Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/norge/attearinger-skulle-oppgi-hvilket-kjonn-de-folte-seg-som.-_-jeg-ble-sjokkert_-sier-far-1.15999492

Helt hårreisende! Dette hører ikke hjemme på barne- og ungdomsskolen. Videregående - kanskje. Da er de store nok å fundere filosofisk og abstrakt, men barneskolen blir helt, helt feil. Hva driver Støre egentlig med?

Endret av Drizzt
  • Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fremstår i alle fall ganske drøyt om lærebøkene for barneskolebarn fremstiller det som biologisk kjønn er noe "legene gjetter på" og at det kun er "du selv som kan vite hvilket kjønn du er". Så får vi håpe dette kontekstualiseres ytterligere, men jeg tror en vanskelig kommer unna at dette potensielt kan være veldig forvirrende og potensielt skadelig for små barn. 

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Gjest Luna Llena
Skrevet

Dette begynner å gå over stokk og stein. 

Skrevet

Jeg er ordentlig bekymret for fremtiden. Hvordan skal jeg klare å skjerme barnet mitt fra denne galskapen ?!!

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg som trodde Instagram og TikTok var ødeleggende for barna 😱

Dette er rett og slett helt horribelt!

«Da jeg ble født, gjetta legene på sykehuset på at jeg var jente (...) men da jeg gikk på videregående skole, måtte jeg fortelle dem at legene tok feil»

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet

Den der Augusts historie synes jeg blir for avansert for 5klasse, skal man lære barn at leger gjetter kjønn, skal man lære de at alle bør bli født som ingenting så kan de velge senere, hva er poenget med å si at det er feil fra starten? Og så sier hen at når hen blir referert til som han/hun så er det sammenlignbart med å grue seg til noe eller når noen sier noe slemt. Hva er poenget med det, på bildet ser det ut som en helt vanlig fyr jeg hadde kalt han uten å blunke en gang. Skal små barn lære at de må spørre folk om de er gutt eller jente? 

Jeg synes det er noe manipulerende over hele den teksten og jeg synes ikke det passer seg for små barn som sikkert like godt kunne sagt de identifiserer seg som Batman om de blir spurt om det. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Hvitstrietapet skrev (1 minutt siden):

Den der Augusts historie synes jeg blir for avansert for 5klasse, skal man lære barn at leger gjetter kjønn, skal man lære de at alle bør bli født som ingenting så kan de velge senere, hva er poenget med å si at det er feil fra starten? Og så sier hen at når hen blir referert til som han/hun så er det sammenlignbart med å grue seg til noe eller når noen sier noe slemt. Hva er poenget med det, på bildet ser det ut som en helt vanlig fyr jeg hadde kalt han uten å blunke en gang. Skal små barn lære at de må spørre folk om de er gutt eller jente? 

Jeg synes det er noe manipulerende over hele den teksten og jeg synes ikke det passer seg for små barn som sikkert like godt kunne sagt de identifiserer seg som Batman om de blir spurt om det. 

Det er 3 klassinger det er snakk om 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaneel skrev (3 minutter siden):

Det er 3 klassinger det er snakk om 

Læreboka Augusts historie står i er samfunnsfag 5. Trinn, mener jeg det var. 

• Liker 1
Skrevet

Denne læreboka er en skummel lesing. Legene gjetter ikke kjønn. De fastsetter kjønn ut fra objektive observasjoner. At noen kan føle seg som noe annet senere har ingenting med legenes vurdering å gjøre. Man er født gutt eller jente og sånn er det. Kjønn er utelukkende et biologisk konsept og påvirkes ikke av følelser.

• Liker 24
  • Nyttig 6
Gjest Velvia
Skrevet

Det er voksne som gjør dette til et problem. Både for de barna som har kjønnsinkongruens og de som ikke har det. Med mikrosokopisk kompetanse kan man fint forklare barn sammenhengen og de går videre med sine egne liv og tenker ikke mer over den saken. For de barna som har kjønnsinkongrens vil det være svært vanskelig å bli fortalt at dette er noe de ikke føler eller forstår seg på når det de opplever er det stikk motsatte.

Skrevet
Hvitstrietapet skrev (2 minutter siden):

Læreboka Augusts historie står i er samfunnsfag 5. Trinn, mener jeg det var. 

Ja, det står 5.trinn. Men pappaen i artikkelen har en sønn i 3.trinn. 

Foreldrene må følge ekstra nøye på hva barna blir utsatt for på skolen. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det største problemet med dette er at barn presses inn i trange kjønnsstereotypier i stedenfor at de får lov å være barn. Barn skal få like hvilke farger de vil, leke med hva de vil og hvem de vil, uten at de skal settes i bås som det ene eller det andre. Det er mye viktigere å fjerne skille i farger/trykk på hhv gutte- og jenteklær i butikkene, at det bare er jenter som avbildes med dokker i leketøyskataloger, at det er rosa ski/sykler med prinsesser og blå med actionhelter. Alt dette sementere bare at «er du jente så SKAL du leke med dukker/like rosa/gå i glitterkjole/være opptatt av pynting» mens hvis du er «gutt, så SKAL du like blått/leke med biler/være opptatt av gravemaskiner/ikke ha langt hår/ikke være opptatt av pynting».

Det hadde vært så mye viktigere at barn fikk være barn og slapp disse stramme båsene. Det er jo båsene som skaper problemer, fordi hvis du er jente og ikke identifiserer deg med all pynting/rosa/glitter, så kan du jo faktisk selv tvile på at du er en «ekte» jente. At det nå skal presses på med definisjoner og båser, trans (hva er egentlig det?) ikke-binær (???) og jeg vet ikke hva, er mer innsnevrende enn det er utvidende/inkluderende. Hvorfor er det så fryktelig viktig at BARN må definere seg i fht slike kategorier? De kan vel få være barn? 

Og så er det jo dette tullet med at man får «tildelt» kjønn ved fødsel. Nei, man gjør ikke det. Fordi da hadde ikke millioner av jentefostre blitt abortert hvert eneste år bare FORDI de er jenter. Da hadde heller ikke jentebarn fått dårligere omsorg enn sine brødre, jenter hadde ikke blitt holdt hjemme fra skolen fordi de er jenter etc etc etc. Hvis det er så enkelt som å bare si «jeg er ikke jente, jeg er gutt» og så simsalabim har vi fjernet ALL kjønnsdiskriminering i verden, så burde jo alle jenter/kvinner bare gjøre det umiddelbart. Men det er ikke mulig, og vil heller ikke bli akseptert de fleste steder i verden. Ei heller i vårt progressive land… 

Man har full rett til å føle seg som hva man vil, men det betyr ikke at man fysisk og mentalt ER dette. Jeg kan føle meg som en 25-åring, og duverden hvor mange patetiske 40+ finnes det ikke, som agerer som om de fortsatt var 25, men ingen av oss blir det likevel. Samme hvor mye vi insisterer…..

Endret av regine
  • Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Ja, det står 5.trinn. Men pappaen i artikkelen har en sønn i 3.trinn. 

Foreldrene må følge ekstra nøye på hva barna blir utsatt for på skolen. 

Ja, både 3.trinn og 5.trinn er altfor tidlig begge deler. Jeg tror dette kan skape mer forvirring om ting. Så de leser om August, hva skal de lære av det, at babyer er intetkjønn, at kjønn er noe leger bare tipper, altså vet ikke helt hva de skal frem til. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
regine skrev (2 minutter siden):

Det største problemet med dette er at barn presses inn i trange kjønnsstereotypier i stedenfor at de får lov å være barn. Barn skal få like hvilke farger de vil, leke med hva de vil og hvem de vil, uten at de skal settes i bås som det ene eller det andre. Det er mye viktigere å fjerne skille i farger/trykk på hhv gutte- og jenteklær i butikkene, at det bare er jenter som avbildes med dokker i leketøyskataloger, at det er rosa ski/sykler med prinsesser og blå med actionhelter. Alt dette sementere bare at «er du jente så SKAL du leke med dukker/like rosa/gå i glitterkjole/være opptatt av pynting» mens hvis du er «gutt, så SKAL du like blått/leke med biler/være opptatt av gravemaskiner/ikke ha langt hår/ikke være opptatt av pynting».

Det hadde vært så mye viktigere at barn fikk være barn og slapp disse stramme båsene. Det er jo båsene som skaper problemer, fordi hvis du er jente og ikke identifiserer deg med all pynting/rosa/glitter, så kan du jo faktisk selv tvile på at du er en «ekte» jente. At det nå skal presses på med definisjoner og båser, trans (hva er egentlig det?) ikke-binær (

Jeg er så enig med deg!

Det er jo nettopp dette som er problemet, ikke at stordelen av barn er «født i feil kjønn».

Mannen min sa det her om dagen, han var opptatt av tegning, maling, kle seg ut, leke familie, hater mye bråk og biler/fly og hadde nok i dag trodd han egentlig var ei jente.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt enig med @regine her, dette ekstreme fokuset på kategorisering fører med seg snevre båser som man må plassere seg selv i, og det at små barn blir omtrent "tvunget" til å måtte ta stilling til hvilken bås de skal plassere seg i allerede på barneskolen er et svik mot barna våre.

Jeg er ingen gammel mann, men jeg ser hvor ekstremt mye samfunnet har endret seg de siste årene ang kjønnsidentitet. Bare for en 10-15 år siden var handlingsrommet mye større for de unge. 

Det var kanskje litt mer rom i jentenes rolle, guttejenter som foretrakk å spille fotball og henge med gutta var liksom helt normalt, mens feminine/forsiktige gutter ikke hadde helt samme slingringen for aksept, så var det uansett innenfor normalen. I dag finner jentungen ut at hun foretrekker fotball over dukker, og hjernevaskingen om at det er fordi hun egentlig er en gutt begynner sporenstraks.

Vi må la barn være barn, og noen jenter liker "gutteting" og noen gutter liker "jenteting". Det MÅ de få lov til, uten at det betyr at de er født som et annet kjønn.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvem er det som klarer å få dette visvaset inn i læreplanene egentlig??

• Liker 11
  • Nyttig 6
Gjest Velvia
Skrevet
5 minutter siden, moroklompen said:

Jeg er så enig med deg!

Det er jo nettopp dette som er problemet, ikke at stordelen av barn er «født i feil kjønn».

Mannen min sa det her om dagen, han var opptatt av tegning, maling, kle seg ut, leke familie, hater mye bråk og biler/fly og hadde nok i dag trodd han egentlig var ei jente.

Kjønnsinkongruens handler ikke om dette, men at den kroppen man har ikke passer med den man er innvendig. Når man opplever store problemer fordi man får skjegg eller har pupper. Det kan også handle om sosiale aspekter så vi snakker egentlig ikke om tegning, maling og det å kle seg ut.

Skrevet
Velvia skrev (2 minutter siden):

Kjønnsinkongruens handler ikke om dette, men at den kroppen man har ikke passer med den man er innvendig. Når man opplever store problemer fordi man får skjegg eller har pupper. Det kan også handle om sosiale aspekter så vi snakker egentlig ikke om tegning, maling og det å kle seg ut.

Men kjønnsinkongruens er en sjelden lidelse, så at det skal ramme så mange at det nå heter seg at «kjønn tildeles ved fødsel» henger ikke sammen. De som er rammet av kjønnsinkongruens skal selvsagt få hjelp, på lik linje med andre med ulike lidelser. Men at man - som tenåring - syns det er ubehagelig/uvant med både pupper og skjegg tyder ikke på kjønnsinkongruens, derimot på at man er en normal tenåring som sliter med puberteten. Og det skal man få lov til, uten at det skal sykeliggjøres. Det er HELT vanlig at man som tenåring, om gutt eller jente, syns kroppens endringer er vanskelige. Det heter seg også at hjernen til pubertetsungdommen er «under ombygging» og det må den få tid og rom til, uten at man skal presse de unge inn i snevre kjønnsroller. De få som virkelig lider av kjønnsinkongruens skal naturligvis behandles, men alle andre skal ikke sykeliggjøres pga noen få. 

Og sosiale aspekter er nettopp det jeg snakker om i mitt forrige innlegg. Barn sosialiseres inn i svært trange kjønnsroller idag, gjennom klesstil/hva som er «lov» å like/ikke like som gutt/jente og det kan føre til en usikkerhet om identitet som er helt unødvendig. Så skulle - som sagt - ønsket meg at rammene for barna var mye større, både jenter og gutter har jo både feminine og maskuline sider og burde få lov å leve ut disse uten å få høre at de sikker et «født i feil kropp» eller lignende absurditeter. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Tenke seg til, "legene gjetter kjønn"... altså jeg gir opp, det er så fjernt. Skremmende at man ikke får lov å lære barna biologi lenger. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Stopp verden, jeg vil av!

Nå må noen i dette "woke"-samfunnet snart våkne (pun intended) og ta til fornuft! Jeg blir så matt av at ingen tør å si NOE i frykt for å tråkke noen på tærne. Dette går over stokk og stein! 

• Liker 20
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...