Gå til innhold

Speilløst systemkamera - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har per nå et speilrefleks som er nesten 15 år, i merket Canon. Kunne tenke meg noe mindre og litt mer oppdatert, men som jeg kan bruke linsene mine til. Ser speilløse kameraer er litt mindre = veldig praktisk for meg. Ser også at det varierer veldig i pris med speilløse kameraer. 

Er det noen her inne med erfaring med speilløst? Ønsker gjerne anbefalinger på kamera! Trenger ikke være speilløst og kan også være kompaktkamera. 

Anonymkode: a9f86...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk fra en Canon 650D til en Panasonic Lumix GX80 for fem år siden, og har aldri sett meg tilbake. Speilrefleksen var så svær, så tok den omtrent aldri med ut, men denne lille her får jo stort sett alltid plass i sekken. Har også endret litt tilnærming til optikk, så har nå som regel heller med et par fastobjektiver enn en svær zoom. Det jeg bruker mest er Olympus 17mm f/1,8.

Hvilke objektiver er det du har? Det enkleste er nok å gå videre med Canon, men hvis du har mye EF-S-optikk er det ikke så lett å velge. Det kan se ut som om de er i ferd med å kutte ut EOS M, det første speilløse systemet de hadde, til fordel for nye EOS RF-S. Da ville jeg sett på R10. Hvis det stort sett er EF-optikk du har, kan det godt være RP vil være et godt valg for deg. Ingen av disse er veldig billige da, men du nevner jo ikke budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er maks budsjett?

Har lang erfaring, men dette er mye budsjett avhengig samt hva skal det tas bilder av og hvor de hovedsaklig skal tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Okapi skrev (21 timer siden):

Jeg gikk fra en Canon 650D til en Panasonic Lumix GX80 for fem år siden, og har aldri sett meg tilbake. Speilrefleksen var så svær, så tok den omtrent aldri med ut, men denne lille her får jo stort sett alltid plass i sekken. Har også endret litt tilnærming til optikk, så har nå som regel heller med et par fastobjektiver enn en svær zoom. Det jeg bruker mest er Olympus 17mm f/1,8.

Hvilke objektiver er det du har? Det enkleste er nok å gå videre med Canon, men hvis du har mye EF-S-optikk er det ikke så lett å velge. Det kan se ut som om de er i ferd med å kutte ut EOS M, det første speilløse systemet de hadde, til fordel for nye EOS RF-S. Da ville jeg sett på R10. Hvis det stort sett er EF-optikk du har, kan det godt være RP vil være et godt valg for deg. Ingen av disse er veldig billige da, men du nevner jo ikke budsjett.

Det høres ut som situasjonen min! Orker ikke drasse med meg speilrefleksen, og ender heller opp med mobilbilder.. 

Jeg er absolutt ikke noen proff, og kjøpte kamera for konfirmasjonspengene mine for 15 år siden 😅 Har objektivet som fulgte med og et makro-objektiv. Vet ikke hvor makro-objektivet er per nå, så får ikke sjekket hvilken type. Er, som du sikker merker, absolutt ikke noen proff. Men tror jeg har et godt øye for bildetagning og ønsker gjerne å gjøre litt mer ut av hobbyen min! ☺️ 

Siden jeg ikke er noen proff, tenker jeg maks 10.000, egentlig. Vet ikke om det er mye eller lite. Men jo billigere jo bedre ☺️ 

Er det dumt å gå bort fra speilrefleksen? Burde jeg heller satt penger i andre objektiver? Føler bare det er så tungvint å drasse rundt på det store kamerahuset 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
M71 skrev (5 timer siden):

Hvor mye er maks budsjett?

Har lang erfaring, men dette er mye budsjett avhengig samt hva skal det tas bilder av og hvor de hovedsaklig skal tas.

Bilder skal tas av familie og hunden 🐶 Samt noe natur- og feriebilder. Både ute og inne. Altså ikke veldig fancy. Har ikke tenkt så mye på budsjett, men ser noen kamera koster bortimot 50.000 og det er rimelig uaktuelt. Er på hobbynivå, men vil gjerne heve kvaliteten på bildene mine - da de per nå tas på en iPhone 11 pro. Også orker jeg ikke drasse rundt på speilrefleksen, da det bare blir et tiltak 🙈 Men vil ikke ha et ordinert kompaktkamera heller, vil ha med objektiv man kan bytte ut. 

Blir glad for alle gode tips og råd! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut Canon EOS RP! Et lite og lett fullformats speilløst systemkamera som har vært temmelig populært de siste tre årene. Prisen er heller ikke den verste, i forhold til andre kameraer. Om du har Canons EF-objektiver fra før kan du bruke disse med en EF til RF-adapter. Var i samme situasjon som deg tidligere i år og endte opp med dette kameraet. En god oppgradering fra mitt 13 år gamle EOS 450D. Anbefaler å søke opp videoer på YouTube.

Anonymkode: 9e6ed...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Canon EOS RP er et godt forslag.

Ta også og kikk litt på Nikon sitt Z fc med en 16-50mm. Da har du et lite (og tøft (i mine øyne)) kamera som yter bra.

Ta gjerne en tur innom en kamerabutikk hvis mulig og kjenn litt på størrelse og hvordan det ligger i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som situasjonen min! Orker ikke drasse med meg speilrefleksen, og ender heller opp med mobilbilder.. 

Jeg er absolutt ikke noen proff, og kjøpte kamera for konfirmasjonspengene mine for 15 år siden 😅 Har objektivet som fulgte med og et makro-objektiv. Vet ikke hvor makro-objektivet er per nå, så får ikke sjekket hvilken type. Er, som du sikker merker, absolutt ikke noen proff. Men tror jeg har et godt øye for bildetagning og ønsker gjerne å gjøre litt mer ut av hobbyen min! ☺️ 

Siden jeg ikke er noen proff, tenker jeg maks 10.000, egentlig. Vet ikke om det er mye eller lite. Men jo billigere jo bedre ☺️ 

Er det dumt å gå bort fra speilrefleksen? Burde jeg heller satt penger i andre objektiver? Føler bare det er så tungvint å drasse rundt på det store kamerahuset 😐

Sånn som du beskriver det høres det ikke ut som det er noe særlig poeng i å velge Canon for å kunne holde på de gamle objektivene. En femten år gammel 18-55mm er neppe noe du vil sette på en R10, og den er over budsjett uansett. RP med objektiv vil også fort koste en del mer enn det du har budsjettert med. Canon er et litt usikkert kort når du handler på budsjett, da speilrefleks er stort, tungt og sannsynligvis på vei ut, EOS M er nok også ved veis ende, og RF-S er tidlig i etableringsfasen.

Jeg ville tatt en kikk på Fuji. Spesielt X-E4, X-S10 og X-T30 II kan være interessante. Litt over budsjett, men veldig gode kameraer med bildekvalitet i proffklassen, samtidig som de er veldig kompakte. X-T200 er et rimeligere alternativ som også kan være verdt å kikke på.

Olympus kan også være et alternativ. OM-D E-M10 IV er en veldig kompakt og veldig allsidig modell. En fordel med Olympus er at du også kan bruke Panasonic Lumix-objektiver, og systemet er såpass etablert at du finner enorme mengder ålreit prisede objektiver på bruktmarkedet (jeg kjøper omtrent alt mitt utstyr brukt).

Nikon har Zfc og Z50, som også virker som veldig gode kjøp. Ulempen kontra Fuji og Olympus/Panasonic er at objektivutvalget er ganske stusselig ennå. Samtidig er det jo ikke sikkert at det har så mye å si for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...