han vil bli eksponert for gluten på annet vis. Jeg obertenker dette sikkert.... 😅 Anonymkode: ab3a1...48d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #2 Skrevet 13. juni 2022 Jeg er ikke allergisk mot gluten, men har aldri smakt på grøten til barnet mitt. Jeg sjekker temperaturen med lillefingeren. Men er ikke havre glutenfritt? Jeg lager bare havregrøt til min og har litt banan eller annen most frukt oppi. Anonymkode: 9c26e...562 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #3 Skrevet 13. juni 2022 Null stress, bare kok havregrøt/hirsegrøt du. Jeg lagde aldri kjøpegrøt til mine. Grøten ble naturlig glutenfri, pga råvarene så det var veldig trygt for både min mage og godt for baby. Anonymkode: 9d4f2...51f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #4 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke allergisk mot gluten, men har aldri smakt på grøten til barnet mitt. Jeg sjekker temperaturen med lillefingeren. Men er ikke havre glutenfritt? Jeg lager bare havregrøt til min og har litt banan eller annen most frukt oppi. Anonymkode: 9c26e...562 Havre i seg selv er GF, men vanlig havregryn er ikke helt sikre da de blir produsert samme sted som andre korn. Til ts: det finnes gf babygrøt i butikken, eventuelt kan man lage selv som du foreslår:) Anonymkode: 1a7cf...611
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #5 Skrevet 13. juni 2022 Kan du ikke legge litt grøt på innsiden av håndleddet,da merker du temperaturen, Anonymkode: f03bd...089
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #6 Skrevet 14. juni 2022 Nestle har glutenfri grøt i alle butikker. Anonymkode: 3ca0b...33f
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #7 Skrevet 14. juni 2022 Hirse er glutenfritt og veldig god babygrøt. Anbefaler å kjøpe hele korn på helsekost og la den koke lenge på lav varme så kornene sveller skikkelig. Evnt så er den veldig grei å koke opp i litt stort volum og så lage piskende du kan fryse og varme opp igjen Anonymkode: a045e...930 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #8 Skrevet 14. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Havre i seg selv er GF, men vanlig havregryn er ikke helt sikre da de blir produsert samme sted som andre korn. Til ts: det finnes gf babygrøt i butikken, eventuelt kan man lage selv som du foreslår:) Anonymkode: 1a7cf...611 Nei, men det finnes da sikkert produserte havregryn i butikken også, så det er ikke noe problem. Kan sikkert også bruke havremel, eller evt male opp selv med en foodprocessor eller lignende. Anonymkode: 5dd46...8d8
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2022 #9 Skrevet 14. juni 2022 Jeg lager grøt selv fordi jeg er veganer ikke vil gi baby mer melk enn jeg må. Ganske sikker på at hirsemel er glutenfritt. Kjøp på Sunkost eller Life. Enkelt å lage og supergodt, serverer det med most frukt eller bær. Har gitt min siden 4 mnd. Anonymkode: 3995d...971
Anonym6789 Skrevet 15. juni 2022 #10 Skrevet 15. juni 2022 Jeg malte opp glutenfri havregryn til havremel, og kokte grøt av det. Blandet inn litt mos av banan eller forskjellige frukter jeg hadde kokt og porsjonert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå