Gå til innhold

Hvordan i alle dager skal jeg komme meg inn på boligmarkedet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 43 og leier bolig med en kompis. Har tidligere vært i økonomisk uføre med en god del gjeld, men nå er det bare studielån som gjenstår. Studielånet er på 400 000,-  Jeg eier en gammel tømmerkoie som jeg skal prøve å selge men verdien er nok ikke på mer enn 200 000,- Jeg har 70 000,- på sparekonto og tjener 579 000,- i året.

Med så og si null i egenkapital vil jeg jo ikke få noe lån til bolig her jeg bor. Det er umulig å få noe til under 3 000 000 og jeg kan ikke flytte pga et barn på barneskole (vil ikke at han skal bytte skole). Jeg betaler 8000,- i husleie og må ha bil pga jobb så er ikke lett å spare så mye heller, og om jeg sparer 1 000,- i måneden så hjelper jo ikke det stort når det kommer til egenkapital. 

Kunne jeg søkt lån og kjøpt noe et sted hvor husprisene er lavere for så å leie det ut? Eller vil ikke det være noe poeng i det? Da må jeg jo også betale skatt på det, så det vil kanskje ikke lønne seg når jeg leier selv. Noen som har tips og råd til hvordan jeg skal få kommet meg videre? Er veldig glad for at jeg har kommet meg ut av den verste gjelda, men når det kommer til egen bolig ser det veldig mørkt ut......

Anonymkode: fd10d...b8b

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Boligkrakket kommer snart. Hahaha!

Anonymkode: f0b07...063

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slapp av. Boligkrakket kommer snart. Hahaha!

Anonymkode: f0b07...063

Det har jeg hørt mange ganger de siste 10 årene.. i mellomtiden har min bolig steget ca 1 mil i verdi 😁😁

Anonymkode: 83851...faa

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig å leie ut tømmerkoien, feks på airbnb? Kan du oppgradere den slik at du får mer for salg? 200 000 hørtes veldig lite ut for en eiendom nå til dags.
Kan du kjøpe sammen med din kompis?
Kanskje må du vurdere å betale ned studielånet først.
Har du snakket med banken?
Mulighet for noe forskudd på arv eller privatlån?

Skal du kjøpe noe billig et annet sted for å leie det ut krever det nok en del egeninnsats, da det som regel er mer oppussingsbehov jo lavere pris, nesten uansett hvor i landet. Risikoen for å gå med tap er ganske stor, du kan slite med å få tak leietakere eller et rør sprekker i huset og du må hoppe over noen mnd med leieinntekter osv

Anonymkode: 18cd9...723

AnonymBruker
Skrevet

Søk hos Husbanken, det kan være de kan gi deg et lån.

Anonymkode: 93160...f71

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke få til å spare mer enn det i mnd? 

Anonymkode: 2da5d...f89

AnonymBruker
Skrevet

Du tjener mer enn meg og har lavere boutgifter. Jeg har et barn og like stor studiegjeld. Hvordan klarer du bare spare 1000 kr i måneden?

Anonymkode: a90a1...ef9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du tjener mer enn meg og har lavere boutgifter. Jeg har et barn og like stor studiegjeld. Hvordan klarer du bare spare 1000 kr i måneden?

Jeg kunne nok spart litt mer, men det føles liksom ut som det bare er en dråpe i havet, når man trenger nesten 600 000 i egenkapital og man bare har 70 000,- Men jeg skal skjerpe meg og spare mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg! Nå er jeg i en helt annen situasjon, er ufør, uten barn og har lavere utbetalt. Men når det kommer til sparing til egenkapital så føles det helt håpløst, for man må jo spare en god del… du må vell ha 500 000 i egenkapital? 

Å spare en tusenlapp i mnd så er det 12 000 på 1 år, og det vil si det tar jo fort 40 år å spare opp mot 500 000. 

Klarer du å spare 2000 kr i mnd? Det blir jo 24 000 på 1 år og det vil ta 19 år å spare opp mot 500 000. 

Klarer du å virkelig leve litt strammere og klarer spare 3000 i mnd, blir det 36 000 i året og det vil da ta 14 år. 

men sparer du 3000 kr i mnd og setter av 10 000 i året fra feriepenger hvert år, så kan du spare 46 000 i året. Da vil det ta ca 10 år. 

(dette er bare rask hoderegning og sikkert litt feil)

Men det er jo fortsatt lang tid og jeg forstår du vil ha bolig til deg og ditt barn. Du kan få hjelp med å få egenkapital fra kommunen, om ikke alt så kanskje en del. Hva om du sparer i 5 år og prøver få hjelp med resten fra kommunen? Det høres hvertfall mer overkommelig ut

Anonymkode: 34b22...6cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kunne nok spart litt mer, men det føles liksom ut som det bare er en dråpe i havet, når man trenger nesten 600 000 i egenkapital og man bare har 70 000,- Men jeg skal skjerpe meg og spare mer.

Du skrev at bolig koster 3 mill, da trenger du 450.000 i EK. Selger du hytta har du 270.000, da mangler du bare 180.000. Sparer du 6000 i måneden (noe som burde være helt overkommelig med din inntekt, jeg sparer mer enn det i måneden med lavere inntekt) har du 180.000 på to år. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skrev at bolig koster 3 mill, da trenger du 450.000 i EK. Selger du hytta har du 270.000, da mangler du bare 180.000. Sparer du 6000 i måneden (noe som burde være helt overkommelig med din inntekt, jeg sparer mer enn det i måneden med lavere inntekt) har du 180.000 på to år. 

Jeg må nok ha mer egenkapital enn det, men ja, jeg burde kunne spare mer enn jeg gjør. Jeg har fulgt med i boligmarkedet her i flere år og det hender, kanskje en gang annenhver måned at det dukker opp en leilighet eller gammel enebolig til 3 000 000,- De blir sikkert solgt godt over takst, da de blir borte på null komma niks. For å ha noe å velg i må man opp i 3,5 til 3,7.

Jeg er redd for å kjøpe f.eks en gammel enebolig til 3 000 000 da de stort sett har behov for oppgradering og det kan jo bli dyrt. 

Skal skjerpe meg og spare mer, men 6000 blir nok litt i overkant når maten, diesel og strøm er så dyrt som det er nå. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg må nok ha mer egenkapital enn det, men ja, jeg burde kunne spare mer enn jeg gjør. Jeg har fulgt med i boligmarkedet her i flere år og det hender, kanskje en gang annenhver måned at det dukker opp en leilighet eller gammel enebolig til 3 000 000,- De blir sikkert solgt godt over takst, da de blir borte på null komma niks. For å ha noe å velg i må man opp i 3,5 til 3,7.

Jeg er redd for å kjøpe f.eks en gammel enebolig til 3 000 000 da de stort sett har behov for oppgradering og det kan jo bli dyrt. 

Skal skjerpe meg og spare mer, men 6000 blir nok litt i overkant når maten, diesel og strøm er så dyrt som det er nå. 🙂

Hva med å spørre kommunen om hjelp til de siste 180 000? 

Anonymkode: 34b22...6cb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis prisene øker i byen din, kan du kjøpe en 2-roms nå som er ferdig om 2 år og heller leie den ut når tiden er inne?

Anonymkode: 1c2f5...b57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om du kan få startlån hos husbanken!❤️

Anonymkode: 745f8...a71

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spar så mye du kan, invester tredjeparten eller fjerdeparten i kryptovaluta når bunnen nærmer seg, og håp på det beste; enten taper du det du har investert - eller du tjener langt større penger enn ved vanlig sparing. Uansett vil du sitte igjen med det andre du har spart.

Eller sats på å lage NFT-kunst, selg dette, og tjen virkelig gode penger på å selge virtuelle gjenstander som har null verdi bortsett fra den voldsomme hypen rundt dette.

Kryptomarkedet er riktignok svært så risikabelt, men så lenge det finnes mange som biter på i et håp om å tjene raske penger, er det fortsatt gode muligheter for andre.

Anonymkode: 15cd9...a6c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må du ha bil? Kunne du klart deg med en billigere bil og brukt den sjeldnere?

Anonymkode: fae7c...430

AnonymBruker
Skrevet

Du må virkelig ville det. Gå cold fish og spar alt ekstra hver måned.

Du må virkelig ikke bruke noen penger på deg selv, prioriter heller å bruke litt sammen med barnet ditt. Dessuten er det jo mye gratis/rimelig man kan gjøre.

Husk at de store pengene ligger i de små summene. Jeg er sikker på at du kan spare mye mer enn du tror. Kjøper du klær, øl ute, spiser du fancy mat til lunsj?

Hvis du virkelig vil det, altså hvis du VIRKELIG vil det så gjør du slik venninna mi gjorde for å spare et helt år. Kjøp havregryn og syltetøy og spis det til lunsj hver dag - det koster lite. Du kan spice det opp med kanel, sukker, smør eventuelt så minstemann også synes det er godt :) Der sparer du allerede penger. Ja, det er kjipt - men det er kun for en periode.

Du bør gjøre alt for å spare 5000-10.000 kr/mnd. Husk at det er for en periode, 1000 kr kan du spare når du har kjøpt boligen.

Avslutt alle abonnementer, Netflix, Spotify osv. Det ligger overraskende mye bra ute på på NRK gratis - masse ungdomsserier og barneserier.

Du må ville det med nebb og klør og leve litt enklere. Med en lønn på nesten 600.000 kr har du jo en god lønn og mye og ta av. Når du bare sparer 1000 kr/mnd så sløser du 100%.

Anonymkode: f600b...f14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sjekk om du kan få startlån hos husbanken!❤️

Anonymkode: 745f8...a71

Dette! Jeg fikk det, de tar veldig hensyn til barn i skolealder. Jeg tjener mindre enn deg, og fikk 4.5 mill. Du skal helst ikke ha mye egenkapital. 

Lykke til.

Anonymkode: 731b0...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må virkelig ville det. Gå cold fish og spar alt ekstra hver måned.

Du må virkelig ikke bruke noen penger på deg selv, prioriter heller å bruke litt sammen med barnet ditt. Dessuten er det jo mye gratis/rimelig man kan gjøre.

Husk at de store pengene ligger i de små summene. Jeg er sikker på at du kan spare mye mer enn du tror. Kjøper du klær, øl ute, spiser du fancy mat til lunsj?

Hvis du virkelig vil det, altså hvis du VIRKELIG vil det så gjør du slik venninna mi gjorde for å spare et helt år. Kjøp havregryn og syltetøy og spis det til lunsj hver dag - det koster lite. Du kan spice det opp med kanel, sukker, smør eventuelt så minstemann også synes det er godt :) Der sparer du allerede penger. Ja, det er kjipt - men det er kun for en periode.

Du bør gjøre alt for å spare 5000-10.000 kr/mnd. Husk at det er for en periode, 1000 kr kan du spare når du har kjøpt boligen.

Avslutt alle abonnementer, Netflix, Spotify osv. Det ligger overraskende mye bra ute på på NRK gratis - masse ungdomsserier og barneserier.

Du må ville det med nebb og klør og leve litt enklere. Med en lønn på nesten 600.000 kr har du jo en god lønn og mye og ta av. Når du bare sparer 1000 kr/mnd så sløser du 100%.

Anonymkode: f600b...f14

Dette. Det samme gjorde jeg, og fy søren så mye jeg klarte å spare på ett år! De første to månedene var harde, men å se 20.000 på sparekonto etter så kort tid, var som tidenes spark i baken. Det ga meg motivasjon til å holde ut 12 mnd totalt, jeg gjorde nesten en sport av det. Mye gratis leker og ting gis bort på finn forresten, det samme med klær og alt mulig. Og jeg kjøper fremdeles kun klær via appen Tise! Utrolig mye man kan få for pengene, samt selge unna alt man ikkr behøver rundt i huset! Alt blir det penger av 🙏🏻

Anonymkode: c189a...f76

• Liker 2
Skrevet (endret)

Som flere her sier, du må kunne spare mer enn 1000 kroner i måneden med den lønna du har Alternativet er å fortsette å leie. Det er realiteten.

Jeg har utbetalt litt under 30.000,- i måneden inkl. barnetrygd. Jeg sparer fast 4.000,- i måneden og betaler ned på huslånet. Jeg betaler er par tusenlapper ekstra på boliglånet, så jeg betaler kr. 10.000,- på lånet hver måneden. Har jeg ekstra penger så sparer jeg eller betaler ned ekstra på lånet.

Jeg føler ikke at jeg har dårlig råd eller at jeg må spinke og spare. Jeg mangler ingen ting. Hadde det blitt nødvendig er det helt sikkert ting jeg kan kutte ned på, så jeg kunne spart opp til 5.000,- mer hver måned.

Du må få en oversikt over hva du bruker pengene dine på. Gjør en liten Luksusfellen-research, og se hvor mye forbruket ditt på forskjellige poster koster deg i året. Tenk på hva du vil prioritere å unne deg, og på hva du kan kutte.

Endret av Josefinen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...